Råd kring valp (skäller och vaktar i trappuppgången och när någon går ner för trappan eller ut genom dörren hemma)

En fundering är om det kan hjälpa träningen i trapphuset och hissen om någon vi känner hjälper till, t.ex. genom att mängdträna möten och hur vi båda ska agera? Tror ni att det skulle hjälpa i möten med okända?
Det tror jag kan vara en jättebra idé, om du har nån strategi hur du ska hantera henne, tex låta henne slicka på en mjukosttug eller liknande - då kan du träna på att jobba med henne utan att behöva bry dig om personerna du möter.

Jag gjorde så med vår som var rädd för främmande hundar - min man fick ta en av våra hundar och så gick vi så att vi möttes på lite avstånd, med vinden så att valpen inte fick vittring och insåg vem det var. Första gången blev han rätt rädd och osäker men sen jätteglad när han upptäckte att det bara var husse och farbror Indigo, sen gjorde vi så några gånger så han blev lite mindre stressad när vi mötte hund, plus att jag hade en strategi hur jag skulle hantera honom om vi mötte en främmande hund.

Generellt är ju avstånd bästa hjälpen, men i ett trapphus eller en hiss är det ju svårt att ta ut avstånd. Lite lättare när man bor på landet och kan gå undan ut på åkern (i alla fall under höst/vinter).
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Jag önskar få tips från er angående larmande/ skällande i lägenhet. Har testat Allt känns det som men jag ju ha missat något...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
13 110
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 357
Senast: Milosari
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 495
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 793
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp