Råd om mjuka ridstövlar önskas

Emma-pemma

Trådstartare
Jag är ute efter nya ridstövlar, och har följande kravlista:
  • mjuka i skaftet
  • dragkedja (jag har skadat foten och kan inte komma ner i mina vanliga längre pga minskad rörlighet i fotleden)
  • bruna
  • bekväm sula
  • äkta skinn i "alla" delar
  • inte "trendiga" då jag kommer att ha dessa i 20 år framöver
Jag har tittat på ett par från Mountain Horse (Supreme rider?) som är fantastiska, men tyvärr finns de inte i brunt. (De hade dessutom utgått, så min vadlängd/bredd/fot fanns inte att få tag på.) Som alternativ finns det stövlar från Ariat (Heritage contour...) men efter att ha fingrat på lädret i mountain horse-stövlarna så kändes dessa inte lika attraktiva. Nu har jag surfat runt efter stövlar och snubblat över två märken jag inte hört om förut, Tonics och Tattini. Finns det någon där ute som vet något om dessa? Hur är lädret?

Andra tips på mjuka sköna stövlar? De får kosta en slant, för jag är ute efter att köpa ett par jag kan ha livet ut.
 
Du har ju fler modeller av Mountain horse, tex, opus och sovereign, dessa finns i brunt. Annars har ju amazona sueca hoppstövlar som du kan måtta, och likaså de niro.
 
Jag gillar Parlanti men de kommer inte att hålla hela livet då de är tunna också. Mjuka stövlar upplever jag har sämre hållbarhet. Cavallo kanske kan vara ngt?
 
Nu vet jag inte hur mycket du rider men dagens stövlar slits snabbt. Jag har Supreme i brunt, älskar dem men de är efter två år ganska slitna, räknar med att de håller ett år till.

De Niro har trevliga stövlar. Kolla på hoppmodeller, de är mjukare.
 
Jag tror inte du kan räkna med att stövlar håller i 20 år... Men DeNiro, Parlanti är sköna. Arezzo från Hööks är också mjuka och sköna men håller inte så länge tyvärr.
 
Jag tror inte du kan räkna med att stövlar håller i 20 år... Men DeNiro, Parlanti är sköna. Arezzo från Hööks är också mjuka och sköna men håller inte så länge tyvärr.

Inte mjuka stövlar iaf, kanske hårda och om man rider typ en häst om dagen eller knappt det..
 
Inte mjuka stövlar iaf, kanske hårda och om man rider typ en häst om dagen eller knappt det..

Nu rider jag mer än häst om dagen (snittar nog 2 och ibland har jag ridit 5 om dagen på jobb), men jag fick byta dragkedjan på mina DeNiro dressyrstövlar efter lite mer än ett år. Nu, ytterligare ett år senare, har stiglädret gnagt upp rätt så rejäla "hål"/märken i det yttre lagret läder som finns bredvid dragkedjan. Snart dags att byta mao.
 
Jag är ute efter nya ridstövlar, och har följande kravlista:
  • mjuka i skaftet
  • dragkedja (jag har skadat foten och kan inte komma ner i mina vanliga längre pga minskad rörlighet i fotleden)
  • bruna
  • bekväm sula
  • äkta skinn i "alla" delar
  • inte "trendiga" då jag kommer att ha dessa i 20 år framöver
Jag har tittat på ett par från Mountain Horse (Supreme rider?) som är fantastiska, men tyvärr finns de inte i brunt. (De hade dessutom utgått, så min vadlängd/bredd/fot fanns inte att få tag på.) Som alternativ finns det stövlar från Ariat (Heritage contour...) men efter att ha fingrat på lädret i mountain horse-stövlarna så kändes dessa inte lika attraktiva. Nu har jag surfat runt efter stövlar och snubblat över två märken jag inte hört om förut, Tonics och Tattini. Finns det någon där ute som vet något om dessa? Hur är lädret?

Andra tips på mjuka sköna stövlar? De får kosta en slant, för jag är ute efter att köpa ett par jag kan ha livet ut.
Jag rekommenderar varmt Mountain Horse Sovereign. Jag har haft mina i 4 åroch de är som nya fast bekvämare och snyggare med lite patina:heart

Jag har de ljusare, tvåfärgade som fått en vacker rödbrun nyans med användning men de finns även i mörkbrunt, riktigt snygga. Opus high rider är systerstövel om du vill ha en renare design.

Jag tror dock inte att du kan förvänta dig så lång livstid som du skriver på mjuka stövlar oavsett kvalitet.

- copyrightskyddad bild borttagen av moderator
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag rekommenderar varmt Mountain Horse Sovereign. Jag har haft mina i 4 åroch de är som nya fast bekvämare och snyggare med lite patina:heart

Jag har de ljusare, tvåfärgade som fått en vacker rödbrun nyans med användning men de finns även i mörkbrunt, riktigt snygga. Opus high rider är systerstövel om du vill ha en renare design.

Jag tror dock inte att du kan förvänta dig så lång livstid som du skriver på mjuka stövlar oavsett kvalitet.


Reklambild mörkbruna Sovereign
Visa bifogad fil 47240
Är de mjuka i skaftet? Jättesvårt att få info om det på MHs hemsida, så jag undrar hur du upplever dem. Vet att supreme har mjuka skaft, hur är de i jämförelse?
Håller med om att de är snygga
 
Jag har surfat runt lite på de tips som ni gett mig. Tack!
Jag har bara en häst, och använder bara stövlar när jag tränar och tävlar. Aldrig vid stall- och gårdsarbete.
Mina gamla är av ett märke som heter Soubirac som är mjuka för att vara från den tiden. De köptes 1995, så jag tror att jag kan komma att använda även nästa par länge. Därför kan jag kosta på mig ett par bra, men jag är också petig med att jag ska gilla dem och vilja använda dem länge. :-)
Fler tips?
 
Är de mjuka i skaftet? Jättesvårt att få info om det på MHs hemsida, så jag undrar hur du upplever dem. Vet att supreme har mjuka skaft, hur är de i jämförelse?
Håller med om att de är snygga
De är väldigt mjuka, formar sig efter fotled och vad som en handske. Jag skulle säga att de motsvarar eller är ännu mjukare än sambons supreme.
Du kan nästan se på reklambilden på benets insida att de redan format sig trots att reklamstövlar lär vara helt nya.
 
Jag säger också kika på hoppstövlar eller iaf de märken som först var hoppinriktade.
Jag hade några Sergio Grasso som var utan snörning etc med mer clean look. De var supermjuka och sköna! De hade jag när jag red unghästar och ville varva rida och gå i skogen.
Hade något till hoppmärke som jag tyvärr glömt namnet på nu. Även de clean design och skulle kunna tas för dressyrstövel.

De Niro har mjuka och sköna modeller.
jag provade Hööks också. Hyfsat sköna men för korta och fel passform för mig.
Ariat har också en del mjuka och sköna.
 
Jag säger också kika på hoppstövlar eller iaf de märken som först var hoppinriktade.
Jag hade några Sergio Grasso som var utan snörning etc med mer clean look. De var supermjuka och sköna! De hade jag när jag red unghästar och ville varva rida och gå i skogen.
Hade något till hoppmärke som jag tyvärr glömt namnet på nu. Även de clean design och skulle kunna tas för dressyrstövel.

De Niro har mjuka och sköna modeller.
jag provade Hööks också. Hyfsat sköna men för korta och fel passform för mig.
Ariat har också en del mjuka och sköna.
Åh ja. Jag har ett par Sergio Grassio. Älskar dem 😍
De är jättegamla och rejält slitna men jag använder dem fortfarande 👍
Har också utan snörning.
 
Jag har surfat runt lite på de tips som ni gett mig. Tack!
Jag har bara en häst, och använder bara stövlar när jag tränar och tävlar. Aldrig vid stall- och gårdsarbete.
Mina gamla är av ett märke som heter Soubirac som är mjuka för att vara från den tiden. De köptes 1995, så jag tror att jag kan komma att använda även nästa par länge. Därför kan jag kosta på mig ett par bra, men jag är också petig med att jag ska gilla dem och vilja använda dem länge. :-)
Fler tips?

Jag hade också ett par Soubirac som jag fick -98, då klassades de som mjuka, särskilt i jämförelse med mina Königs jag hade också. Det går däremot inte att jämföra dem som var mjuka då med det som klassas som mjuka stövlar idag.
De som är mjuka idag hade klassats som sladdriga för tjugo år sen.
Mitt råd är att besöka en större kedja/butik och klämma på olika typer av stövlar för att bilda dig en egen uppfattning live.
 
Jag har ett par Sovereign, och älskar dem! De är dock efter några år så mjuka att man inte får förvänta sig "stövelstöd" i ankeln. De var från början så mjuka som hoppstövlarna var på 90-talet.

Jag har de svarta, men hade jag köpt idag hade det helt klart blivit de mörkbruna (det skiljer i skinn mellan de olika alternativen, min uppfattning är att de mörkbruna är ännu mjukare från början medan de svarta och de mellanbruna är lite mer traditionellt stövelskinn).

Min uppfattning är som flera andra verkar tycka, att Supreme är något styvare i skaften.

Mina gamla Cavallo höll i över 20 år. Det kommer inte de här göra, men å andra sidan går det att laga skinnet som slits på insidan ett par gånger utan att det stör, just för att det är såpass mjukt skinn. Duktiga skomakare gör sånt snudd på osynligt. De går dock inte att misshandla på samma sätt som de gamla stenhårda stövlarna tålde!
 
Nu har jag beställt ett par!!!:bump:
Jag snubblade över en liten butik som sålde lite prylar på en ponnytävling. Dagen efter åkte jag till deras butik, mitt ute i skogen, och fick prova flera olika märken, skaftvidder och längder. Nu har jag beställt ett par bruna Ego7. När dragkedjan drogs upp var det som att skaftet bara omslöt vaden, helt fantastiskt! Som att ha benläder och inte alls det stela.:bow:
Om de inte håller livet ut så har jag i alla fall fått rida och spatsera runt i ett par bekväma stövlar ett tag! :)
 
Jag har ett par Sovereign, och älskar dem! De är dock efter några år så mjuka att man inte får förvänta sig "stövelstöd" i ankeln. De var från början så mjuka som hoppstövlarna var på 90-talet.

Jag har de svarta, men hade jag köpt idag hade det helt klart blivit de mörkbruna (det skiljer i skinn mellan de olika alternativen, min uppfattning är att de mörkbruna är ännu mjukare från början medan de svarta och de mellanbruna är lite mer traditionellt stövelskinn).

Min uppfattning är som flera andra verkar tycka, att Supreme är något styvare i skaften.

Mina gamla Cavallo höll i över 20 år. Det kommer inte de här göra, men å andra sidan går det att laga skinnet som slits på insidan ett par gånger utan att det stör, just för att det är såpass mjukt skinn. Duktiga skomakare gör sånt snudd på osynligt. De går dock inte att misshandla på samma sätt som de gamla stenhårda stövlarna tålde!

Googlade och hittade den på rea i mörkbrunt, fanns ett par kvar i min storlek 😁
Hoppas jag blir lika nöjd som du!
 
Hämtat ut mina nya stövlar 😁
Supersnygga och sitter som måttade. Mina Supreme är dock mjukare, men det kan ju bero på åldern. Minns inte riktigt hur de var från början.
IMG_20200331_092603.jpg
 
Nu har jag beställt ett par!!!:bump:
Jag snubblade över en liten butik som sålde lite prylar på en ponnytävling. Dagen efter åkte jag till deras butik, mitt ute i skogen, och fick prova flera olika märken, skaftvidder och längder. Nu har jag beställt ett par bruna Ego7. När dragkedjan drogs upp var det som att skaftet bara omslöt vaden, helt fantastiskt! Som att ha benläder och inte alls det stela.:bow:
Om de inte håller livet ut så har jag i alla fall fått rida och spatsera runt i ett par bekväma stövlar ett tag! :)

Jag var inne på svensk ridsport igår för att prova stövlar och var först inne på parlanti, de fanns dock inte inne i min storlek. Då plockade de fram ego7 som jag fick testa och förklarade då att samma person som ligger bakom parlanti har tillverkat ego7 som en mer hållbar stövel jämfört mer parlanti som är mer en "finstövel" som därmed har lite sämre hållbarhet. Så med mig hem fick jag ett par bruna ego7.:) Har inte ridit med dem än men det är väldigt sköna i foten och skaftet redan så tror inte jag behöver genomlida en jobbig "inridningsperiod"

PART_1585578144880.jpeg
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver VERKLIGEN nya ridstövlar, men har stora bekymmer med att hitta rätt. Jag behöver stövlar som är både långa, vida och stora i...
Svar
3
· Visningar
1 014
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Är en tjej med långa ben. Alltså passar nästan inga stövlar för att dem är för korta i skaftet. Jag har hittat ett par stövlar som...
Svar
11
· Visningar
1 477
Utrustning Hej! Mina ridstövlar måste ha krympt :o Har nu tröttnat på att kämpa på mig dem varje vecka. De skulle behöva bli 1-2 cm vidare i...
Svar
3
· Visningar
2 326
Senast: mily
·
Dressyr Varför ha enkla krav på utrustningen när man kan vara komplicerad? ;) Jag trivs utmärkt i relativt mjuka dressyrstövlar, har tex...
Svar
13
· Visningar
4 318
Senast: fahrenheit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp