Bukefalos 28 år!

Radio i stallet....

Masse

Trådstartare
...läste en tråd på hästmänniska om radions vara eller inte vara i stallet. Som den tråden ser ut är det många som har just radio i stallet. Min undran är om alla ni som har radio i stallet har en godkänd stallradio?
Tyckte att i denandra tråden verkade lite hur som men folk som hade CD eller själv tagit dit egen o s v. En godkänd stallradio är ju ganska dyr och jag tror inte jag själv sett någon med CD-spelare i heller.
 
Sv: Radio i stallet....

oj de e nåt jag inte ens tänkt på. Vad är det som gör en radio "stallgodkänd"?

Den jag har är nog en "vanlig" utan cd.
 
Sv: Radio i stallet....

All el-utrustning som man har i djurstallar ska vara fukt- och dammtåliga, gäller såväl lysrör i taket som stallradion. Tror att en radio som är godkänd för stall ska ha minst IP-klass 54, men är inte riktigt säker på det. Den som finns att köpa på Nordpost håller i allfall den klassen. Såg nu att den faktiskt har CD ;)
 
Sv: Radio i stallet....

Radion måste vara godkänd för dammiga och fuktiga miljöer för att få vara kopplad till ett eluttag i stallet.

Jag har ingen radio i stallet just av den anledningen. Slängde ut den jag hade när jag gått kursen "säker häst".
 
Senast ändrad:
Sv: Radio i stallet....

Mitt försäkringsbolag godkänner inga radioapparater kopplade till eluttag, utan endera fast installerade och då ska de vara klassade för den miljön. (Citat: Nätanslutna radioapparater måste vara godkända (kapsalde) för att få användas i stallutrymmen)Annars batteridrift.

Dvs min 'vanliga' fick godkänt när jag kastade sladden och stoppade i batterier. Hjälpte inte ett smack att jag har dubbla jordfelsbrytare, för fick inte ha sladden. Den fick dock inte med batteri vara på brännbart underlag heller (vägg etc), däremot så jag hade den på stora transportlådan, som har stål på locket, det gick bra.

Allt enligt den elsäkerhetsbesiktning de gjorde.

(Andra saker folk inte tänker på är t ex att elaggregat inte får sitta på oskyddad trävägg eller inne i loge/stall..)

Har ingen radio längre i stallet, inte pga elsäkerhetsbestämmelserna, utan för att min pajade, och jag har inte saknat den faktiskt, konstigt nog.
 
Sv: Radio i stallet....

Vi har en helt vanlig inomhus radio i stallet men den är bara igång om nån är där annars så drar vi ur den.
 
Sv: Radio i stallet....

Jag vet att man ska ha en godkänd och skyddsklassad radio, men är för snå¨l för att köpa så jag rycker ur sladden nä rjag inte är i närheten i stället.

Nu för tiden lyssnar jag dock mest på musik på mobilen när jag mockar. I övrigt vill jag ha det tyst i stallet, betvivlar att reklamradioskval ger harmoniska hästar.
 
Sv: Radio i stallet....

Fast mitt försäkringsbolag gick inte ens med på det när den drogs ur. Vet inte varför, men jag hade ju också så innan, jag drog ur sladden när jag inte var där (minus på nyår, då satt den i *s*). Men det hjälpte av ngn anledning inte för att bolaget skulle vara nöjda. Kan ju vara så enkelt som att man kan glömma sladden då, men..
 
Sv: Radio i stallet....

Vår har så långt ifrån godkänt IPnummer som det går att komma misstänker jag.. :)
Billig skitradio för en hundring på clas o...
Den är dock bara på när någon är i stallet och tex. mockar... Annars är sladden urdragen (vintertid), sommartid knäpps den oftast av med en sådan skarvdosa med knapp...
 
Sv: Radio i stallet....

Fast mitt försäkringsbolag gick inte ens med på det när den drogs ur. Vet inte varför, men jag hade ju också så innan, jag drog ur sladden när jag inte var där (minus på nyår, då satt den i *s*). Men det hjälpte av ngn anledning inte för att bolaget skulle vara nöjda. Kan ju vara så enkelt som att man kan glömma sladden då, men..

Den godkändes inte av två anledningar.
1 även om det finns folk i stallet kan den ju börja brinna. Har man otur så kan det ta sig väldigt fort i ett stall.
2 den mänskligafaktorn, det är lätt att glömma:crazy:
 
Sv: Radio i stallet....

Den godkändes inte av två anledningar.
1 även om det finns folk i stallet kan den ju börja brinna. Har man otur så kan det ta sig väldigt fort i ett stall.
2 den mänskligafaktorn, det är lätt att glömma:crazy:

Jo låter som rimliga anledningar, men den kan ju börja brinna på batteridrift med väl?

Nåja, spelar ju eg ingen roll så varför. Dock upplyste killen som var här att det i 9 av 10 häststall var just radion och elstängselaggregatet 'fel', endera fel typ, och/eller fel placerade.
 
Sv: Radio i stallet....

Batteridrift är ju normalt likström på 12v eller 24v det är lite skillnad på det och växelström på 220 - 230. Som exempel finns det inga ledningar som kan sprida ev brand och inte heller samma risk för gnistbildning. Farligast när det gäller batterier är istället om de laddas då är risken för gasbildning och antändning av den. Finns t ex väldiga regler och föreskrifter om hur laddningen av el-truckar ska ske inom verkstad och industri. I de branscherna är batteriladdning och kaffekokare de vanligaste brandorsakerna. Så den som har kaffekokare i stallet, sadelkammaren eller något personalutrymme bör koppla den till en timer.
 
Sv: Radio i stallet....

Anledningen till att en "vanlig" radio inte är ok att ha i stallet när man kör den via nätdrift är att när man har den kopplad till 230 V så finns det en liten transformator som omvandlar 230 V till användbar styrks och det är denna transformator som ställer till det. Den blir dammig av stallmiljön och när den sedan jobbar för att omvandla strömmen blir den varm. Damm + värme kan lätt utvecklas till en brandhärd. Det är inte säkert att den börjar brinna direkt utan det kan börja när du redan hunnit ifrån stallet :( När amn anvädner batterier så används inte transformatorn och det är därför som det är ok att använda den om man slopar sladden.

Jobbar som försäkringsombud för Länsförsäkringar och är då med på kurserna för Säker Hästverksamhet och kan inte låta bli att förundras över hästmänniskor - de vill absolut inte ta bort radion ur stallet men att köpa en klassad är alldeles för dyr dock är de ofta sååå intresserade av det där brandvarningssystemet som kostar väldigt mycket mer... Varför inte börja i den enkla änden och ta bort brandfarliga saker som stallradio med nätdrift och elaggregat inne i stallet?
 
Sv: Radio i stallet....

Ah, tack för bra förklaring :bow:

Du som 'vet' förresten. Varför är det inte okej med 'elcentral med stickkontakter'. Elcentralen är ansluten till huvudstolpe, och sen stoppar jag i stickkontakt i den. Dubbla jordfelsbrytare, och hela centralen stängs av när ingen är i stallet. Men nix, fick gärna ha den och stoppa klippmaskinen etc i, det var de bara glada åt, men inte för att ha extrabelysning över stallgången?
 
Sv: Radio i stallet....

Jag har funderat på om det är okej med en Bil-stereo som går på 12V?
12V kan man ju tillverka utanför stallet och leda in med kabel.
Och så ha ett 12V uttag inne i stallet.
Eller fast installation kanske?

Bilstereo är ju billigt nu för tiden.

Men annars så kan jag nog tycka att det är litet överdrivet det där med radion.
Om man räknar hur många stall som har radio och sedan hur många som börjar brinna p.g.a. radion så är ju risken ganska så liten.
Känner du till något fall med stallbrand p.g.a. radio?
De stallbränder som jag känner till var anlaggda eller p.g.a. att råttorna hade gnagt av en elkabel.
Några ladugårdar som brunnit upp efter gnistbildning i hötorken har man ju också hört om.
 
Senast ändrad:
Sv: Radio i stallet....

Enligt Länsförsäkringars statistik (vet ej år) där de kikat på 200 stora bränder. 24% beroedde å¨el, 22% maskinella anordningar, 18% oaktsamhet, 17% övrigt/okänt, lokaluppvärmning 9%, åska 8% och varmluftstork 2%

De kollade var bränderna började med, lada/skulle 53%, djurstall 18%, övrigt/okänt 16%, tork 5%, pannrum 4% och verkstad 4%

sen är det en kommentar om att de flesta elbränder börjar pga små brister eller fel, och bagateller som en trasig lampglob etc, och dåliga elinstallationer är vanligaste brandorsaken, bristfälliga fast installerade kablar och lösa gummikablar är förmodligen de vanligaste brandstiftarna.

Stå ju dock inte specifikt vad som orsakat (t ex radio, råttgnagd sladd etc)
 
Sv: Radio i stallet....

Vi har ingen godkänd radio men har den bara igång när vi är där och vi drar alltid ut sladden så det är inte så stor risk att det händer något. Skulle inte låta några sladdar sitta kvar i urtagen på saker som inte är säkra i sådan miljö. Men jag försöker idogt få stallägaren att plocka bort radion eller köpa en som är godkänd.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Radio i stallet....

Jo, fast sen, eg finns det ju en till anledning att oavsett göra som de säger och ta bort/byta ut radion - försäkringsersättning vid skada, och så premierabatt om man uppfyller kraven för 'säker gård'.

Men skulle tro att det kanske är så att det ofta inte går att se exakt vad som startade en brand, de kan se att det var 'elfel' sas, men inte vad för slags elfel? Dvs det kan vara maskinfel, råttgnag, felaktig utrustning etc - men det ser de inte? *gissar*
 
Sv: Radio i stallet....

Om branden startade där det inte fanns någon radio, så var det ju i varje fall inte radion.
Premierabatten är för liten för att göra sig det besväret.
Så jag satsar på åtgärder som eliminerar riskerna i stället för att jaga "Väderkvarnar".
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
730
Senast: valy
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 017
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 428
Senast: Habina
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp