Råd för att komma vidare från kraftiga motgångar

Karamell

Trådstartare
Nu är det så att jag håller på att genomföra en utbildning. Detta borde vara de sista dagarna på ett 4 årigt slit. Men jag blir inte godkänd. Tydligen är jag så katastrofalt dålig på det svenska språket att min handledare inte kan läsa innehållet i min text!
(Så vi får hoppas att ni förstår mig någorlunda i alla fall.)
Detta berättar han dagen innan han ska skicka in namnen på dem som får lämna in sina arbeten för opponering!
Det känns verkligen skit!
Handledaren och jag har haft kontakt under hela kursen och nog för att han har anmärkt på språk och stavningar så har jag inte förstått att det var i riskzonen för att inte få lämna in & bli klar denna termin.
Nu sitter jag alltså här och ska fixa till min dåliga svenska och känner bara att jag borde ge upp och att jag har kastat bort 4 år. Att det inte ordnar sig.

Egentligen vet jag att det ordnar sig till slut. Det tar bara lite längre tid än vad jag hoppats på.

Samtidigt känner jag en enorm sorgsenhet att jag inte får en avgångsklass. Jag får inte dela klassens upplevelse den sista gången. Tvivlar på att jag vill åka dit och vara det enda puckot i gänget. Kommer inte bli några "5 år sedan vi gick ut" inga Minns du hur roligt vi hade på avslutningen osv.

Hur fasiken kommer man genom en sådan motgång?
Jag ska inte äta mig igenom detta det är det enda som jag vet. Hade planerat att åka bort i helgen med hästen men vi har ingen sadel så det känns lite onödigt eftersom jag då inte kan rida ordentligt i alla fall. Kursen är ju betald men det är oväsentligt med pengarna.

Har suttit och jobbat med språket, försökt att göra det så bra som jag kan men man blir ju knäpp på sina egna bokstäver efter ett tag. Har ni tips på hur jag kan komma vidare i detta så in med dem bara. För här går det inte alls bra.

Skönt att få skala av sig och berätta hur man gjort bort sig. Alla i klassen vet det inte ännu. En av de jobbiga grejorna att behöva erkänna för alla hur illa man skriver när handledaren inte ens kan förstå innehållet.
 
Vi blir inte heller klara med vårt arbete, vilket beror på byte av forskningsfråga och fallföretag mitt i arbetet. Jag förstår känslan och kommer inte delta i sittningen. Men jag tänker att betyget påverkas inte av att jag lämnar in till nästa opponering i augusti och hellre ett bra betyg än att lämna in ett dåligt arbete i tid.
 
Egentligen är det ju faktist positivt för dig! Handledaren ser i det här fallet till att du kommer upp i den nivå du behöver vara i för att få godkänt, istället för att skicka upp dig till opponering när du inte är redo eller skicka ut dig i arbetslivet innan du har uppnått den nivå du borde vara på.

Det är aldrig särskilt trevligt med negativa kommentarer, eller att bli tillsagd när man gör saker fel. Helt ok att bryta ihop en dag och känna sig nedslagen, men sen är det bättre att fundera på vad det är som har brustit från din sida och om kommentarerna har belägg: vad kan du göra för att korrigera det?

Avslutningsdag osv är egentligen inte värda så hemskt mycket (även om det känns hemskt nu) i jämförelse med att ha kommit upp i en bra nivå till arbetslivet. Du ska ju göra det mer än en dag förhoppningsvis.

Du har inte alls gjort bort dig förresten, man är olika bra på olika saker helt enkelt. Inget att skämmas för att ditt arbete tar lite längre tid på ett annat område än de andra elevernas.

Finns det någon kurs du kan ta under sommaren i skrivning inom ditt område? Jag hjälper t.ex. till som undervisnings assistent på en skriv kurs inom vetenskap för doktorander på mitt universitet i sommar. En sån kurs inom ditt område verkar ju som att den kanske vore perfekt för dig (vi har väldigt många doktorand elever från t.ex. Kina som behöver hjälp med menings konstruktion och att få texten att flyta i Engelska på mitt universitet. De verkar uppskatta kursen ).
 
Vi blir inte heller klara med vårt arbete, vilket beror på byte av forskningsfråga och fallföretag mitt i arbetet. Jag förstår känslan och kommer inte delta i sittningen. Men jag tänker att betyget påverkas inte av att jag lämnar in till nästa opponering i augusti och hellre ett bra betyg än att lämna in ett dåligt arbete i tid.
Ja det ska jag försöka tänka på! Låter mer positivt :up:
 
Min sambo håller på med sitt ex-jobb och kommer inte bli klar heller. Han skriver på uppdrag av en aktör utanför skolan (det är alltså ett beställt uppdrag förmedlat av skolan), men aktören har så att säga inte gjort sin del av det hela. Hursomhelst, känns såklart jättejobbigt känslan av att inte vara klar på examensdagen. Men som HeleneK skriver, det finns ett nytt tillfälle i augusti så man får blicka framåt mot det. Känn inte så stor press utan försök landa i detta nu, du blir inte klar till första opponeringen men du har ett nytt tillfälle och ganska gott om tid att fila på det språkliga i arbetet tills dess. Stort lycka till!!
 
Egentligen är det ju faktist positivt för dig! Handledaren ser i det här fallet till att du kommer upp i den nivå du behöver vara i för att få godkänt, istället för att skicka upp dig till opponering när du inte är redo eller skicka ut dig i arbetslivet innan du har uppnått den nivå du borde vara på.

Det är aldrig särskilt trevligt med negativa kommentarer, eller att bli tillsagd när man gör saker fel. Helt ok att bryta ihop en dag och känna sig nedslagen, men sen är det bättre att fundera på vad det är som har brustit från din sida och om kommentarerna har belägg: vad kan du göra för att korrigera det?

Avslutningsdag osv är egentligen inte värda så hemskt mycket (även om det känns hemskt nu) i jämförelse med att ha kommit upp i en bra nivå till arbetslivet. Du ska ju göra det mer än en dag förhoppningsvis.

Du har inte alls gjort bort dig förresten, man är olika bra på olika saker helt enkelt. Inget att skämmas för att ditt arbete tar lite längre tid på ett annat område än de andra elevernas.

Finns det någon kurs du kan ta under sommaren i skrivning inom ditt område? Jag hjälper t.ex. till som undervisnings assistent på en skriv kurs inom vetenskap för doktorander på mitt universitet i sommar. En sån kurs inom ditt område verkar ju som att den kanske vore perfekt för dig (vi har väldigt många doktorand elever från t.ex. Kina som behöver hjälp med menings konstruktion och att få texten att flyta i Engelska på mitt universitet. De verkar uppskatta kursen ).
Ja det är sant. Jag får fokusera på att detta faktiskt kommer göra det lättare för mig på jobbet sedan! Eftersom jag blir bättre på skrivningen rent tekniskt nu när jag får chansen att träna mer :up:
Det är ju så klart skönt att man kan skriva på rätt nivå så att folk förstår. Ska kola upp det m sommarkurs! :up:
 
Jag hjälper t.ex. till som undervisnings assistent på en skriv kurs inom vetenskap för doktorander på mitt universitet i sommar. En sån kurs inom ditt område verkar ju som att den kanske vore perfekt för dig (vi har väldigt många doktorand elever från t.ex. Kina som behöver hjälp med menings konstruktion och att få texten att flyta i Engelska på mitt universitet. De verkar uppskatta kursen ).

Med risk att framstå som bukes mest otrevliga besserwisser. Undvik särskrivning ;)

Annars håller jag med dig! Det är alltid tungt att få kritik men det är bättre att ges chansen att göra om och göra rätt! Däremot kan det kanske tyckas att TS borde ha fått en "heads up" lite tidigare i processen på att arbetet kanske inte skulle släppas igenom.
 
Med risk att framstå som bukes mest otrevliga besserwisser. Undvik särskrivning ;)

Annars håller jag med dig! Det är alltid tungt att få kritik men det är bättre att ges chansen att göra om och göra rätt! Däremot kan det kanske tyckas att TS borde ha fått en "heads up" lite tidigare i processen på att arbetet kanske inte skulle släppas igenom.

:D Jag är helt medveten om att min skrivna Svenska är total hemsk ;) Jag skulle vara i samma sits som Karamell om jag jobbade i Svenska :o

Det enda som håller min skrivna Svenska något ok är läsandet på Buke :up: Annars hade jag fallerat totalt vid det här laget då jag blandar ihop grammatiken :crazy:
 
:D Jag är helt medveten om att min skrivna Svenska är total hemsk ;) Jag skulle vara i samma sits som Karamell om jag jobbade i Svenska :o

Det enda som håller min skrivna Svenska något ok är läsandet på Buke :up: Annars hade jag fallerat totalt vid det här laget då jag blandar ihop grammatiken :crazy:

Ah! Du är engelsktalande? Förklarar saken! :D
Det känns som att allt som är ihopskrivet på svenska är "särskrivet" på engelska.
Jag har motsatt problem, vill skriva ihop på engelska ;)
 
Ah! Du är engelsktalande? Förklarar saken! :D
Det känns som att allt som är ihopskrivet på svenska är "särskrivet" på engelska.
Jag har motsatt problem, vill skriva ihop på engelska ;)

Svensk från början men har bott utomlands större delen av vuxna livet och jobbar uteslutande i Engelska ;)

Jag pratar Svenska när jag lyckas få Skype att funka ungefär en gång varannan månad i tjugo minuter eller så :rofl: Min Svenska har tydligen en Engelsk dialekt numera :crazy: Enda gången jag skriver på Svenska är om jag postar något på Buke.
 
Svensk från början men har bott utomlands större delen av vuxna livet och jobbar uteslutande i Engelska ;)

Jag pratar Svenska när jag lyckas få Skype att funka ungefär en gång varannan månad i tjugo minuter eller så :rofl: Min Svenska har tydligen en Engelsk dialekt numera :crazy: Enda gången jag skriver på Svenska är om jag postar något på Buke.

Jag använde engelskan i jobbet varje dag tidigare när jag hade en kollega från NY. Nu har han slutat och jag känner redan att jag börjar bli ringrostig! Det går jäkligt snabbt tyvärr :(
 
Härligt att få lite hjälp med att att få perspektiv på textarbetet :D
Tack allihopa :heart
Behövs verkligen för det är så lätt att fastna i det negativa när man sitter helt själv med sina tankar :angel:.
Ska nog åka iväg med lilla hästen och träffa folk som inte har någon som helst koppling till detta. Ingen som frågar hur det går och när man är klar. Utan att det bara blir fokus på hästeriet :heart Sedan att vi får halka runt barbacka får vi ta som nyttig träning :p

Ja det kommer att bli lättare snart. Men jag håller på att författa ett brev som jag kan skicka till kurs- och utbildningsledaren när arbetet är betygsatt där jag berättar om hur det känns :angel: En varning hade suttit fint!!!

Just nu känner jag mig väldigt positiv :banana:
Jag får min "bal på slottet" i helgen. Och dessutom får jag tips av mina kurskamrater när de har haft sina redovisningar med vad man ska undvika och koncentrera sig på :bow:
 
Vad bra att du fått ett sådant meddelande. Det kan vara användbart när det ska stångas framåt.
De ska ha hjälp att tillgå för detta som man kan ha rätt till.
Fråga studieadministratören om du inte hittar på det. Eller för all del biblotekarien om hänvisning till rätt ställe.

Kan vara en del bök dock, så det kan ta lite tid tar det. är säkert någon här på Buke som kan reda ut det, var nog här jag blev tipsad om det med.
 
Nu är det så att jag håller på att genomföra en utbildning. Detta borde vara de sista dagarna på ett 4 årigt slit. Men jag blir inte godkänd. Tydligen är jag så katastrofalt dålig på det svenska språket att min handledare inte kan läsa innehållet i min text!
(Så vi får hoppas att ni förstår mig någorlunda i alla fall.)
Detta berättar han dagen innan han ska skicka in namnen på dem som får lämna in sina arbeten för opponering!
Det känns verkligen skit!
Handledaren och jag har haft kontakt under hela kursen och nog för att han har anmärkt på språk och stavningar så har jag inte förstått att det var i riskzonen för att inte få lämna in & bli klar denna termin.
Nu sitter jag alltså här och ska fixa till min dåliga svenska och känner bara att jag borde ge upp och att jag har kastat bort 4 år. Att det inte ordnar sig.

Egentligen vet jag att det ordnar sig till slut. Det tar bara lite längre tid än vad jag hoppats på.

Samtidigt känner jag en enorm sorgsenhet att jag inte får en avgångsklass. Jag får inte dela klassens upplevelse den sista gången. Tvivlar på att jag vill åka dit och vara det enda puckot i gänget. Kommer inte bli några "5 år sedan vi gick ut" inga Minns du hur roligt vi hade på avslutningen osv.

Hur fasiken kommer man genom en sådan motgång?
Jag ska inte äta mig igenom detta det är det enda som jag vet. Hade planerat att åka bort i helgen med hästen men vi har ingen sadel så det känns lite onödigt eftersom jag då inte kan rida ordentligt i alla fall. Kursen är ju betald men det är oväsentligt med pengarna.

Har suttit och jobbat med språket, försökt att göra det så bra som jag kan men man blir ju knäpp på sina egna bokstäver efter ett tag. Har ni tips på hur jag kan komma vidare i detta så in med dem bara. För här går det inte alls bra.

Skönt att få skala av sig och berätta hur man gjort bort sig. Alla i klassen vet det inte ännu. En av de jobbiga grejorna att behöva erkänna för alla hur illa man skriver när handledaren inte ens kan förstå innehållet.

Be handledaren om en chans att lämna in en ny version på måndag, ragga hjälp i bekantskapskretsen och fixa språket över helgen. Om det inte är hysteriska mängder text bör du kunna få ihop det.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Nu är det så att jag håller på att genomföra en utbildning. Detta borde vara de sista dagarna på ett 4 årigt slit. Men jag blir inte godkänd. Tydligen är jag så katastrofalt dålig på det svenska språket att min handledare inte kan läsa innehållet i min text!
(Så vi får hoppas att ni förstår mig någorlunda i alla fall.)
Detta berättar han dagen innan han ska skicka in namnen på dem som får lämna in sina arbeten för opponering!
Det känns verkligen skit!
Handledaren och jag har haft kontakt under hela kursen och nog för att han har anmärkt på språk och stavningar så har jag inte förstått att det var i riskzonen för att inte få lämna in & bli klar denna termin.
Nu sitter jag alltså här och ska fixa till min dåliga svenska och känner bara att jag borde ge upp och att jag har kastat bort 4 år. Att det inte ordnar sig.

Egentligen vet jag att det ordnar sig till slut. Det tar bara lite längre tid än vad jag hoppats på.

Samtidigt känner jag en enorm sorgsenhet att jag inte får en avgångsklass. Jag får inte dela klassens upplevelse den sista gången. Tvivlar på att jag vill åka dit och vara det enda puckot i gänget. Kommer inte bli några "5 år sedan vi gick ut" inga Minns du hur roligt vi hade på avslutningen osv.

Hur fasiken kommer man genom en sådan motgång?
Jag ska inte äta mig igenom detta det är det enda som jag vet. Hade planerat att åka bort i helgen med hästen men vi har ingen sadel så det känns lite onödigt eftersom jag då inte kan rida ordentligt i alla fall. Kursen är ju betald men det är oväsentligt med pengarna.

Har suttit och jobbat med språket, försökt att göra det så bra som jag kan men man blir ju knäpp på sina egna bokstäver efter ett tag. Har ni tips på hur jag kan komma vidare i detta så in med dem bara. För här går det inte alls bra.

Skönt att få skala av sig och berätta hur man gjort bort sig. Alla i klassen vet det inte ännu. En av de jobbiga grejorna att behöva erkänna för alla hur illa man skriver när handledaren inte ens kan förstå innehållet.

Det låter lite som att du tar handledarens kommentar gällande att denne inte kan läsa innehållet i din text lite för bokstavligt. Det är förmodligen läsligt, men kanske finns där syftningsfel där kontentan av vad du skriver missats och rent språkligt måste ju en uppsats vara hyfsat korrekt för att kunna godkännas. En annan tanke är att din handledare kanske trodde att utkasten innehåll slarvfel och att de skulle hunnits rättas till nu, och därför inte slog på stora trumman. Vilket är olyckligt. Tips gällande hur du ska komma vidare.. på mitt universitet finns där en skrivarverkstad där man kan få hjälp med sina texter, det kanske finns något dylikt där du studerar? Sedan så känns det (i mina ögon) enklare att systematiskt gå igenom uppsatsen och rätta språkliga fel, än att ändra själva innehållet. Kanske kan du få hjälp av vänner och bekanta med det? :)
 
Nu är det så att jag håller på att genomföra en utbildning. Detta borde vara de sista dagarna på ett 4 årigt slit. Men jag blir inte godkänd. Tydligen är jag så katastrofalt dålig på det svenska språket att min handledare inte kan läsa innehållet i min text!
(Så vi får hoppas att ni förstår mig någorlunda i alla fall.)
Detta berättar han dagen innan han ska skicka in namnen på dem som får lämna in sina arbeten för opponering!
Det känns verkligen skit!
Handledaren och jag har haft kontakt under hela kursen och nog för att han har anmärkt på språk och stavningar så har jag inte förstått att det var i riskzonen för att inte få lämna in & bli klar denna termin.
Nu sitter jag alltså här och ska fixa till min dåliga svenska och känner bara att jag borde ge upp och att jag har kastat bort 4 år. Att det inte ordnar sig.

Egentligen vet jag att det ordnar sig till slut. Det tar bara lite längre tid än vad jag hoppats på.

Samtidigt känner jag en enorm sorgsenhet att jag inte får en avgångsklass. Jag får inte dela klassens upplevelse den sista gången. Tvivlar på att jag vill åka dit och vara det enda puckot i gänget. Kommer inte bli några "5 år sedan vi gick ut" inga Minns du hur roligt vi hade på avslutningen osv.

Hur fasiken kommer man genom en sådan motgång?
Jag ska inte äta mig igenom detta det är det enda som jag vet. Hade planerat att åka bort i helgen med hästen men vi har ingen sadel så det känns lite onödigt eftersom jag då inte kan rida ordentligt i alla fall. Kursen är ju betald men det är oväsentligt med pengarna.

Har suttit och jobbat med språket, försökt att göra det så bra som jag kan men man blir ju knäpp på sina egna bokstäver efter ett tag. Har ni tips på hur jag kan komma vidare i detta så in med dem bara. För här går det inte alls bra.

Skönt att få skala av sig och berätta hur man gjort bort sig. Alla i klassen vet det inte ännu. En av de jobbiga grejorna att behöva erkänna för alla hur illa man skriver när handledaren inte ens kan förstå innehållet.

Jag blev oxå ganska sågad av min handledare vid uppsatsskrivandet (i det fallet mer pga yttre faktorer, jag råkade skada mig och opererades under sista terminen och fick inte så mkt förståelse för det av varken skolan el kursare, mådde inte bra varken fysiskt eller psykiskt samtidigt som jag hade flera parallella kurser att försöka klara av) Jag fick dock gå upp och blev godkänd. Trots detta har jag lyckats ta mig någonstans på den akademiska banan ganska fort.
Min närmaste kollega skriver undermålig svenska (inte så konstigt då hon bara bott här 2,5 år) men jobbar ändå akademiskt till stor del på svenska. Hon tar hjälp att korrläsa av mig eller någon annan och får i sin tur korrläsa engelsk text åt oss.

Som någon skrev, det spelar väl ingen roll om du går upp nu el vid nästa tillfälle. Ditt värde som människa eller på arbetsmarknaden hänger inte på det.
 
Vad bra att du fått ett sådant meddelande. Det kan vara användbart när det ska stångas framåt.
De ska ha hjälp att tillgå för detta som man kan ha rätt till.
Fråga studieadministratören om du inte hittar på det. Eller för all del biblotekarien om hänvisning till rätt ställe.

Kan vara en del bök dock, så det kan ta lite tid tar det. är säkert någon här på Buke som kan reda ut det, var nog här jag blev tipsad om det med.
Tyvärr är det bara muntligt. Inget skriftligt..
Tar det när allt är godkänt
 
Be handledaren om en chans att lämna in en ny version på måndag, ragga hjälp i bekantskapskretsen och fixa språket över helgen. Om det inte är hysteriska mängder text bör du kunna få ihop det.
Jag gjorde det o det var tvär nej.
Så nu ska handledaren slippa mig innan mina två akademiker hjälpt mig med det jag har nu :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 964
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 616
Senast: Hedinn
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 628
Senast: Habina
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • LGCT Stockholm
  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp