Råd att ha barn eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

sthlm23

Jag har inte barn själv men har funderat på en sak rätt länge, som har med barn att göra. Ofta kan jag i diverse medier se och läsa om barnfamiljernas problem med ekonomin etc. Det jag inte förstår är att folk överhuvudtaget skaffar barn om de inte innan detta står hyfsat stadigt ekonomiskt. Jag menar, t o m barnlösa jag fattar ju att barn kostar massor, är det verkligen så konstigt att om du inte hade det "fett" innan får det ännu mer knapert efter barnets tillkomst? Jag förstår inte varför alla ojar sig över barnfamiljers dåliga ekonomi, de har ju valt att ha det så!

Naturligtvis är inte ens ekonomiska förutsättningar statiska, och det kan ju inträffa händelser som kan rasera en familjs ekonomi totalt även om de hade det bra innan, men det är inte de familjerna jag huvudsakligen funderar kring, utan de som har en skral kassa innan de skaffar barn och gör det ändå, och sen klagar över hur lite pengar de har.

Hur ser ni på detta?
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Vad är i sådana fall möjligheterna för någon som är förtidspensionerad, långtidssjukriven eller livslångt handikappad? Skall de gifta sig rikt, bli kriminella eller helt enkelt ge upp tankarna på barn?

Även en familj med knappa förhållanden kan ha ett fantastiskt liv och tvärtom. Självklart är det en trygghet för en blivande förälder att tjäna eller ha sparat så pass mycket pengar att han/hon klarar ekonomin utan att vända på de sista slantarna dagarna före löning, men det farligt att döma ut människor som på ett eller annat sätt har det sämre ställt och ändå längtar efter en familj.

MVH Fredrika
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Freddie skrev:
Vad är i sådana fall möjligheterna för någon som är förtidspensionerad, långtidssjukriven eller livslångt handikappad? Skall de gifta sig rikt, bli kriminella eller helt enkelt ge upp tankarna på barn?

Nej, men de kan ju prova att vara realistiska med deras ekonomi och vad den kan tänkas klara av. Om att skaffa barn är extremt viktigt för en person är jag övertygad om att det går att lösa den saken utan att för den sakens skull gnälla över sin raserade ekonomi. Allting handlar ju om att kunna prioritera det som är viktigt mot mindre viktigt.

[/QUOTE]Även en familj med knappa förhållanden kan ha ett fantastiskt liv och tvärtom.
MVH Fredrika[/QUOTE]

Eh ja? Det är det väl ingen som har ifrågasatt?
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Vad är då en bra ekonomi????? För vissa är det att de ska kunna äta ute varje dag, ge barnen allt de pekar på, åka till Thailand varje år minst 2 v, kunna spela golf och ha en ny fin bil samt bo i en stor lyxig villa i Djursholm med städhjälp och sånt. För andra är det att kunna betala sina räkningar och unna sig lyxen att köpa nya klader varje månad samt hålla med häst.
Har ju själv 4 barn och med vårat barnbidrag kommer man ´långt. Vi får runt 5000 i månaden...........
Vi föräldrar inte tjänar så mkt i månaden (runt 15 000 eft skatt var)det räcker till räkningarna och amorteringarna. Ekonomin blir vad man gör den till, i vårt fall är det 10 hästar som drar ner vår ;)
Men visst är det kärvt att vara förälder, blöjor, välling dagisplats, fritids odyl kostar pengar. Man får helt enkelt dra ner på en del onödiga utgifter när man får barn, men välja att ha det bra ekonomiskt ställt med ett liv utan barn framför ett liv med barn och lite fattigare det hoppas jag att ingen väljer :love:
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Ja men så bra! :)

Jag säger ingenstans och tycker inte heller att man måste ha mycket pengar för att skaffa barn, men man måste (som ni då) kunna klara av att försörja de barn man skaffar utan att börja gnälla och tycka att det är någon annans (statens, skattebetalarnas) uppgift utöver barnbidraget man får.
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Trots alla bidrag man kan få(barnbidrag, flerbarnstillägg, ev underhåll, sam föräldrarpenning som inte fanns förr å då var det knapert!)så är barn många gånger en "klassfråga".Det är tex inte överdrivet många studenter som väljer att skaffa barn å det pga deras ekonomi.
Men som ngn skrev, ska man då skita i att skaffa barn för att man tex är förtidspensionär eller sjukskriven?Det är ju knappast ett val man gjort att bli sjuk så att ekonomin blir dålig.Jag tycker samtidigt att man får tänka över vad som räknas som dålig ekonomi.Man har råd att ha barn om man ser till att barnet har rena , bra kläder, mat på bordet, det som krävs för en rimlig levnads standard.Men alla föräldrar har inte råd att gå å köpa hästar osv till sina barn, det kan jag oxå tycka är mer "lyx", för hur många barn får hästar?
Däremot kan man kanske tänka lite längre, tänk om barnet vill börja spela hockey i framtiden?Det är en dyr sport.Vill man kunna ge sitt barn möjlight att kunna hålla på med en sport tex?
Att skaffa ett barn å klara den ekonomiska biten är mer ansvarsfullt än att skaffa 10 barn å sedan sitta där å inte ha råd att ge sina barn ngt.Då menar jag inte att man ska skämma bort barnet utan ha möjlighet att satsa lite på tex en vettig fritids sysselsättning å inte behöva neka barnet för att man har flera andra barn som man oxå behöver försörja.
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

sthlm23 skrev:
Det jag inte förstår är att folk överhuvudtaget skaffar barn om de inte innan detta står hyfsat stadigt ekonomiskt.

Jag själv har inget arbete, och jag är heller inte färdig med gymnasiet. Ska ha mitt första barn i September.
Man kan faktiskt inte alltid ta hänsyn till det ekonomiska, jag själv hade ALDRIG kunnat genomgå en abort pga ekonomiska grunder, hellre vänder jag på varje slant jag har för att kunna få ha mitt barn. Det blir till vad man gör det, lycka kan ej köpas - och så länge mitt barn är lyckligt vet jag att jag har gjort rätt!
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Jag tror ingen skulle göra abort enbart pga pengar, att man är arbetslös och ensamstående exempelvis, blir man gravid med taskig ekonomi så blir man det och man får göra det bästa av situationen, sålänge barnen har mat på bordet och tak över huvet, kläder på kroppen och föräldrar som älskar dem så dör de inte.
Jag förstår hur du menar, men jag känner många arbetslösa och sjukpensionärer som endå har välmående barn och de behöver inte alls leva på skorpor och vatten. Isådana fall kan jag känna att det måste vara värre att bygga upp ett behov åt sitt barn som kretsar runt pengar och sedan bli av med jobbet eller få andra problem och allt sådant är plötsligt borta.
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

vendelay skrev:
Jag själv har inget arbete, och jag är heller inte färdig med gymnasiet. Ska ha mitt första barn i September.
Man kan faktiskt inte alltid ta hänsyn till det ekonomiska, jag själv hade ALDRIG kunnat genomgå en abort pga ekonomiska grunder, hellre vänder jag på varje slant jag har för att kunna få ha mitt barn. Det blir till vad man gör det, lycka kan ej köpas - och så länge mitt barn är lyckligt vet jag att jag har gjort rätt!
Det går säkert jättebra för dig och din bebis :) i vår omgivning så är det de rikaste familjernas barn som är de som är mest olyckliga.
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Man har råd att ha barn om man ser till att barnet har rena , bra kläder, mat på bordet, det som krävs för en rimlig levnads standard
.
Tihi, du har inga egna småbarn det märks :D Det är sällan som lyckliga små barn har rena kläder :rofl:
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Vad menas med att ha råd?
Att inte ha råd är det när man går under socialnormen?
Eller är det allt under existensminimum?
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

lite OT-tankar här:
Varför har det blivit så att man ska ha villa volvo och vovve innan man skaffar barn? Är man en sämre förälder om man inte bor i små söta villa-områden med allt som hör till?
Vad har hänt med att låta saker komma med tiden?
Tycker det där med att 'skaffa barn' har blivit som att beställa tid till tandläkaren..
'3 Augusti kl.14.00 - Föda barn' -Åt det hållet iaf.

Skrev av mig lite :o
Tack så mycket Welsh, är också helt övertygad om att det ska gå så bra så, men lite skrajj är man :D
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Då du skrev "Det jag inte förstår är att folk överhuvudtaget skaffar barn om de inte innan detta står hyfsat stadigt ekonomiskt", var det också utifrån det jag svarade dig. Du uttryckte dig inte på ett sådant sätt att det framkom om det enbart gällde de som gnällde över det eller ej.

Givetvis gäller det att prioritera, oavsett om man överväger att skaffa bil eller något mindre livsavgörande såsom ny bil, häst eller hus. Däremot anser jag inte att personer som INTE har relativt god ekonomi ska bli ifrågasatta i sitt val att skaffa barn mer än någon annan!

MVH Fredrika
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Jag tror alla vet vad jag menar så du behöver inte hänga upp dig på några stavelser :smirk:
Men ja, barn har väl rätt till rena kläder.Jag skull inte låta ev framtida barn gå i smutsiga kläder bara för att de KAN smutsa ner dem ännu mer.Har träffat föräldrar som inte badar sina barn eller låter dem byta kläder på 2 veckor(tro mej, de har socialen på sig), då kan man undra hur lämpliga de är, å det är inte pga ekonomi för hästar har de ändå köpt :smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Råd att ha barn eller inte?

*svarar alla*

Återigen, jag lägger ingen värdering i hur mycket pengar, eller vilken levnadsstandard du måste ha för att skaffa barn, vilken "Nilsson" som helst inser att det är individuellt vad man anser vara tillräcklig levnadsstandard för sin familj.

MEN, det jag vänder mig mot är de som skaffar barn, utan att ta med i beräkningen att barn kostar. Mycket! Kanske rentav skaffar ett barn till (för det är ju så mysigt med barn..). Och sen klagar de på att barnbidraget är för lågt och what not.

Är barn en rättighet? Ärligt talat vet jag inte. Men jag vet vad som är din skyldighet som förälder, dvs kunna ge tak överhuvudet, kärlek och mat på bordet. Kan du som förälder uppfylla detta på egen hand har du ju ryggen fri.
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Barn är i mina ögon ingen rättighet och kommer så aldrig att bli och jag håller med dig om att det är naivt och oansvarigt att bortse från den ekonomiska faktorn när man planerar att bli förälder.

Ställer en fråga utan att på något sätt anklaga dig: Anser du det vara min "rättighet" att skaffa barn? Jag kan INTE uppfylla dina krav utan hjälp utav försäkringssystemet eller socialen, då jag inte heller har någon som helst möjlighet att försörja mig själv utan deras hjälp. Kanske kommer jag heller aldrig stå helt oberoende från sådana medel.

Tycker du har fört ett mycket intressant ämne på tal och om du vidhåller att det du avser med "Det jag inte förstår är att folk överhuvudtaget skaffar barn om de inte innan detta står hyfsat stadigt ekonomiskt", är att var människa själv ska avgöra vad hans/hennes ekonomi klarar av innan de funderar på att bli föräldrar - Då är jag helt på ditt spår.

MVH Fredrika
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Ska vi sen se det samhällsekonomiskt så är människor som inte skaffar barn så vidare bra heller - dom har inte "fött" någon som ska jobba när dom går i pension. Utan barn stannar världen.
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Ge mig din ekonomiska kalkyl för hur du och barnet ska klara er i en sisådär 18 år framöver så ger jag dig gärna mitt svar. Men som sagt handlar det ju om prioriteringar, och kan du minska dina kostnader idag för att du ska ha råd att skaffa barn och försörja det är ju det alldeles utmärkt.

Det jag egentligen efterlyser är en sorts ekonomisk realism, istället för nån slags dimmig föreställning om att barn har man alltid råd med, och om man inte har råd så ger samhället dig råd att försörja dem.

Jag själv skulle gärna ha barn idag, men just nu tycker inte jag att min ekonomi tillåter det. Jag vill inte leva från lön till lön, utan buffertar och en liten ekonomisk trygghet. Någon annan hade i min situation säkert valt att skaffa barn ändå, om deras idé om acceptabel levnadsstandard varit annorlunda än min.
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Luff skrev:
Ska vi sen se det samhällsekonomiskt så är människor som inte skaffar barn så vidare bra heller - dom har inte "fött" någon som ska jobba när dom går i pension. Utan barn stannar världen.

Men så kan man väl inte säga heller - hur klassar man då de som fött barn med grava kropps/förståndshandikapp och som är beroende av samhällshjälp hela livet, och alltså INTE kan jobba. Är de ännu sämre än de barnlösa då?
 
Sv: Råd att ha barn eller inte?

Jag sålde min hästgård för att ha råd att prioritera en bra start för min bebis.

Jag tycker att man får planera så man har marginaler så båda föräldrarna kan ägna TID åt barnet.

Prylar och nya kläder behöver de inte.

Men båda föräldrarna däremot. På kvantitetstid.

Förstår inte hur folk prioriterar när de sätter sig på marginalen och måste jobba och stressa jättemkt med jobb, barn, dagishämt etc för att ha råd med dyrt boende och ny bil.

Man behöver inte leva dyrt för att man har barn. Men det är bra att ha planerat så man har låga omkostnader och en ordentlig buffert.

Och vaddå att barn inte ska planeras?????

Har de inte rätt att vara välplanerade? Det finns preventivmedel, faktiskt. Jag tycker inte det är oromantiskt eller tråkigt. Det låter som ett försvar för slarv. Barn är för värdefulla för att slarvas fram vid fel tidpunkt :mad:

Jag hade inte tid eller råd med barn förrän jag blev upp emot fyrtio. Jag skulle inte drömt om att "skaffa" (eller "råka få") en unge som skulle hängt med i det tempo jag höll innan. Man får ju välja när det passar med barn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 040
Senast: jemeni
·
Relationer Kära kloka bukemaffia, hjälp! Jag funderar mkt på det här, men kan inte prata med ngn annan än min man med hänsyn till de inblandade. Så...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 956
Senast: fejko
·
Relationer Detta har jag funderat mycket på det senaste. Har själv en pojkvän sen 4år tillbaka, vi har våra duster emellanåt, men inte mer än så...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
11 878
Senast: monster1
·
Övr. Barn Jag och sambon väntar vårat första barn i januari och bor i dagsläget i en tvåa på 55 kvadratmeter. Graviditeten var oplanerad och...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 179
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp