Råd om hästköp

T

TaylorSwift

Ska köpa min första häst efter flera år med medryttar och foderhästar.
Tänkte köpa mig en riktig läromästare som jag verkligen kan ha roligt med och har varit och kollat på lite hästar. Nu undrar jag bara om ni tycker 18år är för gammalt för en halvblodskorsning?
Blev sent inriden pga att han växte länge och jag såg att han hade fått överben på båda fram när jag var och kollade på han (som han fått för minst 1år sedan. Hela och fräsha ben inga gallor, karprygg (men det finns väll eg inga nackdelar med det?) Gått 130 hopp som högst men inte hoppad på iaf 1år då han tävlats och blivit placerad i lättare klasser i dressyr.

Jag ska tävla i både hoppning och dressyr, inga höga klasser men komma ut och visa oss lite ibland vill jag ...
Vill att hästen ska hålla för träning iaf 4år till, det är ju helt induviduellt såklart menhur ser hans förutsättningar ut?

Moderator: detta är INGEN annons på något sätt så jag hoppas att denna tråd får ligga kvar?
 
Sv: Råd om hästköp

Det finns hästar som är fräscha och pigga tills dom är 25, andra är "gamla" redan vid 15. Det är svårt att veta men det du kan göra är att försöka ta reda på hur han har varit innan. Har han blivit behandlad för ngt? I rygg? Kotor? Har den ridit regelbundet? Hur ofta har den kollats av vet. osv. Det säger en del om hur han kommer att hålla. En häst som t ex blivit upprepat behandlad i kotorna löper stor risk att bli halt igen. Annars får du nog lita på magkänslan, känns hästen fräsch och pigg? Villig att arbeta? mjuk och lätt att få lösgjord? Hoppas det går bra med ditt hästköp!
 
Sv: Råd om hästköp

Skulle jag köpa en häst så skulle den inte vara äldre än 15 år.
Även om man söker en läromästare så finns det många fina och snälla hästar, med mycket erfarenhet långt under 18 år.

Tänk på att om du köper denna häst så kommer du antagligen aldrig kunna sälja den vidare. Så skulle något hända, (du blir sjuk, pengarna tar slut, flytt osv.) så är det näst intill omöjligt att hitta ett nytt hem. Det finns ju "pensionärshem" även för hästar men där får man ju betala för att dom ska ta den.

Söker du en bästa vän och en livskamrat så tycker jag att du ska satsa på en yngre häst. Visst kan den hålla sig fräsch flera år till, men det är tråkigt att säga hej då efter bara en kort stund.

Du hittar säkert rätt till slut, Lycka till!
 
Sv: Råd om hästköp

Fårstår vad du menar men känner också sähär.
Det är 4år nu som jag kommer gå i skolan och vill träna och tävla min häst, när jag kommer gå ut gymnasiet är den ev hästen alltså 22år och då kanske jag vill göra annat i några år, studera resa, you named it...
Och eftersom vi inte har egen gård har vi inte råd att ha en häst gående som promenadhäst och då avliva medans hästen fortfarande mår bra licksom men om hästen fortfarande håller för ridning och träning ev låna ut tills denne blir i sämre skick eller tills jag känner att jag har fast boende och ekonomi att ta tillbaks hästen.
Det är ju så svårt att sälja häst, spec om de är lite äldre (om jag köper en 15åring som är 19 och full brukbar när jag ev inte har tid för hästen längre känns det ju väldigt orätt att avliva hästen men också som att det kan bli svårt att få sålt den till seriös köpare.
Och om jag fortfarande vill fortsätta träna och tävla när jag blir äldre vill jag köpa en yngre häst som jag kan utbilda själv.

Jag filosoferar lite såhär;
Hellre 4lärorika år med en vän som jag måste ta farväl till efter den tiden än ett liv med jobb och slit med en häst jag sedan lämnar i någon annans händer...

Problemet med en yngre läromästare är ju att de blir så förskräckligt dyra och jag vill ju fortfarande ha en häst med lite kapacitet i :)

Hoppas du fattar vad jag flummar om :D

Någon som är med mig lite eller låter det helt sjukt?:angel:
 
Sv: Råd om hästköp

18 är ingen ålder på en häst om den har bra exteriör och är mjuk, fin och skadefri!

Sålde min nittonåring i våras som läromästare i dressyr åt en ung tjej som skulle börja rida storhäst och ville tävla lite klubbtävlingar odyl... Blev alldeles perfekt och den hästen kommer vara pigg som en dag när hon är 25 också, annars ska jag äta upp en hatt! Men som sagt alla hästar är olika och det gäller ju att känna efter och höra sig för.

Men tycker absolut du ska ge det en chans äv med en äldre häst!
 
Sv: Råd om hästköp

TaylorSwift: Jag måste säga att jag inte riktigt förstår hur du resonerar. Du vill alltså köpa en lite äldre häst, rida den fyra år och sen låna ut den tills du fått fast boende och stadig ekonomi?
 
Sv: Råd om hästköp

Jag har precis köpt en 17-åring som är pigg och frisk. Men då har jag känt denna häst i 7 år (sedan den var 10) och visste alla skador och dylikt som hänt under dessa år. Och den har varit skadad, men inte haft problem senaste 5 åren. Hade en 1:a i besiktningsprotokollet på ett bakben, vilket enl mig (och veterinär) är helt ok på en häst i den åldern som ska ridas regelbundet men inte tävlas.

Jag tycker att du (om du inte känner hästen sedan innan) ska ha som krav för köp att du får se hästens ev journaler under senaste ägaren och vara med vid veterinärbesiktningen och då vara mycket noga med att denna inser att du tänker tävla hästen, vilket ju ställer andra krav. Men räkna inte med att en äldre häst har felfri besiktning.

Sedan bör kanske man inte köpa en äldre häst som stått ett tag, utan hellre en som är igång så man vet att den håller för arbete.
 
Sv: Råd om hästköp

Gå på känslan tycker jag, om hästen känns pigg och fräsch så tycker jag inte det är någon ålder. Jag har ridit ett par runt 20 sträcket som varit hur fräscha och pigga som helst och som säkert har flera år kvar.
 
Sv: Råd om hästköp

Jag tycker det är ett helkonstigt sätt att resonera. Om du vet att du sannolikt kommer att sälja hästen om 4 år så köp en häst som kommer att gå att sälja om 4 år = en yngre häst.

Låter taskigt att du ska köpa en äldre häst, ha den i fyra år, och sen avliva den när du ska ut och göra annat med ditt liv....:confused: Men jag kanske har missförstått vad du skriver.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 411
Senast: liiinnea
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 863
Senast: Sixten
·
Hästmänniskan Hejsan. Vill påbörja med att säga att jag vet att har man ambitioner inom hoppning/dressyr så är väl inte islandshästen den första rasen...
Svar
12
· Visningar
2 144
Senast: Ridinglady
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp