Råd för att komma vidare från kraftiga motgångar

Det låter lite som att du tar handledarens kommentar gällande att denne inte kan läsa innehållet i din text lite för bokstavligt. Det är förmodligen läsligt, men kanske finns där syftningsfel där kontentan av vad du skriver missats och rent språkligt måste ju en uppsats vara hyfsat korrekt för att kunna godkännas. En annan tanke är att din handledare kanske trodde att utkasten innehåll slarvfel och att de skulle hunnits rättas till nu, och därför inte slog på stora trumman. Vilket är olyckligt. Tips gällande hur du ska komma vidare.. på mitt universitet finns där en skrivarverkstad där man kan få hjälp med sina texter, det kanske finns något dylikt där du studerar? Sedan så känns det (i mina ögon) enklare att systematiskt gå igenom uppsatsen och rätta språkliga fel, än att ändra själva innehållet. Kanske kan du få hjälp av vänner och bekanta med det? :)
Ja det är på g :)
Nästa vecka ska jag få bra hjälp :) med språket så jag känner att det är ok. Sedan får handledaren komma med tankar förhoppningsvis gsvis om innehållet :)
 
Jag blev oxå ganska sågad av min handledare vid uppsatsskrivandet (i det fallet mer pga yttre faktorer, jag råkade skada mig och opererades under sista terminen och fick inte så mkt förståelse för det av varken skolan el kursare, mådde inte bra varken fysiskt eller psykiskt samtidigt som jag hade flera parallella kurser att försöka klara av) Jag fick dock gå upp och blev godkänd. Trots detta har jag lyckats ta mig någonstans på den akademiska banan ganska fort.
Min närmaste kollega skriver undermålig svenska (inte så konstigt då hon bara bott här 2,5 år) men jobbar ändå akademiskt till stor del på svenska. Hon tar hjälp att korrläsa av mig eller någon annan och får i sin tur korrläsa engelsk text åt oss.

Som någon skrev, det spelar väl ingen roll om du går upp nu el vid nästa tillfälle. Ditt värde som människa eller på arbetsmarknaden hänger inte på det.
Nej så är det verkligen! Känns bara så chokerande att han inte varnade mig innan. Men jag skulle givetvis bett någon annan läsa arbetet på vägen så kanske jag sluppit detta
 
Be handledaren om en chans att lämna in en ny version på måndag, ragga hjälp i bekantskapskretsen och fixa språket över helgen. Om det inte är hysteriska mängder text bör du kunna få ihop det.

Jag handleder mycket uppsatser, och jag skulle säga att om det är så illa att handläggaren flaggar för att det inte kommer igenom, så är det nog inte bara lite stavfel, då handlar det nog om att strukturen inte är plats, att det inte är logiskt uppbyggt, felanvända ord, osv. Just felanvända ord är vanligare än man tror, och gör att texten blir mycket svårare att förstå. Alltså att man använder ord som betyder något helt annat än vad man själv tror.

@Karamell , har du klart för dig vad som behövs för att uppsatsen ska kunna bli godkänd? Känns det som att du är med på och kan göra det som behövs? Eller är det mer att den ska bli bättre, men du vet egentligen inte riktigt exakt hur?
 
Är jag den enda som tycker att det här verkar lite märkligt? Att få den här feedbacken först nu?

Hur mycket har ni tränat på att skriva texter i det här formatet innan? Vad har du fått för feedback då? Att detta inte fångas förrän nu tycker jag är riktigt jäkla illa. Jag är lärare på universitet och tycker det här är jättemärkligt. Är språket så illa så märks det tydligt och då tar man det direkt vid första utkastet. Och skulle någon av mina kollegor göra liknande skulle det bli rätt så rejäl diskussion bland oss om hur det kunnat gå så snett i handledningen.
 
Är jag den enda som tycker att det här verkar lite märkligt? Att få den här feedbacken först nu?

Hur mycket har ni tränat på att skriva texter i det här formatet innan? Vad har du fått för feedback då? Att detta inte fångas förrän nu tycker jag är riktigt jäkla illa. Jag är lärare på universitet och tycker det här är jättemärkligt. Är språket så illa så märks det tydligt och då tar man det direkt vid första utkastet. Och skulle någon av mina kollegor göra liknande skulle det bli rätt så rejäl diskussion bland oss om hur det kunnat gå så snett i handledningen.

Ja, jag tycker också att det låter väldig märkligt. Mina handledare fick se mina utkast under skrivprocessen och skulle givetvis ha sagt till om det var något som var oklart eller felaktigt.
 
Är jag den enda som tycker att det här verkar lite märkligt? Att få den här feedbacken först nu?
Nej, jag tycker också det verkar märkligt att språket inte kommenterats tidigare (de första textutkasten) om det är så katastrofalt. Håller med @Mabuse om att det måste vara mer än bara stavfel.

Däremot tycker jag inte det är så märkligt att TS inte fick besked om att den inte får läggas fram förrän nu. Det är ju det handledaren ska avgöra strax innan ev. examination.
 
Är jag den enda som tycker att det här verkar lite märkligt? Att få den här feedbacken först nu?

Hur mycket har ni tränat på att skriva texter i det här formatet innan? Vad har du fått för feedback då? Att detta inte fångas förrän nu tycker jag är riktigt jäkla illa. Jag är lärare på universitet och tycker det här är jättemärkligt. Är språket så illa så märks det tydligt och då tar man det direkt vid första utkastet. Och skulle någon av mina kollegor göra liknande skulle det bli rätt så rejäl diskussion bland oss om hur det kunnat gå så snett i handledningen.

Som handledare kan man ju inte skriva uppsats åt studenterna. Så det behöver inte vara att något har gått snett i handledningen, utan helt enkelt att studenten inte hunnit/kunnat leverera det som behövs för godkänd. Handledaren hade ju flaggat för dåligt språk flera gånger, vad mer ska man göra? Givetvis hoppas man ju som handledare in i det sista att det ska gå, ganska ofta reser sig studenterna på nio och knåpar ihop någonting sista veckan som faktiskt kravlar sig över godkänd. Det kan hända massor med en uppsats under resans gång, både uppåt och neråt, så av erfarenhet har jag lärt mig att det är extremt svårt att förutspå vilka som kommer få till de högsta och lägsta betygen när man börjar processen.

Så vad ska man fånga på förhand, tycker du? Man hoppas såklart att studenten ska få till det, och det är väldigt svårt att avgöra om något som halvvägs genom processen ser dåligt ut beror på att studenten är svag och aldrig kommer klara bättre, eller om det är så att studenten inte lagt någon tid på uppsatsen ditintills, och det är därför den är svag. Men kommer att klara godkänt eftersom studenten sista veckorna kommer kamma till sig och jobba fokuserat med den.
 
Som handledare kan man ju inte skriva uppsats åt studenterna. Så det behöver inte vara att något har gått snett i handledningen, utan helt enkelt att studenten inte hunnit/kunnat leverera det som behövs för godkänd. Handledaren hade ju flaggat för dåligt språk flera gånger, vad mer ska man göra? Givetvis hoppas man ju som handledare in i det sista att det ska gå, ganska ofta reser sig studenterna på nio och knåpar ihop någonting sista veckan som faktiskt kravlar sig över godkänd. Det kan hända massor med en uppsats under resans gång, både uppåt och neråt, så av erfarenhet har jag lärt mig att det är extremt svårt att förutspå vilka som kommer få till de högsta och lägsta betygen när man börjar processen.

Så vad ska man fånga på förhand, tycker du? Man hoppas såklart att studenten ska få till det, och det är väldigt svårt att avgöra om något som halvvägs genom processen ser dåligt ut beror på att studenten är svag och aldrig kommer klara bättre, eller om det är så att studenten inte lagt någon tid på uppsatsen ditintills, och det är därför den är svag. Men kommer att klara godkänt eftersom studenten sista veckorna kommer kamma till sig och jobba fokuserat med den.

Om det är så dåligt språk att det inte kommer släppas igenom så säger en det. Det kommenteras inte bara som dåligt språk utan det ska vara tydligt att språket behöver väldigt mycket jobb och att om detta inte görs kommer studenten inte tillåtas skicka in sin uppsats.

Sedan får en gå vidare med det utifrån hur den kritiken tas emot. Om ingen förbättring sågs och studenten inte alls reagerade/svarade eller på något sätt visade att hen hade förstått kritiken hade jag tagit upp det med kursledaren och då också kunnat ge studenten det här svaret när det väl kommit så långt.

Men om det är så dåligt språk så bör detta ha flaggats för tidigare också kan jag tycka, eftersom det borde funnits andra uppgifter under studiernas gång som krävde att studenten kunde skriva någorlunda korrekt. Har studenten aldrig behövt skriva något som ens liknar en uppsats eller skriva på en nivå som är i närheten av det så bör det pedagogiska upplägget ses över.
 
Om det är så dåligt språk att det inte kommer släppas igenom så säger en det. Det kommenteras inte bara som dåligt språk utan det ska vara tydligt att språket behöver väldigt mycket jobb och att om detta inte görs kommer studenten inte tillåtas skicka in sin uppsats.

Sedan får en gå vidare med det utifrån hur den kritiken tas emot. Om ingen förbättring sågs och studenten inte alls reagerade/svarade eller på något sätt visade att hen hade förstått kritiken hade jag tagit upp det med kursledaren och då också kunnat ge studenten det här svaret när det väl kommit så långt.

Men om det är så dåligt språk så bör detta ha flaggats för tidigare också kan jag tycka, eftersom det borde funnits andra uppgifter under studiernas gång som krävde att studenten kunde skriva någorlunda korrekt. Har studenten aldrig behövt skriva något som ens liknar en uppsats eller skriva på en nivå som är i närheten av det så bör det pedagogiska upplägget ses över.

Ja, man utgår ju ifrån att det är en rak kommunikation mellan elev och handledare. Antydningar hjälper inte, man måste ju få veta klart och tydligt vad som måste förbättras.
 
Om det är så dåligt språk att det inte kommer släppas igenom så säger en det. Det kommenteras inte bara som dåligt språk utan det ska vara tydligt att språket behöver väldigt mycket jobb och att om detta inte görs kommer studenten inte tillåtas skicka in sin uppsats.

Sedan får en gå vidare med det utifrån hur den kritiken tas emot. Om ingen förbättring sågs och studenten inte alls reagerade/svarade eller på något sätt visade att hen hade förstått kritiken hade jag tagit upp det med kursledaren och då också kunnat ge studenten det här svaret när det väl kommit så långt.

Men om det är så dåligt språk så bör detta ha flaggats för tidigare också kan jag tycka, eftersom det borde funnits andra uppgifter under studiernas gång som krävde att studenten kunde skriva någorlunda korrekt. Har studenten aldrig behövt skriva något som ens liknar en uppsats eller skriva på en nivå som är i närheten av det så bör det pedagogiska upplägget ses över.

Fast på universitetet är det i regel inte så mycket uppföljning. På de universitet jag jobbat på har vi aldrig haft några studentvårdskonferenser eller liknande, där man går igenom studenterna för att följa upp om där är några som genomgående är svaga på något och borde erbjudas extra stödundervisning i det.

Rättar jag en tenta t ex så är det begränsat med feedback man hinner ge, i regel bara poängen. Är det illa skrivet så kan det dra ner poängen, men jag skulle inte kommentera det särskilt. I ett projektarbete eller liknande har man möjlighet till lite mer feedback, men ofta är de ganska välskrivna eftersom åtminstone någon i gruppen kan skriva, och ser till att ta bort de värsta grodorna innan den skickas in.

Om man har en uppsats som verkar svag, så har jag flaggat för det till kursansvarig, men det är ju mest för att man ska veta inför planeringen av slutseminarier etc att den eventuellt inte kommer kunna gå upp. Det är ju inte så att kursansvarig går in med extra stödhandledning för att försöka lyfta studenten.
 
Fast på universitetet är det i regel inte så mycket uppföljning. På de universitet jag jobbat på har vi aldrig haft några studentvårdskonferenser eller liknande, där man går igenom studenterna för att följa upp om där är några som genomgående är svaga på något och borde erbjudas extra stödundervisning i det.

Rättar jag en tenta t ex så är det begränsat med feedback man hinner ge, i regel bara poängen. Är det illa skrivet så kan det dra ner poängen, men jag skulle inte kommentera det särskilt. I ett projektarbete eller liknande har man möjlighet till lite mer feedback, men ofta är de ganska välskrivna eftersom åtminstone någon i gruppen kan skriva, och ser till att ta bort de värsta grodorna innan den skickas in.

Om man har en uppsats som verkar svag, så har jag flaggat för det till kursansvarig, men det är ju mest för att man ska veta inför planeringen av slutseminarier etc att den eventuellt inte kommer kunna gå upp. Det är ju inte så att kursansvarig går in med extra stödhandledning för att försöka lyfta studenten.

Det här blir en helt annan diskussion. Men ligger språket med i kursmålen som examineras i tentan? Och om ni ska examinera något så måste ju studenterna ges chans att träna på det under kursens gång, så då borde de ha fått någon typ av feedback på sitt skrivande innan.

Vi har inte heller "studentvårdskonferenser" för att följa upp enskilda studenter, men för att säkerställa progression av kompetenser och säkerställa att studenterna får det de ska under sin studietid och att vi får med allt som ska tränas och sedan examineras behöver vi ha bra koll på vad som tränas var, så att vi vet att vi är i fas. Då har vi huvudansvar för ett kandidatprogram så det ligger på oss att se till detta. Har man bara en kurs som studenter från olika håll läser blir det såklart svårare, men då bör (enligt mig) de som har huvudansvaret för progressionen av olika kompetenser ha den överblicken.
 
Jag handleder mycket uppsatser, och jag skulle säga att om det är så illa att handläggaren flaggar för att det inte kommer igenom, så är det nog inte bara lite stavfel, då handlar det nog om att strukturen inte är plats, att det inte är logiskt uppbyggt, felanvända ord, osv. Just felanvända ord är vanligare än man tror, och gör att texten blir mycket svårare att förstå. Alltså att man använder ord som betyder något helt annat än vad man själv tror.

@Karamell , har du klart för dig vad som behövs för att uppsatsen ska kunna bli godkänd? Känns det som att du är med på och kan göra det som behövs? Eller är det mer att den ska bli bättre, men du vet egentligen inte riktigt exakt hur?
Nej jag har ordnat till en del stycken och stuvat om så innehållet förhoppningsvis följer den röda tråden bättre. Så får jag jobba mer m textstrukturen o lämna in i slutet av nästa vecka o hoppas på konstruktiv kritik med hur jag kommer vidare.
 
Är jag den enda som tycker att det här verkar lite märkligt? Att få den här feedbacken först nu?

Hur mycket har ni tränat på att skriva texter i det här formatet innan? Vad har du fått för feedback då? Att detta inte fångas förrän nu tycker jag är riktigt jäkla illa. Jag är lärare på universitet och tycker det här är jättemärkligt. Är språket så illa så märks det tydligt och då tar man det direkt vid första utkastet. Och skulle någon av mina kollegor göra liknande skulle det bli rätt så rejäl diskussion bland oss om hur det kunnat gå så snett i handledningen.
Vi har fått betyg utan direkta kommentarer tidigare. Så tyvärr har jag varit omedveten om min språkliga problematik
Men men nu är det bara att ladda batterierna o sätta igång på måndag med nya friska tag :up:
 
Det här blir en helt annan diskussion. Men ligger språket med i kursmålen som examineras i tentan? Och om ni ska examinera något så måste ju studenterna ges chans att träna på det under kursens gång, så då borde de ha fått någon typ av feedback på sitt skrivande innan.

Vi har inte heller "studentvårdskonferenser" för att följa upp enskilda studenter, men för att säkerställa progression av kompetenser och säkerställa att studenterna får det de ska under sin studietid och att vi får med allt som ska tränas och sedan examineras behöver vi ha bra koll på vad som tränas var, så att vi vet att vi är i fas. Då har vi huvudansvar för ett kandidatprogram så det ligger på oss att se till detta. Har man bara en kurs som studenter från olika håll läser blir det såklart svårare, men då bör (enligt mig) de som har huvudansvaret för progressionen av olika kompetenser ha den överblicken.

Man får förstås feedback på det man lämnar in till handledningarna. Och då hade ju handledaren flera gånger sagt att språket behövde förbättras. Vad mer ska man säga?

Direkt skrivundervisning har man knappast, men man har en metodkurs, och man har handledning där man får feedback. Men uppsatsen är ett självständigt arbete, oftast finns en metodkurs som förberedelse och stöd, men man förväntas annars arbeta rätt självständigt under handledning.
Vi har fått betyg utan direkta kommentarer tidigare. Så tyvärr har jag varit omedveten om min språkliga problematik
Men men nu är det bara att ladda batterierna o sätta igång på måndag med nya friska tag :up:

Om det är strukturen som brister så är det nog inte så mycket språket som just den röda tråden som är för svag. Att uppsatsen utgör en logisk och sammanhängande argumentation är en stor del av betyget, så finns det allvarliga brister där så kan det absolut vara ett skäl till att handledaren inte rekommenderar att man går upp med uppsatsen.
 
Som handledare kan man ju inte skriva uppsats åt studenterna. Så det behöver inte vara att något har gått snett i handledningen, utan helt enkelt att studenten inte hunnit/kunnat leverera det som behövs för godkänd. Handledaren hade ju flaggat för dåligt språk flera gånger, vad mer ska man göra? Givetvis hoppas man ju som handledare in i det sista att det ska gå, ganska ofta reser sig studenterna på nio och knåpar ihop någonting sista veckan som faktiskt kravlar sig över godkänd. Det kan hända massor med en uppsats under resans gång, både uppåt och neråt, så av erfarenhet har jag lärt mig att det är extremt svårt att förutspå vilka som kommer få till de högsta och lägsta betygen när man börjar processen.

Så vad ska man fånga på förhand, tycker du? Man hoppas såklart att studenten ska få till det, och det är väldigt svårt att avgöra om något som halvvägs genom processen ser dåligt ut beror på att studenten är svag och aldrig kommer klara bättre, eller om det är så att studenten inte lagt någon tid på uppsatsen ditintills, och det är därför den är svag. Men kommer att klara godkänt eftersom studenten sista veckorna kommer kamma till sig och jobba fokuserat med den.
Då måste jag fråga om du vet hur vanligt är det att uppsatser på kandidatnivå (humaniora/samhällsvetenskap) får ett högt betyg (A eller B)? Och går det att sätta fingret på vad som brukar skilja de två högsta betygen åt?
 
Man får förstås feedback på det man lämnar in till handledningarna. Och då hade ju handledaren flera gånger sagt att språket behövde förbättras. Vad mer ska man säga?

Direkt skrivundervisning har man knappast, men man har en metodkurs, och man har handledning där man får feedback. Men uppsatsen är ett självständigt arbete, oftast finns en metodkurs som förberedelse och stöd, men man förväntas annars arbeta rätt självständigt under handledning.

Din första fråga har jag redan svarat på. Sedan kan självklart handledaren tyckt sig ha varit så tydlig men studenten uppfattat det annorlunda.

Finns inte undervisning i ämnen/kompetenser ska inte heller dessa examineras, om det ska hårdras.
Skrivundervisning finns på många ställen. Vi har precis haft workshop med en person från Chalmers dito och önskar så att vi kunde jobba liknande.

Självklart ska uppsatserna vara ett självständigt arbete, men har studenterna inte fått träna på kompetenserna som krävs för detta innan uppsatsen så anser jag att man behöver se över sitt pedagogiska upplägg.

Men jag är fortfarande nyfiken på om ni har med skrivande i kursmålen som examineras på tentan om du drar av poäng för dåligt språk. Och hur det i så fall är formulerat. Vi har haft ganska mycket diskussioner kring examination av generella kompetenser och det är alltid bra att höra hur det görs på olika håll. Vi har rätt dålig fantasi kring hur vi gör och skulle behöva utveckla det hela.
 
Vi har fått betyg utan direkta kommentarer tidigare. Så tyvärr har jag varit omedveten om min språkliga problematik
Men men nu är det bara att ladda batterierna o sätta igång på måndag med nya friska tag :up:

Jag tycker du har en fantastisk inställning! :)
 
Vi har fått betyg utan direkta kommentarer tidigare. Så tyvärr har jag varit omedveten om min språkliga problematik
Men men nu är det bara att ladda batterierna o sätta igång på måndag med nya friska tag :up:
Som en liten parantes tog jag inte heller examen när "alla" andra gjorde det, inte var jag med på avslutningsmiddagen heller men det var av andra anledningar. Det har inte påverkat mig ett dugg, jag fick bättre jobb än många andra, jag har kontakt med klasskompisarna och inte en jäkel har undrat varför jag inte var där :)
 
TS, även jag har en uppsats som inte blir klar nu till sommaren. O jag har hållit på med denna uppsats i start två år. O orsakerna är många, det här en uppsats som det gått troll i redan från dag ett. Allt som har kunnat gå fel, har gått fel. Allt.
 
Men jag är fortfarande nyfiken på om ni har med skrivande i kursmålen som examineras på tentan om du drar av poäng för dåligt språk. Och hur det i så fall är formulerat. Vi har haft ganska mycket diskussioner kring examination av generella kompetenser och det är alltid bra att höra hur det görs på olika håll. Vi har rätt dålig fantasi kring hur vi gör och skulle behöva utveckla det hela.

Nu svarar jag inte för Mabuse, men självklart är inte skrivande explicit med i kursmålen. Däremot finns det med implicit eftersom språket avgör om ett resonemang blir begripligt eller inte. Det är ju i många ämnen det enda verktyg man har för att kunna kommunicera beskrivningar, tolkningar, analyser, eller vad det nu än är som är relevant för ämnet som man studerar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 964
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 615
Senast: Hedinn
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 626
Senast: Habina
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 132

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp