Rådgivning hitåt!!!

Houdinie

Trådstartare
Jag ska äntligen flytta ut på landet med mina tussar :banana: och de ska få bli "ute-inne-katter" :).
Nu till mina frågor:
* Hur presenterar jag ett nytt hem för mina katter?
* När är det lämpligt att börja ta ut dem?
* Ska jag bara släppa ut dem, eller gå ut med dem i koppel först?
* Hur länge ska jag gå med dem i koppel?
* Hur visar jag bäst omgivningarna? Kan jag påverka åt vilket håll de senare kommer att jaga/vandra?
* Hur binder jag dem bäst vid hemmet?

Bakgrundsinfo: De har varit innekatter länge nu, lillan sedan alltid och pojken av eget val sedan ett år (han är 1,5). Jag vill att de är inne på nätterna och ute på morgon och kväll... hur löser jag det? Går det att lära dem det?

Tacksam för måååånga svar! :) :bow:
 
*släpp dom lös inne och låt dom ta tiden på sig att bli kända,visa dom vart toan och maten är,och lägg gärna nått tyg dom sover på midt på golvet så dom känner igjen nått som är deras.

*låt dom vara inne minst en månad före du tar ut dom,ta ut dom först i sele eller koppel,och gå med dom rundt

*gå drygt en månad varje dag med dom före du låter dom gå helt löst

*gör upp vanor,efter dom har varit ute,ge dom typ ,mat rätt efter.
 
Måste du ha dem ute-ute?? Jag hade varit överlycklig för en stor och fin rastgård, då vet man att kissarna är i säkerhet, och de får nöjet att vara ute... (Dessutom håller närvaron av en katt möss borta :))

Om du prompt vill släppa ut dem tycker jag du ska göra som Icebabe säger. Skapa fasta rutiner... ta in dem vid matdags...
 
Kan bara hålla med de två föregående. Om du vill ha dem ute så presentera allt för dem i lugn takt. Den minsta katten har ju inte varit ute tidigare och där är det ännu viktigare att allt funkar.

Det sägs ju att katter hellre byter ägare än hem, men det är lite väl drastiskt. (Semlan ÄLSKAR sin matte - åtminstone enligt matte)
 
Ja, Spirit är en känslig natur då han växte upp som vildkatt på en bondgård där det fanns en hund som jagade, dödade och ÅT katter!!! :crazy: Så han vill nog INTE byta ägare, men han har snabbt gjort sig hemmastadd hos t.ex. mina föräldrar då jag varit på besök där och han följt med. Han tycker bättre om att få följa med mig än bli lämnad kvar hemma. Dessutom ÄLSKAR han att åka bil och då sitta i mattes knä och kolla in alla skator och kajor :d.

Tack för alla tips, jag ska göra som ni föreslår! En rastgård vore ju bra, men då jag bara hyr huset vet jag inte om jag får göra någon sådan - men jag kan ju fråga! :idea:

Ett annat problem är att det redan bor 5 katter på gården, och de får mat i lagårn, men jag vill att mina katter äter den mat JAG ger dem... ännu en orsak till att önska sig en rastgård, eller har ni någon annan lösning på det problemet? :bow:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 110
Senast: Skjøldur
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 203
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Jag har en kastrerad hankatt (huskatt, förmodligen med siames i sig) på 10år. Frisk och med mycket energi. Han har en kattkompis...
2
Svar
20
· Visningar
2 948
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 200
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp