Bukefalos 28 år!

Råd om klippmaskin

MrsPuff

Trådstartare
Jag måste pga medicinska skäl klippa min shettis. Hon har en ganska tjock och tovig päls så jag behöver en relativt rejäl maskin, och jag vill att det ska bli ett snyggt resultat. (Den ska även funka till att klippa en stor häst lite då och då.)

Jag har tittat runt lite men vet inte alls vad jag ska satsa på. Några har skrivit tidigare här på forumet om Moser max 45, men jag är lite osäker på den. Den känns lite klen...

Jag har funderat på en DeLaval HCP65 eller en modell av Aircool Equi. Någon som har några input om dessa? Eller kanske nåt annat bara alternativ :)

Tar tacksamt emot tips vad jag ska tänka på när jag köper klippmaskin!
 
Sv: Råd om klippmaskin

Insåg precis att jag lagt detta i fel kategori, var tanken att det skulle hamna i utrustning...
 
Sv: Råd om klippmaskin

De laval är iaf starka maskiner som tuggar igenom det mesta. Nu vet jag inte exakt om det är skillnad på de jag har/haft och den du menar men är det en rejälare modell av dem så funkar det nog garanterat.
 
Sv: Råd om klippmaskin

Jag skulle rekommendera att köpa en som är anpassad till kor och inte till hästar. De som är anpassade till kor tål mycket mer och är starkare. Av egen erfarenhet tror jag att de även håller längre. Jag köpte först en klippmaskin som var anpassad till häst men efter några klippningar så ville den inte alls, det var inte skären som var kass utan motorn fungerade inte som den skulle. Jag blev rekommenderad en "ko-klippmaskin" istället och den har jag nog haft i 6 år och den har aldrig krabbat.
 
Sv: Råd om klippmaskin

Lätt. DeLaval. Har blivit utringd ett par gånger då hästägarnas egna maskiner lagt av när det behövts klippas rejält toviga skorpiga bitar. Vår Laval tuggar bara på, suckar inte en gång.

Sist jag var ute (förra vintern) bestämde sig hästägaren för att sluta köpa billigt krafs och själv satsa på Lavals maskin. Det är inte lönt med annat, tyckte hon.
 
Sv: Råd om klippmaskin

Jag har tidigare klippt med en DeLaval klippmaskin för kor, men den låter fruktansvärt högt och är ganska jobbig att klippa med eftersom den är så tung. Den av DeLavals maskiner jag tänkt mig är för både nöt och häst, så den borde vara ganska tålig. Den har en ljudnivå på 72 dB, det säger inte mig så mycket, men tror att det är helt ok.
 
Sv: Råd om klippmaskin

Vi har en DeLaval HCP65 till våra islandshästar (kan tänka mig att pälsen är ungefär i samma klass som shettisars).

Använder dock grövre bett, sk kobett, eftersom de vanliga hästbetten inte funkar så bra på de tjocka pälsarna.
Försäljaren av maskinen sa genast att vi behöver de grövre betten då vi har islandshästar och han hade så rätt så... Men det var ju inget problem, betten fanns att köpa på samma ställe som maskinen. Nåja, blev ju en liten tilläggskostnad, förstås...
 
Sv: Råd om klippmaskin

Tycker du att det är en bra maskin annars?
Jag har ju en häst till med "vanlig" päls som ska klippas så då skulle man kanske kunna ha medföljande bladen till honom och köpa de lite grövre till shettisen.
 
Sv: Råd om klippmaskin

Jo, har varit helt nöjd med den. Jag har inte helklippt nå hästar, men nog halvklippt två isisar ett tiotal gånger.

Iofs har jag inte så mycket att jämföra med heller, eftersom jag inte sen före vi skaffade den hade så mycket erfarenhet av klippning och maskiner :grin:
 
Sv: Råd om klippmaskin

Min DeLaval (den med stor röd "knapp" på) har rakat många ponnyer och kallblod utan problem. Jag har dock haft som regel när jag lånat ut den att hästarna ska vara rena. Helst om möjlighet finns duschade max 48h innan klippning men det är inte alltid det har fungerat så då är det nogrann borstning innan så har det gått bra ändå!
 
Sv: Råd om klippmaskin

Många skriver att det är viktigt att hästarna är rena, men det står ingenting om det i produktbladen för klippmaskinerna. Flera av DeLavals klippare är ju både för nöt och häst och jag har ju svårt att tro att kossorna är nybadade innan klippning. Nu klipper man väl i och för sig inte så mycket på dem, men ändå.

Jag har ingen bra stans att bada min shettis nu när det är så kallt, så hon kommer inte att vara särskilt ren när hon klipps, och hennes päls går nästan inte att borsta helt igenom som den är nu, (delvis därför hon ska klippas), men jag har ju ingen lust att sätta min sprillans nya klippmaskin i skitig päls det första jag gör om det inte är bra för maskinen.
 
Sv: Råd om klippmaskin

Kossor helklipps, de kossor jag har kännedom om i alla fall.

Värsta skiten vill man självklart ha av hästen, en hundkarda tycker jag är ett måste om man har shettis. Vi har klippt vår shettis när vi fick hem honom, han var i uruselt skick och hade skorpor och inneboende i pälsen men DeLavalen sa inte knyst om saken.

Vi har tre olika uppsättningar skär till den, för olika typer av päls.
 
Sv: Råd om klippmaskin

*Totalt OT*

Har funderat på detta länge och är säkert osmart som inte förstår men varför klipps alla kor? Tränas de och blir svettiga :angel:?
Är det för att hålla rent dom lättare kanske eller att det är uppvärmda stallar? Sätter kossor värstingvinterpälsen annars?
 
Sv: Råd om klippmaskin

*Totalt OT*

Har funderat på detta länge och är säkert osmart som inte förstår men varför klipps alla kor? Tränas de och blir svettiga :angel:?
Är det för att hålla rent dom lättare kanske eller att det är uppvärmda stallar? Sätter kossor värstingvinterpälsen annars?

De blir för varma av att stå inne med full vinterpäls.
 
Sv: Råd om klippmaskin

Köp absolut en rejäl maskin. Jag har en heiniger delta3 och den är samma maskin som dL hpc65 bara olika färg. Jag är supernöjd! Har islandshästar o den klipper bra och det blir snyggt.

Jag har under några år klippt med en betydligt sämre maskin o nu när jag har en bra så fattar jag inte hur jag stod ut! Den klippte dåligt, randigt, hackigt och väsnades.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det börjar bli aktuellt att skaffa en hund men vet inte alls vilken ras jag vill ha. Har tidigare ägt en lagotto och hon var...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 913
Senast: Tajger
·
Utrustning Min lilla klippmaskin gav upp häromdagen, och nu letar jag efter en ny. Jag hade en Sectolin som funkade bra i ett år, sen blev den bara...
Svar
19
· Visningar
3 857
Senast: caballus
·
Hästvård Dags att köpa en ny maskin, då budgetvarianten inte höll mer än några månader. Jag är inne på moser avalon och heiniger progress då de...
Svar
10
· Visningar
939
Senast: spinxx
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 839
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp