P

pialotta

(jag vet inte om detta är rätt forum, provar här)
Var inne på ATGs smittoinfo förut, och såg att i juni hade en häst i Finland isolerats för konstaterad RABIES! Den var importerad från Estland.
Det trodde jag inte, att hästar kunde få rabies, jag har bara hört om hundar samt att det kan spridas till människa, och härförleden en "misstänkt" ekorre från Thailand...
Är det någon här som vet mer om rabies på häst, hur det yttrar sig etc? Är det vanligt runtom i världen?
/P
 
Jodå, Rabies kan hästar få. Det finns inte i Sverige, de enda länder i europa som betraktas som rabiesfria är: Sverige, Norge, england och Irland.

Symtom:
Feber och tilltagande irritation. Man kan se en inflammatorisk reaktion vid det bett som orsakat infektionen. Smittade hästar brukar försöka bita sig på det infekterade stället för bettet. Sedan följer i tidsordning detta:
* muskelspasmer
* kramper
* förlamning tills döden inträder

Hastigheten i förloppet beror ofta på hur nära centrala nervsystemet bettet sitter. Inkubationstiden är: 3- veckor till 3 månader. Smittan överförs genom infekterad saliv från bett av smittade djur. Hästar sprider vanligen inte virus mellan varandra eftersom bitandet inte ingår i deras naturliga beteende. Hästar kallas därför för tysta smittvärdar. Man ska genast isolera en insjuknad häst. Provtagning sker genom att man skickar saliv till viruslaboratoriet. Rabies går inte behandla, men det finns vaccin. Sjukdomen omfattas av epizootilagen och ska genast rapporteras.
 
Hmm, så intressant att läsa om rabies. Sverige har alltså varit förskonat hittils från denna förfärliga sjukdom, men det är nog inte avlägset att den kommer om inkubationstiden är så lång... Om hästar är "tysta värdar" så lär de inte sprida sjukdomen vidare i alla fall.
/P
 
Jag vet inte hur det är i länder utanför EU, men när man exporterar från Frankrike måste hästen vara vaccinerad mot rabies (vet inte exakt hur vaccinet funkar, men).
 
Även hästar kan sprida rabies till människa via saliven, som alla vet kan hästar bitas ordentligt men det räcker att få saliv från ett smittat djur i ett litet sår.
Risken att en rabiessmittad häst skall sprida smitta vidare i naturen anses minimal men en häst kan definitivt smitta en människa. För en massa år sen var det ett stort larm efter en svensk som varit i kontakt med en rabiessmittad häst i Tyskland.
PL
 
Ok.

När jag i somras var i Frankrike och tittade efter häst så pratade ju alla om att hästarna måste bli vaccinerade innan transporten/exporten. Då var det ju iofs också mot influensa och stelkramp, men som sagt även rabies.

Möjligtvis är det ju något som bara gäller i Frankrike...
 
Men om häst kan smitta människa så borde det finnas en vaccinationsregel, eller hur? Om det inte är en på miljonen eller så, som är en "tyst värd". Hur pass vanligt är rabies?
/P
 
Hästar är inte "tysta värdar" en häst som blir smittad med rabies blir sjuk ock dör. Rabies på häst är inte vanligt men det förekommer. Importreglerna är till för hindra att vi får in smittan i landet o ur den synvinkeln har inte mydigheterna ansett att det behövs vaccination.
Det kan vara motiverat att inte umgås med nyimporterade hästar hur som helst.
PL
 

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 819
Senast: pews1972
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 873
Senast: fruxolisa
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 042
Senast: cambodia
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
3 832
Senast: Starstedt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Boräntorna
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp