Räcker ett tunnland?

@Buck Jag tror du har koll på läget egentligen, så länge som du har haft häst och jobbat lite med hästar o.s.v.
Tror mest du vill ha en liten knuff till att ta steget? :)
 
@Buck Jag tror du har koll på läget egentligen, så länge som du har haft häst och jobbat lite med hästar o.s.v.
Tror mest du vill ha en liten knuff till att ta steget? :)
En ordentlig knuff behöver jag :O och att veta att jag inte är helt ute och cycklar..

Har haft häst i eget stall i 20 år och jobbat i stall i ca 6 år sammanlagt, så har ju koll egentligen men har aldrig haft egen gård eller haft egen lösdrift.
Har ju heller aldrig bott helt ensam utan antingen hos föräldrarna eller på gård där jag jobbat så har alltid haft hjälp när ngt strulat.

Går och väntar på svar från ägaren om de vill hyra ut till mig.. de har haft några rötägg tidigare och hade egentligen inga planer på att hyra ut igen..
 
Ska ev hyra ett torp med 5000kvm uppväxt tomt, kan det räcka för vinter lösdrift till 2st hästar? (Liten häst och t ex en shettis)
Har stall med 3 boxar ca 3km bort och kan ha tillgång till en fårhage av grannen/hyresvärden för växelbete.

Vill spara ihop till ett ordentligt boende och med hästen hemma så kan jag lägga undan mycket mer.
Har hästen inaccorderad på lösdrift nu och det har varit toppen med ridhus och spolspilta, men kan sätta upp en ligghall ganska enkelt det är nog trevligt för hästen med mycket sly att knapra på under vintern, ska dock röja en hel del så det är framkomlig ;).


Borde räcka om du kan ge grovfoder om de äter upp gräset. Men kan vara lagom då du har shettis, Glöm inte att hård göra ytor så de kan stå torrt och lerfritt och komma in och ut utan att det blir kletigt.
 
Visst går det. Men det kommer ju enbart bli en yta att stå på. De får ingen stimulans, det kommer inte att finnas ngt att beta och om inte marken är väl dränerad kommer det bli rejält lerigt. För bete en hel säsong krävs ca 1 ha/storhäst som en generell riktlinje. Det gäller ju lika för vintern om marken inte ska bli överbelastad. Men allt handlar ju om villa krav man har. Sålänge du klarar av att hålla en torr yta för dem att stå på under den våta perioden är det ju görbart. Och det beror ju på hur marken ser ut. En stenig skogskulle kan ju funka.
 
Visst går det. Men det kommer ju enbart bli en yta att stå på. De får ingen stimulans, det kommer inte att finnas ngt att beta och om inte marken är väl dränerad kommer det bli rejält lerigt. För bete en hel säsong krävs ca 1 ha/storhäst som en generell riktlinje. Det gäller ju lika för vintern om marken inte ska bli överbelastad. Men allt handlar ju om villa krav man har. Sålänge du klarar av att hålla en torr yta för dem att stå på under den våta perioden är det ju görbart. Och det beror ju på hur marken ser ut. En stenig skogskulle kan ju funka.
Kan nog få stimulans, går ju att hitta på massor, lägga in grenar mm. Är nog värre för de som står i rastfållor a 5x5 meter.
 
Visst går det. Men det kommer ju enbart bli en yta att stå på. De får ingen stimulans, det kommer inte att finnas ngt att beta och om inte marken är väl dränerad kommer det bli rejält lerigt. För bete en hel säsong krävs ca 1 ha/storhäst som en generell riktlinje. Det gäller ju lika för vintern om marken inte ska bli överbelastad. Men allt handlar ju om villa krav man har. Sålänge du klarar av att hålla en torr yta för dem att stå på under den våta perioden är det ju görbart. Och det beror ju på hur marken ser ut. En stenig skogskulle kan ju funka.
Är en Skogshage med mycket sly så de får stimulans och det är inte bara en platt gräshage. Planerar att rensa partier på sly så att de får flera öppna ytor/ och inte bara har massa träd ivägen.
Kommer inte vara mycket gräs men det är mycket grönt med gran och lövträd. Och som jag sagt ett par gånger så är det vinter hage och inte tänkt för sommarbete.

Dvs det är så pass mycket uppväxt på tomten att man varken ser huset från vägen eller på satellit bild. Blir växelbete med får också under sommaren så att det inte blir helt överväxt.
 
Suck.. husägaren ändrade sig och vill hellre att sonen ska bo där. :(.

Tråkigt för mig då det hade varit perfekt boende och tiden rinner ut på nuvarande.
Får leta vidare men är svårt att hitta ngt öht när kraven på kattvänligt och närhet till lämpligt stall/lösdrift och jobb inte verkar finnas inom min budget :(.

Får sluta att drömma iväg innan allt är helt klart helt enkelt..
 
Ska ev hyra ett torp med 5000kvm uppväxt tomt, kan det räcka för vinter lösdrift till 2st hästar? (Liten häst och t ex en shettis)
Har stall med 3 boxar ca 3km bort och kan ha tillgång till en fårhage av grannen/hyresvärden för växelbete.

Vill spara ihop till ett ordentligt boende och med hästen hemma så kan jag lägga undan mycket mer.
Har hästen inaccorderad på lösdrift nu och det har varit toppen med ridhus och spolspilta, men kan sätta upp en ligghall ganska enkelt det är nog trevligt för hästen med mycket sly att knapra på under vintern, ska dock röja en hel del så det är framkomlig ;).

Tycker absolut att det räcker med tanke på hur storleken på lösdriften och hagar normalt är. Dränera ordentligt området närmast grinden bara och var noga med att mocka ur hagen/lösdriften.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 168
Hästmänniskan Jag funderar på att byta stall till ett Active Stable. Jag tycker att idén verkar god och att stallet verkar fungera bra. Men jag...
Svar
4
· Visningar
940
Senast: Myy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp