Rädd för bommar

Liisa

Trådstartare
Skulle önska lite råd om hur man tränar en ponny som är livrädd för bommar. Hoppningen funkar men så fort det ligger bommar på marken blir hon livrädd. Vi har tränat från marken med att bara gå över dom och låta henne se att det inte är något farligt. Men hon är så rädd att hon blir blockerad och fryser fast eller som igår då hon slet sig och stack iväg.
Är det någon som upplevt det här och kan ha några tips? Hon är en väldigt explosiv ponny men är annars väldigt snäll i ridningen, hon vill alltid jobba och försöka vara en till lags.
 
Kan du lägga en bom i bortre ändan av ridbanan/ridhuset och sen rida på volten längst från bommen och träna på nåt helt annat? Blir hon blockerad då eller är det bara om du vill att hon ska gå nära bommen? Om det funkar kanske du successivt kan rida närmre bommen (utan att tvinga henne utan känna av var gränsen går). Rida på volten och när hon är avslappnad rida lite närmre. Men inte utmana för mycket. Varje ridpass ska avslutas när hon är avslappnad. Och ignorera bommen helt. Rid inte över den eller ens speciellt nära den i början.

Är hon matglad? Gillar hon godis? I så fall kan du ju prova att muta henne. Bom=godis. Gå några steg närmre bommen = godis. Kanske kan du träna henne med klicker? Och klicka (och ge godis) när hon går mot bommen även om det bara är ett steg i början.

Jag tror inte man vinner nåt på att pressa hästen.
 
Har hon möjligtvis lite för mycket energi rent generellt? Låter lite som en typ av reaktion som kan bero på energiöverskott....

Testa att rida ut tillsammans med en annan häst, och när ni kommer hem så innan ni sitter av skritta bakom den andra hästen över några bommar? Gärna låta bommarna ligga på en stig eller så så att ponnyn måste gå över dom för att komma hem till stallet. Första gångarna kan du sitta av och leda eller ha en som leder samtidigt som ryttaren sitter på.
 
Jag har en sådan häst, bom eller bommar på marken = livsfarligt medans markbom vid ett hinder inga problem eller cavalleti som ligger på det lägsta på sockerbit inga problem.

Jag gav upp, denna häst har jag jobbat mycket med när det kommer till markskygghet och hittills varje gång jag börjat jobba med bommar på marken har han blivit värre i övrigt oxå, just denna häst kunde göra 180grader och dra järnet för att ett hovavtryck urskiljde sig mot övriga hovavtryck i ridhuset.
 

Liknande trådar

Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 489
Senast: sorbifolia
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 910
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp