Råd om ras & namn, tack!💗

maya._

Trådstartare
Hej!
Jag har nyligen fått tagit över en kanin på två år som i sitt förra hem hetat Leo, problemet är att en av mina småbröder också heter Leo. 😂
Letar därför efter ett nytt namn till honom men jag kan inte hitta något som jag är riktigt nöjd med🤔 Några förslag jag har haft har varit Houdini ”Hoddi” , Bamse, Balou, Stampe, (Hoppsan kanske skulle passa bättre på sn hona?) Basse (som en av pingvinerna från pingvinerna från Madagaskar) eller ska jag helt enkelt låta han heta Leo? Kom gärna med egna förslag!🙈 Vet ej vad han är för ras men han är väl mellanstor, hängande öron, svart & len päls och vit underpäls. Så om någon har nån idé på ras får man gärna kommentera det också🙈 Vet inte vart eller hur jag postar den här tråden eller om jag avbröt någons, så jag hoppas på det bästa!💗 Vet absolut ingenting om kaniner men hanns förra ägare sa att de trodde att uppfödaren sagt att han var dvärgvädur blandad med någon jättekanin, har även fått tips om att han kan ha rex i sig. Kan det stämma tro? Har aldrig tidigare ens hört något om någon Rex🙈
 
Hoppsan är väl ett jättesött kaninnamn oavsett kön? Vi hade alltid "människonamn" på våra djur när jag växte upp: Kalle, Felix och Wilma. Annars gillar jag Matchka, Ru, Rim, Vesla (uttalat med sch-ljud) och Rufus.
 
Hoppsan är väl ett jättesött kaninnamn oavsett kön? Vi hade alltid "människonamn" på våra djur när jag växte upp: Kalle, Felix och Wilma. Annars gillar jag Matchka, Ru, Rim, Vesla (uttalat med sch-ljud) och Rufus.
-
Ja, Hoppsan är ju så gulligt. Tack för svar och tack för tipsen!❤️🐇
 
Kul med kanin!
Våra tre heter Blixtra, Dundra och Åskar till vardags, två av dem har andra namn från uppfödaren men till vardags vill i alla fall jag ha något relativt kort och som är lätt att uttala. :)

Dvärgvädurar brukar väga mellan 1,6 - 2 kg ungefär, men det är ju inte helt ovanligt att kaniner innehåller både en, två och tre raser så det kan vara rätt svårt att säga vilken ras det är även om du har bilder. Rex-kaniner har ofta en lite annorlunda päls, men om det är en korsning så är det ju inte säkert att just det har slagit igenom i din kanin ändå.

För övrigt så om du har facebook så finns det några grupper där med mycket aktivitet och många som är kunniga om kaniner. Ett exempel är gruppen "Friare kaninliv". Om du är relativt ny och oerfaren med kanin så kan du säkert hitta en del kunskap och stöd där. Ett litet tips. :)
 
Tac
Kul med kanin!
Våra tre heter Blixtra, Dundra och Åskar till vardags, två av dem har andra namn från uppfödaren men till vardags vill i alla fall jag ha något relativt kort och som är lätt att uttala. :)

Dvärgvädurar brukar väga mellan 1,6 - 2 kg ungefär, men det är ju inte helt ovanligt att kaniner innehåller både en, två och tre raser så det kan vara rätt svårt att säga vilken ras det är även om du har bilder. Rex-kaniner har ofta en lite annorlunda päls, men om det är en korsning så är det ju inte säkert att just det har slagit igenom i din kanin ändå.

För övrigt så om du har facebook så finns det några grupper där med mycket aktivitet och många som är kunniga om kaniner. Ett exempel är gruppen "Friare kaninliv". Om du är relativt ny och oerfaren med kanin så kan du säkert hitta en del kunskap och stöd där. Ett litet tips. :)

Tack för tips och svar! Ska absolut kolla in där👍🏻
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp