Råd köp av Dressyrgjord

anetteelg

Trådstartare
Har efter mycket om och men köpt en dressyrsadel. Rider annars i westernsadel. Ska köpa en sadelgjord. Hade helst velat köpa en ELT, men tyvärr för dyr för min plånbok. Är det någon som har erfarenhet eller vet något om gjorden på bilden. Är en Fairfield
 

Bifogade filer

  • 311B8FAF-77E8-4D74-94E5-9CF1E2C6D173.jpeg
    311B8FAF-77E8-4D74-94E5-9CF1E2C6D173.jpeg
    73,7 KB · Visningar: 24
Min erfarenhet är att det är bäst att köpa det man faktiskt vill ha. Blir billigare i längden än att byta vartefter du inte blir nöjd. ELT brukar finnas begagnat och håller en livstid
 
Min erfarenhet är att det är bäst att köpa det man faktiskt vill ha. Blir billigare i längden än att byta vartefter du inte blir nöjd. ELT brukar finnas begagnat och håller en livstid
Håller med. Jag köpte en begagnad ELT för minst 7 år sedan och den ser inte ut att ha åldrats något. Nu används den förvisso inte varje dag utan mer i perioder. Men gissar mellan tummen och pekfringret jag att den använts ca 150 dagar om året av mig. Hur mycket innan det har jag ingen aning om.

TS: Angående gjorde ovan hade jag klämt och känt på hur pass fast och och slitstark resåren verkade. Men så lång resår tänker jag att man inte vill att den blir för töjbar med tiden?
 
TS: Angående gjorde ovan hade jag klämt och känt på hur pass fast och och slitstark resåren verkade. Men så lång resår tänker jag att man inte vill att den blir för töjbar med tiden?

Hur är denna gjorden vs. stübben equisoft på kvalitet undrar jag? tänker Stübbens håller i mååånga år?
Jag har haft min (hööksgjorden på bilden) i flera år iaf och den ser ut som ny. Den lär hålla i ytterligare många år. Resåren är väldigt rejäl. Med tanke på priset (850kr) så gör det inget om det behöver bytas tidigare än de dyra.. Dyrast är inte alltid bäst 😉

Jag tycker förövrigt också att man ska köpa det man vill ha istället för att bli missnöjd. Men frågan är väl vad hästen vill ha och har behov av? Behöver hästen en ELT ska man såklart köpa den, men man behöver ju int köpa ELT bara för att det är inne..
 
Jag har haft min (hööksgjorden på bilden) i flera år iaf och den ser ut som ny. Den lär hålla i ytterligare många år. Resåren är väldigt rejäl. Med tanke på priset (850kr) så gör det inget om det behöver bytas tidigare än de dyra.. Dyrast är inte alltid bäst 😉

Jag tycker förövrigt också att man ska köpa det man vill ha istället för att bli missnöjd. Men frågan är väl vad hästen vill ha och har behov av? Behöver hästen en ELT ska man såklart köpa den, men man behöver ju int köpa ELT bara för att det är inne..
Så sant. Går det sätta på lammskinn på den från hööks undrar jag. Jag gillar ju systemet med equi soft att man kan bytta ut det som är mot hästen vid behov utan det blir massor tjocka lager
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
801
Senast: Grazing
·
Utrustning En lite dum fråga egentligen kanske men jag fick med en dressyrsadel thorowgood T8 nu när jag köpte min häst, som är utprovad och passar...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Oknytt
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
907
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp