Råd önskas - AKUT!

lilith

Trådstartare
Fick ett fint stoföl i morse. Mamman är förstföderska och vill inte veta av henne, är aggressiv mot henne. Dock stod hon snällt när jag mjölkade ur henne råmjölk för att ge till den lilla, men när fölis försöker så bits hon och sparkar. Ja, inte bara när hon försöker dia utan över huvud taget så fort fölet närmar sig henne. Många fruktlösa försök hela morgonen. Till slut släppte vi ihop henne med ett annat sto med ett 1-månaders hingstföl vid sidan, hon tar sig an henne och låter henne dia. Men, mina funderingar:

1. Hur mycket råmjölk behöver den lilla. Hon har fått ca 1,5-2 dl. Jag kan mjölka ur mer om det behövs, men vill inte att hon ska vänja sig vid att dricka ur hink för mycket.. Hon har ju diat det andra stoet också, men det stoet har ju ingen råmjölk längre.
2. Är det vettigt att låta henne gå med det andra stoet och hennes föl? Eller har ni några specialknep för att få mamman att acceptera henne? Jag är rädd att hon ska skada fölet. Hon är totalt ointresserad, och sparkar/bits så fort hon kommer i närheten. Det hjälper inte att hålla i henne eller bremsa henne.
3. Fölet har inte fått någon "följa efter"-instinkt än. Tror ni att den kommer, eller har hon missat den pga dålig kontakt med mamman direkt efter fölningen? Och hon är ju inte präglad vare sig på sin mamma eller det andra stoet.
4. Ett annar litet problem är att stoets egna föl (hingstföl född i slutet av april) tror att det nyfödda fölet är en kul lekkamrat. Så nu vaktar vi på dem så att han inte blir hårdhänt mot henne. Han är absolut inte elak och låter henne gärna dia sin mamma, men vill gärna leka, bita henne i manken osv. Och han är ju så mycket större än henne. Hur länge bör man passa dem? Vad "tål" en nyfödd?

Usch, det står still i huvudet nu, så jag är tacksam för tips och synpunkter. Just nu står de i stallet, fölstoet med båda fölen i en box, och nyfödda fölungens mamma i boxen bredvid (och hon är totalt ointresserad av fölis och de andra hästarna), hade hoppats att hon skulle ändra attityd när hon såg att det andra stoet accepterade fölungen.
 
Sv: Råd önskas - AKUT!

Oj vilken jobbig sitts men så skönt att de andra stoet tog sej an en bebbe till.

Om mamma häst e totalt ointressead å e risken att hon skadar sitt föl större än att hon ev kan ta sej an bebben så hade jag låtit bli å låta dom träffas mer

Jag hade nog låtit fölis gå med de stoet som redan har ett föl men att du mjölkar ur den riktiga mamman rätt mkt till å ger bebisen. Råmjölken får dom ej för mkt av så mjölka ur några dl i taget å ge bebbe. i mon behöver du nog ej mjölka ur henne för då e de ingen råmjölk kvar ändå.. så ge henne mer från riktiga mamman. Sen hade jag sett till att mamman med 2 föl nu får MASSA mat så hon orkar producera mat till 2 bebbar men att du stöd fodrar dom med tex mjölkersättning någon gång om dan så dom ej får för lite mat av mamman..

ang de där med att hingst fölet vill leka.. ha lite koll i början men sen lär hon sej nog å säga till att hon ej vill mer..

jag vet ej om de e rätt å göra så här men de e så här jag antagligen hade gjort om det hade hänt mig..
 
Sv: Råd önskas - AKUT!

Som tur är producerar det andra stoet enorma mängder mjölk, så jag tror inte mjölkproduktionen är något problem. Dessutom är de ponnyer som går på en nästan för bra vall med mycket klöverinblandning. Och det andra fölet äter både gräs och hö med god aptit sedan lång tid.

Däremot får jag nog flyttade över det nyfölade stoet till magrare bete och motionera henne ordentligt så hennes mjölkproduktion stannar av och så hon inte riskerar fång. Det är mycket att tänka på...

Men en himla tur att det andra stoet tar sig an fölungen i alla fall. Det är bara att hoppas att allt kommer att fungera...
 
Sv: Råd önskas - AKUT!

Har mjölkat ut stoet en del nu och gett fölis lite mer råmjölk. Hon fick dock inte i sig allt, ville hellre gå till stoet och dia. Ska försöka igen om ett tag. Men jag hoppas att hon har fått i sig tillräckligt.
 
Sv: Råd önskas - AKUT!

Man brukar räkna med att dom behöver minst 1L innom dom första 6 timmarna,så du ska nog ringa vet.så dom kan komma ut och ge plasma eller vänta tills i morgon och få det gjort då (om inte fölet redan tacklat av)
Och man brukar heller inte ge upp på sto o föl redan efter några timmar,om nödvändigt får man bremsa/sedera(hålla benet,det finns dom som håller på flera dagar innan det funkar.
 
Sv: Råd önskas - AKUT!

Vad skönt att det andra stoet tagit till sig ett föl till ! Det kommer nog att kunna gå bra detta.
Det är jättebra att du mjölkar ur och ger henne så att hon får i sig råmjölk.

Är det ponny föl eller stor häst ? Jag vet iofs inte om det är ngn större skillnad på mängden råmjölk de skall få i sig, men kan tänka mig att små ponnyföl behöver ngt mindre.

Ev kanske du skall ta en foalcheck på den lilla och se hur det står till med antikropparna, alt kolla stoets råmjölk om du har en refraktormeter och se om den innehåller råmjölk fortfarande.
 
Sv: Råd önskas - AKUT!

Man brukar räkna med att dom behöver minst 1L innom dom första 6 timmarna,så du ska nog ringa vet.så dom kan komma ut och ge plasma eller vänta tills i morgon och få det gjort då (om inte fölet redan tacklat av)
Och man brukar heller inte ge upp på sto o föl redan efter några timmar,om nödvändigt får man bremsa/sedera(hålla benet,det finns dom som håller på flera dagar innan det funkar.

Tyvärr hjälper det inte att bremsa/lyfta ben på henne. Hon har stått i boxen bredvid sen vi särade på dem, men blir väldigt aggressiv så fort fölet närmar sig. Själva mjölkning är inget problem, hon är hur snäll som helst när jag mjölkar ur henne och behöver varken brems eller något annat. Men hon är aggressiv mot fölungen rent generellt. Jag får mjölka men hon anfaller fölungen så fort den kommer i närheten.
 
Sv: Råd önskas - AKUT!

Bara en fundering i sammanhanget - klarar ett sto att ge di åt två föl i längden? Mina är riktiga mjölkkossor och efter några månader med ett föl vid sidan börjar de lätt tappa om man inte verkligen ser till att göda dem.

TS - lycka till!
 
Sv: Råd önskas - AKUT!

Jag skulle kontaktat en kunnig hästveterinär. Tror att det finns mediciner att ge som "triggar igång" det nyfölade stoet.

Jag har (tyvärr) dåliga erfarenheter från ett par olika vänner i bekantskapskretsen som mist ett sto, haft ett annat sto med föl vid sidan som den första tiden tagit sig an det moderlösa fölet och låtit det dia. Det går gått bra 1-3 dagar SEN blir stoet aggressivt och avvisar fölet som inte är hennes...:crazy:
 
Sv: Råd önskas - AKUT!

Man kan ge oxytocin, som släpper ned mjölken bl a och även kan påverka stoets beteende mot fölet i positiv riktning.

Vi har haft ute vet som har pleggat, bremsat och gett oxytocin. Då får fölet dia lite (nu när hon har lärt sig att hitta spenarna), men snart börjar hon att slår efter fölet igen, och hon bryr sig inte om det för fem öre. Vågar inte ha dem i samma box, ens om hon är uppbunden och under bevakning.

Så nu har jag släppt ut båda stona och båda fölen tillsammans i hagen. Men den lilla går med det andra stoet och fölet - närmar hon sig sin egen mamma attackeras hon.

Veterinären sondade henne med mammans råmjölk när hon var här, så nu hoppas jag att hon har fått i sig tillräckligt. För säkerhets skull blir det väl en foal-check i morgon bitti, tidigare var ingen idé sa veterinären eftersom hon har fått i sig såpass mycket råmjölk så nyss. Eftersom det är ett ganska litet föl (blir nog liten C-ponny) så behöver hon inte lika mycket råmjölk som halvblodsfölen.
 
Sv: Råd önskas - AKUT!

Bara en fundering i sammanhanget - klarar ett sto att ge di åt två föl i längden? Mina är riktiga mjölkkossor och efter några månader med ett föl vid sidan börjar de lätt tappa om man inte verkligen ser till att göda dem.

TS - lycka till!

Än så länge, peppar peppar, är både det stoet och fölet rejält tjocka. Är snarare lite orolig att den fölungen ska växa för mycket och för snabbt. Men han är väldigt försigkommen, har ätit gräs och hö sen första dagen(!) och betar mycket redan fast han bara är en dryg månad. Och hon har mjölk så det sprutar ur spenarna fortfarande, fast att han diar mycket också. Men det återstår väl att se om det kommer att fortsätta... Blir betet sämre under juli får jag säkert tillskottsfodra. Men stoet har klarat sig helt utan kraftfoder hittills - hon är en mycket lättfödd ponny.
 
Sv: Råd önskas - AKUT!

Jag har ett par ggr varit med om samma problem med förstagångare, men vi höll på i ca 24 timmar och gav domosedan/turbogesic samt oxytocin med jämna mellan rum, samt bremsade stoet och höll upp ett ben.

Jag tycker att du gett upp alldeles för tidigt, det kan gå om man är envis och offrar de kommande två dygnens sömn.
 
Sv: Råd önskas - AKUT!

Jag har ett par ggr varit med om samma problem med förstagångare, men vi höll på i ca 24 timmar och gav domosedan/turbogesic samt oxytocin med jämna mellan rum, samt bremsade stoet och höll upp ett ben.

Jag tycker att du gett upp alldeles för tidigt, det kan gå om man är envis och offrar de kommande två dygnens sömn.

Det är en svår avvägningsfråga. Å ena sidan så är det klart enklast att hennes egen mamma tar hand om henne. Men å andra sidan har jag varit med om föl som blivit ivägsparkade åtskilliga meter gång på gång. Och som det är nu går det inte att ha dem i samma box ens under uppsikt. Hon svarar inte alls på oxytocinet, brems tillsamman med plegacil svarar hon lite på men inte tillräckligt, sparkar i alla fall.

Och den lilla behöver inte bara mjölk utan även social samvaro. Hon är redan alldeles för präglad på oss. Det är inte så lyckat om hon blir rädd för andra hästar.

Det kändes också som att det var lika bra att smida medan järnet var varmt och ta chansen när det andra stoet visade intresse för henne. Vi har fortsatt att försöka låta den lilla dia sin egen mamma en gång i timman (däremellan diar hon det andra stoet utan hjälp), men hon har haft omkull fölet flera gånger och slår verkligen för att träffa. Ofta så är det diandet som är problemet, att de är ömma i juvret. Då brukar det ju bli bättre så fort spänningarna där släpper. Men detta stoet är inte det minsta ömt.

Så valet är om vi ska fortsätta att pröva över helgen (vilket påverkar fölets relation till det andra stoet negativt). Eller om vi ska satsa allt på att det fungerar med det stoet i stället, som ju bryr sig om den lilla och har gott om mjölk.
 
Sv: Råd önskas - AKUT!

Jag skulle fortsätta satsa på det fungerande stoet faktiskt !
Hade ni inte haft den möjligheten så skulle jag nog varit envisare, men jag tror att risken är för stor att hon dels blir präglad på människor, dels blir rädd och dessutom är risken överhängande att hon under tiden blir allvarligt skadad av sin mamma.
 
Sv: Råd önskas - AKUT!

Det lutar nog åt att göra så.

Här är fölstoet med båda fölen. Lite skillnad i storlek... (Fölen har samma pappa)

 
Sv: Råd önskas - AKUT!

Jag lider med dig:( har nyligen varit med om liknande. Mitt sto var livrädd och sparkade och bet den lilla (oxå förstagångsföderska) Vi tvingade upp fölet varje halvtimme och mjölkade ur och försökte dia. Vi hade stoet bremsat och sprutade Oxytycin. Efter ett och ett halvt dygn kände jag att detta får antingen bära eller brista och jag somnade i halmen i stallet av utmattning. Nästa morgon vågade jag inte titta i boxen för jag trodde att fölet skulle vara dödat så min man fick titta först över boxkanten:o. Tänk då stod den lille upp och allt var lugnt. Tydligen hade han t o m fått dia under natten. Han stod bakåtvänt i stället för längs kroppen när han skulle dia för att stoet inte skulle kunna hugga eller sparka honom. Dom kan vara rätt smarta dom där småttingarna. Vi gjorde också en foalcheck och den visade mycket bra antikroppsmängd som tur var. Men som sagt varje halvtimme så kämpade vi och mjölkade ur ett par dl och försökte få honom att dia. Envishet varar längst. Lycka till du med!
 
Sv: Råd önskas - AKUT!

Men kära nån så gulligt !

Vilket toppen sto !

Jag håller fortfarande på min teori om att låta detta fina sto ha två ungar och så kolla att den lilla nya är ok på foalchecken.

Stoet ser väldigt bra och välmående ut, märker du att hon tunnar ur så är du ju redan förberedd !

STORT LYCKA TILL !
 
Sv: Råd önskas - AKUT!

*Kl*

Jag hade valt att kämpa på med Oxytocin var annan timme samt domosedan/turbogesic/brems och 24 timmars övervakning i 48 timmar samt inte släppt ut stoet och fölet ihop med de andra hästarna!

Ibland behöver de unga stona tid på sig att komma över förlossnings hysterin /psykosen för att sedan ta hand om sina föl på ett bra sätt...

Nu kommer ni aldrig att få ihop dom tror jag! hur gör ni med det unga stoets juver? Stor risk för Juverinflammation i detta skedet om hon inte sinar av snabbt...
 
Sv: Råd önskas - AKUT!

Jag är inte alls insatt på avel. Så det här är en fråga mest för att stilla nyfikenhet.

Varför är det så hemskt om fölis nu får vara med andra stoet? Hon har ju fått i sig råmjölk som hon behöver och går nu med ett sto som tar sig an henne.
Vad är vitsen nu med att kämpa vidare med riktiga mamman med risk för att fölis blir skadat? För nu har hon ju en bra surrogatmamma och har dessutom fått råmjölk.
 
Sv: Råd önskas - AKUT!

Om stoet som stött bort sitt föl var i grund och botten tänkt som avelsmärr oc om inget enkelt alternativ fanns (läs en annan märr som tog till sig fölet) så hade jag också kämpat tills det inte gick längre.

Juverinflammationsrisken är ju lika stor för ett sto som stött bort ungen som för en där ungen dött och det är ju i högsta grad behandlingsbart.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Avel Vi fick ett föl för snart en vecka sen. Första två dygnen gick allt bra, men sen blev det nåt knas med stoets juver. Hårt och spänt och...
Svar
17
· Visningar
2 910
Senast: cello
·
Avel Hej. Jag tog ett föl på mitt 17 åriga sto för två år sedan. Allt gick bra fram till fölningen då stoet svimmade och man fick dra ut...
2
Svar
26
· Visningar
3 448
Senast: KickiH
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 049
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp