Råd om allergi på häst och kortison.

Jag inser att chansen är liten eftersom tråden är så gammal men är desperat och vill därför ändå prova att fråga vilka tillskott/örter som hjälpte din häst?
 
@Jeslin
Tror tyvärr inte EmmaW är kvar här...
Men vad har du provat och hur yttrar sig allergin?
Egentligen får du kanske mer svar om du startar en ny tråd...
Om du misstänker kontaktallergi, har du provat eksemtäcke? Det skydda ju mesta delen av kroppen ganska bra.
Om du tror det är obalans i magen, och vill åt det, märks något på magen i övrigt?
Vad har du provat hittills?

Jag har inte erfarenhet av riktigt kraftig allergi, men viss erfarenhet av ordentliga nässelutslag, samt regnskållor.
 
Senast ändrad:
@Jeslin
Tror tyvärr inte EmmaW är kvar här...
Men vad har du provat och hur yttrar sig allergin?
Egentligen får du kanske mer svar om du startar en ny tråd...
Om du misstänker kontaktallergi, har du provat eksemtäcke? Det skydda ju mesta delen av kroppen ganska bra.
Om du tror det är obalans i magen, och vill åt det, märks något på magen i övrigt?
Vad har du provat hittills?

Jag har inte erfarenhet av riktigt kraftig allergi, men viss erfarenhet av ordentliga nässelutslag, samt regnskållor.
Hej! Jag blev särskilt intresserad då EmmaW hade haft problemen så länge och hennes beskrivningar stämde bra med min upplevelse. I mitt fall har vår ponny haft utslag sedan i september. Det kom samtidigt som vi började stödfodra med hösilage och bytte till vinterhagen. Samtidigt blev han också lite dålig i magen. Det var han förra året också när vi började med hösilage men då hade han inga utslag. Årets hösilage har högt protein-innehåll.
I början var det några enstaka utslag men nu är de nästan överallt. Som små knölar som blir krustor. Han kliar inte vad jag sett. Veterinär har tagit prover som visade jästsvamp måttligt utan betydelse och måttligt med stafylokocker. Själv tror jag det är en reaktion på något. Vi har tagit bort allt annat foder än hösilage, provat byta spånpellets mot torv, tvättat med en miljon olika medel känns det som (rek från veterinär) och nu har vi precis kört en omgång Hippotrim utan förbättring. Jag har klippt honom två gånger under perioden och det har blivit en försämring efter varje gång.
 
Hej! Jag blev särskilt intresserad då EmmaW hade haft problemen så länge och hennes beskrivningar stämde bra med min upplevelse. I mitt fall har vår ponny haft utslag sedan i september. Det kom samtidigt som vi började stödfodra med hösilage och bytte till vinterhagen. Samtidigt blev han också lite dålig i magen. Det var han förra året också när vi började med hösilage men då hade han inga utslag. Årets hösilage har högt protein-innehåll.
I början var det några enstaka utslag men nu är de nästan överallt. Som små knölar som blir krustor. Han kliar inte vad jag sett. Veterinär har tagit prover som visade jästsvamp måttligt utan betydelse och måttligt med stafylokocker. Själv tror jag det är en reaktion på något. Vi har tagit bort allt annat foder än hösilage, provat byta spånpellets mot torv, tvättat med en miljon olika medel känns det som (rek från veterinär) och nu har vi precis kört en omgång Hippotrim utan förbättring. Jag har klippt honom två gånger under perioden och det har blivit en försämring efter varje gång.

Minns inte om jag skrivit detta tidigare i tråden, men för min häst som hade svår allergi (bulor med brunt, kletigt var över hela kroppen) så blev det helt bra av homeopati, efter att ha testat allt möjligt annat innan. Så om jag vore dig skulle jag försöka kontakta en homeopat.
 
Hej! Jag blev särskilt intresserad då EmmaW hade haft problemen så länge och hennes beskrivningar stämde bra med min upplevelse. I mitt fall har vår ponny haft utslag sedan i september. Det kom samtidigt som vi började stödfodra med hösilage och bytte till vinterhagen. Samtidigt blev han också lite dålig i magen. Det var han förra året också när vi började med hösilage men då hade han inga utslag. Årets hösilage har högt protein-innehåll.
I början var det några enstaka utslag men nu är de nästan överallt. Som små knölar som blir krustor. Han kliar inte vad jag sett. Veterinär har tagit prover som visade jästsvamp måttligt utan betydelse och måttligt med stafylokocker. Själv tror jag det är en reaktion på något. Vi har tagit bort allt annat foder än hösilage, provat byta spånpellets mot torv, tvättat med en miljon olika medel känns det som (rek från veterinär) och nu har vi precis kört en omgång Hippotrim utan förbättring. Jag har klippt honom två gånger under perioden och det har blivit en försämring efter varje gång.
Har veterinären tagit prov för och uteslutit regnskållor?
Tyckte beskrivningen passade på det och det har jag erfarenhet av.
Jag har ingen erfarenhet av allergi som ger "bölder som spricker". Bara sett allergi häst (gräsallergi) som kliade sönder sig.
Men även där blev det stabilare av tillskott. Tyvärr vet jag inte vad det var ägaren gav.

Är magen fortfarande dålig? I så fall, har ni möjlighet att prova byte av grovfoder under några veckor?

Jag vet inte riktigt hur mycket du vill att jag försöker tipsa eftersom det var just örterna du var ute efter.
Men det kan finnas någon med kunskap om örterna här, och i så fall tror jag att en ny tråd är bästa vägen att få fått i dem.
Med rubrik "örter vid allergi till exempel".
 
Homeopati? Seriöst?

Japp, helt seriöst. Var en veterinär som tipsade mig om det, efter att vi testat upprepade kortisonkurer, penicillin, tvättat med diverse medicinska tvål, etc under flera månader. Det finns faktiskt forskning på att homeopati kan vara effektivt mot allergier.
 
Japp, helt seriöst. Var en veterinär som tipsade mig om det, efter att vi testat upprepade kortisonkurer, penicillin, tvättat med diverse medicinska tvål, etc under flera månader. Det finns faktiskt forskning på att homeopati kan vara effektivt mot allergier.
En veterinär tipsade on homeopati?! Den veterinären skulle jag gå långa omvägar o
 
En veterinär tipsade on homeopati?! Den veterinären skulle jag gå långa omvägar o

Japp, hon sa att det var värd ett försök iom att inget annat funkade (förutom att låta den stå kontinuerligt på kortison, vilket inte var ett alternativ), och hästen var oridbar pga bölder över HELA kroppen samt fick inte vara ute pga det verkade förvärras av solljus och/eller insekter... så det var lite "desperate times call for desperate measures".

Hursom, efter 14 dager med homeopatimedicinerna så blev hästen helt bra, och nästa år körde vi en liten 5-dagars kur när hon började få symptom igen, sedan har det inte behövts någon mer behandling. Så jag är åtminstonde oerhört tacksam att vi inte behövde avliva min fina häst utan hittade något som hjälpte.
 
Japp, hon sa att det var värd ett försök iom att inget annat funkade (förutom att låta den stå kontinuerligt på kortison, vilket inte var ett alternativ), och hästen var oridbar pga bölder över HELA kroppen samt fick inte vara ute pga det verkade förvärras av solljus och/eller insekter... så det var lite "desperate times call for desperate measures".

Hursom, efter 14 dager med homeopatimedicinerna så blev hästen helt bra, och nästa år körde vi en liten 5-dagars kur när hon började få symptom igen, sedan har det inte behövts någon mer behandling. Så jag är åtminstonde oerhört tacksam att vi inte behövde avliva min fina häst utan hittade något som hjälpte.
Eller så hade hästen blivit bra ändå.
 
Jag tror själv inte på homeopati men det finns studier där man tittat (går att söka på tex PubMed) och det är faktiskt många som förbättras vid just allergiska tillstånd. Fråga mig inte hur eller varför, det är jag inte tillräckligt insatt för att veta :p Jag har för mig att min mamma fick tabletter med låg dos björkpollen av en homeopat för sin extrema allergi, och hon blev faktiskt betydligt bättre. Bättre än med diverse starka allergitabletter, som hon fick en massa biverkningar av. Om man tänker efter är det kanske inte helt omöjligt ändå, då det är så man gör även vid immunterapi (alltså ger en låg dos av det man är allergisk mot över en lång tid). Hur en homeopat gör om man inte vet exakt vad patienten är allergisk mot vet jag inte dock, så där kanske "medicinen"/behandligen inte går att se någon logik i alls, jag vet inte...

Och jag upprepar: Jag tror själv inte på homeopati. Inte generellt iallafall.
 
Japp, helt seriöst. Var en veterinär som tipsade mig om det, efter att vi testat upprepade kortisonkurer, penicillin, tvättat med diverse medicinska tvål, etc under flera månader. Det finns faktiskt forskning på att homeopati kan vara effektivt mot allergier.
Hm är det ens enligt veterinärens riktlinjer att göra det? De får vad jag vet inte rekommendera åtgärder som inte är vetenskapligt bevisat. Så sa min veterinär när min hund hade dåliga leder. Han sa att han inte fick. Typ tjänstefel, förstod jag det som.
Jag kör själv med nyponpulver till hunden och mig själv. Jag vet inte om det hjälper, det ska ju vara bra för leder, men om inte annat så får han i sig lite vitaminer.
 

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 831
Senast: Madick
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 029
Foder & Strö I senaste numret (september) av tyska tidningen Cavallo är det en 8 sidor lång (med lite reklam på sidorna också..) artikel om Hö. Jag...
Svar
14
· Visningar
1 968
Senast: Inelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp