rabiesvaccin och provsvar.

Dottla

Trådstartare
hjälp! Jag ska bila med mina hundar till italien och jag undrar om det är någon som vet vad tyskland, österriket och italien har för krav på införsel?

När jag reste till sverige från italien så fixade jag allt för införsel till sverige men sverige har ju mycket hårdare regler än de andra länderna.
Till danmark tex så behöver man ju inte ta blodprov, det räcker att de är vaccinerade mot rabies och att det har gått 22 dagar innan införsel.

Har pratat med veterinär, sökt på nätet men hittar inte vad som gäller för de tre länder som jag kommer att passera.
Anledningen att jag undrar är för att ena hundens rabies vaccin hade gått ut så då antar jag att jag även måste ta om blodprovet?
Hundarna kommer dock att vara kvar i Italien så jag kommer inte att följa sveriges 120 dagars för honom.

Frågan är alltså: Har tyskland, österriket och italien krav på blodprovssvar?

Tack på förhand/ Hanna
 
Sv: rabiesvaccin och provsvar.

Vad jag vet så har Tyskland samma regler som dom flesta Rabbies och avmaskning.. Min ena hund kom från Budapest-tysklan.danmark och sen Sverige Inga problem
 
Sv: rabiesvaccin och provsvar.

Ja, men då var ju din hunds papper fixade för att klara Sveriges krav, och Sverige har mycket högre krav än de andra eu-länderna. Har man papper som gäller för införsel i sverige så kan man åka i alla andra eu-länder utan problem för då är de "överkvalificerade", eller vad man ska kalla det, för tex danmark.
 
Sv: rabiesvaccin och provsvar.

Danmark HAR JU INTE KRAV OM rABBIES (HADE IONTE DÅ I ALLFALL) Tyskland är jag tveksam...klart Sverige har hårdare regler och de är bra..
 
Sv: rabiesvaccin och provsvar.

Precis! För införsel i Danmark räcker det med att hunden är Rabiesvaccinerad och att det har gått 22 dagar från att sprutan har givits, inget blodprovssvar krävs.
I England är det 30 dagar från sprutan tills dess att blodprovet kan tagas och i sverige är det 120 dagar som gäller. Du ser, det är olika regler i olika känder.
Om du läser igenom mitt inlägg igen så kanske du förstår vad det är jag är ute efter att få veta. Danmark kräver inte blodprov, hur är det med tyskland, österriket och Italien? Om de har krav på blodprovssvar:vad har de för intervallkrav från det att sprutan har tagits tills dess att man tar blodprov?
Hunden ska som sagt inte tillbaka till Sverige.
 
Sv: rabiesvaccin och provsvar.

Tyskland kräver godkända rabiesvacc och blodprov samt avmaksning mot vissa sorter mask. Och ett EU-pass och en hälsokontroll har jag för mig.
Samma gällde frankrike och aalla andra eu länder tror jag?
jordbruksverket har koll, ring deras kundtjönst och hör med dem.
norge är det enda landet som INTE har rabies och inte heller kräver vacc. (sa dem på kundtjänst på sjv), danmark är jag rätt säker på att de kräver detta, då det kan finnas rabies i sverige/ europa. eller?
 
Sv: rabiesvaccin och provsvar.

Hej! Enligt Danmarks sida som de har på nätet så behövs inte blodprovssvar, endast att det ska ha gått 22 dagar från vaccineringen.

Jag har läst på länkarna som ovan har skickat och tyvärr så är jag inte så engelsk kunnig att jag förstår allt...
Den österrikiska sidan är på tyska så där förstår jag ännu mindre!
Den Italienska sidan kan jag läsa. Det står inget om att godkänt blodprovsvar krävs men när jag ringde och pratade med en veterinär i Italien så sa hon att man måste ha det och att det ska ha gått 30 dagar mellan sprutan och blodprov. Hon är dock inte helt pålitlig för hon trodde även att det gällde till sverige men vi har ju 120 dgr! En djungel!!

De flesta verkar tro, men ingen vet säkert..Ska prova och ringa jordbruksverket och se om jag blir klokare:D! Tack för svaren!
 
Sv: rabiesvaccin och provsvar.

hm, trots att jag fattar det som står på tyska så fattar jag inte, det står att hunden måste vara chippad eller tatuerad och ha en giltig rabies-vaccin, det står dock inte om den ska vara testad också.
Sedan står det en länk till sjv igen, så hur som helst måste dem kunna hjälpa dig!

edit: om djuret inte är från sverige så måste d testa mot rabies också, ca 30 dagar efter vacc eller minst 3 månad före inresa. men svenska djur behöver enbart vara vacc men inte testade. meeen fråga för säkerhets skull på sjv!
 
Senast ändrad:
Sv: rabiesvaccin och provsvar.

Pratade just med jordbruksverket...De hade ingen information om andra länders regler:(...Leta på internet sa de..och det är ju det jag har gjort men inte kommit fram till något..Blev alltså inte klokare av att prata med dem..snarare mer förvirrad..
 
Sv: rabiesvaccin och provsvar.

De SKA ha koll på andra länders regler eller iaf kunna vidareförmedla vart du ska vända dig. Säg specifikt vilka land och djurslag det gäller så ska du få svar. Kämpa på!
 
Sv: rabiesvaccin och provsvar.

men de ska kunna svar vart man ska vända sig. När jag kontaktade dem angående samma fråga så fick jag svaren jag behövde och tipps vem som ska hjälpa mig vidare, och de SA att det var deras ansvar...
 
Sv: rabiesvaccin och provsvar.

De flesta verkar tro, men ingen vet säkert..

Jag tror tyvärr också bara men när jag funderade på att ta med min hund till Tyskland så har jag för mig att den behövde vara rabiesvaccinerad dock inte blodprovad, det behövdes bara för att få ta med hunden till Sverige igen.
 
Sv: rabiesvaccin och provsvar.

Tack för svar!!

Till er som är intresserade av att veta:
Jag ringde till italiens jordbruksverk i dag och de sa att det inte behövdes blodprovssvar till italien, men att det ska ha gått 21 dagar från och med att man gav vaccinet! F.ö sa de även att det inte är krav på avmaskning men att de rekomenderar det.

Kan ju tillägga för att undvika påhopp att självklart är mina hundar vaccinerade och avmaskade.

Tack igen till alla som har svarat!:laugh: /Hanna
 

Liknande trådar

Hundhälsa Med fler och fler smuggelhundar och hundar som kanske inte har vaccinerats korrekt men ändå kommer in i Sverige utan karantän ökar...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 801
Senast: Jadzia
·
Hundhälsa Fick nyhetsbrev från länsstyrelsen Stockholm idag. Står bland annat om hur införseln av hundar via hjälpföreningar ökat kraftigt och att...
Svar
19
· Visningar
1 713
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Frågan är vad är skillnad på smuggling och oseriös införsel av hundar? Har haft hund I hela mitt liv. Och nu är jag inne på att skaffa...
Svar
16
· Visningar
1 370
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Halloj Vet att det här på hundsidan men jag antar att det kanske finns någon som har ställt sin hund i Tyskland. Därför ställer jag...
Svar
6
· Visningar
731
Senast: illernettan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp