Rädd för allt och bara gnäggar!

Sv: Rädd för allt och bara gnäggar!

Säger som de andra, ta det lugnt. :)

Har hästen haft samma ägare och stall länge innan dig? Hur har förra stallet varit?
Han har ju just flyttat från allt invant och alla kompisar och rutiner. Det är inte konstigt att allt är läskigt och konstigt.

Jag kan ju bara ta min egen tant som exempel. Hon är universums coolaste häst. I vanliga fall kan man smälla en bomb bredvid henne och hon skulle knappt vifta på örat ens. Vi flyttade till ett stall förut, ingen reaktion. Hon var precis som vanligt, fast ganska seg och tjurig. (ehmm...som sagt, som vanligt :o)

Sen flyttade vi till vårt nuvarande stall...och det tog ca en dag sen hade jag en sjövild unghäst. Hon hoppade och studsade och gnäggade på allt och alla. (hon var då 20 år tror jag) Hon var inte alls som hon brukar. Det tog nog ca 2 veckor innan hon kom ner på jorden igen. Och då var det ju samma matte/lillmatte men nytt ställe 'bara'.

Hon har fortfarande små 'bus-perioder' 2 gånger om året sen vi flyttade dit. Efter klippningen/uppstallningen på hösten och när våren börjar. Då är hon sjövild i 2 veckor innan hon går tillbaka till sin vanliga coolhet.

Så jag tror att du bara ska ta det lugnt och att ni kanske kan ta tid nu i början till att bara lära känna varandra. Gå promenader, rykta, mys :) Låt det ta tid. Kanske finns det någon att rida ut tillsammans med? Min häst går ofta som 'lugnande' sällskap till hästar som rids in, unghästar och oroliga hästar (när hon inte har sina knäppa perioder alltså ^^).

Min gammelman däremot hann stå i några stall under åren och han brydde sig aldrig halvsju så länge jag var med honom. Var jag borta eller dröjde så var han väldigt orolig, men han var en väldigt 'mattebunden' häst om man säger så. Men vi hängde ju också ihop i måååånga år, tills han fick bli avlivad när han nästan var 30 år. Tant är inte alls mattebunden på det viset men reagerade starkare. Så de är ju olika individer och du kommer ju att lära känna just din häst. :)
Lycka till med hästen. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Rädd för allt och bara gnäggar!

jag säger då det, ge hästen tid! och att han gnäggar är väl egentligen inget negativt? han är självklart nervös över att vara på en ny plats. Ta med någon annan och rid ut så han inte är ensam, promenera och låt honom vänja sig och märka att han kommer komma tillbaka till stallet igen. Och håll koll på hästen i och med att du dragit ner så himla mycket på fodret på så kort tid.
 
Sv: Rädd för allt och bara gnäggar!

Grattis till ny häst :)

Säger som dom andra, hästen är orolig över förändringarna i sitt liv och ser inte dig som sin trygga punkt i tillvaron ännu. Vill då inte lämna dom andra hästarna för att det är dom som är hans trygghet.

Jag skulle inte börja med någon "NH", rid o ta det lugnt bara, och var mycket med hästen, borsta länge o mysa, ta ut den för hand o låt den beta lite. Gör dig själv till den där fasta trygga punkten i hästens tillvaro.

Den kommer att lugna ner sig efter ett tag.
 
Sv: Rädd för allt och bara gnäggar!

Grattis till hästköpet!

Som de flesta andra har skrivit här så bör du ju ge honom lite tid. När jag har kommit till nya stall brukar jag alltid låta min häst känna in sig minst en vecka så att hon får chansen att känna sig trygg i sin box, hage och med det runtomkring innan jag hoppar upp och ger mig i skogen.


Sen brukar jag i början alltid försöka få med mig någon från stallet som kanske har en trygg häst som inte gör så mkt affär av allt. Det brukar bringa lite lugn och ro till min.

Hästen måste ju få en chans att känna sig trygg med dig! Det går ju inte på en dag direkt. Ge honom lite tid och stressa inte fram ridturerna. Det kommer säkert bli kanon tillslut.
 
Sv: Rädd för allt och bara gnäggar!

Det som behövs är som flera andra sagt tid och tålamod. Allt är nytt för hästen och ni behöver lära känna varandra innan han kan lita på dig. Jag skulle gått promenader istället för att rida ut så länge och ridit honom i paddock ridhus så länge samt tömkört och jobbat från marken. Jag hade inte heller gett honom nytt foder när han precis flyttat, en sak i taget! Havre är inget alla hästar tål. Efter någon månad när ni känner varandra lite bättre hade jag tagit hjälp av tränare.

Lycka till!
 
Sv: Rädd för allt och bara gnäggar!

Försök att ha ett så inrutat schema (samma saker på samma tider) som möjligt de första veckorna så att han får något att "förhålla sig till". Lite "jaha - det är SÅ det är här!". När det är nytt-nytt-nytt hela tiden befinner han sig i ständig "beredskap".

Säger som övriga - lycka till. Om ett par månader har du helt andra saker att ta tag i, jobba med och oroa dig för. Det är ju så det är med hästar. Du kan ta det lugnt - han coolar ner sig när han anpassat sig i den nya tillvaron.
 
Sv: Rädd för allt och bara gnäggar!

hej hej. låter som kloka ord du redan fått. jag vill bara ge lite tips. jag har heller inte läst alla inlägg, så kanske detta är en upprepning.
när du borstar hästen så borsta lugnt, tänk på att andas själv, låter knäppt men hästen måste känna ditt lugn. ta i mankammen och kläm lite från öron till manke. när hästar är sociala så "putsar "de ju varandra i manen. stryk sagta med dina händer över kroppens kropp. jag tror oxå hästen kommer lugna sig om du ger den tid, jag ville bara ge lite tips för att stärka kontakten mellan dig och hästen. och gå även ut med häste och bara vara sociala. hoppas det löser sig.
 
Sv: Rädd för allt och bara gnäggar!

Wow vilken tur jag har haft! Köpte och fick hem min häst i Lördags, och han är hur cool som helst. Jag har inte haft problem med någonting än så länge, rider själv, inga problem att ta in honom i stallet själv. Han gneggar en gång ifall hans hagkompis gör det, men stressar inte upp sig. Han är dessutom fullblod, men har inte alls de nerverna. Han äter dock inte havre, för det tål han inte.
Havre är något som ingår i stallhyran hos oss med, men jag valde ändå att ge honom det musli han ätit innan och det får vara värt de pengarna.

Lite sent ute kanske jag tror också det är allt nytt som är "problemet", med lite tid ska det nog lösa sig. Har du frågat förra ägaren om han kan äta havre? Hade det varit min häst hade jag nog gett honom det han åt innan i början i alla fall.
Hoppas ni hittar varandra :)
 
Sv: Rädd för allt och bara gnäggar!

KL

När jag får hem hästar brukar ja mest låtan den vara de första två veckor, lära känna hästar, mig, miljön. m.m
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
252
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
3
· Visningar
381
Senast: EmmaN
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Stereo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp