Rabarbersaft recept

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag ska koka rabarbersaft och eftersom tidigare försök inte blivit särskilt bra tänkte jag prova nåt nytt recept. Men vilket?
Jag hittar flera olika mängder vatten/kg rabarber och med eller utan citron.
Hur brukar Ni göra för att det ska bli gott?
 
Jag brukar göra rårörd rabarbersaft som jag tycker blir jättegod.

1000001205.jpg
 
Kallrörd saft är gott, men kräver nåt bra utrymme där man kan placera grytan i två dygn utan att det blir dåligt, dvs helst svalt eller kallt. Jag gör en hel del kallrörd saft, men den här gången ville jag göra kokt rabarbersaft och var mest bara ute efter hur mkt vatten man ska tillsätta.
Jag gjorde en första laddning saft nu på fm, då tog jag lika delar vatten och rabarber (1,5 kg av varje), det var nåt mellanting mellan de recept jag hittat via google.
Sen tog jag rabarbermoset och en fryst portion fläder (och citron) och startade en laddning "flabarbersaft", som ska stå i kylen några dagar...
 
Jag har bara använt mig av saftmaja och då bara haft rabarber och socker efter eget tycke. Med saftmaja kan man också smaka av och ha på mer socker om man tycker det behövs.
Ibland har jag "drygat ut" med jordgubbar och då även minskat lite på sockret.
 
Jag har bara använt mig av saftmaja och då bara haft rabarber och socker efter eget tycke. Med saftmaja kan man också smaka av och ha på mer socker om man tycker det behövs.
Ibland har jag "drygat ut" med jordgubbar och då även minskat lite på sockret.
Men upplever du inte att rabarberna släpper ifrån sig väldigt lite vätska, det blir så pyttelite saft av det.
jag har tidigare testat att göra liknande med kastrull och avrinning men det blir ju liksom inget av det...
 
Men upplever du inte att rabarberna släpper ifrån sig väldigt lite vätska, det blir så pyttelite saft av det.
jag har tidigare testat att göra liknande med kastrull och avrinning men det blir ju liksom inget av det...

Nu var det visserligen några år sen, men nej inte direkt. Visst det blir inte flera liter, men den är ju mer koncenterad så när man ska dricka så får man ju späda lite. Tar å andra sidan mindre plats då också.
 

Liknande trådar

Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
8 9 10
Svar
198
· Visningar
6 077
IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
219
Senast: Enya
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 111
Senast: __sofia__
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp