Råd ang. grovfoder

fraggelzebra

Trådstartare
Hej Buke, luddig rubrik, jag vet.

(Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i Sverige inte helt lätt att hitta rätt ställe.)

Jag och min häst bor i Hamburg i norra Tyskland. Hästen står på en eko-bondgård med ett trettiotal andra hästar. Ägaren/bonden har även nöt/svinproduktion i liten skala men hans främsta fokus ligger på pumpaodling, så vi kan sammanfatta det hela med att han inte är så intresserad av hästarna här. I och med eko-gård tar han eget hö och halm och det är här jag har problem. Det finns ingen höanalys att tillgå - det är rätt ovanligt att man gör det här - men jag vet inte om det hade varit genomförbart ändå, det går åt en rundbal på två dagar här.

Anyway. Grovfodret här är alltså hö på rundbal och sedan en-två månader är kvaliteten verkligen under all kritik. Höet är proppfullt med tistlar och allsköns kvistigt ogräs, mossa och jordklumpar. Jag står varje dag och sorterar ut så mycket skit som möjligt och luktar på varenda tuss hö innan jag stoppar ner den i hönätet. Hade halmen sett bättre ut hade jag bytt ut höet mot halm, men den är dammig och luktar oftast inte fräscht.

Nu har min häst en svullen lymfkörtel mellan ganascherna och veterinären menade att det kan vara något hästen ätit eller andats in. Jag misstänker givetvis vårt hö och halm. Tills jag kan byta stall måste jag klura ut en temporär lösning. (Börjar nytt jobb nästa vecka och kan därmed utan större svårighet välja ett dyrare, bättre stall, men det ordnar sig ju inte över en natt.)

Så, konkreta frågor:

Jag har beställt lusern (hackat strå) som kommer idag - teoretiskt sett kan jag väl ge typ fri tillgång men det kommer ju kosta mig en arm och ett ben i det långa loppet. Dessutom är det ju proteinrikt så spontant känns det inte helt sunt att proppa i hästen?

En annan produkt som finns här kallas "heu-cobs", det är liksom finhackat, pressat hö som funkar som lusernpellets, man häller vatten på det och så sväller det upp, liksom. Verkar vara vanligt att man ger äldre hästar med skruttiga tänder, men det marknadsförs även som "hö-ersats" vid luftvägsproblem/mögligt hö et c. Fördelen är väl att det är exakt analyserat, en nackdel (frånsett pris) kanske är tuggtiden? Generellt ersätts ett kilo hö med ett kilo hö-pellets (torrvikt) som sedan blötläggs, men hur påverkar det t ex tänder och matsmältning att inte tugga direkt stråfoder?

Här är en skärmdump på vad en sorts hö-cobs innehåller:
Ska3080rmavbild2014-03-17kl135309.png

Står på tyska men det mesta heter ungefär samma sak på svenska, men om jag lyckas översätta någorlunda riktigt...

Rohprotein = råprotein
Rohfaser = råfiber
Verd. Rohprotein = smb rp
Eisen = järn
Kupfer = koppar
Schwefel = svavel
Stärke = stärkelse

Tänker mig att jag skulle kunna fodra hackat lusern i kombination med höpellets, vore det en bra idé? Hästen ifråga är ett fjordsto på 7,5 år, i gott skick och bra kondition rent allmänt. Där finns absolut några extrakilon att jobba bort men ingen katastrof. Rider i genomsnitt 10 km per dag i/på varierande tempo/underlag.

Här är hästen ifråga, ingen toppenbild men rätt nytagen.
IMG_6496.jpg


Tacksam för all tänkbar input och förslag, kunde onekligen behöva lite sunda idéer. Mina stallkompisar har ingen koll och fodrar glatt med detta skräphö utan att reflektera, och har sina smällfeta fånghästar på fri tillgång på grovfoder... :down:
 
Sv: Råd ang. grovfoder

Men du bor ju i fodrenas förlovade land :D! Det verkar som att du redan hittat till Pre Alpin-grejorna att döma av bilden du la in :). Det blir lite dyrt, men det finns att köpa. Och du måste inte köpa cobs. Några varianten från butiken där jag beställer mitt "ogräs" :P:

Pre Alpin Wiesenflakes, torkat pressat hö i flingor. Finns i cob-variant också, Wiesencobs, det är den du länkat tror jag?
Pre Alpin AlpenHeu, det är hö på påse.
Swizz Horse Heulage, det är hösilage på småbal.

PM:a om du vill ha länk till webshoppen :).
 
Sv: Råd ang. grovfoder

Haha, egentligen ja! Men de flesta häromkring säljer hö i just rundbal och med en enda häst känns det lite overkill. :D

Skärmdumpen ovan är från Pre Alpin Wiesencobs, men skicka gärna PM till webshoppen! Tack för svar! :)
 
Sv: Råd ang. grovfoder

Hej!
Jag har jobbat ett år som hästskötare i Tyskland (utanför Bad Segeberg, så inte så långt från Hamburg), och de har helt klart en annan syn på vad som är godtagbar hygienisk kvalitet på grovfodret jämfört med vad vi tycker i Sverige.

En av hästarna där jag jobbade fick faktikst "heu-cobs" (pre alpins, det är väl den analysen du klistrade in?) eftersom han hade ganska mycket luftvägsproblem, och man visste ju att de iaf inte var dammiga. :-) Jag tycker att det låter som en bra idé att blanda sådana och lusern hackad strå, annars blir nog, som du säger tuggtiden väl kort. "Vår" häst tycke jag också blev fin i hullet (förstås fanns ingen grovfoderanalys) sedan han började äta dem, innan var han lite tunn. Och då låg han ändå i hård träning (körning på elitnivå). Gott verkade det vara iaf. :)

Det man ska tänka på när man vill räkna foderstat i Tyskland (fast det vet du säkert redan) är att deras analyser inte mäter riktigt samma värden som våra gör, (Minns inte den exakta skillnaden, men det finns det säkert någon annan som gör) så man kan ju inte ta en tysk grovfoderanalys och sedan räkna med svenska behov...
 
Sv: Råd ang. grovfoder

Hej!

Jo precis, den analysen är det. I mitt stall fodras en häst med enbart cobs, tror jag, just pga luftvägsproblem. Kan höra med ägaren om hur mycket den får, tror den är 10-15 år och motioneras väl inte överdrivet mycket.

Blir lite matt av hur ointresserade folk här är av foder, både kvalitetsmässigt och innehållsmässigt! Har stått i tre stall här, först ett hoppstall där jag även jobbade, där hade höet "bra värden". Mer kunde de inte säga, haha. I andra stallet hette det att "vi slår höet själva, det är bra hö". Här är bonden som sagt likgiltig, om höet är riktigt illa ger han det till sina tjurar... :banghead:

Ett annat alternativ kanske är att mixa lusern och hö-cobs, och lägga till hö de dagar vi har bra balar. Eller blir det helt hej-baberiba? I dagsläget får jag ju ändå mer eller mindre fodra med ögat snarare än att räkna ut en foderstat.

Har du något förslag på vad jag kan googla efter angående skillnaden mellan svenska och tyska höanalyser? :)
 
Sv: Råd ang. grovfoder

Nu hade jag tid att leta fram min bok och slå upp. :-) I Sverige anges alla värden i omsättbar energi. Det är bruttoenergin (energin som fodret innehåller, ungefär samma för hö, havre och halm) minus den energi som försvinner med träck, urin och tarmgaser (och hur mycket det är varierar med fodrets smältbarhet). I Tyskland använder man smältbar energi istället. Det är bruttoenergin minus förluster i träck. Hängde du med? :-) Dock vet jag inte alls om och i så fall hur man kan räkna om det. Prova att googla!

Jag blev rätt förvånad över att många var så okunniga om foder. Jag jobbade som sagt i ett stall där ägaren tävlade på elitnivå, och det hände tex ganska ofta att vi köpte hö på tävlingsplatsen, medan det var fullständigt livsfarligt att fodra med hö som slogs för mindre än 2-3 månader sedan. Och av havre blir hästar pigga men inte feta, av "pellets", oavsett vilken sort, blir de rundare och får mer muskler. Lite liknande effekt får man av müsli, också oberoende av sort... (Så man kunde alltså vinna en säck på tävling och fodra med den om de andra tog slut, även om det var en helt annan sort :banghead:.)
 
Sv: Råd ang. grovfoder

Trist att det ska vara så svårt att få tag i ordentligt foder. Det jag reagerar mest över på deklarationen är den galet höga järnhalten. Hoppas du hittar något annat som är bättre.
 
Sv: Råd ang. grovfoder

Jösses, ja, det såg jag nu när jag jämförde med mikromineraltabellen i "Hästens näringsbehov och utfodring". Vad kan järnöverskott göra hos hästen?

Skall kika på analyserna på andra varianter, skiesabove PMade mig en länk med ett stort utbud. :)
 
Sv: Råd ang. grovfoder

Tack för förklaring, skall definitivt fördjupa mig i ämnet! Har snubblat över några hyfsat nya tidningsartiklar om "hur mycket foder skall min häst äta?" på tyska, något vettigt skall jag nog hitta!

Haha, ja! Exakt så! Nu står ju min häst i ett hobbystall igen, men ja... Folk köper typ den säck müsli som är finast eller som heter nåt fräckt. Min kompis häst får "Cool Müsli" för överenergiska hästar, men denna müsli är full med melass... :banghead: Däröver kan man väl diskutera sig blå, och halvt OT, men här i mitt område verkar det riktigt poppis med sån hära St Hippolyt-foder. Antar att det är för att det luktar gott... Kikade just på någon müsli för "lättfödda barockhästar och specialraser" (O_o) där fjärde ingrediensen är äppelsirap och femte melass.

Men på plussidan kan jag meddela att min häst gillar lusernhack i alla fall! :up:
 
Sv: Råd ang. grovfoder

Fast å andra sidan så är det en analys på den totala järnhalten, inte som på svenska foder som endast redovisar TILLSATT järn. Så det finns som inget att jämföra med tyvärr =/. Vi har ingen aning hur mycket järn det egentligen är i svenska kraftfoder. Förmodligen en hel del, eftersom dom tillsätter extra.

Angående effekterna av överskott på järn, därom tvista de lärda. Det finns helt enkelt för lite underlag. Vem inkluderar en järnanalys när man tar analys på sitt grovfoder?

Men dom "riktiga bukefodernördarna" härinne kan säkert ge dig bättre upplysningar om effekterna. Det har att göra med hur mycket man behöver tillsätta av de olika mineralerna :).

SpaderÄss kanske vill hoppa in här :D?
 
Senast ändrad:
Sv: Råd ang. grovfoder

Jag hittade proportionerna nu!
Fe:Mn:Zn:Cu = 3:3:3:1.
Alltså 3 delar järn, 3 delar mangan, 3 delar zink och 1 del koppar.
 
Sv: Råd ang. grovfoder

Jag hittade proportionerna nu!
Fe:Mn:Zn:Cu = 3:3:3:1.
Alltså 3 delar järn, 3 delar mangan, 3 delar zink och 1 del koppar.

Är detta så som proportionerna ska se ut?

Haha, googlar lite efter järnöverskott och får flertalet helt motsatta svar. Tur att jag har nästan en veckas dötid innan nya jobbet börjar, här skall pluggas...
 
Sv: Råd ang. grovfoder

Joo det är så det ska se ut totalt över allt foder så att säga. Utefter grovfodersanalysen (vilken du har färdig om du köper "grovfoder på påse") så räknar man ut hur mycket av andra fodermedel/mineraler som behöver tillsättas. Så om du ska ge mineraler, så ska du inte ge något som innehåller järn ;).
 
Sv: Råd ang. grovfoder

Jösses, ja, det såg jag nu när jag jämförde med mikromineraltabellen i "Hästens näringsbehov och utfodring". Vad kan järnöverskott göra hos hästen?

Skall kika på analyserna på andra varianter, skiesabove PMade mig en länk med ett stort utbud. :)

Problemet med hög järnhalt är att ett överskott inte kan utsöndras utan ansamlas i hästens vävnader. Höga järnhalter kan minska upptaget av andra mineraler och då ge upphov till brist av dessa. Detta kan visa sig som lågt Hb tex. Det finns även studier som visar på ett samband mellan järnöverskott hos hästen och insulinresistens. Finns en amerikansk forskare som heter Elenor Kellon som anses vara värdsledande i forskning om järn hos häst.
 

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 769
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp