Rådgivning ang familj släkt & sambo

chaosgirl

Trådstartare
Jag vet varken ut eller in. Jag behöver råd eller nån att ventilera med anonymt.

Jag bor med min sambo tillsammans med min mamma och syskon i vårt hus vi bott i 3 år. Min sambo betyder allt för mig och familjen med. Min sambo har svårt att hantera sitt humör och går inte ihop med alla människor direkt. Han står i kö för utredning av Autism & ADHD. Jag älskar honom och gör allt för honom, det hände en grej där min sambo och min bror hamna i ett bråk som blev ett polisärende och var vapen inblandat. Båda har sina egna versioner, jag såg allt men var rätt chockad men jag minns de mesta men den enda version alla hör eller vill höra är min brors version
Jag har pratat mycket med min sambo om händelsen om vad som hände egentligen och vad de professionella säger så var detta nåt som troligtvis inte kommer hända igen


Min sambo har sökt vård efter detta med stöd av mig, Har kontaktat och bett om hjälp av professionella och bett om hjälp så snart som möjligt och gjort allt för att göra det rätta. Han har hållit sig borta trots att han lagligt har all rätt att komma hem men han har gjort det för familjens skull. Det ser inte min släkt heller att han bett om ursäkt och håller sig borta för att min bror bor här fortfarande

Men min sambo är inte välkommen längre av min familj. Förstår det absolut men nu har dem fått för sig att han är våldsam och att det kommer hända mig nått trots att detta som hände var perosnligt då de går inte ihop och det var triggat med spänningar länge så detta var mellan dem och fram provocerat


Min sambo är jätte ledsen över detta, han gör allt men nu står jag och han med att vi har ett hus ihop dit han inte är välkommen, vi älskar varandra och är förlovade och skulle ha gift oss men blev framflyttad pga covid19 och ingen av oss är beredd att släppa varandra.

Hans familj accepterar att jag kommer dit men min familj vill att all kontakt ska brytas och att jag ska släppa honom. Det vill inte jag och även om jag skulle göra det så står vi med ett hus ingen av oss har pengarna att köpa ur den andre och vi vill inte sälja heller.

Så både känslomässigt och praktiskt kaos.

Det som är tuffare just nu är att jag kan inte prata om honom hemma och kan inte prata med honom när jag inte är ensam i rummet . Detta är mannen i mitt liv och jag är beredd att göra allt likadant han för att rädda vår framtid men hur gör man det när ens familj tvingar mig att välja? Den som känner honom bäst är jag och han är en lugn person i vanliga fall, bryter inte mot lagen tvärtom har varit laglig i hela sitt liv och aldrig gjort nån illa innan. Han kan ha hetsigt humör men aldrig våldsam och mot mig är han aldrig otrevlig någonsin. Men han är ingen social människa, han är speciell och alla människor funkar inte med honom och min familj är också gnaska speciella människor. Hans familj o vänner accepterar mig men inte min sida. Jag har 2 personer i mitt liv jag kan prata om honom med.

Råd någon?
Någon som varit i nån liknande sits eller erfarenhet av att ens släkt inte accepterar den man älskar?

Jag känner mig så splittrad. Jag mår sämre psykiskt, sover inte och har ångest vela tiden och äter inte
(Är sjukskriven för psykisk ohälsa)
Så fort jag pratar med honom mår jag bättre för den lilla stunden sen kommer ångesten igen.

Jag vet inte vad jag ska säga eller göra jag älskar min familj men de är svåra ibland likadant han. Men jag älskar dem båda, finns det nån chans att släkt kommer ändra sin åsikt? Eller finns det en lösning i detta kaos?

// desperat trasig tjej
 
Vem äger huset? Är det du och din sambo tillsammans? isof kan inte din familj förbjuda honom att vara bosatt i sitt eget hus. Då kan ni sälja huset och köpa ett nytt tillsammans alt hyra.

Men om det varit våld inblandat, även om det inte var du som utsattes för det skulle jag ändå lyssna på din familj.
 
Vem äger huset? Är det du och din sambo tillsammans? isof kan inte din familj förbjuda honom att vara bosatt i sitt eget hus. Då kan ni sälja huset och köpa ett nytt tillsammans alt hyra.

Men om det varit våld inblandat, även om det inte var du som utsattes för det skulle jag ändå lyssna på din familj.
Vi äger huset ihop. Mamma står inte på några papper men har varit med och betalat för huset.
Jag vill inte sälja,jag vill hitta en lösning

Ett bråk som gick överstyr och som var fram provocerat har gett dem en bild som inte stämmer. Han är inte farlig. Han har tagit sitt ansvar, min bror har inte tagit något ansvar alls utan allt är sambons fel och det är den versionen alla lyssnar på. Ska jag tvingas förlora den jag älskar bara för att han och ni bror inte tål varandra? Det känns orättvist. Jag har lyssnat på min familj och jag gör som dem vill men jag vill inte bryta vårt förhållande. Jag vill hellre att han tar emot hjälp , Förändrar sitt problem och blir en bättre människa och vi kan bo ihop igen och ha en framtid. Alla kan göra ett misstag anser jag och vi har bott ihop i 3 år och han mådde otroligt psykiskt dåligt vid denna händelse. Men ingen vill se de han gör för att förändras utan de vill att jag ska gå vidare trots att de ser hur jag lider av att inte vara med honom. Det kan inte bara finnas 1 väl de måste finnas fler? Eller?
 
Han har ju dessutom sökt hjälp och gjort alla saker han kan för att göra rätt för sig. Betyder inte det nåt?
 
Vi äger huset ihop. Mamma står inte på några papper men har varit med och betalat för huset.
Jag vill inte sälja,jag vill hitta en lösning
På kort sikt finns det nog inte en chans i världen att ni ska hitta någon lösning på det där.
Jag tror att den enda tänkbara lösningen är att du och sambon bor på ett ställe och din mamma + syskon på ett annat. Sen hur ni når dit får ni nog resonera er fram till. Är du myndig så är det din fulla rätt att själv avgöra ifall du vill fortsätta leva ihop med din sambo, du behöver inte lyssna på din mamma på den punkten om du inte vill.
 
Jag är vuxen, jag är
Hur gammal är din bror? Om det är det är din sambo och din bror som inte går ihop kanske din bror kan flytta ut?
min bror är 23 år och min sambo är 30
Ja min bror skulle inte bo här heller då han är komplicerad att leva med utan de skulle vara tillfälligt.
 
Jag fattar inte överhuvudtaget varför du och din sambo inte bor på egen hand? @chaosgirl

Sedan låter det inte alls som att han är en särskilt vettig snubbe att ha en relation med, där får jag hålla med din familj. Om han nu är kapabel att ta till våld (med vapen!!) i en pressad situation med din familjemedlem, varför skulle han inte kunna göra det mot dig..? Våldstendenser finns uppenbarligen.
 
På kort sikt finns det nog inte en chans i världen att ni ska hitta någon lösning på det där.
Jag tror att den enda tänkbara lösningen är att du och sambon bor på ett ställe och din mamma + syskon på ett annat. Sen hur ni når dit får ni nog resonera er fram till. Är du myndig så är det din fulla rätt att själv avgöra ifall du vill fortsätta leva ihop med din sambo, du behöver inte lyssna på din mamma på den punkten om du inte vill.
Jo jag är myndig, är snart 30 men min familj menar på att väljer jag att bo med honom så har jag ingen familj kvar då står jag ensam och blir utstött . Det anser att jag måste välja. Mamma är den enda i familjen som förstår och försöker hjälpa till så vi kan fortsätta vara tillsammans men resterande har 0 intresse att lyssna på mig eller bry sig vad jag känner.
 
Han har ju dessutom sökt hjälp och gjort alla saker han kan för att göra rätt för sig. Betyder inte det nåt?

Jag tycker att det är ens fulla rätt att inte vilja bo med någon som varit våldsam mot en, hur mycket våldsutövaren än ber om ursäkt. Säger du samma sak om t ex mäns våld mot kvinnor?

Sedan verkar ju det problemet tillhöra din bror då han bor hos er(?). Läget verkar väldigt icke optimalt.
 
Vad gör du för att må bättre själv? Har du någon samtalskontakt? Jag har en kompis som mår jättedåligt i perioder och "bara mår bra när jag är med z" som någon sorts plåster. Det är väldigt påfrestande för mig som utomstående att se henne välja att inleda dysfunktionella förhållanden som en kortsiktig lösning som egentligen bara drar ner henne djupare. På så sätt förstår jag din familj, de är rädda om dig och vill att du ska må bra. Jag förstår också att du befinner dig i en svår sits och just därför känner jag också att en kurator eller annan samtalskontakt kanske kan hjälpa dig att dra i trådarna för att bena ut vad som egentligen är rätt för dig.
 
Jag tycker att det är ens fulla rätt att inte vilja bo med någon som varit våldsam mot en, hur mycket våldsutövaren än ber om ursäkt. Säger du samma sak om t ex mäns våld mot kvinnor?

Sedan verkar ju det problemet tillhöra din bror då han bor hos er(?). Läget verkar väldigt icke optimalt.

Jag vill bo med honom, det som hände var mellan han och min bror och det hela har förstorats upp. Han använde aldrig vapnet. Han hade det på sig i sin bakficka så han hade det bara på sig. Han använde det inte i bråket utan de bråka med nävarna & brottades typ

Jag ber inte om ursäkt för de som hände. Han har tagit ansvar för sina handlingar o sökt hjälp
 
Vad gör du för att må bättre själv? Har du någon samtalskontakt? Jag har en kompis som mår jättedåligt i perioder och "bara mår bra när jag är med z" som någon sorts plåster. Det är väldigt påfrestande för mig som utomstående att se henne välja att inleda dysfunktionella förhållanden som en kortsiktig lösning som egentligen bara drar ner henne djupare. På så sätt förstår jag din familj, de är rädda om dig och vill att du ska må bra. Jag förstår också att du befinner dig i en svår sits och just därför känner jag också att en kurator eller annan samtalskontakt kanske kan hjälpa dig att dra i trådarna för att bena ut vad som egentligen är rätt för dig.
Jag har samtalskontakt och läkare. Han är inte den enda som får mig att må bra. Men han får mig att må bättre iaf. Han stöttar mig och uppskattar mig och hjälper mig i livet. Han bryr sig om mig . Han har ALDRIG varit våldsam eller ens otrevlig mot mig när vi varit osams. Han tar alltid på sig när han gjort fel och han är emot all slags våld osv
 
Nej har inte lånat pengarna av min mor. Hon har varit med och betalat huset. Jag och han står på lånenoch som ägare som papper men vi köpte det tsm alla 3
Ni bor i ditt och sambons hus, som ni köpt genom att låna pengar av din mor?

Meddela din mor att hon får flytta med syskonen. Du kan ju inte tvinga människor att komma överens.
 
Jag har samtalskontakt och läkare. Han är inte den enda som får mig att må bra. Men han får mig att må bättre iaf. Han stöttar mig och uppskattar mig och hjälper mig i livet. Han bryr sig om mig . Han har ALDRIG varit våldsam eller ens otrevlig mot mig när vi varit osams. Han tar alltid på sig när han gjort fel och han är emot all slags våld osv
Fast han är ju inte emot all slags våld om han hamnar i handgemäng med din bror, oavsett vem som "startade" det. Jättebra att du har en samtalskontakt! Det här är en situation jag hade lyft med denne om jag var du
 
Jag fattar inte överhuvudtaget varför du och din sambo inte bor på egen hand? @chaosgirl

Sedan låter det inte alls som att han är en särskilt vettig snubbe att ha en relation med, där får jag hålla med din familj. Om han nu är kapabel att ta till våld (med vapen!!) i en pressad situation med din familjemedlem, varför skulle han inte kunna göra det mot dig..? Våldstendenser finns uppenbarligen.

Vi ha funderar på att bo själva i lägenhet men det är där släkten tvingar mig att välja
 
Jag vill bo med honom, det som hände var mellan han och min bror och det hela har förstorats upp. Han använde aldrig vapnet. Han hade det på sig i sin bakficka så han hade det bara på sig. Han använde det inte i bråket utan de bråka med nävarna & brottades typ

Jag ber inte om ursäkt för de som hände. Han har tagit ansvar för sina handlingar o sökt hjälp

Men fattar du vad stört det är att din partner handgripligen slåss med en annan människa?! Det är INTE normalt och en jävligt stor, röd varningslampa!

(Sedan att andra partner är din bror är ju olyckligt och lika sjukt tycker jag men nu är det ju din sambos beteende vi diskuterar som jag förstår det).
 
@chaosgirl: Helt ärligt... jag hade kastat ut alla och sagt att sambon får komma tillbaka när han rett ut sin skit och familjen komma på besök när de rett ut sin skit.

Men någon som ens hotar att använda vapen i en sådan situation går totalt bort för mig. Det är inte acceptabelt. Folk som tar till våld (annat än rent självförsvar) går också bort.

Oavsett, se till att reda ut allt juridiskt vad gäller huset.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 262
Senast: verser
·
Relationer Vi är/var på semester i Cypern. Ikväll får jag åka hem utan min älskade sambo. Jag är i chock. Hur fasen ska jag klara mig utan...
25 26 27
Svar
533
· Visningar
95 870
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 909
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 186
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp