Rädd för att hoppa terräng

Kristall

Trådstartare
Hej!
I sommar ska jag och några till på stallet jag rider på följa med våran tränare och hoppa terräng på granngårdens (inte företaget alltså) terrängbana. Jag kommer rida min medryttarhäst som är väldigt duktig på att hoppa terräng och har gjort det många gånger förut.
Problemet med detta är att jag är rädd för att hoppa terränghinder. Jag har aldrig gjort det innan så detta kommer bli min första gång. Min medryttarhäst kan dessutom bli väldigt pigg alltså så pass pigg att jag inte kan bromsa henne.
Min bästa vän kommer att vara med och rida hon med. Hon har hoppat terräng innan och är inte rädd. Jag hoppas att hennes lugn kommer smitta av sig på mig.
Jag undrar om ni har några tips på hur jag ska göra för att inte vara mer rädd. Har ni några frågor så svarar jag gärna på dem:)
 
Hej!
I sommar ska jag och några till på stallet jag rider på följa med våran tränare och hoppa terräng på granngårdens (inte företaget alltså) terrängbana. Jag kommer rida min medryttarhäst som är väldigt duktig på att hoppa terräng och har gjort det många gånger förut.
Problemet med detta är att jag är rädd för att hoppa terränghinder. Jag har aldrig gjort det innan så detta kommer bli min första gång. Min medryttarhäst kan dessutom bli väldigt pigg alltså så pass pigg att jag inte kan bromsa henne.
Min bästa vän kommer att vara med och rida hon med. Hon har hoppat terräng innan och är inte rädd. Jag hoppas att hennes lugn kommer smitta av sig på mig.
Jag undrar om ni har några tips på hur jag ska göra för att inte vara mer rädd. Har ni några frågor så svarar jag gärna på dem:)
Vill du göra det? Om du kommer fram till att du vill, berätta för tränaren hur du känner och gör inte mer än du känner att du vill. Poängen är att få en bra känsla. Alla terrängträningar börjar med uppvärmning över småhinder, stockar på marken typ där man tränar på start och stopp, galopptempon etc kanske är det lagom första gången? Prata med tränaren så du känner dig trygg, det blir roligast både för dig och hästen! Själv tycker jag terräng alltid är lite skräckblandad förtjusning, varje gång trots att jag tränat i många år, men görs det på rätt sätt är det otroligt peppigt, och verkligen roligt för både häst och ryttare, min känsla är att ofta har man vågat mer än man trodde när man åkte dit!
 
Hej!
I sommar ska jag och några till på stallet jag rider på följa med våran tränare och hoppa terräng på granngårdens (inte företaget alltså) terrängbana. Jag kommer rida min medryttarhäst som är väldigt duktig på att hoppa terräng och har gjort det många gånger förut.
Problemet med detta är att jag är rädd för att hoppa terränghinder. Jag har aldrig gjort det innan så detta kommer bli min första gång. Min medryttarhäst kan dessutom bli väldigt pigg alltså så pass pigg att jag inte kan bromsa henne.
Min bästa vän kommer att vara med och rida hon med. Hon har hoppat terräng innan och är inte rädd. Jag hoppas att hennes lugn kommer smitta av sig på mig.
Jag undrar om ni har några tips på hur jag ska göra för att inte vara mer rädd. Har ni några frågor så svarar jag gärna på dem:)
Terräng är jätteroligt, det bästa är om det är första gången är att hoppa låga hinder, som man t ex. kan trava emot, sen hoppa en och en med de som väntar lite utspritt runt omkring så inte hästarna taggar till för att den framför försvinner iväg.
Jag tycker personligen det känns mer naturligt att hoppa terränghinder än vanliga banhoppningshinder.
Hästarna får oftast en helt annan bjudning på terränghinder då de är mer naturliga även för hästen.

Jag har en gång i tiden varit rädd för att hoppa, speciellt när hindret börjar bli höga, men när jag var på Irland på ett terrängläger, var den känslan som bortblåst, jag satt på en trygg häst som gjort det förut och vi kunde lita på varandra.
När vi hoppade fanns det alltid två alternativ ett lägre alternativ och ett högre. Sen när jag kom hem vågade jag knappt hoppa vanliga banhoppningshinder för de var superläskiga. 😅 🙈

Jag tänker när det är första gången behöver man inte lägga ribban så högt, kanske bara testa hoppa över några låga stockar och sen nöja sig med det om hästen blir för pigg, sen nästa gång kan man höja den och jobba vidare osv.
Jag tror det kommer gå jättebra för dig, du har med din tränare som troligen känner både dig och hästen väl. :heart
 
Känns rätt rimligt att vara rädd för terränghoppning. Jag hoppar iofs aldrig, men skulle aldrig låta någon annan hoppa terräng med min häst. Onödig skaderisk.
 
Hej!
I sommar ska jag och några till på stallet jag rider på följa med våran tränare och hoppa terräng på granngårdens (inte företaget alltså) terrängbana. Jag kommer rida min medryttarhäst som är väldigt duktig på att hoppa terräng och har gjort det många gånger förut.
Problemet med detta är att jag är rädd för att hoppa terränghinder. Jag har aldrig gjort det innan så detta kommer bli min första gång. Min medryttarhäst kan dessutom bli väldigt pigg alltså så pass pigg att jag inte kan bromsa henne.
Min bästa vän kommer att vara med och rida hon med. Hon har hoppat terräng innan och är inte rädd. Jag hoppas att hennes lugn kommer smitta av sig på mig.
Jag undrar om ni har några tips på hur jag ska göra för att inte vara mer rädd. Har ni några frågor så svarar jag gärna på dem:)
Berätta för tränaren att du är rädd. Om du inte visar det kan tränaren inte hjälpa dig. Det är vanligt att man som tränare får elever som är rädda för något. Så du är inte ensam!
Om du tar upp det med din tränare kan ni ha en dialog om det och lägga upp din träning så att du känner dig så trygg som möjligt.

Hoppas du får en rolig träning i terrängen!
 
Terräng är skitkul (enligt min högst personliga preferens) när man väl kommit igång och på nybörjarnivå är det oftast ganska odramatiskt. Se det som att ni är på uteritt och bara tar er över lite stockar och grenar som råkar dyka upp i er färdriktning.

Och, det är helt okej att stå över några hinder om man inte känner sig trygg. Som tuaphua skrev, prata med tränaren innan och säg som det är, att du kanske inte vill hoppa alla hinder. Då blir det ingen stor grej om du bara säger "jag står över" när det blir din tur ´´.
 
Hej!
I sommar ska jag och några till på stallet jag rider på följa med våran tränare och hoppa terräng på granngårdens (inte företaget alltså) terrängbana. Jag kommer rida min medryttarhäst som är väldigt duktig på att hoppa terräng och har gjort det många gånger förut.
Problemet med detta är att jag är rädd för att hoppa terränghinder. Jag har aldrig gjort det innan så detta kommer bli min första gång. Min medryttarhäst kan dessutom bli väldigt pigg alltså så pass pigg att jag inte kan bromsa henne.
Min bästa vän kommer att vara med och rida hon med. Hon har hoppat terräng innan och är inte rädd. Jag hoppas att hennes lugn kommer smitta av sig på mig.
Jag undrar om ni har några tips på hur jag ska göra för att inte vara mer rädd. Har ni några frågor så svarar jag gärna på dem:)
Jag tycker själv det låter smått livsfarligt att ge sig ut i terrängen på en häst som inte går att bromsa. Jag skulle nog lösa det problemet först, innan jag gav mig på hinder. Annars finns det ju en del som går att göra på själva träningen - t ex låta din häst hoppa först, bort från gruppen, snarare än vänta till sist och stå och tagga för att springa till de andra. Inte hoppa mer än ett hinder i följd, osv.
 
Inbillar mig det. Men ja, min häst gillar att riva hinder, så fasta hinder känns som en kass grej då.
Såvida hästen inte går rätt genom hindren så bommarna far, så brukar det inte vara något problem. Terränghinder för ovana är låga och inbjudande, inte ens den mest träbenta häst har någon risk att rumpla på dem. Oftast hoppar ju hästarna bättre i terrängen, eftersom hindren är mer inbjudande.
 
Terräng är jätteroligt, det bästa är om det är första gången är att hoppa låga hinder, som man t ex. kan trava emot, sen hoppa en och en med de som väntar lite utspritt runt omkring så inte hästarna taggar till för att den framför försvinner iväg.
Jag tycker personligen det känns mer naturligt att hoppa terränghinder än vanliga banhoppningshinder.
Hästarna får oftast en helt annan bjudning på terränghinder då de är mer naturliga även för hästen.

Jag har en gång i tiden varit rädd för att hoppa, speciellt när hindret börjar bli höga, men när jag var på Irland på ett terrängläger, var den känslan som bortblåst, jag satt på en trygg häst som gjort det förut och vi kunde lita på varandra.
När vi hoppade fanns det alltid två alternativ ett lägre alternativ och ett högre. Sen när jag kom hem vågade jag knappt hoppa vanliga banhoppningshinder för de var superläskiga. 😅 🙈

Jag tänker när det är första gången behöver man inte lägga ribban så högt, kanske bara testa hoppa över några låga stockar och sen nöja sig med det om hästen blir för pigg, sen nästa gång kan man höja den och jobba vidare osv.
Jag tror det kommer gå jättebra för dig, du har med din tränare som troligen känner både dig och hästen väl. :heart
Ser jag glömde visst skriva det. När vi hoppade terräng på ridskolan skulle vi stå utspritt på fältet så inte alla de som inte hoppar står i en klunga, så den hästen som hoppar vill springa till ”kompisarna”.
Tyckte det kändes som ett bra knep, när vi hoppade terräng på en lektion var det flera som var rädda, men när de väl kommit över några låga stockar så tyckte många av dom att det var riktigt roligt. Helt klart något man ska testa på någon gång.

Prata med din tränare så kommer det nog gå jättebra. 😊
 
Ser jag glömde visst skriva det. När vi hoppade terräng på ridskolan skulle vi stå utspritt på fältet så inte alla de som inte hoppar står i en klunga, så den hästen som hoppar vill springa till ”kompisarna”.
Tyckte det kändes som ett bra knep, när vi hoppade terräng på en lektion var det flera som var rädda, men när de väl kommit över några låga stockar så tyckte många av dom att det var riktigt roligt. Helt klart något man ska testa på någon gång.

Prata med din tränare så kommer det nog gå jättebra. 😊
Det är ju just det man vill undvika med en häst som har en tendens att tagga upp och inte gå att stoppa. De har i princip alltid mer bjudning när de springer till kompisarna, så det får ju vara väldigt lugna hästar för att de ska vara säkra när man rider som siste man mot kompisarna. Särskilt om hästen tycker det är kul och inte har hoppat terräng på ett tag, då kan det bli lite rodeo!

Vet tränaren om det där så tar man de piggaste hästarna först och de sävligaste sist, och utnyttjar att de flesta hästar hellre springer till kompisarna än ifrån dem.
 
Hej!
I sommar ska jag och några till på stallet jag rider på följa med våran tränare och hoppa terräng på granngårdens (inte företaget alltså) terrängbana. Jag kommer rida min medryttarhäst som är väldigt duktig på att hoppa terräng och har gjort det många gånger förut.
Problemet med detta är att jag är rädd för att hoppa terränghinder. Jag har aldrig gjort det innan så detta kommer bli min första gång. Min medryttarhäst kan dessutom bli väldigt pigg alltså så pass pigg att jag inte kan bromsa henne.
Min bästa vän kommer att vara med och rida hon med. Hon har hoppat terräng innan och är inte rädd. Jag hoppas att hennes lugn kommer smitta av sig på mig.
Jag undrar om ni har några tips på hur jag ska göra för att inte vara mer rädd. Har ni några frågor så svarar jag gärna på dem:)

Är det ägaren som brukar hoppa terräng på hästen? I så fall kanske du kan be hen följa med, ha med sin utrustning, vara beredd att ta över om du tycker det blir för läskigt och vara moraliskt stöd på marken. Beroende på hur hästen funkar kan hen kanske ta några av de första sprången så att du får se hur hästen beter sig och den får hoppa av sig det värsta glädjeruset om den funkar så, eller ta några språng i mitten, när hästen taggat till ordentligt om den gör det. Eller så behöver hen inte rida alls, men i alla fall jag blir tryggare bara av att veta att någon kan ta över om det behövs.

Som andra skrivit, berätta för tränaren att du är rädd! Hen kan förmodligen anpassa träningen på ett bättre sätt om du berättar det.

Och kom ihåg att du gör det för att det är kul! :D Känns det inte kul att göra något annat än att trava över någon liten pinne, skritta upp för en bank eller plaska lite i vattnet så behöver man inte göra mer än så!
 
Jag har hoppat på ström på terrängträning med ridskolehäst också. Tror det är olika hur tränare lägger upp det.

Ah, nu när du säger det så har jag nog också sett någon som lagt upp filmer från ridskoleträningar där de gör så! Men då är det ju bara skolhästar som känner varandra och är vana att gå på led.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Lutten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 377
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 710
Senast: Sootie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 059
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp