pepp

Trådstartare
Jag har fått rabarber av en kollega :)
Tänkte mig på att göra paj nån gång, måste den tillagas på något sätt innan?

Och så tänkte jag frysa in den i småbitar, men behöver den skalas eller så innan jag skär upp den?
 
Jag har enormt stor rabarber och skalar därför. Det blir mycket godare så eftersom skalet är ganska trådigt.

Jag gör nästan alltid knäckig rabarberpaj. Ljuvligt god!


I andra fall gör jag pajbotten, har på små rabarberbitar så det täcker botten. På med en blandning av 1 ägg, 1dl socker och 2dl kvarg. Blir så saftigt och gott.
 
Testade för första gången förra helgen att göra paj på rabarberkompitt istället för att ha i bitarna råa. Blev ju mycket godare!!! Kokade alltså oskalade rabarberbitar med smör, socker, kanel, kardemumma och en skvätt vitt vin i ca 15 min. I med potatismjöl utrört med lite vatten på slutet för att få en tjockare konsistens. Sen la jag kompotten i en form och gjorde ett knäckigt smuldegstäcke till.
Kommer fortsätta göra på detta viset när det blir rabarberpaj! :love:
 
Testade för första gången förra helgen att göra paj på rabarberkompitt istället för att ha i bitarna råa. Blev ju mycket godare!!! Kokade alltså oskalade rabarberbitar med smör, socker, kanel, kardemumma och en skvätt vitt vin i ca 15 min. I med potatismjöl utrört med lite vatten på slutet för att få en tjockare konsistens. Sen la jag kompotten i en form och gjorde ett knäckigt smuldegstäcke till.
Kommer fortsätta göra på detta viset när det blir rabarberpaj! :love:
Låter riktigt lyxigt! 😊
 
Testade för första gången förra helgen att göra paj på rabarberkompitt istället för att ha i bitarna råa. Blev ju mycket godare!!! Kokade alltså oskalade rabarberbitar med smör, socker, kanel, kardemumma och en skvätt vitt vin i ca 15 min. I med potatismjöl utrört med lite vatten på slutet för att få en tjockare konsistens. Sen la jag kompotten i en form och gjorde ett knäckigt smuldegstäcke till.
Kommer fortsätta göra på detta viset när det blir rabarberpaj! :love:
Men åh vad gott. Det ska jag göra av min skvätt vin jag har kvar.
 
Har läst en massa recept och har nu rabarber i trädgården... MEN... Måste man ha potatismjöl ? Funkar inte vanligt mjöl när man "reder" ?
 
Jag har enormt stor rabarber och skalar därför. Det blir mycket godare så eftersom skalet är ganska trådigt.

Jag gör nästan alltid knäckig rabarberpaj. Ljuvligt god!


I andra fall gör jag pajbotten, har på små rabarberbitar så det täcker botten. På med en blandning av 1 ägg, 1dl socker och 2dl kvarg. Blir så saftigt och gott.
Det finns mängder av rabarbersorter!

Jag har aldrig någonsin skalat. Men å andra sidan har jag bara använt den rabarber som växt hemma hos mig. Vet de som skalat för att få bort det röda. De ville inte ha krämen eller pajen rosa.

Kanske är det så att det funnits sorter som haft trådiga "skal"? Eller skal och skal, rabarber har inget skal.
 
Har läst en massa recept och har nu rabarber i trädgården... MEN... Måste man ha potatismjöl ? Funkar inte vanligt mjöl när man "reder" ?
Du behöver inte reda om du kokar kompotten eller krämen tillräckligt tjock. Det blir inte samma med vetemjöl tyvärr. Däremot kan man ta maizena istället.
 

Liknande trådar

L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 790
Senast: LiviaFilippa
·
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 221
Senast: hollypolly
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 506
Senast: Wille
·
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 446
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp