Radannons - spinn off - min annons

Aviello

Trådstartare
Kände att jag behöver få prata av mig lite ang. min annons ang. omplacering av katt. Den var inte lätt att lägga in, det har tagit mer än ett halvår att bygga upp till den texten jag skrev, men någon gång får det ju bli nog.
Nu har jag tvättat kissmattor (osäker annan katt) veckor i rad och jag orkar bara inte mer.


"Det här går inte längre! Vi börjar bli lite smått desperata...
Våra katter bråkar konstant och vi vet inte hur vi ska lösa det, vi har nog försökt det mesta nu.
Eftersom vi inte vill avliva någon av katterna försöker vi här, det är värt ett försök till.

Vi har två kastrerade äldre hannar och en yngre katthona. Hon togs från sin mamma alldeles för tidigt och växte upp enbart med en hund så hon lärde sig aldrig "kattspråk" så att säga. Idag är hon extremt beroende av människor, bor i vårt knä om hon kan men klarar inte av att umgås med andra katter, hon flyger på dem så ofta hon kan. Människor följer hon med överallt, går aldrig långt ifrån och är otroligt sällskaplig.

Om hon fick vara ensam-katt hos någon skulle hon nog blomstra ut helt, det är hennes dröm tror jag. (Skulle hon dessutom få en hund att umgås med vore alla hennes önskemål uppfyllda!)

Vi vill inte behöva ta bort henne om det inte blir helt nödvändigt, men som det är nu går det helt enkelt inte. Våra två andra stryker längs väggarna och är livrädda för henne, trots att de är dubbelt så stora. Hon har attityd, busekatten!

Någon som har en idé om vad vi kan göra eller ett hem där hon kan få trivas?

Svart-smokey hona, fem år gammal och otroligt social med människor."

Vi har försökt allt! Grindar mellan rum, leka med osäker katt inför Busekatten (gör att hon flyger på honom direkt!) Mata med gott tillsammans, mata med gott nära-långt ifrån, ja allt jag kan komma på...

Det gör så otroligt ont i hjärtat att de inte kan komma överrens, vi sitter alltid på helspänn här. Vi vaknar ofta av att de skriker mitt i natten - då har de kommit för nära varandra.

Vi har försökt i fyra år nu, det blir inte bättre, bara sämre, så därför har jag tagit den svåra vägen att hitta ett nytt hem till Busekatten. Känns inte rättvist eller bra på något vis, men vi får ju se till hur hon mår och vad hon faktiskt behöver - det är inte vi, det är ett stabilt hem med bara människor/hundar, inga katter. Uschligt jobbigt!
 
En till synpunkt är att det fokuseras väldigt mycket på det negativa i annonsen, dvs att hon är en problemkatt. Skulle hon vara det utan kattkompisar? Har hon kissat/bajsat utanför lådan någon gång? Har hon visat aggressivt beteende mot människor? Är hon skygg? Om inte, bör du fokusera på hennes positiva sidor.

Fina bilder kan också vara helt avgörande. Minst en fin och tydlig närbild i dagsljus så att man ser hennes ansikte ordentligt.

Ha även med information som att hon är kastrerad, vaccinerad, chip-märkt (vilket hon förhoppningsvis är). Är hon försäkrad kan den nya ägaren ta över veterinärvårdsförsäkringen så att det inte blir något glapp och karens där.
 
Jättebra respons! Jag ska nog tänka om hur jag skriver.
I rätt miljö är hon verkligen inte en problemkatt och som du säger, hon har många fördelar! Självklara saker som kastration, märkad och sånt tänkte jag inte ens på, det utgår man liksom från.

Tack ❤
 
Är det en raskatt? Jag skulle aldrig vilja ha det medans andra ser det som superbra. Och som Ruben skrev. Det är ju en trevlig katt som ska bo ensam. Skriv det.
 
Haha, nej, jag tog över henne när hon var kanske 12 veckor. Ingen stamtavla så långt någon kan se.

Iaf, jag ska tänka om annons mkt känner jag.
 
Jag skrev om lite, tog bort avlivningsdelen (som ändå gäller eftersom vi inte vet hur vi ska lösa det för de andra annars, men det ska inte stå i en annons som Ruben så bra skrev) och la till positiva tankar och det om chip och kastration. Bra tänk! Ibland går det alldeles för fort att skriva och man missar det mest självklara.
Kanske kan jag uppgradera mer, men just nu handlar det mest om hur vi ska hantera vardagen, en omplacering lär inte hända i första taget.

Hur gör man när en katt fullkomligen vill slå ihjäl de andra? (Vi bor i två rum o kök, så vi har inte jättemycket utrymme att dela av heller)
 
Håller med de andra. När jag läste ditt första inlägg fattade jag inte att det var en annons för den var så negativ utan jag trodde det bara var en tråd här på Buke.
i en annons tycker jag inte att du heller behöver gå på djupet- det kan du ta om folk ringer.
Jag skulle fokusera på att mer skriva att det är en trevlig katt men som inte trivs med era andra katter. Och att du tex letar efter ett hem där hon får vara ensam katt. Och sen skulle jag skriva något om att rätt person som kan erbjuda det kommer få en fantastisk katt etc.

Sen skulle jag ta detaljerna i telefonsamtal. En vettig människa som kan djur har förståelse för att det ibland inte funkar mellan djuren och kommer säkert inye ifrågasätta det.
Sen fattar jag att det är jättejobbigt. Men det finaste man ibland kan göra för sitt djur är att omplacera
 
Du har rätt, jag får nog tänka om allt känner jag. Jag vill bara inte luras, men det är nog bättre att ta det sen som du säger. Hm. Tankevurpa delux. O_o
 
Varför skulle inte omplacering kunna ske imorgon? En trevlig katt. Ut med annonsen.

Annons ska ut, men jag behöver nog fundera två varv till hur den ska författas. Katten är supertrevlig, hon är en guldklimp, värd sin vikt i guld, men inte tillsammans med andra då...
 
Jag håller med om att din katt vill vara ensamkatt inte är något negativt. Läser man omplaceringsannonser och även annonser från katthem så är det vanligt att det står, vill vara ensamkatt. Nikita var just en sån omplacering, krav var ensamkatt utan barn och ingen utevistelse och jag var först till kvarn kan jag säga.

Beskriv henne som en riktig gospropp som älskar människor och hundar och vad du upplever som negativt blir positivt. Tro mig, det är många som vill ha en social och gosig katt som dessutom är hundvan. Hon är dessutom svartsmoke vilket gör det lättare. Är hon dessutom 'söt' och fotogenisk så ska det ärligt inte vara något problem. Se bara till att det är seriösa ägare och ta betalt.

Förstår att det är en jobbig situation men som du beskriver den så är det bäst för både fyrbenta och tvåbenta att hon flyttar. Lycka till!
 
@MJLee
Bra tips!
Hon är verkligen en gospropp som vill ha all uppmärksamhet och gos, jag får tänka om helt och skriva det. Raderade annonsen jag hade, den kändes ju helt fel när jag tänkte efter.

Himla bra att Bukes finns och kan komma med sin samlade tankeverksamhet! Speciellt för min Busekatt just nu! :heart
 
Fast fotogenisk är hon nog inte, haha... Men rätt personlig.
PJPUUY0O2oy0TchWxoijMOQ4Q7v_ft_-niG8h-y66NlQdt6tp_Xb7688u8o1Pk4ilimzgzTjOZUgTFFanXfxranRVaBWa5gY4JMLex38BJKBz_CAWJ3LDq2wKZa79XEW0h_YwOuFAtFA9jzPIoq9Y3E9Hczik35mOmgiH5DSQKmfqukEyOsdWZxojoMsZ0DdF3OFtoGtw1efqVOjEzXbDgbqhO3PT5McGUVke4mKZhMtr4hoYU-rk8HrSr00Jz_Jzgyyphnn2gi8Q8XFn3_achiWsBMJVib_PcrgMP-W9pVGpyc62r3g2n4IqOnCtmgjbaFTCjV-bq9p95agjiR-nHjRjBXKbmvxqkJNwo-VrDsNOvAsixxu6QO7V8HOg9Esl0lV-4u6Lr7kui8pXxFQZnkELLHZXei42vC2_bdIHXiHojPy1-qXEidzQN4rh4dgiDCuVVTKYyrUmOFyzA3ws2JT_xGmq7OaLFutfXpKHXehlxja-W-WAI161QalSb19HKacX1QTR0PNXHLf66JfW2hRlDv3HW0FABazizSo_4O5SS_d3kZeqZxujcmQujAv3mOp0Ev7mvB9UPdyrcq0aD7g9rt0Pxf3Xc6CsSFt=w698-h930-no
 
Haha...ja, hon ser lite småsur ut på just den bilden, det kan inte förnekas... Ser också att hon är svart (bara) inte svartsmoke.
 
Bilden är faktiskt inte så tokig att ha i en annons (du kan ju beskära den om du inte vill vara med på bilden själv). En helsvart katt brukar ha svårt att särskilja sig i mängden, men den här bilden fångar intresset och har mycket personlighet och charm. Att hon ligger i famnen ger ett positivt intryck och sedan kommer beskrivningen av henne också förstärka det intrycket. Att katter kan se roliga ut på bild vet ju alla...
 
Oj, ja jag vet ju inte.... Poängen med bilden var ju just att beskriva hennes totala egensinne, hon bryr sig verkligen inte om vad någon annan tycker! Aldrig någonsin!
 
Har du tänkt på att hon kanske skulle passa på ett äldreboende? Vissa äldreboenden har en katt hos sig, kanske inte så vanligt, men kan vara värt att fråga om du vet ett bra ställe. Där får hon garanterat massor med uppmärksamhet, kel och kärlek och gör samtidigt en fantastisk insats för de gamla. Passar inte alla katter, men har hon rätt personlighet så kan det vara ett alternativ.
 
Oj, ja jag vet ju inte.... Poängen med bilden var ju just att beskriva hennes totala egensinne, hon bryr sig verkligen inte om vad någon annan tycker! Aldrig någonsin!
Jag tror att det finns köpare som faller pladask för egensinniga helsvarta katter som ändå är sociala och gosiga. Det är den typen av köpare du ska försöka hitta, dvs de som ser hennes egensinne och personlighet som ett plus.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 932
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 355
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 279
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp