Råd för "sitta-upp-träning"!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare SanchoPancho
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 835
S

SanchoPancho

Har ni några råd om hur man kan lära en vild unghäst, eller ja 6 år, att stå ensam i stallet när man gör i ordning för ridning och när man sitter upp utanför stallet. Mer vild än tam och studdsar runt. Är inte rädd eller panikaratad, mer ohängd skulle jag säga.

Såå.. Det är lätt att jag börjar gå loss på honom men vill ju att han skall känna sig trygg med mig. Så finns det något jag skall tänka på?

:bow:

Sv: Råd för "sitta-upp-träning"!

Träna, träna mer och träna ännu mer. Korta stunder, små krav och utöka därifrån.

Är hästen godismotiverad? Berömmotiverad?

Nej, mycket svårmutat, äter knappt maten i krubban. Berömmningarna är svårt att bedömma. När han bara står och stirrar efter de andra hästarna blir han lite avstängd.

Skit också ;)

Skämt åsido, nyckeln brukar vara att hitta något som motiverar hästen att göra rätt. Jag har en godismotiverad dam (unghästen, farligt godismotiverad) och en berömmotiverad (valacken, en total sucker för beröm). Och finns där en motivation att få en belöning så anstränger de sig mer för att göra rätt. Halter, i alla lägen, är t ex det som unghästen är allra bäst på alla kategorier eftersom jag dels tränat det noooga och från späd ålder, och dels mha godis. (Hon är dock inte så att hon kräver godis hela tiden, men hon vet att förr eller senare får hon godis när hon gjort halt. Inte varje gång, men tillräckligt ofta för att motivera).

Finns det något som har med dig/kring dig att göra som han tycker om? Att ni springer i snöre, han får beta, han får gå lös i stallet och välta hinkar eller nåt, som inte är gå ut till kompisarna i hagen igen?

Angående svårt att sitta upp på hästen, läs mitt tips i ett tidigare svar i en annan tråd på den här sidan

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Gissar att jag inte är den första som misströstar och tycker den ekonomiska biten med hästar är jobbig ibland. Så skriver lite här...
Svar
14
· Visningar
2 113
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 255
Hundträning I fredags kom min adoptivhund från ett shelter i Rumänien. Han är runt 5–6 månader gammal, och som ni kan tänka er har det varit en stor... 2
Svar
34
· Visningar
5 548
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 759
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Radannonser

Hästnyheter

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21