Rädd att gå ut

W

Wiike

Hej. Har en valp på nu 17-18 v som inte vågar gå ut. Hon gör alla bestyr inne och vägrar inse att man ska gå ut och gå, ut och leka och ut och göra de behov man har.

Dvs fast vi leker med boll ute vilket funkar typ två kast så ska hon hem. Hon rycker sliter drar och är helt galen :(

Tips?
 
Sv: Rädd att gå ut

Nu vet jag inte riktigt hur din hund är men när min hund var valp så gjorde han likadant om han var med någon annan än mig. Han vägrade gå ut med någon annan om inte jag var med, han ryckte och slet i kopplet och var rädd för allting och ville bara hem. Det berodde på att han inte var trygg med dessa personer ännu, därför ville han dit som han var trygg = till huset eller till mig.

Han gjorde likadant på de två första promenaderna som jag var ute med honom när vi nyss köpt honom, han var ännu inte trygg med mig och ville hem där han var trygg. När han vände om och ville hem fortsatte jag bara att gå och eftersom jag var "vuxen" och han bara var en liten snorunge så fortstod han till slut att:
"Aha, går hon ut så kan det inte vara något farligt!"


Har du möjlighet att ha dörren öppen nu på sommaren? Då kan du ju sitta ute på gräset (så valpen kan se dig från dörren) och valpen kan gå ut så långt den vågar. Lek lite med en boll så blir nog valpen nyfiken och vill ut.
 
Sv: Rädd att gå ut

Hon bor i lägenhet mitt i stan så svårt att öppna dörren bara :(

Igår var vi ute och gick vid vattnet lågnt från stan.. då började hon lugna sig men hon gjorde fortfarande inte bestyr dock. Men lekte lite.
 
Sv: Rädd att gå ut

Men valpar ska inte vara någon annanstans än i hemmet/trädgården när de är små för de behöver skapa ett hem först. Gå absolut inte ut med den varje dag. Jo, i trädgården, men inte främmande platser.

Våran hund ville inte gå ut och gå för hon kände sig heller inte säker hemma än. De behöver tid..
 
Sv: Rädd att gå ut

Men jösses, valpen är ju snart 5 månader gammal. Man kan inte stanna hemma i evigheter bara för att man skaffat valp.
Och alla har inte en egen trädgård, utan får göra något annat område till sitt. Det duger lika bra det med i början.
 
Sv: Rädd att gå ut

Håller me bebben.....jag har inte heller nån trädgård just nu å man tar väl ändå inte valpen på jätte långa promenader när den är så liten....så området utanför där vi bor är hans "trädgård"

Till trådskaparen, du kan ju prova å ta ut valpen med en filt å massa leksaker som den alltid har hemma egentligen, så att valpen ändå får en trygg zon utanför hemmet :idea:
 
Sv: Rädd att gå ut

Hej. Vad för ras är det och hur länge har Ni haft valpen?
Hur var valpen när ni var och tittade på den?
 
Sv: Rädd att gå ut

Håller med Aliide om att valpar ska vara glada och nyfikna. Tyvärr är det så att alla nyblivna valpägare inte tänker så långt att de kan skrämma slag på en valp med allt nytt den utsätts för när den flyttar från uppfödaren. (Säger inte att DU gjort det Wiike, vet ju inget om dig och din valp mer än det du berättat.)
Valpar ska visst ut på en gång och lära sig att behov görs ute. Men man utsätter dem inte för stress från början, bilar och främmande människor som bara måste hälsa på den gulliga valpen undanbedes i början! Har haft valpar som tyckte det var jätteäckligt att gå efter vår lilla väg och möta tex bilar, då var det bara att välja en lugn och bilfri väg de första veckorna.
Det jag undrar över är hur länge har du haft den? Hade uppfödaren haft valpen ute något? En seriös uppfödare koppeltränar innan valpköparen hämtar.
 
Sv: Rädd att gå ut

Men den är ju nästan 5månader. hur länge har du din valp i hemmet igentligen? Dom behöver komma ut å se sig om även mär dom är små för att vänja sig vid saker å ting. Min valp som är 14v är med mig överallt om jag skall åka. Och hon är hur lungt som helst och annpassar. Hon åkte till och med ner till gbg förra veckan å det är ca 30mil att åka med tåg å buss å inga probelm där.
Tycker man skall börja vissa dom världen även när dom är små men i lagoma mängder.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 387
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 076
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 720
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Något som bekymrar mig är att jag är mörkrädd på kvällen när jag måste rasta mina hundar. Jag har mindre hundar och dom är tyvärr inte...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 388
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp