Råd efter operation?

H

hannibal

Min tik blev kastrerad i torsdags. Sov hela fredagen, men åt både morgon och kväll. Hon bajsade på fredag morgon, men inte på kvällen. I natt fick jag gå ut med henne två gånger för hon var jättelös i magen. Hon bajsade ordentligt tre gånger, men det var väldigt löst. Hon åt mat i morse, men spydde upp den igen på eftermiddagen (helt osmält). Nu har jag gett henne en deciliter filmjölk och det verkade gå bra.

Är detta normalt eller ska jag ringa veterinären? Snälla ge mig råd!!!
 
Jag är ingen expert men jag skulle ha ringt. Bättre en gång för mkt än en gång för lite..
 
Jag kastrerade min tik i somras och hon fick också diarré efteråt. Det kan nog ha att göra med allt smärtstillande som dom får i samband med operationen. Det gick snabbt över, hon fick ett medel av vet som stoppar upp diarrén och fick sen bara äta lite men energirik mat i en dag, Hill´s ad på burk. Hon var pigg och glad. Nu ca ½ år efter operationen är jag jättenöjd med resultatet, hon har mått bra precis hela tiden och det enda är att vi måste passa på hennes midjemått, man vill ju inte att hon ska bli överviktig och få nån sån sjukdom när man sett till att hon ska slippa pyo och förhoppningsvis juvertumörer.

Vill du starta upp din hund på "mjuk mat" föreslår jag överkokt ris (minst dubbel koktid) och kokt torsk. Det är snällt mot hundmagar :d

Lycka till med din tjej!
 
Tusen tack för tips! Hon är mycket piggare idag och har behållit mate. Jag hoppas oxå att hon ska må bättre framöver. Just nu känner man sig som en skurk för att man låtit operera henne, men hon har mått så dåligt vid löp...
 
Känn dej snäll istället för som en skurk. Jag har jobbat på djurklinik och vet hur tikar brukar må efter en operation där man tar bort en inflammerad livmoder, och dom är det verkligen synd om i flera dagar. Dom har jätteont. En normalkastration är inte så besvärlig för hunden, den är ju frisk. Tyvärr finns det människor som väntar tills tiken får pyo (livmodersinflammation ) :devil: fast dom egentligen vill kastrera bara för att man får betala kastrationen själv och pyo står försäkringsbolaget för.
 
Vi hade gärna gjort det ännu tidigare om vi haft råd. Jag tyckte 4000:- kändes som mycket pengar, men när jag pratade med en veterinär så sa hon att "din hund har en stor chans att leva 2-3 år längre om hon blir kastrerad". Då kändes det ju jättebilligt! :smirk:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 157
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 278
Kropp & Själ Någonting står inte rätt till i min kropp. Det började natten mot tisdag förra veckan med att jag ärligt talat trodde att jag skulle...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 428
Senast: Bapelsin
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 256
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp