Råd om allergi på häst och kortison.

Hästen verkar bli lite bättre för varje dag nu :bow:

Men hon är torr i huden, riktigt torr :down: får linfrö och så i maten men skulle behöva smörja henne (typ hela den täckade delen och halsen) med någon riktigt bra återfuktande salva som inte är vråldyr och finns i stora förpackningar då det går åt en hel del. Några tips? O_o

Kanske spensalva ( finns i stora tuber på Granngården). Fungerar bra på ett av mina barn som ibland får torrexcem i knävecken
 
Jag tycker att det är konstigt att man ger kortisonpreparat till en häst med EMS. Är det helt säkert att den inte är IR? Nu är jag inte veterinär men om man kollar i vetFASS så står det att man ska vara försiktig med djur som har diabetes och att det kan framkalla laminit (antar att de menar laminitis dvs fång). OBS jag påstår inte att det är fel, undrar bara.

Min kompis häst fick fång av kortison...
 
Jag skulle vilka veta exakt vad den innehåller men hittar ingen förteckning någonstanns. Vet du?
Nej. Men använde den dels på en eksemhäst med sår, och dels på en sjuk känslig häst som brukar reagera på det mesta, samt att mina händer tålde den (det är rätt sällan det händer) så den verkar ha "snälla" ingredienser. Jag har tyvärr inte flaskan kvar så jag kan kolla.
 
Hästen är nu installad nattetid och har inte blivit sämre av det.
Har haft tillgång till halm i 1,5 dygn nu utan att bli sämre. Sista kortisondosen i morgon.
 
Och så fick man samtalet om hästens sista provsvar och det visade blankt.
Det betyder att teorin nu blir verklighet och diagnosen är klar.

Fina hästen fick i våras när boxvilan var ett måste pga av hålväggen en stressreaktion som satte en obalans i magen. Den blev nästan bra lagom till senhöstens avmaskning som satte ännu en obalans i magen som i sin tur satte ner immunförsvaret och då kom regnskållorna som ett brev på posten.
Eftersom immunförsvaret inte klarade att läka ut skållorna trots yttre behandling sattes antibiotika in. Antibiotikan skapade ännu mer obalans i magen,stress och hästen får här en allergisk reaktion på antibiotikan och blir allmänt dålig.
Kortison sätts in akut, en längre kur var nödvändig för att häva den akuta delen av allergin. Kortison ger ännu mer obalans i magen och kan även orsaka magsår. Jag kan påpeka att hästen aldrig på något vis varit "dålig i magen" vad man kunnat se med blotta ögat under den här tiden eller under dom 6 åren jag haft henne. Ändå är magen i obalans.
Att veta om hur det låg till och ändå behöva fasa ut kortison i 3 veckor är verkligen ingen hit men nu är sista dosen given i går och nu väntar fortsatt rehab av magen, stressen och den väldigt sargade huden.
Hon är inte symptomfri än men det går helt klart åt rätt håll även om det kommer ta lite tid, men det är hon så värd mitt :heart

Känner mig så glad att äntligen veta, att se ett slut på allt elände och hopplösheten man känt över att inte veta, inte kunna bota och se hästen må dåligt. Alla falska förhoppningar och alla bakslag.Känner mig så lättad :)
 
Hästen är dålig igen sen i går, känns skit men ändå tycks en ledtråd framträda.
I normala fall köer ja hö på ett ställe och halm på ett. Dagen innan hade jag hämtat hö och tog denna gången även några halm på samma ställe för enkelhetens skull. En natt med tillgång på den halmen och hon blev dålig direkt med massor av röda ilskna utslag och ont i hela huden. Halmen är nu bortplockad. Och jag funderar nu på höet. Visst finns analys men inte hygienanalys. det doftar gott, ser grönt och fräscht ut, ingen tillstymmelse till dåligt på något vis men efter vad jag tolkar som en reaktion på halmen så undrar jag så klart vad som eventuellt döljer sig i detta hö :confused: Så nu jagar jag nytt hö för att testa och se vad som händer om jag ger från annan leverantör i stället...
 
Det låter ju onekligen som att hon reagerar på svamp, sporer eller liknande...
Hoppas du hittar en lösning
Å andra sidan visade proverna att så inte var fallet...men det finns ju så klart en viss felmarginal...jag tror det är värt ett försök att byta foder och testa.
 
Å andra sidan visade proverna att så inte var fallet...men det finns ju så klart en viss felmarginal...jag tror det är värt ett försök att byta foder och testa.

Om hon reagerar med kontaktallergi, skulle det synts på proverna då? Alltså om hon inte reagerar på att äta det och på det viset komma i kontakt med vad hon nu inte tål - utan genom att ligga på det/få hudkontakt med det?
 
Om hon reagerar med kontaktallergi, skulle det synts på proverna då? Alltså om hon inte reagerar på att äta det och på det viset komma i kontakt med vad hon nu inte tål - utan genom att ligga på det/få hudkontakt med det?
Jag vet inte :confused: hon visar ju inga såna symptom.Hon har bara reaktion från manken och bak till svansen. Inte på huvud, hals,bog, undersidan av magen eller benen. Hon har täcke på sig. Fick ett nytt för en vecka sen som hon haft utan problem så jag tror inte det är det.
 
Jag vet inte :confused: hon visar ju inga såna symptom.Hon har bara reaktion från manken och bak till svansen. Inte på huvud, hals,bog, undersidan av magen eller benen. Hon har täcke på sig. Fick ett nytt för en vecka sen som hon haft utan problem så jag tror inte det är det.

Knepig häst det där ;)
 
Jag har en liten fundering om värmeutslag eftersom dom nya utslagen enbart befinner sig "under täcket". Hon är helklippt och har haft 200gr på sig när det hände och haft samma sen en vecka tillbaka utan problem. Hon är inte speciellt frusen av sig. Hon går nu med ett 100gr i stället och jag är ju väldigt noga med att hon får lufta huden varje dag. Hur snabbt borde i så fall såna utslag gå tillbaka?
 
Jag har en liten fundering om värmeutslag eftersom dom nya utslagen enbart befinner sig "under täcket". Hon är helklippt och har haft 200gr på sig när det hände och haft samma sen en vecka tillbaka utan problem. Hon är inte speciellt frusen av sig. Hon går nu med ett 100gr i stället och jag är ju väldigt noga med att hon får lufta huden varje dag. Hur snabbt borde i så fall såna utslag gå tillbaka?
Jag avbryter mina tankegångar här och inser att så inte är fallet.

ska åka och hämta några balar nytt hö nu :up:
 
Det kan vara en ren tillfällighet eller så är det foderbytet men hästen blir lite bättre för varje dag nu *håller tummarna*
 
För lite uppdatering:
Hästen blev inte helt bra av foderbytet även om hon blev bättre. Jag konsulterade här ytterligare en person inom djursjukvården och gick därefter emot veterinärerna och satte in noga uträknade tillskott och örter och två dagar senare är hästen helt symptomfri :up:
Veterinärerna tyckte att det var ju bra att jag hittade något som fungerade även om dom inte riktigt trodde det berodde på tillskott och örterna :meh:

Huden läker och hästen mår mycket bättre, dessvärre har hon fått en svampinfektion i huden, troligtvis eftersom jag varit tvungen att smörja vissa torra partier. Det känns inte så förvånade egentligen eftersom hon är kal på vissa ställe måste hon ha täcke på sig för att inte frysa och det är klart det bli varmt och mysigt för svamp att frodas :devil: Men nu behandlas svampen och jag känner mig hoppfull :)
 

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 769
Senast: Madick
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 020
Foder & Strö I senaste numret (september) av tyska tidningen Cavallo är det en 8 sidor lång (med lite reklam på sidorna också..) artikel om Hö. Jag...
Svar
14
· Visningar
1 950
Senast: Inelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp