Råd av vet...

Aliil

Trådstartare
Visste inte riktigt vad jag skulle sätta som rubrik. Men jag reagerade på ett råd som en bekant till mig fick i fredags av en vet. Hennes tik hade valpat på fredag morgon. På eftermiddagen/kvällen började hunden krysta igen. Hon ringde då upp vet och fick rådet att avvakta och se, så länge tiken var pigg behövde hon inte åka in. Då ultraljudet bara hade visat 3 valpar och det vad var tiken hade fått. Lördag morgon kommer en valp till ut.

Lördag kväll ringer hon min svägerska lite halvt hysterisk. Tiken har börjat krysta igen:eek: En timme senare kommer jag till min bekanta och inget har hänt. Tiken ligger och krystar, men har inga direkta starka värkar. Tiken ser väldigt trött ut på ögonen, men verkar annars pigg. Tar tempen som ligger på 39,0 och säger till ägaren att åk in med tiken.

Väl inne konstaterar vet att det är en valp kvar. Vet ger tiken kalk för att få igång värkarbetet mera, men utan resultat. Tiken måste snittas. Valpen som var kvar var dels missbildad och dels rutten:eek:

Jag kan inte så jättemycket om avel och valpning, det erkänner jag. Men jag trodde att om tiken fortfarande krystade efter ett par timmar efter att senaste valpen kommit ut, (som i det här fallet när valparna kommit på morgonen och hon krystar fortfarande på eftermiddagen/kvällen) att man ska åka in med tiken till vet? Att det var stannade för att vara på den säkra sidan att det inte är någon valp kvar inne i tiken?

OBS ägaren var i kontakt med vet och det var vet som avrådde henne till att åka in.
 
Sv: Råd av vet...

Självklart åker man in till vet i ett sånt läge som du beskriver,ultraljud säger ingenting om antalet valpar.
Mina tikar har fått mellan 6-8 valpar efter ultraljud som visat 2 fosterblåsor dag 32
 
Sv: Råd av vet...

Jag åker inte till vet för att tiken krystar lite nu och då inom det närmaste dygnet efter en valpning. I regel finns nån moderkaka kvar i magen som ska ut, men har tiken feber efter valpning, vilket den du skriver om hade, så ska man åka in oavsett den verkar pigg i övrigt.
 
Sv: Råd av vet...

Det var det jag hade för mig att det var.

Säger som jag sa innan idag hemma hos ägaren (tre uppfödare som pratade om allt som kan gå fel från parning till födsel), jag tackar gudarna för att jag inte behöver bryr mig om sådant. Och kommer aldrig behöva det heller iom att min tik är kastrerad.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
869
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 459
Senast: Viva
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 843
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 038
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp