Råd inför val av hundras önskas.

enilorak

Trådstartare
Hej,
Jag är ny här på forumet.
Familjen går i eventuella hundtankar. Det är framförallt jag som har en del önskemål, som jag önskar att få råd utifrån.
Önskemålen är en liten till medelstor storlek. Inte nervöst lagd utan stabil mentalitet som kan slå sig till ro när inget annat är på gång. Inte skällig av ljud utanför huset eller "vanliga" ljud. Öppen och glad, inte reserverad mot andra. Måttlig pälsvård. Frisk ras.

Tacksam för råd. Ärlighet och uppriktighet uppskattas.
 
Hej,
Jag är ny här på forumet.
Familjen går i eventuella hundtankar. Det är framförallt jag som har en del önskemål, som jag önskar att få råd utifrån.
Önskemålen är en liten till medelstor storlek. Inte nervöst lagd utan stabil mentalitet som kan slå sig till ro när inget annat är på gång. Inte skällig av ljud utanför huset eller "vanliga" ljud. Öppen och glad, inte reserverad mot andra. Måttlig pälsvård. Frisk ras.

Tacksam för råd. Ärlighet och uppriktighet uppskattas.

Vad har ni tänkt er för aktivitetsnivå? :)
Alltså - vad har familjen tänkt göra med hunden? Enbart promenadkompis, eller finns det intresse för lite kurser, hundsport? Hur stort är hundintresset och vad finns det för barn... lite sådan information vore hjälpsam.
 
Barn och hund = agility? Agility är lika roligt och spännande som hästhoppning.

Om ni vill vara aktiva och låta barnen göra saker tillsammans med hunden skulle jag rekommendera att ni tittar på pudel eller papillion.

Frågan är vad ni behöver veta för att hitta en bra dvärg- eller mellanpudel. Min hund har några lekkamrater som är familjepudlar som funkar bra. På brukshundsklubben har vi åtminstone två jätteroliga småpudlar (och ett älskvärt pain-in-the... till storpudel). Min fd agilitylärare kör alltid pudlar.

De pappisar jag möter är lite blandade - en del är osäkra andra helt klart stöldbegärliga:love:

Jag har också mött många trevliga kavaljerer - men rasen har problem med hälsan :(
 
Jag säger med papillion. Jösses vilka fräcka, roliga hundar det kan vara. Verkar dock kräva en hel del pälsvård om man vill hålla de i utställningskondition men inte annars.

Har gillat det jag sett av @linnsan löwchen med men kan inget om rasen.
 
Vad har ni tänkt er för aktivitetsnivå? :)
Alltså - vad har familjen tänkt göra med hunden? Enbart promenadkompis, eller finns det intresse för lite kurser, hundsport? Hur stort är hundintresset och vad finns det för barn... lite sådan information vore hjälpsam.

Vi har tänkt sällskap, promenadkompis, trygghet/gos och lek. Det finns två hemmaboende tonårsbarn och två små barnbarn.
 
Barn och hund = agility? Agility är lika roligt och spännande som hästhoppning.

Om ni vill vara aktiva och låta barnen göra saker tillsammans med hunden skulle jag rekommendera att ni tittar på pudel eller papillion.

Frågan är vad ni behöver veta för att hitta en bra dvärg- eller mellanpudel. Min hund har några lekkamrater som är familjepudlar som funkar bra. På brukshundsklubben har vi åtminstone två jätteroliga småpudlar (och ett älskvärt pain-in-the... till storpudel). Min fd agilitylärare kör alltid pudlar.

De pappisar jag möter är lite blandade - en del är osäkra andra helt klart stöldbegärliga:love:

Jag har också mött många trevliga kavaljerer - men rasen har problem med hälsan :(

Papillon har vi läst lite om. Verkar ha lätt till skall efter det jag har läst, annars verkar den charmig :)
 
Sealyham passar om man tycker det är ok att klippa ner dom (det är absolut vanligast att göra det om man inte vill ställa ut) väldigt lättsam hund!
 
Vi har tänkt sällskap, promenadkompis, trygghet/gos och lek. Det finns två hemmaboende tonårsbarn och två små barnbarn.

Är det bara rent sällskap det handlar om skulle jag också titta lite på bichon, havanais.. små, trevliga och lite lagom aktiva hundar som inte kräver mycket mer aktivitet än att hänga. :) Yorkshireterrier om man väljer rätt uppfödare.
Kanske powder puff? Jag är lite osäker på hur hårvården ser ut, men de flesta långhåriga hundar går ju att klippa ned och hållas i vardagsmodell så att säga.
Tycker att italiensk vindhund och whippet skulle kunna passa fint också! Särskilt med tanke på gos och mys, gärna under filt.
 
Min Löwchen var en helt fantastisk sällskapshund faktiskt. Jag som har brukshund också hade ganska höga krav på att jag ville ha en trygg, miljöfast, skottfast hund. Och det var hon. Hon fann sig i alla möjliga situationer bara sådär utan träning, var helt skottfast, stor nyfikenhet, socialt trygg och var pigg och täningsvillig samtidigt som hon kunde ta det lugnt en vecka. När hon varit kring småbarn har hon inte jagats igång av deras springande och har gärna gosat och lekt med dom.

Jag tror hon var en ganska typisk Löwchen och jag kommer definitivt vilja ha fler av dom i framtiden.

Tyvärr gick hon plötslig bort i en olycka för drygt en vecka sedan :cry:

IMG_9129.JPG
 
Jag tänker också någon sällskapshund i grupp 9. Bichon havanais, bichon frise, coton de tulear, russkaja tsvetnaja bolonka. Alla har lång päls men det går att klippa ner. Jag har själv haft coton de tulear och bolonka. Den förstnämnda var lite skälligare (de är avlade för att varna med skall) men också lite mer glad i främlingar. Den bolonka jag har nu är väldigt glad i alla människor och sitter gärna i knät på alla han träffar. Hans släktingar är dock inte sådana så han är nog inte helt rastypisk där. Hans uppfödare kallade honom den gladaste bolonka hon träffat :D kan rekommendera båda raserna överlag!
 
Min Löwchen var en helt fantastisk sällskapshund faktiskt. Jag som har brukshund också hade ganska höga krav på att jag ville ha en trygg, miljöfast, skottfast hund. Och det var hon. Hon fann sig i alla möjliga situationer bara sådär utan träning, var helt skottfast, stor nyfikenhet, socialt trygg och var pigg och täningsvillig samtidigt som hon kunde ta det lugnt en vecka. När hon varit kring småbarn har hon inte jagats igång av deras springande och har gärna gosat och lekt med dom.

Jag tror hon var en ganska typisk Löwchen och jag kommer definitivt vilja ha fler av dom i framtiden.

Tyvärr gick hon plötslig bort i en olycka för drygt en vecka sedan :cry:

Visa bifogad fil 21737
Tråkigt med olyckan. Beklagar :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp