Rädd för att Galoppera!

G

Ganti

Hej!
Jag har ridit på lektion på Islandshästar i en termin nu. Återfalls ryttare. Jag har galopperat på Nordsvenskar, Fjordingar och andra större hästar förrut och det har inte varit något problem.

Häromsistens när vi skulle galoppera var jag nära att trilla av. Hittar inte rytmen! Likadant när jag var på turridning för några dagar sedan, först gick det bra, men strax började jag bli rädd och kände hur jag vinglade! var aldeles skakig efteråt och känner mig rädd för galopp. Och alla säger att det är lätt att galoppera!
Ska nu på turridning på onsdag och vet då att vi får galoppera, men jag vet inte om jag vågar!

Har ni något bra råd att ge mig? Är det svårare på Isisar?
 
Sv: Rädd för att Galoppera!

Det första du måste tänka på är om du själv är redo för att galoppera. Ridning ska alltid vara roligt, om än lite kämpigt ibland. Kanske du ska backa ett steg i din ridning och inte galoppera på ett tag?

Om du bestämmer dig för att du är redo för att galoppera iallafall, så tänk inte så mycket på det. Slappna av och tänk på något roligt istället. Att galoppera är lite som att sitta på en gunghäst. Dock galopperar alla hästar på lite olika sätt, så på vissa är det enklare att sitta, och på vissa svårare. Kan du inte få någon att till exempel longera dig och hästen, så du får känna rytmen utan att du själv behöver ha ansvar för hur och att hästen går?


MVH/ ED
 
Sv: Rädd för att Galoppera!

*kl*
Storleken kan också spela in. Det är svårare att hitta rytmen på en lite mindre häst, särskillt om den som de isisar jag känner till gärna galoperar SNABBT, för de tycker att det är roligt.

Själv kan jag inte sitta bra i traven på ponnysar, men sätt mig på en stoor häst, och jag sitter som gjuten.

Däremot håller jag med, tycker du inte att det är kul, då ska du inte göra det. Ridning ska vara roligt, inte skrämmande!
 
Sv: Rädd för att Galoppera!

Jag blev också rädd förut, när det närmade sig galopp.
Rider en D-ponny i skogen en gång i veckan och
han blev ofta tok-glad och ville rusa iväg.
Nu känner vi varandra lite bättre och han lyssnar mer.

Jag har hjälpt mig själv genom mental träning.
När jag går och lägger mig brukar jag föreställa mig ett scenario.
Jag ser framför mig hur hästen drar iväg.
I "synen" hanterar jag situationen genom att t ex andas lugnt,
sänka axlarna, trampa ner hälarna, flytta på bettet, prata med hästen och hitta rytm och balans.

När situationen sedan blir verklighet har jag redan varit med om den.
Förstår du vad jag menar?
När hästen galopperar i väg är jag förberedd.
Min hjärna kan inte skilja på fantasin och verkligheten utan
plockar fram de "erfarenheter" jag använde mig av
i min mentala träning.

Att andas tungt och hålla sig lugn är också viktigt.
Jag brukar prata lugnt med hästen.
Det är som om han känner av alla fjärilarna i min mage
och blir lika nervös som jag...
 
Sv: Rädd för att Galoppera!

Var med på en skritt o travtur till att börja med.
Hemsk att ha ångest för ridturen.

Jag skulle inte vilja rida på en nordsvensk i full karreta.
 
Sv: Rädd för att Galoppera!

Ganti skrev:
Hej!
Jag har ridit på lektion på Islandshästar i en termin nu. Återfalls ryttare. Jag har galopperat på Nordsvenskar, Fjordingar och andra större hästar förrut och det har inte varit något problem.

Häromsistens när vi skulle galoppera var jag nära att trilla av. Hittar inte rytmen! Likadant när jag var på turridning för några dagar sedan, först gick det bra, men strax började jag bli rädd och kände hur jag vinglade! var aldeles skakig efteråt och känner mig rädd för galopp. Och alla säger att det är lätt att galoppera!
Ska nu på turridning på onsdag och vet då att vi får galoppera, men jag vet inte om jag vågar!

Har ni något bra råd att ge mig? Är det svårare på Isisar?


måste du sitta ner då? det är oftast lättare att stå upp lite i lätt sits, då blir det inget skumpande. håll lite i manen så kan du få lite balans därifrån också. annars om du sitter i sadeln så kan du ju prova med att hålla i manen även där eller i framvalvet som man gjorde när man ibörjan då man inte alls hade någon balans över huvud taget..;)
 
Sv: Rädd för att Galoppera!

Ganti skrev:
Har ni något bra råd att ge mig? Är det svårare på Isisar?

Jag tycker att det är svårare. Just för att dom är så små och för att det blir svårare med balansen(jag är lång). För mig är det svårare att stå upp, lättare att sitta ner och försöka hitta balansen.

Annars brukar det vara bra att bli longerad. Kan du inte försöka få några lektioner i sitsträning?
 
Sv: Rädd för att Galoppera!

Hej!
Vad bra att så många har svarat mig.
Jag kom på att jag skulle fråga om ni tror att det har någon betydelse att jag är lång 179 cm. Den enda isisen jag inte har känt mig nervös på vid galopp är den som är stört i stallet. Kanske skulle jag börja rida "stor"häst....
 
Sv: Rädd för att Galoppera!

Ganti skrev:
Jag kom på att jag skulle fråga om ni tror att det har någon betydelse att jag är lång 179 cm. Den enda isisen jag inte har känt mig nervös på vid galopp är den som är stört i stallet. Kanske skulle jag börja rida "stor"häst....
Då känns det som ett balansprolem. Tränar du upp den så blir det nog bättre. Prova att ta några sitslektioner innan du blir mera osäker. För mig är mycket en vanesak, men jag känner mig fortfarande mera lagom på storhästen.
 
Sv: Rädd för att Galoppera!

Mitt råd är att du slappnar av!
Försök att komma ihåg hur härligt det är att galoppera. Tänk bara så, tänk inte; "nu går det år helvete igen", utan bara slappna av och följ med!
:D
 
Sv: Rädd för att Galoppera!

Jag är också 179 lång, och precis som du, så känns det som att jag sitter "ostadigare" på islänningen än på "stora" hästarna. På storhästarna är det mer att vila benen intill. Kontakten hela vägen ner försvinner. Det är lättare att vingla till om man inte sitter korrekt. Å andra sidan är fallet ner på backen inte så stort på islänningen, varför det känns mycket behagligt ändå.
 
Sv: Rädd för att Galoppera!

Idag är jag så glad. Har varit och ridit på Islandshäst och jag har galopperat!:banana: Inget problem alls! Men jag var så nervös innan. Vi skulle trava egentligen men min pålle tog några galloppsprång, höll in honom och travade igen. Sedan när vi verkligen skulle galoppera var jag inte spänd längre och det gick jätte bra. Hade ingen koll på höger och vänster galopp, men jag trillade inte av eller tappade balansen.

Känns just nu fantastiskt!:bump:
 
Sv: Rädd för att Galoppera!

Visst är de härliga, islandshästarna. Strunta i att du är lång. Du vänjer dig. Är själv 172 cm och har två små isisar på 125 och 128 cm. :)
 
Sv: Rädd för att Galoppera!

Ganti skrev:
Hej!
Vad bra att så många har svarat mig.
Jag kom på att jag skulle fråga om ni tror att det har någon betydelse att jag är lång 179 cm. Den enda isisen jag inte har känt mig nervös på vid galopp är den som är stört i stallet. Kanske skulle jag börja rida "stor"häst....

Kanske du har svaret där! :) Jag är också lång, 1.78, och jag tycker det känns som om jag inte har någonting framför mig! Speciellt om det är en liten Isis som dessutom inte är så högrest.

Red en kompis Isis för ett tag sedan och den var mycket större och maffigare och då kände jag inte alls så. Så testa någon större Islänning. :)
 
Sv: Rädd för att Galoppera!

jag tycker också att islänningar (en del iaf) har en lite annorlunda galopp än större hästar. vet inte om det beror på storleken. de islänningar jag ridit har inte samma gung i galoppen utan det har mer känts som busig ponny. nåja båda sorterna har sin tjusning, gäller bara att hitta vad du trivs bäst med så blir nog galopperandet kul igen.
 
Sv: Rädd för att Galoppera!

Visst har islänningar en snabbare galopp... Men kan det inte vara så att den har lagt sig i pass istället?? Det är verkligen inte bekvämt och det finns definitivt ingen "rytm" att hålla sig till. En del islänningar väljer pass framför galopp när de inte har tillräcklig egen balans. Länden tror jag inte är något problem, själv är jag 180 cm och min isis 137 cm.
 
Sv: Rädd för att Galoppera!

Ganti skrev:
Hej!
Jag har ridit på lektion på Islandshästar i en termin nu. Återfalls ryttare. Jag har galopperat på Nordsvenskar, Fjordingar och andra större hästar förrut och det har inte varit något problem.

Häromsistens när vi skulle galoppera var jag nära att trilla av. Hittar inte rytmen! Likadant när jag var på turridning för några dagar sedan, först gick det bra, men strax började jag bli rädd och kände hur jag vinglade! var aldeles skakig efteråt och känner mig rädd för galopp. Och alla säger att det är lätt att galoppera!
Ska nu på turridning på onsdag och vet då att vi får galoppera, men jag vet inte om jag vågar!

Har ni något bra råd att ge mig? Är det svårare på Isisar?

Du måste försöka komma över din rädsla på något vis. Är man rädd så spänner man sig och då brukar det aldrig gå bra att galoppera. Om man är minsta lilla spänd brukar hästen känna av det och då blir hästen i sin tur också nervös.
Försök att vara så avslappnad som möjligt, då brukar det gå bäst att följa med i rytmen, oavsett om hästen är liten eller stor. Ta mantag om du är lite obalanserad men knip absolut inte åt med låren eller underskänklarna, då hamnar du i obalans och hästen springer bara fortare. Var lös i höften och luta dig lite bakåt. Dra inte heller hårt i tyglarna om du tycker att det går för fort, det kan bara trigga vissa hästar. Var lugn och samlad och om du vill sakta av, slutar du helt enkelt att följa med i hästens rörelser, samlar ihop tyglarna och använder rösten för att sakta ner hästen. Ge hästen mycket beröm om den gör som du vill...
 
Sv: Rädd för att Galoppera!

axel skrev:
Jag skulle inte vilja rida på en nordsvensk i full karreta.

då har du missat något;) man kan knappt sitta bättre:D

Till Trådskaparen:
Känner du dig skrämd över att galoppera så gör det inte! Ta det lugnt istället och trava eller nåt. Och kommer hästen upp i galopp ändå så försök samla dig och slappna av, går det bra så fortsätt, går det inte bra så övergå till tölt, om det nu är en islandshäst. Man ska inte göra någon som man inte vill. Känn efter ordentligt:)
 

Liknande trådar

Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 772
Senast: Sar
·
Hästvård Jag vill bolla lite med er som har eller har haft en häst med problem med luftvägarna. Eller bara på något sätt har erfarenhet eller...
Svar
6
· Visningar
1 100
Senast: Miikan89
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
6 857
Senast: akleja
·
Hoppning Ok.. har en 4 åring med bra stam som redan från början visade ovilja att löshoppa, något som förvånade mig lite då unghästar bruka tycka...
Svar
13
· Visningar
2 230
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp