Räcker ett tunnland?

Buck

Trådstartare
Ska ev hyra ett torp med 5000kvm uppväxt tomt, kan det räcka för vinter lösdrift till 2st hästar? (Liten häst och t ex en shettis)
Har stall med 3 boxar ca 3km bort och kan ha tillgång till en fårhage av grannen/hyresvärden för växelbete.

Vill spara ihop till ett ordentligt boende och med hästen hemma så kan jag lägga undan mycket mer.
Har hästen inaccorderad på lösdrift nu och det har varit toppen med ridhus och spolspilta, men kan sätta upp en ligghall ganska enkelt det är nog trevligt för hästen med mycket sly att knapra på under vintern, ska dock röja en hel del så det är framkomlig ;).
 
Ytan i sig tycker jag kan vara okej för vinterhage, men risken är stor att det trampas upp snabbt när hösten kommer. Men om du grusar upp runt ligghall och matplats kanske det räcker?
 
Ska ev hyra ett torp med 5000kvm uppväxt tomt, kan det räcka för vinter lösdrift till 2st hästar? (Liten häst och t ex en shettis)
Har stall med 3 boxar ca 3km bort och kan ha tillgång till en fårhage av grannen/hyresvärden för växelbete.

Vill spara ihop till ett ordentligt boende och med hästen hemma så kan jag lägga undan mycket mer.
Har hästen inaccorderad på lösdrift nu och det har varit toppen med ridhus och spolspilta, men kan sätta upp en ligghall ganska enkelt det är nog trevligt för hästen med mycket sly att knapra på under vintern, ska dock röja en hel del så det är framkomlig ;).

Marken räcker ju om du har foder i övrigt till hästarna när marken inte räcker till .
 
Hur stor del av tomten blir hage? Om nästan hela ytan blir hage räcker det ju som hage men även grovfoder behövs hela året då. Sen är absolut enda nackdelen med lösdrift att hagen slits mer och oftast behövs större mark.
 
Vi har den ytan som vinterhage till två hästar på lösdrift.
JA det blir lerigt och JA det är klart jag önskar större, men det fungerar.
Dock har jag möjlighet att låta hästarna gå på ridbanan när det är som blötast ute och vi har grävt ur, dränerat och grusat framför ligghallen.

Sånt kostar också rätt mycket, och kan vara värt att ta med i beräkningen ifall du inte bor på sandjord :)
 
Kostnaden för att preparera marken så det inte blir gegga av allt äter nog upp den ev besparingen. Dessutom om det är hela tomten blir ju inte hagen ens 5000 kvm.
Jag säger nej. Det är teoretiskt möjligt men jag tror inte det blir så bra som önskat praktiskt.
 
För ett antal år sedan så gjorde jag som du, hyrde ett litet, gammalt torp samt 0,5 ha hage. Jag hade dock "riktigt" (väldigt gammalt) stall till. Hade hästarna på bete på annan ort på somrarna.
Bodde där i två år och väldigt låga omkostnader under den tiden och det var otroligt skönt!
Jag jobbade och pluggade om vartannat så det var väldigt bra under den tiden.
Blir det däremot mycket minder än 0,5 ha så hade jag tyckt att det börjat bli för liten, om nu huset och diverse gör att det försvinner lite.

Här i Skåne är det ju dessutom otroligt vanligt att hästar går i mindre hagar på vintern och under somrarna går på ett annat ställe. Då går de ju oftast där mellan 2 till 5 månader, eller så är de hemma och då stödfodras de under tiden.
 
Jag tänker att det bara blir vinterhage november till april och sen sommarbete ngn annanstans.
Gårdsplanen ska skalas av och grusas samt en stenkista anläggas så tänker att jag också grusar upp runt ligghallen som då blir i anslutning till gårdsplanen.

Har dock inte koll på var brunnen ligger i nuläget men får se vart den är så jag inte lägger ligghallen för nära. Hö och strö förvaring kan jag ha i föräldrarnas stall 3km bort och även en större gödselplatta så kan ha gödslet på en flakkärra med pressening över och tömma hos föräldrarna ofta.

Hästen har stått på fri tillgång på hö nu vilket fungerar jätte bra, verkar bli ett bra hö år i år så kan förhoppningsvis få tag på mindre silage balar eller torr hö.
 
Ska ev hyra ett torp med 5000kvm uppväxt tomt, kan det räcka för vinter lösdrift till 2st hästar? (Liten häst och t ex en shettis)
Har stall med 3 boxar ca 3km bort och kan ha tillgång till en fårhage av grannen/hyresvärden för växelbete.

Vill spara ihop till ett ordentligt boende och med hästen hemma så kan jag lägga undan mycket mer.
Har hästen inaccorderad på lösdrift nu och det har varit toppen med ridhus och spolspilta, men kan sätta upp en ligghall ganska enkelt det är nog trevligt för hästen med mycket sly att knapra på under vintern, ska dock röja en hel del så det är framkomlig ;).
Jag tycker det räcker, många hästar har betydligt mindre hage än så. Hur lerigt det blir beror helt på mark- och väderleksförhållandena.
 
Jag tänker att det bara blir vinterhage november till april och sen sommarbete ngn annanstans.
Gårdsplanen ska skalas av och grusas samt en stenkista anläggas så tänker att jag också grusar upp runt ligghallen som då blir i anslutning till gårdsplanen.

Har dock inte koll på var brunnen ligger i nuläget men får se vart den är så jag inte lägger ligghallen för nära. Hö och strö förvaring kan jag ha i föräldrarnas stall 3km bort och även en större gödselplatta så kan ha gödslet på en flakkärra med pressening över och tömma hos föräldrarna ofta.

Hästen har stått på fri tillgång på hö nu vilket fungerar jätte bra, verkar bli ett bra hö år i år så kan förhoppningsvis få tag på mindre silage balar eller torr hö.
Ytan räcker nog, det är många hästar som inte har mer, men jag skulle inte valt det. Beroende på markens beskaffenhet och hur vintern är kan de sen bli allt mellan bottenlöst träsk och halvhyfsad hage under vintern. Är det lerjord som inte är bunden på något vis och en regnig vinter kan du förmodligen inte använda hagen.
 
Ska ev hyra ett torp med 5000kvm uppväxt tomt, kan det räcka för vinter lösdrift till 2st hästar? (Liten häst och t ex en shettis)
Har stall med 3 boxar ca 3km bort och kan ha tillgång till en fårhage av grannen/hyresvärden för växelbete.

Vill spara ihop till ett ordentligt boende och med hästen hemma så kan jag lägga undan mycket mer.
Har hästen inaccorderad på lösdrift nu och det har varit toppen med ridhus och spolspilta, men kan sätta upp en ligghall ganska enkelt det är nog trevligt för hästen med mycket sly att knapra på under vintern, ska dock röja en hel del så det är framkomlig ;).
Nja, blir nog väldigt lerigt, men med rätt typ av mark och bra dränering så kanske det kan hålla okej.
 
Beror helt på marken skulle jag säga. Mina hästar har en vinterhage på runt två hektar men använder max hälften största delen av året då de mest pillar i halmen i ligghallen eller pysslar med sly i skogen när det inte är fodringsdags. Det som är viktigast är att marken tål belastningen så att det inte blir så lerigt. Jag ska göra ett försök med gummimattor för markförstärkning i höst eftersom nergrävd dränering och sand inte hjälpt speciellt.
 
Jag har två hästar på ca den ytan, lättfödd arab + shettis. Stora delar av året är det för mycket mat. Det är lerjord. Det blir upptrampat vid grinden, vattnet och lösdriften. Kör paddockparadise med bete i mitten - gör att man kan reglera hur länge de går på bete varje dag vilket både skyddar marken från fullständig nedbetning/upptrampning och reglerar kaloriintaget. Det fungerar toppen för oss. Jag tror att det kommer fungera toppen för dig.
 
Är det ens ok att anlägga hage för hyresvärden? Hela trädgården kommer bli upptrampad och jag hade inte gillat det om det hade varit mitt ställe.
Var hyresvärden som föreslog att jag skulle flytta dit hästen och han tycker att det bara blir bra att det blir nerbetat och mindre sly.

Tänker att jag kan bygga lösdriften så att den enkekt kan användas som garage när jag flyttar (dvs om jag inte köper tomten :)).
Ev att jag bygger 2st uteboxar och har dom öppna. Blir nog lite trevligare att kunna stänga om sig på vintern när man gör i ordning.
Brygghuset blir i anslutning till hage och gårdsplan så kan ha vattenkopp och spolplats ute :).
Ska ut och kolla på torpet idag igen och försöka vara extra kritiskt till vad som är genomförbart innom budget och hur mycket som jag kan göra själv :p.

Är lätt att springa iväg med planer när man har en romantiserad bild i huvudet ;)
 
Trädgården är förresten inte ens en trädgård utan bara en överväxt knölig dunge :), dvs även om det blir upptrampat och hästarna käkar upp 50% av alla träd så kommer det inte vara ngn märkbar skillnad nästa sommar ;)
 
Ska ev hyra ett torp med 5000kvm uppväxt tomt, kan det räcka för vinter lösdrift till 2st hästar? (Liten häst och t ex en shettis)
Har stall med 3 boxar ca 3km bort och kan ha tillgång till en fårhage av grannen/hyresvärden för växelbete.

Vill spara ihop till ett ordentligt boende och med hästen hemma så kan jag lägga undan mycket mer.
Har hästen inaccorderad på lösdrift nu och det har varit toppen med ridhus och spolspilta, men kan sätta upp en ligghall ganska enkelt det är nog trevligt för hästen med mycket sly att knapra på under vintern, ska dock röja en hel del så det är framkomlig ;).
Tänk på att 5000 kvadrat normalt är inklusive platsen som huset står på och eventuella gångar till och runt huset, så 5000 kvm är det nog inte riktigt. Om det inte ska bli en enda gegga så är det nog bra att grusa upp ordentligt runt utfodringsplatser och så. Sedan är det väl frågan om vad hyresvärden säger om trampskadorna som hästarna kommer orsaka. Kolla upp det ordentligt så du inte får betala ersättning sedan.

Med en ligghall, någonstans att förvara foder och strö och sedan något sätt att ta vara på gödseln så kommer du en bit på väg i alla fall :)

Äsch! Nu såg jag att du fått samma svar hundra gånger redan 😂 😂 😂
 
Tänk på att 5000 kvadrat normalt är inklusive platsen som huset står på och eventuella gångar till och runt huset, så 5000 kvm är det nog inte riktigt. Om det inte ska bli en enda gegga så är det nog bra att grusa upp ordentligt runt utfodringsplatser och så. Sedan är det väl frågan om vad hyresvärden säger om trampskadorna som hästarna kommer orsaka. Kolla upp det ordentligt så du inte får betala ersättning sedan.

Med en ligghall, någonstans att förvara foder och strö och sedan något sätt att ta vara på gödseln så kommer du en bit på väg i alla fall :)

Äsch! Nu såg jag att du fått samma svar hundra gånger redan 😂 😂 😂
Huset är 5×13 och brygghuset är typ 6×6m så länge jag kan parkera bilen och släpet så får gärna allt annat vara hage ;). Är inte så glad i gräsmattor som behöver klippas hela tiden och mina utemöbler består av en fotölj och ett litet sidobord så hästarna kommer få så mycket yta som blir möjligt.

Strö förvaring finns där jag ska ha värmepellets och kan även ha några småbalar hö eller silage där. Loge för hö förvaring finns 3km bort längst med bra välplogade vägar så är enkelt att köra bort och hämta mer. I värsta fall med snöstorm så kan man alltid gå med en pulka efter sig och packa några höpåsar :p.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 168
Hästmänniskan Jag funderar på att byta stall till ett Active Stable. Jag tycker att idén verkar god och att stallet verkar fungera bra. Men jag...
Svar
4
· Visningar
940
Senast: Myy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp