Rabicano !

gylle

Trådstartare
Gjorde idag en liten lustig upptäckt min ena häst är helt klart rabicano (hade aldrig hört talas om detta innan) dessutom troligen med sabinoanlag vilket jag förstått ofta är ihop kopplat med detta anlag. Bläs, 4 vita taggiga strumpor, vit fläck på magen, kraftigt stickelhårig mest i flankerna, samt den typiska rabicano svansen.
Vad är detta för ett anlag ? Hur stor är chansen att det nedärvs till avkomma ? Hon är idag 7 år och har för vart år blivet mer och mer stickelhårig kommer detta att fortsätta att öka mer och mer ? När man tittar på bilder på internet så ser vissa ut som skimlar på bakkroppen kommer min fina svartbruna dam att se ut så till slut ?
Någon som kan lite mer om det här med sådana här anlag ???
 
Sv: Rabicano !

Kan du förklara mer om vad en Rabicano är? För mig låter det som en Overo???
 
Sv: Rabicano !

Rabicano ger stickelhår i flankerna och "skunksvans". Beach Boy har gett många avkommor som har så.
 
Sv: Rabicano !

Vet du hur ärftligt det är ? Om nu stoet själv har det hur stor chans är det att det nedärvs till hennes avkommer ? Vet du om stickelhåren fortsätter att öka för vart år (typ som en avblekbar skimmel) ?
 
Sv: Rabicano !

Sabino har i långa, långa tider förväxlats med overo! Ännu svårare blir det ju med en häst (paint) som har båda anlagen.

Många sabino-paintar har registrerats som overo sen "tidernas begynnelse", tyvärr. Det säkraste tecknet på att det är sabinoanlag med i bilden är vitunderläpp och om hästen har mycket vitt, att det vita även sträcker sig under käken på hästen. Även höga vita flikiga strumpor som "rinner uppåt" är ett sabinotecken.

Den största skilnaden är nog att en äkta overo har färgade ben, medan en sabino (eller overo m sabinoanlag) har vita ben, eller ben med flikiga strumpor. Overo är nämligen den enda skäckvarianten som kan ha alla fyra benen färgade. Benen är alltså mörka upp till knäna OM INTE även sabinoanlaget finns med i bilden. Sabino + overo är supervanligt.

En annan vanlig skilnad är att på en overo håller sig färgen även runt ögonen, ibland ser det ut som eyeliner och ögonen är mörka. På en sabino går ofta det vita över ögonen med och ett eller båda är blå.

Viktigt att känna till är att sabino och splashed white INTE är nån slags subtyper av overo, utan alldeles egna teckningar. Och sabino kan kombineras med alla de andra skäcktyperna.

Sist men inte minst så är stickelhårighet ett starkt kännetecken på sabinoanlaget. Det är inget som kännetecknar en overo! Men som sagt, sabino + overo är nog vanligare än "rena" overos.
 
Sv: Rabicano !

Sabinoanlaget är komplicerat. Det finns i så minimal variant att man inte ser några vita tecken och i maximal variant där man har en helt vit häst. Två otecknade sabinos kan få en skäckliknande avkomma. Men inte nödvändigtvis och det är nog väldigt ovanligt. Sabinoanlaget är utbrett i de flesta raser. Ibland förväxlas det med konstantskimmelanlaget, men sabino är inget skimmelanlag. Det är jättesvårt att säga hur "ärftligt" det är eller ens förutspå hur ev avkommor kommer att bli tecknade alt hur stickelhåriga de kommer att bli.

Sen finns det en form av stickelhårighet som varken har med skimmel eller sabino att göra. Men all form av stickelhårighet ökar med tilltagande ålder. Hur mycket din dam kommer att få är jättesvårt att säga. Du får se med tiden!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Är dålig på detta med färger och är lite nyfiken på vad hästen egentligen har för färg. Det handlar om en D-ponny från Irland helt...
Svar
18
· Visningar
1 759
Senast: Rosett
·
Avel Min häst, en varmblodstravare, har så länge jag ägt henne haft ett fält med vita stickelhår från manken och, mer eller mindre, rakt ner...
Svar
5
· Visningar
901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp