Råd ang små sår = svullet ben.

ellipsis

Trådstartare
Jag har ALDRIG i mitt liv mött en häst som svullnar i benen för minsta lilla sår, trots noggrann rengöring och dyligt. Vad gör jag för fel eller är hästen bara EXTREMT känslig?

Klumpehästen kom in i stallet i mitten/slutet av förra veckan med ett skrubbsår på ca 2 cm långt och 1 cm brett, HF. Även flera små skrubbsår på samma ben, två vid kotan och ett på insidan knät. Såren är färska så ingen skorpa har bildats. Spolar bort leran och tvättar ordentligt rent med vatten och avslutar med Klorhexidinlösning på bomullstuss. Lägger en kompress, Sorbact, närmast såret, bomull och Vetflex över såren för att undvika att få smuts i det igen. Får gå med detta i ca 2 dygn, vid avtagning av detta är hon lite varm över kotan men inte halt, öm eller feber. Tvättar rent igen och lägger på ny Sorbactkompress+Vetflex. Plockar av detta ca 1 dygn efteråt och hon är fortfarande varm över kotan men inte halt, öm eller feber. Äter och dricker som vanligt. Tyckte att det började se fint ut och hon har fått sårskorpa över såren så tyckte inte att nytt förband behövdes.

Detta var i söndags. Nu har det börjat svullna mellan knät och kotan. Värmen i kotan är borta och ingen skillnad mot VF. Fortfarande inte halt, öm eller feber. Började med svullnad på insidan, men ingen värme eller ömhet vid palpation. Tvättar såren och avvaktar. Måndag fortfarande svullen insida HF. Igår kväll har svullnaden gått ner och det börjar se normalt ut igen. En pust i mattes hjärta. Imorse vid utsläpp svullen på både in och utsida av skenbenet HF. Fortfarande ingen värme, ömhet eller feber. Hon får gå ut med lindor BF vilket hjälpte senast när hon var lite svullen efter en mycket liten sårskada.

Vad gör jag för fel? :confused: Har varit väldigt noggrann vid rengöring av såren och tycker att det borde vara nog. Men tydligen är det inte det eller en superkänslig häst jag har köpt.

Tacksam för idéer och tankar!
Såklart kommer vet att kontaktas och tas ut om det blir värre!
 
Sv: Råd ang små sår = svullet ben.

Nu har jag ingen erfarenhet av detta problem på just hästar. Mina brukar inte reagera nämnvärt på småsår. Jag själv däremot svullnar väldigt lätt av sår här och där. I regel innehåller dessa svullnader bara genomskinlig vätska. Det gör ingen skillnad om såren är till synes rena, det blir ändå. Det borde ju kunna vara lika individuellt på hästar då?
 
Sv: Råd ang små sår = svullet ben.

Be veterinär att skriva ut sulfa som du blandar i fiskolja. Har jag alltid kört vid liknande problem.
 
Sv: Råd ang små sår = svullet ben.

min pålle kan få helt jämntjocka ben av bara myggbett... eller liknande storlek på sår
Fick kortison utskrivet en gång då de tog tid att gå över, men annars ser jag bara till att hålla rent o torrt på benen. ut i hage för att inte stå stilla så det svullnar mer, o så rida varje dag. Ev. ha back on track på om natten när hon står inne.
Hon kan ibland bli lite halt för att svullnaden stramar, men även då fått rek. av vet att rida normalt, o hältan går alltid över efter ca 10-15 min ridning då svullnaden minskar av ökad cirkulation.

Har fröstått att om hästar en gång fått lymfangit på grund av större skada så får de det lättare igen, speciellt på samma ställe. min häst får typiskt detta just på bakbenen, inte fram, så gissar att hon fått det på bak tidigare o därför kommer tillbaka med varje litet sår hon får..(hon är ju naturligtvis väldigt benägen att sparka sig själv på bakbenen oxå...)
 
Sv: Råd ang små sår = svullet ben.

Har tyvärr liknande erfarenheter som Ponylove ovan.
Det är väldigt olika på olika hästar....
Min förra var känslig med allt, från hur man betedde sig till små små sår som knappt syntes, även mindre mugg-angrepp blev lymfangit-tjocka ben på nolltid.
På henne gjorde jag rent o lade bandage och då hölls det i schack, men det var lång tid efter att såret såg ok ut som gällde.
Ett av bakbenen som hade varit tjockt pga trampsår på ena ballen (var aldrig lymfangit enligt vet men hon var tjock över kota och upp till halva skenbenet) svullnade lätt även efter att hon stått inne en natt upp till ett år efter skadan.
 
Sv: Råd ang små sår = svullet ben.

Tack för svaren!
Pratade med en bekant som är vet. assistent och den här hästen var det tydligen vanligt med tjocka ben överlag, utan andra symtom eller sår. Och leran hjälper inte till heller.

Kortison vågar jag inte på då hästen hade fång i oktober i fjol. Har fått tips av en vän att lägga spritbandage och sedan fortsätta med torra stödbandage. Detta recept funkade när hästen, för tre veckor sedan, lyckades få en rispa på framsidan hasen HB. Var då orolig för sticksår och nära en led så plockade ut veterinären.
Vi provar det en gång till och min tanke var att lägga ett spritomslag om det inte gav sig men tänkte att det kanske var något jag gjorde fel i första steget.
 
Sv: Råd ang små sår = svullet ben.

Det är nog hästen som är känslig - du verkar sköta dig exemplariskt.

Det enda som man kan tänka på är att inte överdriva tvättandet av sår - tvätta rent huden runt om, men åt själva såret vara, möjligtvis kan man spola sårytan med lite koksaltlösning. Klorhexidin i själva såret kan störa sårläkningen, vilket även t.ex. alsolsprit och salvor (även antibioikasalva!) gör. Dock borde det inte störa sårläkningen i sådan utsträckning att benet svullnar - så det är nog din häst som är skapt klen. ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 486
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 900
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
842
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp