Räcker detta?

B

**BORTTAGEN**

Jag har en undulathona på 10 år, som aldrig lärde sig att äta frukt. Hon missar därför massa viktiga vitaminer, men jag gör så gott jag kan så att hon får i sig tillräckligt ändå. Men får hon i sig tillräckligt med mineraler och vitaminer i denna kost som hon får dagligen:

Vanlig undulatfrö
Hirskolv (endast 5-6 cm dagligen)
jodsten
kalksten
krafftfoder
fågelsand
snäckskal
dricker okolsyrat mineralvatten dagligen
 
Vad är det för kraftfoder du menar?

Tycker inte hon verkar få i sig det hon behöver. Tycker du ska byta ut fröblandningen mot pellets (ej pretty pets, brukar kunna köpa bra sort hos veterinären) sen så bör du nog inte ge henne så där mkt hirshkolv. Ett tips för att få henne att äta lite grönt är att ta grönsalladsblad eller maskrosblad och blöta dessa och sätta upp dem i buren, då brukar 99% av fåglarna bada i dem speciellt om det är en varm dag. Stoppa gröna saker överallt i buren, vid hennes favoritställen, vid maten mm då kanske hon gnager lite på det. Maskrosblad och sallad brukar vara lätt att få i dem.
 
Jag ger krafftfoder, med bland annat äggviteämnen och mjlökprodukter.

Jag har försökt i alla år att ge henne frukt och grönt, men hon bryr sig inte särkilt om dem. Hon snuddar vid det av nyfikenhet, men sedan bara struntar hon i det. Men jag ska testa att ge sallad eller maskrosblad! Tack för svaret!
 
Jag ska köpa pellets till henne, men jag tänkte fortfarande ha fröblandningen kvar eftersom hon älskar det och det finns nyttigt i det också. Så går det att ha båda som kost?
 
Det går alldeles utmärkt men pellets anseer undulater är äckligare. Men du kan ju ge fri tillgång på pellets och frön 2gånger per dag eller bara ge en liten mängd frön/dag så hon ändå äter pellets.
 
Tack först och främst för att du hjälper mig, för jag har försökt länge med att finna den rätta kosten för henne! Men jag vet inte om jag kommer kunna ha tillgång att köpa pellets av veterinär, men fungerar de i zoo affärerna bra? Köps de i förpacking eller lösvikt? Varför skulle jag inte köpa Pretty Pets eller vad det hette :)? Jag är inte så kunnig inom fågelpellets.. :D
 
Har inte riktigt forskat i detta med pelletssorter men de som är mkt duktigare än jag säger att det inte har så bra innehåll och dessutom innehåller massa färgämnen (däför de är så färgglada)

Finns i både förpacksning och lösvikt att köpa, det finns i vissa djuraffärer andra fågelpellets än Pretty Pets, du kan ju alltid kika.
 
Du ger på tok för mycket hirskolv. Förstår inte varför du ska ge frön tillsammans med pellets, chansen är stor att fågeln sorterar eller bara skiter i att äta pelletsen och väntar på fröna. Pellets är dessutom ett fullfoder så frön är totalt onödigt att ge.
 
Jamen, det jag menade var att när min undulat LÄRT sig äta pellets, så tänker jag ge det helt och hållet. Men min fågel har svårt för att bara byta kost sådär, så därför tänker jag samtidigt ge lite lite frön, i en annan skål. Dessutom älskar hon frön!
Har alltid haft inbonkat i huvudet från mina faktaböcker att 5 cm är lagom för äldre fåglar :confused:? Hur många cm bör jag ge istället?
 
0 cm? Hirskolv är fet mat och inte lämpligt för en fågel.
 
Hirskolvar är ett mycket viktigt tillskott till den vanliga födan och är t ex jättebra för häckande fåglar, sjuka och svaga fåglar eller fågelungar. Inte lämpligt? Vad har du fått det ifrån? Det är klart att man bara inte få ge för mycket av det!
 
Tillskott av vad? Fett? Du glömmer bort att du tänkt börja fodra med pellets, då behövs det, enligt dig "viktiga tillskottet" inte.
 
Jaaaaa men om man bortser från att just JAG ska fodra med pellets. Jag pratar alltså i allmänhet! Det är väl klart att det inte behövs om man fodrar med pellets, men det gör inte alla om du tror det!
JA, jag tycker att det är ett viktigt tillskott för just häckande par eller sjuka eller svaga fåglar, som jag skrev förut och det har en fågelexpert sagt till mig! Såde så :D!
 
Lite hirshkolv då och då skadar inte men det kanske var lite väl mkt och ofta fågeln fick. Men 5cm till 2 fåglar 1 gång i veckan eller varannan vecka går bra.

Hirshkolv är väldigt fett som fjunet sa MEN det har också sina goda sidor. Jättebra för sjuka fåglar/fåglar som ruggar/fåglar med ungar just därför det innehåller mkt fett=mkt energi och är lättsmält samt de tycker om det, speciellt för sjuka då det kan vara svårt att få i dem något alls.
 
En självutnämnd fågelexpert?

Trodde att en "fågelexpert" visste att hirs redan finns i undulatblandningar ;)
 
Som jag skrev innan, hirs finns i undulatblandningar så att utfodra med hirskolv är fullkomligt onödigt.
 
Jo jag vet att hirsh finns i undulatblandningar, men de brukar tycka bättre om att äta dem direkt av kolven.

Utfodrar inte själv med hirshkolv (endast hirsh i fröblandning) förutom när min ena fågel var sjuk (blev smittad av en fågel vi köpte som kompis, han dog hos veterinären).
 
Jamen, kan du sluta med dina angrepp! Det jag sade var att hirskolvar är bra för de sjuka eller svaga fåglarna och de innerhåller ett bra och värdefullt näringsämne för undulater MEN sjääälvklart så innerhåller de fett också. Min fågel tycker också att det är roligare att äta direkt från kolven, men nu har jag slutat ge det för att jag fodrar med pellets.
 
Tänkte på en sak.....om nu fågeln njuter av, och tycker att det är underbart gott att få äta hirs direkt från kolven, kan den då inte få göra det nån gång ibland?
Allt vi äter är ju inte nyttigt för oss också, men tänk vad knapert livet skulle vara om vi bara fick äta precis det som vore nyttigt, och inte favoritmaten (förmodligen lite fetare) nån gång ibland.

Undrar också över om man har en väldigt smal fågel...är hirs då fel att ge också?

(_Blomma_, vet att du inte var emot hirskolv, detta inlägg var bara en allmän fundering.)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tänkte testa appen Streaks. Jag gillar att ha rutiner och nu när jag är föräldraledig är det lätt att dagarna springer iväg och jag...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Trollunge
·
Kropp & Själ Jag har en fundering som jag skulle behöva bolla. Remissen för gastric bypassoperation som skickades för ett år sedan har jag nu fått...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
19 352
Senast: Enya
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 631
Senast: Otherside
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 676
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp