Råd om uppstallning

ponnymamma

Trådstartare
Vi har hästarna uppstallade på ett litet stall på landet, det finns ridbana och strö och grovfoder ingår i stallhyran på 1500/ponny. Mina hästar äter 4 respektive 8 kilo hö per dygn. På stallet står 4 tjejer i högstadieåldern och inga satsande tävlingsryttare tyvärr vilket jag tycker kan vara bra inspiration för min dotter.

Nu har jag fått erbjudandet att ha mina hästar uppstallade på en komplett ridanläggning med fullstort ridhus och både 20*80 paddock och gräsbana. Det finns även en cafeteria och skrittmaskin. Nackdelen är att det helt saknas verksamhet på gården idag. I oktober kommer det dit två hästar. Men förutom dem är vi helt ensamma på den stora gården.

Och så till kostanden. Hur mycket kostar det utöver kallhyran på 1000 kronor per häst att ha en ponny/månad?

Vad hade du gjort? Kom med råd är ni jättesnälla.

Ägaren letar efter ny arrendator men inget är spikat ännu.
 
Sv: Råd om uppstallning

Det låter som en chans att flytta till något som kanske passar er bättre, om jag läser mellan raderna.

Räkna på vad hästarna äter, hur det smidigast går att köpa strö och foder, vem som tar hand om gödselhanteringen, hur mycket ni behöver göra själv.

Ska man sköta gödselhantering, hagar, ridbanor, inköp och frakt av foder och strö - allt - själv, då blir det m e m ett heltidsjobb...
 
Sv: Råd om uppstallning

Och vad vill din dotter ? Att vara helt ensam på en anläggning utan något ridsällskap kan få en social tjej i tonåren att sluta rida. Det tror jag. Ridning är inte bara att rida utan även samspelet med stall-kamrater och deras hästar. En ponny-unge har många år på sig att tävla , har de intresse och håller i så kan de tävla efter ponny-ålder också... faktiskt.

Jag tycker det låter livsfarligt att flytta en häst från ett stall som fungerar med ridbana, skapligt pris, häst-sällskap, till en annan anläggning där man inte vet vem som kommer att vara anvarig arrendator. Det kan sluta med att du får skaffa en sällskapshäst för att din ponny ska få sällskap, då blir det dubbelt så dyrt.

Tänk om det blir någon riktig nippergök som arrendator... då kanske du kanske du inte kan flytta tillbaka för att din box är upptagen... Så börjar du "hatta" runt med den där hästen och ungen ... Nej se till att ordna ev. problem där du står istället. Det är lärorikt att kunna klara av att samordna sig med andra människor.

Titta på blocket.se eller lantbruksnet.se så ser du vad hö/hösilage kostar, kolla om du måste hämta själv etc. Sen kan du väl räkna själv på kostnader för just dig,eller ??

Jag vet inte ibland tror jag kan ponny-mammor ha mer problem än ungen. ¨

Tänk inte på att du betalar för mycket nu, 1500:- , för det gör du inte.

Jag skulle investera pengarna i en häst-kärra och mer träning och träningsläger för ungen. Vad ska ungen med skritt-maskin för, det är väl för att rida som hon har hästen eller ? Ryttaren får inte balans och blir duktig bara för att hästen går i en skritt-maskin. Man blir tjock om man vistas för mycket i en cafeteria tro mig...
 
Sv: Råd om uppstallning

500spänn för strö och grovfoder/häst kommer du inte undan med, min flickväns häst gör av med 1bal torv/v = knappt 500spänn i månaden det..jag skulle således inte flytta...
 
Sv: Råd om uppstallning

Vänta och se vad som händer på nya stället är min absoluta rekommendation (efter dålig erfarenhet)!
 
Sv: Råd om uppstallning

Det kan sluta med att du får skaffa en sällskapshäst för att din ponny ska få sällskap, då blir det dubbelt så dyrt.

Fast om du läser TS inlägg en gång till, så ser du att hon redan har två st... I övrigt håller jag med övriga - tävlingarna är inte allt...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 692
Senast: Zamira
·
Ridning Hej! Jag funderar på att hyra en D ponny. Det jag är osäker på är om jag kommer ha råd. Jag har hittat ett stall där kallhyran är 500 kr...
Svar
14
· Visningar
2 483
Senast: Piek
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 651
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 387
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp