Rådgivande bed.-en urvattnad historia?

MetalFairy

Trådstartare
Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor!
Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra tänker. :)

Jag är ingen domare och försöker absolut inte hävda att jag vet mer än någon annan. Mina tankar baserar sig endast på de reflektioner jag gjort genom åren som publik vid, i detta fall, rådgivande bedömning för unga hingstar. Mitt hjärta klappar för gångartssidan, så det är den jag inriktar mig på främst.
Jag vill framhäva att min baktanke inte är personliga påhopp (även om mina funderingar naturligtvis väckts av en anledning).

Det som stör mig är att samtidigt som aveln mattats av i Sverige, konkurrensen hårdnar om stona och vi kan välja och vraka bland hingstar från hela världen så verkar nålsögat vid dessa rådgivande bedömningar bli större och större.

Som exempel: på Strömsholm nu senast visades tjugofyra hingstar och av dem rekommenderades fem stycken direkt till Bruksprov och ytterligare elva(!) hälsades välkomna åter. Det är 67%.
.
Det behövs inte FLER avelshingstar i Sverige, punkt. Däremot behövs självklart NYA avelshingstar med moderna, meriterade, konkurrenskraftiga och (i en perfekt värld) förärvningssäkra stammar och med gångarter och ridbarhet som är något alldeles extra. En hingst som ryttarna tänker "wow den vill jag rida!" och uppfödarna tänker "wow varför har jag inte ett sto till?".

Fler och fler, enligt min känsla, unga hingstar hälsas välkomna tillbaka till bedömning igen året efter. Vill domarna gardera sig? Har de inte ett så pass tränat öga att de kan se redan när hingsten är ett eller två att detta kommer inte hålla hela vägen=ett godkännande vid Bruksprov?
Naturligtvis kan en häst ha en dålig dag på visningsdagen. Hur många hästar har en perfekt (eller ens ok) exteriör när de är ett år unga?
Enligt min erfarenhet så finns gången där ändå, hur konstigt eller mycket de än växer. Kanske i vissa fall i små glimtar här och där, men med utbildning och erfarenhet så bör man kunna urskilja detta.

Hur attraktiv är en hingst med spretig stam eller omeriterat möderne? Då ska den vara väldigt speciell gångartsmässigt och inte ens då vet man om den kommer att nedärva detta eller om den är unik och "bara råkade bli sådär bra".
Varför är inte Isaac (Hip Hop-Master) godkänd hingst till exempel?
Avel är, som de flesta vet, ett lotteri. Man vet aldrig vad man får, hur bra individer man än korsar. Men man kan absolut sänka oddsen, mycket, och det är väl det vi avelsnördar strävar mot i första hand?
Ibland kan man ta en risk, chansa lite, och den där "hög-oddsaren" kanske blir helt fantastisk? Men är den då per automatik ett hingstämne?

Alla uppfödare har nog en liten dröm innerst inne att få fram en avelshingst någon gång i livet. Dock vill jag kontra med att få ut en riktigt bra häst till en riktigt bra ryttare (en bedrift bara det) och att den visas upp, blir placerad, kanske tom. VINNER i tex. Falsterbo eller Flyinge, den känslan skulle nog nästan vara större.

Idag verkar det vara ett utbildningsmål, mer än ett avelsmål, att visa fram sin unga hingst på rådgivande, även för den vanliga Svensson-ryttaren. "Grattis du är välkommen tillbaka nästa år då vi gärna vill se hur den har utvecklats!" Vilken lycka för hästägaren; "Yes, min hingst duger! Inte bara det, den är tom. ett hingstämne!".
Vad man lätt glömmer är att nu ska man hålla unghästen som hingst ännu ett år. Många hormoner tillkommer, hanteringen blir besvärligare, det börjar kanske bli svårt att hitta stallplats för den då många stallägare inte vill ta emot hingstar. Alternativet blir då proffsryttare, kostnaderna ökar, man behöver hjälp med förberedelserna, själva visningen och senare även inridningen. Detta är ju i det stora hela en droppe i havet mot de kostnader som komma skall; själva Bruksprovet.

Vad hände med treårstestet som det stora unghästmålet?

Det känns inte helt ärligt av domarna mot häst/hingstägaren att, i många fall, inge falska förhoppningar.
Nu är det inte domarnas uppgift att på något sätt garantera att hingst kommer att bli populär bland stoägarna, eller ens få några betäckningar alls. Det kan man ju aldrig sia om, men jag tycker ändå att de borde ha fingrarna på pulsen på Sveriges framtidsavel litegrann i alla fall.

Men ska man då inte få visa sin unghingst på dessa visningar, är det bara proffsen förunnat? Självklart ska du visa din häst om du vill! Bedömningen är ju öppen för alla och en visning, med all hantering som det innebär, kan aldrig vara fel för den unga hästen. Ha dock gärna ett kritiskt öga (vilket kan vara svårt när det är ens egen guldklimp, jag vet).
En avelshingst är något alldeles extra, det är just därför den är avelshingst.
 
Sv: Rådgivande bed.-en urvattnad historia?

Håller med dig. Ungefär som vid ett bruksprov när vi står med skitlåga betäckningssiffror godkänna 27 hingstar eller vad de nu gjorde i år el förra året. VEM ska använda dem??
 
Sv: Rådgivande bed.-en urvattnad historia?

Håller med dig om att spretiga eller stammar utan meriterat möderne gör hingstar ointressanta ur avelssynpunkt (fast vad som är intressant är det AVN som bedömer på rådg, inte du eller jag).
Tyvärr har ASVH valt att skippa premieringar för 1- och 2-åriga ston, hingstar och valacker så det finns alltså inte några tillfällen för att få sina hästar bedömda förutom fölbedömningar (som av någon anledning är jätteviktiga). Många vill ha en bedömning på sin häst före 3-årsåldern.
Sedan kanske en del vill visa sin hingst (om den har gott temperament, är okej i benen och typ) för att få veta hur AVN resonerar om det ö t finns något intresse av den som hingst (utifrån stam. Det man själv tycker är bra stam kanske AVN inte gillar och tvärtom). Finns det inget intresse är det bara att skära.
Allmänt tycker jag att det är bra om AVN heller friar en fäller när det gäller unga hingstar.
Alla vet ju att det är lång väg innan en hingst är godkänd fullt ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Rådgivande bed.-en urvattnad historia?

När jag anmälda till fölbedömningen fanns det även 1- och 2års-premiering att anmäla till? Ingen som gjort det dock, men det stod med i propositionen? :confused:
Jag har funderat mer på varför ingen verkar ha intresse av att visa då, men det är alltså inte alls vanligt att man kan anmäla till det?
 
Sv: Rådgivande bed.-en urvattnad historia?

Jag har inga invändningar mot att många hingstar godkänns. Stoägarna gör ändå som de vill och använder de hingstar som de anser är attraktiva oavsett hur många som finns. Snarare så är det bra tycker jag med ett stå stort utbud som möjligt, vilket också är underlättat med importsperma och ett-sto licens.
 
Sv: Rådgivande bed.-en urvattnad historia?

Fast stoägarna vill ju ha många hingstar att välja på. Många uppfödare vill ju att i princip allt ska vara godkänt i Sverige. Det var därför ett-sto-licensen kom till.
 
Sv: Rådgivande bed.-en urvattnad historia?

Generellt sett så verkar bedömningarna(allt ifrån fölbedömningar till kvalitén) vara mest intressanta för uppfödarna och för forskarna.
 
Sv: Rådgivande bed.-en urvattnad historia?

Generellt sett så verkar bedömningarna(allt ifrån fölbedömningar till kvalitén) vara mest intressanta för uppfödarna och för forskarna.

Vilket inte är något konstigt eller?
Uppfödarna vill ha papper (från en opartisk bedömare) på hur fin hästen är vid försäljning (vilket många köpare också vill ha). Bedömningarna är också den snabbaste vägen för en avkommebedömning (av ston och hingstar).
 
Sv: Rådgivande bed.-en urvattnad historia?

Nej, det är inte konstigt.
Fast jag som ÄR intresserad av avel tycker att det är tråkig att de flesta hästköparen inte verkar bry sig så särskilt.
 
Sv: Rådgivande bed.-en urvattnad historia?

Jag är oxå inne på linjen, hellre fri än fälla när det gäller unga hingstar. Ett lysande exempel på mognad är väl Marias Singular. den var ju verkligen inte redo när den gick bruksprovet men idag vill alla ha den som hingst. Skulle en sådan fin häst bli avrådd som unghingst på en rådgivande och ha "oturen" att ha oerfarna ägare skulle den mycket väl kunna bli kastrerad direkt. Dessutom är det en ofantlig lång väg för många hingstar från rådgivande till bruksprovet. Treåringarna löshoppas ju på rådgivande och ska de gå bruksprov om drygt 3 månader ska de hoppa 1,10 uppsuttet. (Hoppstammade). Det är ju lite lättare att se hur en dressyrstammad hingst tar sig uttryck :)
 
Sv: Rådgivande bed.-en urvattnad historia?

Ett- och tvååringar växer inte alltid jämnt och ser inte alltid så roliga ut. En del kan vara så överbyggda att de har svårt att visa sina rörelser. Jag tror att det är därför intresset inte är så stort för att visa dem.
 
Sv: Rådgivande bed.-en urvattnad historia?

Är det någon som var och tittade i Bollerup?
Jag är mest nyfiken på Bellmans bror Beau Noir - hur stor var han, likheter/skillnader med brodern och Don Rosso.
Är det någon som såg Bengt Nabab och Lexington så vill jag veta hur de uppförde sig och så ut i typen.
 
Sv: Rådgivande bed.-en urvattnad historia?

Aha!
Men är det någon idé att visa om man har en ettåring eller tvååring som ÄR fin i kroppen då? Jag är nybörjare, känns som att man skulle bli utskrattad om man anmälda sin unghäst till nåt som "ingen gör" typ. Men jag tänkte taken att det måste ju vara jättefin träning inför treårs liksom... O_o
 
Sv: Rådgivande bed.-en urvattnad historia?

Min förening tillhör de som ordnade visning för ett- och tvååringar men vi fick knappt några anmälningar.
 
Sv: Rådgivande bed.-en urvattnad historia?

Ju fler som rekommenderas till bruksprov och anmäls = mer inkomster till ASVH. Enkel matematik. Inget är gratis.
 
Sv: Rådgivande bed.-en urvattnad historia?

Eller så har det helt enkelt varit bra hingstar på rådgivande i år. Förra året sågade de ju rätt hårt och rekommenderat inte alls särskilt många till bruks.
 
Sv: Rådgivande bed.-en urvattnad historia?

Och så var förra årets bruksprov en katastrof ekonomiskt ;)
 
Sv: Rådgivande bed.-en urvattnad historia?

Är det någon som var och tittade i Bollerup?
Jag är mest nyfiken på Bellmans bror Beau Noir - hur stor var han, likheter/skillnader med brodern och Don Rosso.
Är det någon som såg Bengt Nabab och Lexington så vill jag veta hur de uppförde sig och så ut i typen.

Ingen som var där?
 

Liknande trådar

Avel Ridsport har nyligen publicerat detta: Resultat från årets rådgivande bedömningar Lövsta har köpt in Racoon (Hero - De Niro), en...
17 18 19
Svar
365
· Visningar
45 393
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 188
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 217
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 353
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp