Råd ang hundvakt?

Jensa75

Trådstartare
Råd ang hundvakt önskas!

Vi har en liten tik på två år som är rätt så känsligt och nervöst lagd. Hittills har hon bara varit bortlämnad någon enstaka helg. Men nu till sommaren måste vi göra en resa på 11 dagar där vi inte kan ta med henne så vi försöker lösa det så bra som möjligt för henne. Har två alternativ och vill ha er input:

1. Hunderfaret par med en hund i hennes egen storlek. Dessa två hundar går väldigt bra ihop. Problemet är att detta par ska ut och resa lite med husbilen under perioden de ska ha henne. Vår hund hatar att åka vanlig personbil. Vet inte hur mycket det stressar henne att åka på husbilssemester även om hon åker med annan hund som är van. På pluskontot: hundsällskap, hundvana hundvakter och säkert roligt förutom när de ligger på vägarna.

Alternativ 2: en mamma och en 15-årig dotter utan särskilt stor hundvana, men fina och inkännande. Fördel: de kommer bara att vara hemma och det är kanske lugnare för vår hund.

Vilket alternativ tror ni skulle vara bäst för min hund? Givetvis lägger vi oavsett val tid på ”lära känna” och träna på att vara med hundvakterna själv innan vi åker.
 
Råd ang hundvakt önskas!

Vi har en liten tik på två år som är rätt så känsligt och nervöst lagd. Hittills har hon bara varit bortlämnad någon enstaka helg. Men nu till sommaren måste vi göra en resa på 11 dagar där vi inte kan ta med henne så vi försöker lösa det så bra som möjligt för henne. Har två alternativ och vill ha er input:

1. Hunderfaret par med en hund i hennes egen storlek. Dessa två hundar går väldigt bra ihop. Problemet är att detta par ska ut och resa lite med husbilen under perioden de ska ha henne. Vår hund hatar att åka vanlig personbil. Vet inte hur mycket det stressar henne att åka på husbilssemester även om hon åker med annan hund som är van. På pluskontot: hundsällskap, hundvana hundvakter och säkert roligt förutom när de ligger på vägarna.

Alternativ 2: en mamma och en 15-årig dotter utan särskilt stor hundvana, men fina och inkännande. Fördel: de kommer bara att vara hemma och det är kanske lugnare för vår hund.

Vilket alternativ tror ni skulle vara bäst för min hund? Givetvis lägger vi oavsett val tid på ”lära känna” och träna på att vara med hundvakterna själv innan vi åker.

Helt omöjligt att svara på då vi inte känner din hund och vet hur mycket trygghet hon får i den andra hunden och hundvakterna. Du får känna efter och gå på din magkänsla men också prata med hundvakterna och fråga hur de tänker lösa det om hunden visar sig vantrivas med husbilssemestern. Hur stressade de skulle bli av det. Om de och den andra hunden är lugna och trygga oavsett så kan det vara bra för din hund men om de blir stressade av att er hund blir stressad så är det ingen bra kombo. Det beror ju också på hur mycket de tänkt köra och hur länge de tänkte stanna på varje camping. Om det är långa körsträckor och bara en natt per camping så är det ju en helt annan sak än flera nätter på varje camping och kortare körsträckor.

Alternativ 2 beror på hur komplicerad er hund är och hur mycket djurmänniskor de är. Om de förstår vad de har i kopplet så att säga och hur de ska hantera det.
 
En känslig och nervös hund hade jag helst förpassat till redan hundvana. Men som @Lingon ovan säger, det är ju egentligen svårt att råda om när man inte känner hunden själv. Jag har en känslig och nervös hund som dock fungerar utmärkt "hemmavid", så oerfarna hundvakter får väldigt enkla instruktioner; släpp aldrig hunden lös, låt aldrig hunden hälsa på okända hundar och håll barnen borta.
 
Kanske lämna bort hunden till professionell hundvakt istället? Hon som jag brukar ha min hund hos när jag jobbar tar emot hundar med olika temperament och delar upp dem på lämpligt sätt. Finns säkert sådana hundvakter utspridda över hela landet.
 
Jag hade nog tagit en prov-helg med alternativ 2 så att de får prova på att ha hunden ett par dagar även om du är hemma. Funkar det inte så kan du bara hämta hunden igen. Aternativ 1 är säkert bra hundmänniskor men jag hade personligen inte velat att min hundvakt åkte på husbilssemester med min hund faktiskt.
 
Kanske lämna bort hunden till professionell hundvakt istället? Hon som jag brukar ha min hund hos när jag jobbar tar emot hundar med olika temperament och delar upp dem på lämpligt sätt. Finns säkert sådana hundvakter utspridda över hela landet.
Har sökt som en galning men inte funnit någon där jag bor (norra Sverige).
 

Liknande trådar

Fordon Jag har börjat fundera på att köpa en husbil, men inser ju vad de kostar. Har då gått över till att fundera på om husvagn är ett...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
10 655
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 466
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
Gnägg Så, min sambo är helt övertygad över att häst + spädbarn inte kommer funka. Jag behöver råd från er om hur det går att lösa. Vi har...
Svar
5
· Visningar
2 184
Senast: ameo
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 438
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp