Rädd för allt och bara gnäggar!

M

Mickan

Jag har nyss köpt min första häst och han var enligt ägaren otittig och kunde ridas ut på själv utan problem osv. Han var lugn och så när jag provred honom i paddocken och ute hos ägaren. Nu går han själv i en hage bredvid andra hästar (de ska släppas ihop om 2 dagar). Det är inte problem att hämta honom, men så fort vi har kommit in i stallet och jag har knäppt fast honom i stallgången så börjar han att gnägga nåt så in i ******* och går dessutom fram och tillbaka/kors och tvärs över hela gången (så långt han kommer, ända in i boxväggarna) han går även på mig flera gånger trots att jag är superbestämd varje gång han gör det så tar det bara någon minut innan han går på mig igen. När jag tillslut har fått på all utrustning och ska sitta upp på stallplanen går han överallt och det är nästintill omöjligt att komma upp på honom! Hela tiden gnäggar han, som om han tror att det här är sista gången han ser andra hästar. När vi väl kommer ut på asfalten (lång asfaltsväg med skog runtom, men det tar ett tag innan man kan rida in på en stig) hela tiden tittar han på ALLTING och går med huvudet rakt upp, spänd som en fjäder och stannar flera gånger och har ingen som helst bjudning. När vi väl kommer in på en stig (bred) fortsätter han och börjar man röra lite på bettet så går han åt sidan över hela stigen och nästan ner i diket. Kan tillägga att första delen (ca 1 km) på asfalten rider man med ett flygplansfält på båda sidorna och det är ett helt öppet fält. Han kan tvärstanna och gnägga samtidigt som hela kroppen darrar och vägra gå. Hela tiden pratar jag lugnande och har korta tyglar men rider med mycket mjuk hand. Har testat på långa tyglar och att inte prata alls men det funkar inte heller.. Jag har inte hoppat av utan fortsatt skänkla tills han kommer framåt, att han skrittar normalt är en överdrift.. Han är likadan tills man knäppt fast honom i stallet igen, då är han lugn och vill bara klia sig. Men efter några minuter börjar gnäggandet igen tills man fått ut honom till hagen.. Vet inte vad jag ska göra och är desperat! Han är 12 år, halvblodsvalack. I övrigt är han väldigt bufflig och vill alltid klia sig efter ridtur. Han är hur lugn som helst i hagen och boxen samt när man tar honom till och från hagen. I boxen rörde han runt första natten sen nu dom senaste dagarna ser det väldigt "fint och prydligt" ut mot vad det kan vara i andras boxar.. Förut åt han 0.5 kg krafft på morgonen och 0.5 kg på kvällen. Nu får han 1 näve havre + mineraler på morgonen och samma giva på kvällen. I övrigt får han självklart hösilage.. Har tillgång till ridhus och paddock, dock är man aldrig ensam där. Kan någon form av NH hjälpa? Isåfall vad?? ALLA tips är välkomna! För mig verkar det mest handla om att han absolut inte vill vara utan andra hästar och att han inte litar på/respekterar mig? hästarna som går i hagarna brukar gnägga åt honom och han svarar självklart och tvärtom. Har haft honom ca 1 vecka så förstår självklart att tålamod krävs, men finns det inget annat man kan göra?????? :confused:
 
Sv: Rädd för allt och bara gnäggar!

Han är dessutom genomsvettig vid sadelgjorden samt lite på halsen och på huvudet där nosgrimma/nackstycke suttit. Ändå har vi bara skrittat och travat max 20 meter!
 
Sv: Rädd för allt och bara gnäggar!

Ge hästen tid! Du måste ha förståelse för att den precis flyttat till ett nytt ställe och såklart är stressad och förvirrad med nya rutiner och ny miljö. Fortsätt bara som du gör, var bestämd med att den inte får gå på dig och att den ska stå still, utan att jaga upp dig själv och stressa. En lugn bestämd person gör att hästarna snabbare blir trygga, samma sak i ridningen.

Kan du inte nu i början ta in en annan häst i stallet också om det blir för jobbigt? Och rid ut med sällskap nu i början med. Att det är hästar i ridhuset gör väl ingenting, då är han ju inte själv. Ofta blir det också bättre om de får komma igång och arbeta ordentligt :)
 
Sv: Rädd för allt och bara gnäggar!

Jag tror inte du behöver någon NH-tränare eller dylikt, utan helt enkelt att miljöombytet påverkat hästen :) Hästar är flockdjur, så de andra hästarna är förmodligen hans enda trygghet på det här nya, okända stället. Därför vill han vara med dem. Kanske blir mer osäker när du rider ut på honom, och han är tvungen att lämna dem ännu längre bort? Hos ägaren var han lugn och trevlig säger du, och det tror jag att han är i grund och botten. Där var ju allt bekant. Hästar reagerar olika och jag tycker du ska ge det ett par veckor åtminstone. Gå promenader och visa honom omgivningen kring stallet innan du försöker rida ut.
 
Sv: Rädd för allt och bara gnäggar!

Stopp nu lite här... Du har nyss köpt en häst och den är så pass nykommen att den fortfarande går i egen hage? Du har ändrat om foderstaten och istället för att få det gamla kraftfodret får han nu bara havre och hösilage istället?

Och du undrar varför hästen är orolig...

Hästen har nyss kommit till ett helt nytt ställe. Den känner ingen, allt är nytt, främmande och läskigt. Helt plötsligt får den nytt foder dessutom (havre är inget som alla hästar tål ska man vara medveten om).

Måste du absolut vara ensam på ridbanan då? Att vara där ihop med en annan häst tror jag tvärt om är nyttigt för honom istället för att du ska rida ut med honom helt ensam bort från de andra hästarna till ännu fler nya platser.

Hur mycket tränade han innan du köpte honom? Hur reds han? Var reds han?
 
Sv: Rädd för allt och bara gnäggar!

Du har fått en del bra svar redan men vill tillägga att det är viktigt att ni finner förtroende för varandra - som du själv säger så litar han inte på dig ännu (och förstås inte du på honom heller.).
Varför inte börja med att bara borsta och mysa några dagar, inga ridturer alltså. Ta promenader tillsammans, longera, tömkör - rid ut med sällskap.

Lycka till!
 
Sv: Rädd för allt och bara gnäggar!

jag menade att om man ska göra NH övningar så är man inte själv i ridhuset/paddocken.. självklart gör det inget om andra är där när man RIDER- tvärtom! menade bara om man behöver lite mer plats vid ev. NH-träning.. så allt jag kan göra är att ge honom tid?.. nu bytte jag kraftfoder för att det ingick i hyran och det skulle inte bli avdrag om jag köpte eget kraftfoder.. både tidigare ägaren och ägaren till stallet (haft häst i över 30 år samt tävlar) trodde inte det skulle bli något problem, eftersom han bara får 1 näve 2 ggr/dag. men hur lång tid ska jag vänta innan jag märker om havren är en del av problemet? alltså hur lång tid ska jag vänta innan jag ev. byter tillbaka till hans gamla kraftfoder?
 
Sv: Rädd för allt och bara gnäggar!

han hoppades ca 1 gång/vecka av medryttaren och ägaren red honom i skogen elr dressyr på ridbanan. jag har hittils bara skrittat och travat lite..
 
Sv: Rädd för allt och bara gnäggar!

Min häst har flyttat två gånger det senaste året och han som i vanliga fall är världens coolaste blev en riktig hispis i början vid varje stallbyte. Det är en stor omställning för hästen. Efter ett par veckor blev han sitt gamla coola jag igen. Ge honom bara lite tid.
Du behöver inte nödvändigtvis ta in honom själv i stallet och rida ut under denna tid när han är så orolig.
 
Sv: Rädd för allt och bara gnäggar!

Ett par nävar havre om dagen lär inte spela så stor roll.
Men jag tror inte på att låta hästen ta det lugnt för att den är på ett nytt ställe, är den van att arbeta så gör det! Man kan ju borsta och gå promenader efter/innan ridningen om man vill.

Det finns oftast inga snabba enkla lösningar när det gäller hästar. Ha tålamod och rid mer! Kanske rida hästen lite trött i ridhuset först och sen trava/skritta av ute? Gärna med sällskap i början
 
Sv: Rädd för allt och bara gnäggar!

Man behöver iofs inte vara själv på ridbanan för att kunna göra "NH-övningar", men eftersom att det inte låter som att du är så erfaren inom det området så är det knappast någon ide att dra igång något ytterligare nytt.

Räkna med att det lätt kan dröja en månad innan hästen börjar bli sig själv igen. Låt det ta tid, borsta, mys(ingen brottning) och promenera, gärna ihop med någon trygg stallkompis, kanske boxgrannen om möjligt?

Räkna inte med att kunna rida själv i början, följ med ut på turer i omgivningarna(helst i dagsljus) med hästsällskap.

Angående fodret så skulle jag skippa kraftfodret helt sålänge, hö räcker gott och väl men den lugna träningen ni gör nu. Onödigt att både ta bort det gamla fodret och samtidigt lägga till något han inte är van vid.
Att ge hästen ett visst foder "för att det ingår" låter dumsnålt. Köp det hästen behöver, som sagt så är det faktiskt ganska många hästar som snedtänder på havre.
 
Sv: Rädd för allt och bara gnäggar!

Enligt min erfarenhet (behöver mao inte stämma) så brukar man kunna se reaktion på foder redan efter ett par dagar. Vi har för massa år sedan haft ett sto som inte tålde havre alls. Hon blev hispig, nervös, het, orolig och for runt som en tok när hon skulle köras. Så fort vi slutade med havren lugnade hon ned sig. Hon fick inte mycket havre alls, bara ett par nävar om dagen, men det räckte för att hon skulle bli tossig.

Säger inte att det absolut är havren, men om han fortsätter bete sig såhär oroligt om 1-1½-2 veckor så kan det kanske vara värt att sluta med havren och ge honom t.ex. havrefri müsli istället, kanske uppblandat med lite uppblött betfor eller liknande.

Personligen försöker jag vara försiktig med att ge havre om hästen inte absolut måste ha det för att komplettera grovfodret.

I övrigt tycker jag du ska slopa att rida ut ensam någon vecka till. Longera/tömkör i paddocken/ridhuset, rid ut ihop med någon annan häst, pyssla och bara ha det trevligt.
 
Sv: Rädd för allt och bara gnäggar!

Börja inte trixa med "nh övningar" förrän du känner hästen. Det kommer göra den ännu mer otrygg (om den inte brukar tränas så) när du ska börja "bråka" med den på allt annat.

Det är jättebra att du tar det lugnt med tanke på ben och leder, men FÖR lugnt är inte heller bra. Rid på lite halvlugnt istället för att bara skritta. Gör saker som hästen tycker är roligt osv.
Och ge den lite tid. Ska den släppas in med nya hästar blir det ytterligare en ny grej. Ge den ett par månader så ska du se att den kommer bli mkt bättre.
 
Sv: Rädd för allt och bara gnäggar!

KL

tror också att hästar är olika 'hispiga' på nya ställen lite beroende på vart dom hamnar, hur nya stallmiljön är. Kommer man till ett livligare stall eller så så tar det ju längre tid och vice versa. Ex. om alla ägare tar in en häst i taget och fodrar bara sin häst så blir det mycket svårare att komma in i rutin (jämfört med om alla går in och ut samtidigt och fodras samtidigt, dessutom med samma människor).

Men oavsett hur lång tid det tar så måste du vara noga TS, att han inte får göra som han vill när du är med, det är definitivt inte OK att gå över dig! En häst väger rätt många kilo och kan ju fort bli farlig... Men vänta med att rida ut och träna på enkla saker från marken tills dess att han inte känner sig övergiven. (t.ex. stå still på kommando, (både på gången, när ni promenerar och under ridning) 'gå fot i koppel' (backa honom två steg om han springer före dig). Saker som gör att han ser dig helt enkelt. (sedan tar det inte så lång tid innan han kommer på att du kan få honom att känna sig duktig också).
 
Sv: Rädd för allt och bara gnäggar!

Jag tror också att det är allt som är nytt.

Jag köpte min nya i augusti och först var hon jättestressad och stissig i ett par veckor. Sen lugnade hon ner sig, och sen ett tag efter det så fick hon komma in i en annan hage eftersom hon skulle gå med stona, då var hon lika stressad och stissig igen i 2 veckor. Sen bytte vi hage för ett par veckor sen, så hon gick fortfarande med "sin" flock, men i den hagen hon gick i innan. Alltså var inget direkt nytt, men ändå blev det en reaktion som varande i 2 veckor.

Nu är allt som det ska vara och hon är sitt lugna jag igen. Dock gnäggar hon fortfarande i stallet ibland. Men i övrigt är hon lugn och fin. :)
 
Sv: Rädd för allt och bara gnäggar!

Min häst (köpt i mitten av aug.) är av naturen flockbunden. Fram tills nyligen (någon vecka) har han gnäggat väldigt mycket när vi varit ute, så fort han så mycket som anat en annan häst någonstans (han hördes hem till stallet - flera kilometer bort...). Samtidigt var han väldigt testig, och försökte ofta vända hemåt (vi har haft en hög med duster, och har dem fortfarande). Mötte vi en annan häst ute, var det till att hålla hårt i tyglarna... Jag har gått mycket promenader istället för uteritter.

Ge hästen lite tid. Var tydlig med var gränserna går.
 
Sv: Rädd för allt och bara gnäggar!

Hej Mickan!
Grattis till nya hästen, vad roligt för dig :)

Först vill jag säga som de andra. Det är nog bara för att den är ny som den håller på som den gör. Ge den tid så löser det sig nog snart! Med det i bakhuvudet känns det nog bättre för dig och du utstrålar kanske ett större lugn kring hästen. Försök att rida ut med sällskap första tiden eller ta en promenad med hästen (om du inte är i ridhuset vill säga).

Min häst är en riktig ”koma”-häst på gången. Har flera gånger fått frågor som ”har du tempat honom?” eller ”ska du verkligen rida när han ser ut sådär?”. Men t.o.m. han kan steppa omkring på gången i helt nya miljöer, så det är alltså inte så konstigt.

Sen är jag av den åsikten att om hästen blir stressad/rädd ute så är det bättre att sitta av och leda förbi den. Hästen fattar ju inte att man som ryttare tycker att det är jobbigt att sitta av och på (alltså tycker jag inte att man kan säga att ”hästen vunnit” bara för att ryttaren suttit av, som en del anser). Istället får man förbi hästen på ett lugnare och trevligare sätt än att pressa den framåt uppsutten. Då blir det antagligen lättare att få förbi hästen, även uppsutten, i fortsättningen. Sitter man kvar och försöker pressa förbi blir det bara ett större stressmoment.

Lycka till med din nya häst :)

Sara
 
Sv: Rädd för allt och bara gnäggar!

Lugn och fin, tycker jag. Min vän C har en häst som hon haft ganska länge, men han blir precis sådär när hon bytt stall, det tar någon månad för den hästen innan han funnit sig och varvat ner på det nya stället, även om han stått där någon gång tidigare.
 
Sv: Rädd för allt och bara gnäggar!

Va kul med egen häst!

Jag köpte också min första egna häst i april i år, och han var precis likadan när jag fick ner honom, men men tålamod, rätt stallplats och stöd från nära, kära och min suveräna tränare, och buke såklart! Så är han nu som han var när jag provred honom, lugn och sansad, nu kan jag till och med rida ut själv, det gick inte för några månader sen! Det tar tid, men ge honom och dig själv tid. Jag försökte ha någon med mig eller i alla fall rida på banan bredvid hagen, då gick det bra även om han fortfarande var spänd och tittig!

Nu har jag min drömhäst, den häst jag tittade på i mars och april, det var väldigt nära att jag gav upp ett tag när allt kändes väldigt jobbigt, men jag tog mig tiden och det gick!

Ta det lugnt och tänk på att allt för hästen är nytt, det är inte lätt att bara flytta till nytt stall, ny ryttare, nya hästar och nytt foder osv. Få honom att lita på dig!

Lycka till!!
 
Sv: Rädd för allt och bara gnäggar!

Hej o Grattis till hästen! :laugh:

Jag köpte ny häst för två veckor sen :) och flyttade honom från stället där han föddes till ett inackorderingstall ett par mil bort. Han är världens coolaste fyra åring och jag tar det suuuper lugnt!

Har ridit tre gånger sen han kom och det utan stora krav. Han är lite med stressad och på tårna på nya stället och jag känner att jag inte vill att det ska hända något onödigt så jag tar det lilla lugna!! Däremot så "hänger" vi varje dag :laugh: typ är ute och går eller latjar på banan, lite följa john och bommar och stanna och så. tömkör lite i ridhuset eller longerar! umgås lixom...

det tror jag kommer löna sig sen när vi börjar träna lite mer på allvar att han känner sig hemma...

det kanske är mera tid din häst behöver?! göra lite saker tillsammans utan att rida?

det klart det är skillnad för dig som har en äldre häst men han kanske är känslig?!


;) tusen lycka till och hoppas det löser sig!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 010
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 597
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp