Räcker det?

W

Wobbler

Räcker detta till en början som utrustning när man skaffar häst nu på vintern?


Träns

Tyglar

Bett

- - - - - - - - - - - - - - -

Sadel

Sadelgjord

Stigläder

Stygbyglar

Stigbygelgummin

Schabrak

- - - - - - - - - - - - - - -

Grimma

Grimskaft

- - - - - - - - - - - - - - -

Utetäcke

Stalltäcke (att ha under utetäcket när det är riktigt kallt eller som transporttäcke)

- - - - - - - - - - - - - - -

Stallindor (som transportskydd)

Benreflexer

- - - - - - - - - - - - - - -

Självhäftande benlindor (vid skador då hästen bara ska stå korta stunder med lindan)

Elastiska benlindor (vid skador då hästen måste ha benlindan i hagen o.s.v)

Bomull

Jodopax

Helosan

Sax

Termometer

- - - - - - - - - - - - - - -

Svamp

Rotborste

Ryktborste

Ryktskrapa

Hovkrats

- - - - - - - - - - - - - - -

Skor

Snösulor

Isbroddar

- - - - - - - - - - - - - - -

Foderhinkar

Vattenhink

- - - - - - - - - - - - - - -
 
Jag tror att du kommer att klara dig långt med den där utrustningen! Det låter inte som att det kommer att gå någon nöd på dig och hästen! Det är ju bäst att inte köpa för mycket i början innan man verkligen vet vad man kommer att använda.

Kanske har du dessutom någon vänlig person i stallet eller i ett grannstall som du kan låna av om det skulle vara "kris". De flesta brukar vara förstående för att man inte har allt från början så att man t ex kan låna longeringsutrustning för att testa innan man vet om man kommer att vilja longera regelbundet o s v.

Lycka till med hästen! :)
 
Jag tycker att du har fått ihop en bra lista. Men jag skulle vilja komplettera med extra grimma+grimskaft, tyglar och stigläder. Men iofs om du står uppstallad så lär det finnas folk du kan låna av om något går sönder tills du hinner köpa nytt.

Om det blir ditt första sadelköp så tycker jag att du ska ta ut en sadelmakare eller åka till en så att det blir rätt från början.
 
* Stigbygelgummin brukar nästan alltid ingå vid köp av stigbyglar.
* du behöver minst 2 schabrak, (vojlockar brukar vara billigare)
* Det räcker med ETT ordentligt vintertäcke ifrån början, sen kan det vara bra med ett regn täcke, fleecetäcke brukar oxå vara bra att ha (som svettäcke och som extra foder under andra täcken)
* Fleecelindor kan behövas. kan användas som ridlindor, transportskydd, stallbandage...
* Ska du rida i mörker så behöver du mer än bara benreflexer, annars kan du köpa det senare.
* Sårvårds saker är det inte så brottom med, brukar kunna låna ifrånbörjan om nått händer. Sax är bra, plåster till ryttaren, kompress, co-flex linda, termometer. Vad ska du med Jodopax till??
* Du behöver en påse eller nåt till ryktborstarna+ en mankam och piggborste/gummiskrapa/ryktsten till lera.

Skor till häst har väl ändå hovslagaren, varför köpa egna?
Vattenhink behöver du bara om hästen inte kan dricka ur vattenkopp. Foderhink (ca 3-5 l) kan vara bra att blanda mat i tex betfor.

Sen behöver du täckes impregnering, kanske benskydd, boots om hästen ska åka transport. Ridtäcken (eller använda fleecetäcke). Lädersmörjgrejer.

kommer inte på mer saker just nu.
 
Jodopax är väl för sjutton något av det viktigaste man behöver om du eller hästen får någon sårskada.
Blanda gärna en svag lösning som du häller i en "blomsprute"flaska. Då kommer du åt även på undersidan av hästen utan att den kan göra dej illa.
 
Jag köper egna skor till pållen, blir billigare så.
Jag har köpt jodupax för ca. 1 år sedan och har inte använt det en ända gång, och det har gått ut(bäst före datum) :mad:
Man kan istället för jodupax ha koksaltlösning och det är inte lika dyrt!
Om det är lika bra vet jag inte!
Du kan behöva två vojlockar/schabrak så du kan tvätta det ena och låta det torka.

Finns det ingen vattenkopp så köp en stor murarhink, superbra! :love:

Täckesinpregnering kan du vänta med lika så benskydden.
Hästen kanske inte sryker sig!
Och då behövs dom inte!Och ländtäcke/ridtäcke är lite onödigt också!OM hästen inte är klippt,fryssen.
 

Liknande trådar

P
Utrustning Många hästägare har ju minst 20 olika sårrengöringsmedel, 10 olika typer av bandage och 15 olika salvor i sjuklådan samt 7 olika bett, 6...
2
Svar
32
· Visningar
3 024
Senast: Graendal
·
R
Utrustning Vad behöver man för utrustning till en barfotahäst på lösdrift? Jag har kommit fram till att man åtminstonde behöver följande...
Svar
11
· Visningar
957
Senast: Nyrelski
·
W
Utrustning Jag har gjort en lista på saker som är nödvändiga när man skaffar häst. Säg till om jag har glömt någonting eller om jag har med...
Svar
9
· Visningar
1 870
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp