Råd: Spädbarn och häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.

LionQueen

Trådstartare
Så, min sambo är helt övertygad över att häst + spädbarn inte kommer funka. Jag behöver råd från er om hur det går att lösa.

Vi har inga barn än, men kanske snart. Det är jag som kommer hem 17:30, åker till hästen och oftast landar i soffan med maten serverad två timmar senare...

Hur kan jag både hinna avlasta min sambo och ta hand om hästen? (Och hund)

*Förtydligande är då att jag kommer jobba som vanligt och pendlar just nu 2h om dagen, tyvärr innefattar min tjänst resor med övernattning ibland-då brukar min sambo hjälpa till, samt hästen är unghäst (ej inriden) och står på box ca 5min hemifrån..

TIPS tack!!
 
Det där är nog väldigt olika! Min häst lånades ut på foder i samband med att vi fick barn, nu är hon skadad och går enbart som sällskap. Jag har inte möjlighet att ha eget stall och skulle inte hinna med jobb, hem, sambo, barn och häst just nu tyvärr. Dottern är drygt ett år.

Ett alternativ är väl ha med sig barnet till stallet om ni får ett barn som accepterar det :) Kanske skaffa medryttare till hästen eller halvfodervärd. Ställ den i stall med fullservice så är du inte tvungen att åka dit varje dag.
 
Senast ändrad:
Jag kunde behålla min unghäst under första två åren till stor del på grund av helinackordering på lösdrift. Kanske inte det mest ansvarsfulla men jag hyrde in hästen med daglig tillsyn så jag inte behövde komma varje dag. Men jag hade ingen sambo större delen av den tiden utan var ensam.
 
Har inga egna erfarenheter (inga barn), men står i samma stall som personer med småbarn, och har även gjort förr. Flera som haft häst under hela graviditeten och fortsatt efter bebisen kommit.

Men i just ditt/ert fall tänker jag att kanske ett annat jobb (med kortare pendling och mindre tjänsteresor) kunde vara en del i lösningen?
Även om hästen är oinriden unghäst nu kommer den ju inte vara det för alltid. Troligtvis kommer den börja ridas/köras under tiden barnet är väldigt litet? Då kommer hästen ta ännu mer tid och du behöver en PLAN.
Medryttare/någon som hjälper dig med det dagliga några dagar i veckan? Lösdrift?

Vill inte vara negativ, men komma hem 17.30 om dagarna och resa mycket i jobbet är nog tyvärr svåra förutsättningar för häst, hund, partner, hem OCH barn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 714
Senast: Alexandra_W
·
Relationer Min syster har två små barn, äldsta är 2år. Pappan är väldigt passiv och nästintill ointresserad av barnen. (Och av syrran som det ser...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 209
Senast: ekra
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 054
Senast: Meggan
·
Hästmänniskan Ursäktar för långt och rörigt inlägg Precis som många andra drömmer jag om en egen häst, men jag undrar om det överhuvudtaget är...
2
Svar
24
· Visningar
3 356
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp