Racesafe eller Outlyne (säkerhetsväst)

ufot

Trådstartare
Ny säkerhetsväst ska inhandlas. Då jag vill pröva i butik finns det två märken jag främst tittar på:

- Racesafe
- Outlyne

Av bilderna att döma tycker jag Racesafe ser bäst ut, men har inte prövat någon i verkligheten.
Ni som har, vilken tycker ni är bäst?

För mig är ventilation och passform viktigast. Det blir varmt på sommaren och bättre att köpa något som används...

För er som använder säkerhetsväst sommartid, vilken är bäst?

Finns det andra märken som är värda att titta på? Jag vill kunna pröva i butik (Skåne).
 
Jag älskar min Outlyne. Den är smidig. Varm tycker jag att allt annat än t-shirt är på sommaren så där vet jag inte om jag kan uttala mig.
 
Rider med Outlyne och tycker den är skön och såpass smidig att jag inte alltid tar av den efter ridningen när det är kallt.
Varmt och svettigt blir det alltid på sommaren...
 
Jag tror det är ofrånkomligt att något som är tillräckligt tjockt och tåligt för att ge ett meningsfullt skydd också blir varmt och lite klumpigt. Outlyne är den som passar min kropp bäst, den är inte superskön men bättre än konkurrenterna för mig.
 
Jag använder racesafe sedan hundra år (men köper nya då och då) och senaste modellen jag köpte, med mesh-nät, känns väl ventilerad. Håller dock med övriga, varmt kommer det liksom bli när solen steker..
 
Jag köpte nyligen Racesafe ProVent storlek XS, den kändes ändå rätt otymplig när jag kom hem och gick runt i den en stund. Fick ett infall och beställde Hansbo Sport säkerhetsväst i storlek Kids XL som i deras storleksguide räknas som Vuxen XS. Det gjorde jag utan att ha provat den så det var en chansning som blev jättebra. Ska lämna tillbaks Racesafe. Den här Hansbovästen är en snarlik modell till Racesafe, samma slags paneler, snörning i sidorna, uppvikbar panel bak men i yttre material som är lättare att torka av + att den har justerbara axlar i motsatts till Racesafe som inte har det, Hansbo kostar mindre än en tredjedel av Racesafe och finns på granngården att prova. Hansbo Kids XL är kortare framtill än Racesafe XS (men täcker revbenen på mig) och sitter överlag mer bekvämt och ser bättre ut på (jag såg väldigt mycket ut som en tunna på överkroppen i Racesafe i motsatts till Hansbo som lyckas vara mer smickrande). Racesafe axlar satt ovanför mina nyckelben med luft emellan, med Hansbo’s justerbara axlar kan jag få ett tätt omslut. Jag hittade den genom nåt Bäst-i-test där den rankades högst (men jag vet inte vem som låg bakom testet, alltså hur tillförlitligt det var).

Jag red med en lånad Racesafe storlek S (den modellen i glansigt tyg så inte ProVent) i några veckor innan och tyckte den var hyfsat bekväm och det var därför jag först valde att köpa just Racesafe (men modell ProVent), orsaken till att jag inte var helt nöjd med köpet beror dels på priset, dels tyget svårt att rengöra (damm på det ventilerande näthöljet blir inte jättebra) och längden fram/passformen. Jag red aldrig i den så kan inte jämföra hur varm den är jämfört med Hansbo. Hansbo har jag ridit med i nån vecka nu och gillar den, rätt längd fram gör att jag har rörlighet (om en väst går längre ned än din naturliga midja blir du väldigt låst i västen). En sån här typ av säkerhetsväst blir ju som ett plagg man får ta med i beräkningen på hur varmt klädd man är, tex är det väder för vadderad väst och jag rider med säkerhetsväst så tar jag ingen vadderad väst ovanpå, är det kallt är det som ett bra extralager. Men sval kan jag inte tänka mig att någon säkerhetsväst av den här typen känns som på heta dagar.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 034
Senast: JennyLz
·
Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 748
Senast: Buzzter
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 262
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp