Råd o hjälp

pannkaka

Trådstartare
Hej bukefalister, nu behöver jag lite råd o hjälp. Min snart 11årige systerdotter har stort sett slutat äta, allt hon äter är en halv Paprika till frukost o en avokado till middag. På 3 månader har hon gått ner 18 kg. Varken vårdcentralen eller bup tar min syster o hennes oro på allvar. Har ni några tips på vad jag o min syster kan göra?
 
Hej bukefalister, nu behöver jag lite råd o hjälp. Min snart 11årige systerdotter har stort sett slutat äta, allt hon äter är en halv Paprika till frukost o en avokado till middag. På 3 månader har hon gått ner 18 kg. Varken vårdcentralen eller bup tar min syster o hennes oro på allvar. Har ni några tips på vad jag o min syster kan göra?

Det känns surrealistiskt att varken VC eller BUP skulle ta en viktminskning på 18 kg på allvar. Det känns som lite mer kött på de benen hade varit bra. Vad säger de? Skriver de ut systerdottern? Får hon hjälp via skolvården? Vad säger skolan?

Finns det någon ätstörningsenhet i närheten?
 
Hej bukefalister, nu behöver jag lite råd o hjälp. Min snart 11årige systerdotter har stort sett slutat äta, allt hon äter är en halv Paprika till frukost o en avokado till middag. På 3 månader har hon gått ner 18 kg. Varken vårdcentralen eller bup tar min syster o hennes oro på allvar. Har ni några tips på vad jag o min syster kan göra?
Vad säger systerdottern själv till att börja med? Hur mår hon, kan hon själv förklara varför? Kan föräldrarna på något sätt förklara? Var det en markant händelse från en dag till en annan, kan man koppla ihop detta med förändring i flickans liv?
 
Det känns surrealistiskt att varken VC eller BUP skulle ta en viktminskning på 18 kg på allvar. Det känns som lite mer kött på de benen hade varit bra. Vad säger de? Skriver de ut systerdottern? Får hon hjälp via skolvården? Vad säger skolan?

Finns det någon ätstörningsenhet i närheten?
Jadu hon är hemma o min syster gör allt hon kan för att få henne att äta nåt. Ingen hjälp nånstans de skyller på hennes adhd. Har själv suttit o hört vissa samtal o ingen tar det på allvar. Det gör ont i mitt mosterhjärta.
 
Jadu hon är hemma o min syster gör allt hon kan för att få henne att äta nåt. Ingen hjälp nånstans de skyller på hennes adhd. Har själv suttit o hört vissa samtal o ingen tar det på allvar. Det gör ont i mitt mosterhjärta.

Hon är alltså inte i skolan p g a sjukdom?

Vad får hon för behandling för sin ADHD, och vad säger den läkare som ansvarar för den behandlingen?
 
Vad säger systerdottern själv till att börja med? Hur mår hon, kan hon själv förklara varför? Kan föräldrarna på något sätt förklara? Var det en markant händelse från en dag till en annan, kan man koppla ihop detta med förändring i flickans liv?

Hon är alltså inte i skolan p g a sjukdom?

Vad får hon för behandling för sin ADHD, och vad säger den läkare som ansvarar för den behandlingen?
Blev lite fel i svaret...jo hon går i skolan men ingen har sagt nåt om vikten el att hon inte äter skolmaten. Hon har medicin för sin adhd, hon har tid till läkaren i februari nästa gång.
 
Blev lite fel i svaret...jo hon går i skolan men ingen har sagt nåt om vikten el att hon inte äter skolmaten. Hon har medicin för sin adhd, hon har tid till läkaren i februari nästa gång.

Dax att boka om tiden och förklara för läkaren att viktnedgången är oroande. Koppla in skolans sköterska och förklara läget. Kontakta närmaste ätstörningsenhet?

https://www.atstorning.se/patient-anhorig-3/patientinformation-2/barnunga-med-atstorning/
 
Vad säger systerdottern själv till att börja med? Hur mår hon, kan hon själv förklara varför? Kan föräldrarna på något sätt förklara? Var det en markant händelse från en dag till en annan, kan man koppla ihop detta med förändring i flickans liv?
Hon har ju adhd, hon säger inte så mycket har försökt prata lite med henne. Hon har alltid gillat mat o sånt.
 
Hon har ju adhd, hon säger inte så mycket har försökt prata lite med henne. Hon har alltid gillat mat o sånt.
ADHD är inget handikapp som förklarar allt? Kan man inte bara ta ett steg bakåt och titta på hela hennes livssituation och titta efter förändringar, där möjligtvis hennes diagnos nånstans är en del i hur detta kunnat fortgå?
 
Har hon nyligen bytt medicin eller påbörjat medicinering i samband med viktnedgången? Ofta är aptitlöshet en stor biverkning av adhd-mediciner..
Ja, en bekants dotter fick ADHD-medicin och tappade aptiten men BUP höll stenkoll på det och sa att om hon gick ner mer fick hon sluta med tabletterna. Tycker det låter oerhört oroväckande med din systerdotter, äter hon så lite befinner hon sig i ett extremt svälttillstånd.
 
18 kilo på en elvaåring låter ju enormt mycket! Så märkligt att ingen reagerat i skolan/vården? Jag vägde runt 30 kilo som 11 åring vilket efter lite googling verkar vara rätt normalt. Var hon väldigt stor innan? Får inte ihop det. Men alltså 18 kilo? Hur kan ingen reagerat/agerat?
 
Ska försöka svara alla, hon va åt det överviktiga hållet innan. För ca 6 månader sedan fick hon ny adhd medicin, skolsköterskan och BUP svara på detta är att det är antagligen tidig tonårstrots ihop med hennes adhd ( detta har jag själv hört dem säga). Men jag o syrran tror mer att detta är det enda hon kan kontrollera hon har en äldre bror som tar väldigt uppmärksamhet eftersom han har bl.a autism och är både hjärt o njursjuk. Samtidigt som pappan i familjen mer o mer tar till alkohol.( Nu när man ser det i text verkar allt så självklart).
 
Byt vårdcentral.
Ta kontakt med bup igen.
Kontakta skolsköterskan igen.
Kontakta ätstörningsenhet

Utifrån vad som framgår här hade jag också kontakta soc. Det framstår som en familj som behöver stöd. Alltså inte barnet som bär hela problemet, för så är det sällan.
 
Ska försöka svara alla, hon va åt det överviktiga hållet innan. För ca 6 månader sedan fick hon ny adhd medicin, skolsköterskan och BUP svara på detta är att det är antagligen tidig tonårstrots ihop med hennes adhd ( detta har jag själv hört dem säga). Men jag o syrran tror mer att detta är det enda hon kan kontrollera hon har en äldre bror som tar väldigt uppmärksamhet eftersom han har bl.a autism och är både hjärt o njursjuk. Samtidigt som pappan i familjen mer o mer tar till alkohol.( Nu när man ser det i text verkar allt så självklart).
Jag har lite svårt att se varför inte skolan lämnat in orosanmälan till Soc. Det är inget att skrämmas av, det är för att uppmärksamma att det behövs stöd.
 
Ska försöka svara alla, hon va åt det överviktiga hållet innan. För ca 6 månader sedan fick hon ny adhd medicin, skolsköterskan och BUP svara på detta är att det är antagligen tidig tonårstrots ihop med hennes adhd ( detta har jag själv hört dem säga). Men jag o syrran tror mer att detta är det enda hon kan kontrollera hon har en äldre bror som tar väldigt uppmärksamhet eftersom han har bl.a autism och är både hjärt o njursjuk. Samtidigt som pappan i familjen mer o mer tar till alkohol.( Nu när man ser det i text verkar allt så självklart).
Det här är ju en familj i kris och jag tycker det är jättemärkligt att både skola och BUP är så oengagerade. Hela familjen behöver hjälp dessutom.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Övr. Barn Anonymt nick Har ett barn på 13 år som har Social Fobi. Det har kommit smygande och kom starkt för ca 1 år sedan. Orsaken är inte...
2
Svar
28
· Visningar
3 570
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 156
Senast: mrkarisma
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tydligt från första dagen jag fick hemvård att jag vill HELST inte ha besök efter halv elva för strumpor på morgnarna för mina...
Svar
0
· Visningar
991
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp