Råd för att komma vidare från kraftiga motgångar

Varför skulle man inte kunna erbjuda läraktiviteter inom generella kompetenser?

Vi gör det (och ska göra det), för att kunna ha med generella kompetenser i examinationen, som ska följa kursmålen. Och jag vet att vi inte är ensamma om det.

Vi har absolut inte resurser till det. 70 klocktimmar ska räcka till föreläsningar, seminarium, administration, osv. på en 7,5 hp-kurs. Att lägga till läraktiviteter för generella kompetenser som akademiskt skrivande (när sådana resurser redan erbjuds på annat håll) kan inte motiveras under sådanan omständingeter.
 
Vi har absolut inte resurser till det. 70 klocktimmar ska räcka till föreläsningar, seminarium, administration, osv. på en 7,5 hp-kurs. Att lägga till läraktiviteter för generella kompetenser som akademiskt skrivande (när sådana resurser redan erbjuds på annat håll) kan inte motiveras under sådanan omständingeter.

Vi har samma problem. Men måste göra det eftersom vi inte får examinera något som inte finns med i kursplanen.
 
Svensk från början men har bott utomlands större delen av vuxna livet och jobbar uteslutande i Engelska ;)

Jag pratar Svenska när jag lyckas få Skype att funka ungefär en gång varannan månad i tjugo minuter eller så :rofl: Min Svenska har tydligen en Engelsk dialekt numera :crazy: Enda gången jag skriver på Svenska är om jag postar något på Buke.

Svenska och engelska stavas inte med versal (inte veckodagar eller månader heller). Inte för att jag tycker det är nåt din lärare borde hänga upp sig på.
 
Finns det någon kurs du kan ta under sommaren i skrivning inom ditt område? Jag hjälper t.ex. till som undervisnings assistent på en skriv kurs inom vetenskap för doktorander på mitt universitet i sommar. En sån kurs inom ditt område verkar ju som att den kanske vore perfekt för dig (vi har väldigt många doktorand elever från t.ex. Kina som behöver hjälp med menings konstruktion och att få texten att flyta i Engelska på mitt universitet. De verkar uppskatta kursen ).[/QUOTE]

Off topic.. men regler för särskrivning verkar inte ingå i kursen? :D
 
Jag är inte svensk och har inte haft en enda svenskalektion i hela mitt liv, jag har noll koll på grammatiken och är helt självlärd. Talar i vardagen främst norska och engelska. Jag har läst skönlitterära böcker, kursböcker och skrivit på buke, that's it. :p
Ändå har jag lyckats få A på tentor och uppsatser i ett ämnesområde där skriftlig framställningsförmåga står med som kursmål, trots att jag helt säkert gör massa småfel och blandar in norska ord och uttryck här och där. Jag läser såklart korrektur, men har ingen som kan hjälpa mig med det språkliga. Du är säkert mycket duktigare än mig på att skriva svenska.

Därför tror jag att det måste vara mer än bara "dåligt språk". Det handlar nog snarare om strukturen och uppbyggnaden, att frågor du ställer i inledningen inte besvaras, att det fattas en röd tråd, att uppsatsen är "virrig", att språket behöver innehålla fler ämnesspecifika uttryck etc. Har ni inte fått en kurs i att skriva uppsats? Inom mina områden finns ett delmoment om att just skriva ett examensarbete. Det är nog det du behöver, inte en skrivkurs. Du har ju inga problem med att förmedla dig i skrift här?

Tycker som andra att din handledare inte låter särskilt hjälpsam... Ring till handledaren igen och be om mer feedback, exakt vad är det som måste förbättras? Varför underkänner han ditt arbete? Skriv ner allt han säger. Tycker du det känns jobbigt att ringa, skicka ett mail. Tänk noga över vad och hur du måste ändra uppsatsen.

Mitt förslag är att du försöker få hjälp av vänner/familj med universitetsutbildning och kanske gamla lärare som du har ett gott förhållande till, innan du lämnar in. Be dem läsa ditt arbete med kritiska ögon och inte vara rädda för att ge dig negativ feedback. Det kan vara jobbigt att få kritik men det krävs för att utvecklas. Att du måste lämna in sent tycker jag inte du ska må dåligt över, det är många som lämnar in sent! Av många olika orsaker. Det är inget konstigt alls, jag har utsatt mina arbeten många ggr, just nu på obestämd tid pga sjukdom. Livet blir inte alltid som man tänkt sig...

Kämpa på, ta hjälp och håll huvudet högt så fixar du det här! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 572
Senast: Hedinn
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
31 897
Senast: Habina
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp