Rädd för hästar??!

H

horse_tjej

Hej!

Jag är en tjej som nyss har börjar rida (Lite mer än en termin) och jag är lite rädd för hästar! Det kanske låter konstigt, men så är det. Och nu undrar jag om någon kan hjälpa mig?!

Det är så att, jag är bara rädd när jag ska gå in i boxen till dem (inte alla hästar, bara några) och inte när jag rider. Det brukar kanske vara tvärt om??! :angel:

Ja, och när jag ska sadla en häst till exempel, så försöker den bitas och nafsas när jag kommer in i boxen :(

Då blir jag lite rädd förstås, för jag vill inte bli biten som ni kanske förstår!! :D

Men jag vet ju att man inte ska visa om man är rädd och att man ska vara väldigt bestämd!

Är det någon som själv har varit rädd för hästar och som vet hur jag ska komma över min rädsla?? :cry:

Ha det bra!
Kram
:d :smirk:
 
Sv: Rädd för hästar??!

Det låter som om du rider på ridskola och det är ju lite speciellt för vissa hästar kan vara sura.

Jag har väl inte så mycket råd mer än att kanske be någon annan göra iordning den. Det skulle i alla fall jag göra för jag skulle inte gå in till en sån häst. Och då har jag ändå egen häst :smirk:

/Jane
 
Sv: Rädd för hästar??!

Jag har varit rädd för hästar, och är ibland fortfarande rädd när jag rider :crazy:

Ridskolehästar på ridskolor där det springer mycket elever om dagarna in och ut ur boxarna, lär sig ofta hur de ska göra för att få vara i fred (hota, bita, sparka).

Min erfarenhet av vissa ridskolehästar (långt ifrån alla dock!!) är att de bara blir ännu surare och stingsligare om man ryter åt dem och blir förbannad. Precis som att de känner ännu större behov av att försvara sig då.
Speciellt de som står i spilta.
Kan tänka mig att de känner sig ganska tvugna att försvara sig, när det kommer in ett opålitligt rovdjur bakifrån, och hästen inte finner någon flyktväg.
En häst i hage hade troligtvis inte låtit sig fångas i en sådan situation när h*n känner sig trängd.

Oftast behövs det att man är bestämd på ett lugnt och stadigt sätt, konsekvent utan att tjata hål i huvudet på pållen.

Om du försöker lära känna hästen, visa att du inte är så jobbig och faktiskt kan vara ganska schysst (inte genom att ge godis, utan att bara vara på ett sätt som hästen känner sig trygg med), så kanske det är en bra början :)
 
Sv: Rädd för hästar??!

horse_tjej skrev:
Hej!

Jag är en tjej som nyss har börjar rida (Lite mer än en termin) och jag är lite rädd för hästar! Det kanske låter konstigt, men så är det.

Inte ALLS konstigt, lilla du! Det är vi alla i början och särskilt på ridskolan där många hästar är griniga.

Du har fått goda råd från de andra, ville bara säga att det inte alls är KONSTIGT. :smirk:
 
Sv: Rädd för hästar??!

Inget konstigt alls. Det finns ridskolehästar som man ska ha ett spö i handen när man går in till dom.
En del hästar går det bättre om man vänder dom.
 
Sv: Rädd för hästar??!

cowboy skrev:
Inget konstigt alls. Det finns ridskolehästar som man ska ha ett spö i handen när man går in till dom.
En del hästar går det bättre om man vänder dom.
Ett spö......Jotack då är du nog välkommen. Det kanske är förklaringen till varför ridskolehästarna är griniga. Det är faktiskt deras hem du promenerar in i.
 
Sv: Rädd för hästar??!

Dom flesta hästar kör bara med "munväder", jag har själv en gammal travardam som hotar att både bitas och hötter med en bakhov åt mig när jag ska ta på henne täcket. :eek: Jag har aldrig tagit såna hästar på allvar utan jag har gett dom en kram, kelat och busat lite med dom. :love: Det tog ett tag innan jag också förstod att dom inte var farliga, utan dom "grinigaste" hästarna är oftast dom busigaste och pålitligaste när man kommer "under huden" på dom. Det brukar också vara dom smartaste hästarna, som man kan lära mycket dumheter. :D Min tant brukar bita mig lite i baken :crazy: på sattyg när jag mockar, för då har jag båda händerna upptagna. Hon var kasserad på travet och skulle blivit hamburgare om inte jag räddat henne. Hon är 20 år och busigare och galnare än någonsin.

Och du COWBOY, spön använder man till att göra grillbrasa på. Det funkar för jag har testat. :D
 
Sv: Rädd för hästar??!

cowboy skrev:
Inget konstigt alls. Det finns ridskolehästar som man ska ha ett spö i handen när man går in till dom.
En del hästar går det bättre om man vänder dom.

Jösses!! Vad är det för ridskola du varit på? Nog för att det finns griniga hästar på min ridskola också, men ingen har varit värre än vissa privathästar jag mött heller... Det fåtal som är griniga gör aldrig allvar med sina hot heller...
 
Sv: Rädd för hästar??!

ursäkta att jag säger detta vill inte va negativ!
men du undrade om du skulle va redo för sköthäst. i mina öron låter de inte som de. Med en sköthäst måste man våga gå in i boxen till dom.

Hur lång tid du har ridit har jag inget emot... skaffade själv foderhäst efter ridit bara ett halv år... men jag var hel galen i hästar. jag gick in till alla hästar tyckte om alla. brydde inte mig om vilka dåliga rykten dom hade! inget kudne knappt hindra mig från att umgås med dom älskade hästarna...

fundera en extra gång innan sköthäst
 
Sv: Rädd för hästar??!

Men hon behöver ju inte sköta en häst som har humör! Hon kan ju sköta en häst som hon vågar gå in till och som hon vågar borsta! Jag tycker hon ska börja på ridskolan för det är inte lika mycket ansvar som att sköta en privathäst. Det är en bra början, tycker jag!

Jag var rädd för min första skötponny jag hade på ridskolan, men vi lärde känna varandra till slut. Man måste börja nånstans...
 
Sv: Rädd för hästar??!

*lånar knapp*

Men det är väl det bästa sättet o lära sig..en snäll ridskoleponny som inte gör ett jota. Där man får göra 'fel' o det händer inget. Låt de griniga skötas av de som är lite bättre.
 
Sv: Rädd för hästar??!

Tyvär ser man för ofta på ridskolar dessa gringa hästar som har lärt sig att bitas o trycka upp en i väggen är effektivt, men med tanke på att hästar visar väldigt tydligt hur dom mår så säger det allt!

Ridskolorna har oftast hästarna kvar för länge i verksamheten när en häst visar såna tendenser så ska den få komma till ett privat hem, då uppstår det alldrig dom här problemen att tjejerna inte vågar gå in till dom, och respekt ska man ha för en häst.

Sedan köper tjejerna ett spö o sporrar (kanske lite överdrivet)samtidigt med sin första hjälm o ridstövlar (såg detta här om dan)
Då undrar man ju vad för hästar de har o vad de lär ut (utan att dra alla över en kam). Man måste väl ändå tänka på säkerheten!

Jag tycker du ska ha respekt för hästar det är naturligt! det är inte roligt att bli biten eller sparkad.
En sköthäst kan du säkert klara av men en snäll häst! det finns faktiskt såna (även om man funderar ibland) en sådan läromästare kan du lära dig mycket på, så får du se att det finns snälla hästar som uppskattar att bli borstade av dig.

En häst som är grinig mår inte bra tänk själv att alldrig veta vem det är som kommer in till den,h*n vet inte om den människan är snäll eller elak vad som kommer att förväntas av den, hästen sätter upp en fasad för att skydda sig själv vi är ju trotts allt ett rovdjur i hästens ögon därför fungerar inte hårda ord o slag.

Visa att du är snäll och börja med en snäll häst som kommer att uppskatta och mysa med dig.

Några ord att tänka på varför hästar gör som dom gör så du inte tror att vissa hästar bara är elaka så är det inte!

Lycka till!!
 
Sv: Rädd för hästar??!

Jag har egentligen inte varit rädd för hästar från marken utan mitt problem har varit ridningen. Dock finns det hästar som jag har känt mig osäker tillsammans med. Om du tycker att det är obehagligt att gå in till en häst så känner hästen det, när du då försöker vara bestämd så ser hästen din rädsla och den ser då ditt försök att vara bestämd på ett helt annat sätt än du tänkt dig. Risken finns att hästen i den här situationen ser dig som någon som är rädd och försöker försvara sig ur underläge och eftersom hästen vill ha en stark och säker ledare och ser att du inte är det så kommer den att tala om för dig att du är lägre i rang än vad den är, resultatet blir att hästen blir grinig och biter och sparkar.

Du måste på något vis komma ur den här dåliga spiralen och det är svårt på ridskolor eftersom hästarna där är så extremt bra på att läsa människor och dessutom har dom lärt sig precis hur dom ska skrämma människorna. Finns det någon häst du känner dig säker med? Börja jobba med dig själv tillsammans med den hästen. När du går in till hästen försök att känna ett lugn i maggropen och sträck på dig försök sedan att utstråla detta lugn och visa på så sätt att hästen är trygg tillsammans med dig. Använd lugna rörelser inga snabba nervösa. När du känner hur hela du är inkapslad i detta lugn gå då in till nästa häst som du inte känner dig riktigt lika trygg med och börja om osv. Tänk på att man får aldrig ha bråttom när man jobbar med hästar.

På den ridskola jag höll till när jag var i tonåren så fanns det en riktigt grinigt sto som ingen ville ha att göra med. Jag märkte av hennes grinighet en gång. Det var första gången jag var in till henne och hon försökte skrämma mig. Hon hotade att bita varpå jag daskade till henne på halsen (lätt) och morrade till åt henne. Sen hade vi kommit överens om att vi respekterar varandra. Efter ett tag så flyttade jag från stan och kom tillbaka först flera år senare. Hästen fanns fortfarande kvar och jag hade en likadan uppgörelse till med henne sen var det bra. Jag tror att denna häst är världens goaste häst innerst inne men hon har tagit till surheten som ett försvar för att få vara ifred.

Tänk på att ridskole hästar har väldigt mycket folk springande runt sig och att dom vill få vara ifred, spring alltså inte ut och in hos hästarna hela tiden (detta brukar vara ett oskick på ridskolorna). Tänk också på att hästar inte är att lita på eftersom lever i varje givet ögonblick utan att tänka på igår eller imorgon som vi gör hela tiden. Du kan tänka att om jag gör så här blir det bra sedan men så tänker inte en häst utan den reagerar på sekunden på vad du gör just då. Förutom detta ska du vara medveten om att alla hästar inte är som den som jag berättade om här ovanför. Den hästen och jag fungerade ihop medans det fanns andra som jag aldrig kom överens med utan som jag fick hålla ögonen på hela tiden, ett öga på huvet, ett öga på framfötterna och ett öga på bakfötterna för att kunna känna mig säker och då var jag en av dom som hade lättast att hantera vissa av dom hästarna. Vissa hästar som andra hade väldigt lätt att hantera kunde jag aldrig komma överens med så det handlar väldigt mycket om personlighet. Det är helt enkelt så att endel hästar är sura för alla, ta reda på vilka dom är innan du börjar försöka med att jobba till dig ett lugn så att du inte går på en riktig nit. Dom hästarna ska du inte börja jobba med att umgås med förrens du kan hantera i grunden snälla hästar för det kräver mycket känsla och mycket kunskap i att läsa av hästarna.
Lycka till och var rädd om dig
 
Sv: Rädd för hästar??!

Det är väl inte så konstigt om du är lite reserverad och kanske rädd för hästarna. Du känner dom ju inte så jättebra och de känner inte dig.
Ridskolor är också speciella, man ska knalla in i en spilta, alltså möta hästens bakhovar och sen vara instängd i ett ganska trångt utrymme. Enda sättet att komma ut är att passera bakhovarna... :crazy:
Det beror mycket på vilket kroppsspråk hästen har också, om det är inbjudande och nyfiket eller avvaktande, skrämt eller kanske lite hotfullt.

Vem skulle inte vara reserverad att gå in till en häst som signalerar att den inte vill ha besök. ;)

Kanske har du inte heller lärt dig att tyda hästens kroppspråk fullt ut heller. Då är det svårt att veta vad man ska göra.

Det är helt annorlunda att ha en egen sköthäst, foderhäst eller äga en häst själv.
Då umgås man mycket och båda lär känna varandra.
Rädslan och osäkerheten du har kan mycket väl försvinna och bli bättre av att lära känna en häst bättre.
Jag tycker mycket väl att du kan börja med att ha en sköthäst.
Naturligtvis ska den hästen vara snäll, trygg och inte kittlig och lätt att hantera.
Såna hästar finns. :)
 
Sv: Rädd för hästar??!

jag tror rädsla har med inställning att göra!
låter man sig (omedvetet?) bestämma sig för att fortsätta vara rädd, så kommer man förbli det.
jag var rädd när jag började med hästar för MASSA år sen. men jag har aldrig varit nån som låtit rädslan bestämma.

har alltid fått beröm för att jag hanterar hästar på ett lugnt och säkert sätt, och jag har för det mesta känt mig lugn och säker.
men visst. har varit med om en del olyckor. mer eller mindre allvarliga/läskiga. några gånger har faktiskt rädslan satt sig igen. som den gången jag gick omkull på ett hinder och tappade känseln i benen, dock bara för 20 min, men ändå. eller när jag körde travare och hästen bakom galopperade upp i min vagn. de gångerna har jag varit riktigt rädd. och visst. man känner obehag nästa gång man sitter i samma situation. det enda man kan göra är att inte ge upp. ge sig fan på att man fixar det. inte börja tänka på "vad som skulle kunna hänt". tänker man så ska man nog börja fundera över alla andra situationer i livet som är mycket farligare! bilresorna på hala vintervägar. t.ex.

så ja. jag tycker du ska hitta dig en sköthäst. men leta efter någon soim du känner dig säker med. en snäll och lugn häst som du litar på. det kommer lära dig massor.
 
Sv: Rädd för hästar??!

I dina kläder skulle jag kontakta en bra tränare i Horsemanship, lära mej grunderna i hur man ska hantera hästar från marken, lära mej mer om hästars beteenden och hur man kommer till rätta med dem.
Du har oturen att umgås med troligen bortklemade hästar som inte fått lära sej hur en häst ska umgås med människan, som inte visar respekt ( med ägare som är en dålig ledare för sin häst)
Mängden hjälpmedel, nosgimmor , martingaler, hjälptyglar brukar spegla vilket ledarskap ryttaren har över sin häst, och det brukar vara ett bra mått på hur hästen också beter sej i relationen till människan. Hur tror du det kommer sej att man ibland kan se ett ryttarekipage med enbart repgrimma eller en bosal på hästen ? Jo, ett bra ledarskap och en välriden häst som är trygg med sin ledare på ryggen!
 
Sv: Rädd för hästar??!

att ta reda på mycket om hästens beteende kan vara bra, för vet du hur hästar funkar i olika situationer kan det vara en trygghet för dej, och du vet dessutom hur du ska bemöta hästen.

så läs böcker å ut och titta på hästar i hage/stall. Jag tror det kan vara till stor hjälp
 
Sv: Rädd för hästar??!

Jag känner verkligen igen mig.
jag började på ridskola å gick där i 4 år, hann bli både biten sparkad och rejält manglad i spiltor av diverse hästar, hade en dock som alltid var snäll även om hon ibland lekte farlig så gjorde hon aldrig en fluga förnär.

Sedan kom vändningen för mig när en kompis behövde hjälp med sina hästar eller mest med gamlingen på 20 år som behövde motion, han var precis rätt för mig, western riden (jag fick lära mig av honom hur han skulle ridas), bombsäker i alla lägen, aldrig i någon brådska att springa fort i onödan, men tävlingsgald ändå.
Den hästen kunde man klättra över allt på, springa in och ut under magen, fladdra runt benen, hoppa bock på (man ställde han i nedförsbacke gick runt å tog sats och hoppade upp eller fastnade på rumpan hans)

Men hästrädd är jag än i dag 23 år gammal :D går nog aldrig över men sen är jag rädd för främmande männishor oxå så det har nog mer å göra med att det tar tid för mig att lita på folk och fä :D
 
Sv: Rädd för hästar??!

Man får jobba på det! Det är inte konstigt att du är rädd för elaka hästar (det är nog alla...). Du har inte ridit så länge och har ännu inte lärt dig läsa av alla hästar. Det är ju dumt att för alltid undvika sadla, tränsa, borsta.

Om du får en mer trilsk/tjurig häst så kan du kanske be om hjälp och vara med som medhjälpare i boxen och så kan den som är mer kunnig visa dig hur man hanterar hästen?

Sen kan det vara ett bra knep att ofta försöka pyssla om just hästar du INTE är rädd för - på så vis lär du dig hästspråket bättre och bättre och kommer känna dig säkrare och säkrare.
 
Sv: Rädd för hästar??!

Jag har faktiskt aldrig varit rädd för en häst. Jag började så tidigt att jag var för dum för att förstå faran och sen blev jag härdad. :smirk:

Det som ofta orsakar rädsla är ovisshet. Du har för lite kunskap om det du är rädd för. Hästar är inte alls ovanligt att folk är rädda för, och med all rätt för det är starka djur med mycket instinkter.
Man blir rädd för hästar för att de är så oförutsägbara. Du vet inte om hästen ska bita, när den ska bita, varför den skulle få för sig att bita etc. Du står helt ovetande och väntar på slaget. Inte konstigt att du blir rädd.

En häst som mår bra bits inte. Hästar är flyktdjur och sticker hellre än slåss. Du är ett rovdjur och jagar andra djur endast för att ha ihjäl dem och äta. Vem har farligast "natur"? ;)

Om en häst biter så beror det på någonting. Den säger oftast "nej, sluta" "det där gör ont" eller "du skrämmer mig så håll dig på avstånd". Om du slänger på en sadel på ryggen, som hästen förknippar med obehag i form av bla. sadelgjords spänning, så känner den obehag, rädsla. Den är rädd för vad som kommer. Kanske har den blivit illa riden också, och är van vid att sadeln sitter fel.
I vanliga fall så säger hästen "sluta" genom att bara kasta med huvudet, lägga bak öronen eller kanske skrapa med hoven. Men om den blivit illa behandlad under lång tid och inte fått nån respons från människan för dessa "sluta"-gester, så går den till nästa nivå. Den biter.

Det du kan göra om en häst biter när du ska sadla är först att binda upp den kort från båda sidor så att den inte kan komma åt dig. Sen ställer du dig med sadeln där du sadlar och väntar tills hästen lugnat sig. Då lägger du så försiktigt du bara kan, på sadeln på hästen. Efter några gånger kommer den att förstå att det inte är så farligt och att man inte behöver bita. Tänk också på, när du spänner gjorden, att spänna försiktigt -alltså inte rycka till utan dra sakta - och bara några hål i taget. Spänn så att sadelgjorden ligger föriktigt längs hästens mage, vänta en stund - ev. borsta lite på rumpan eller klia den bakom öronen - spänn ett hål till, vänta, spänn ett hål till. Då blir inte spänningen så hemsk heller.

Jag tror att din rädsla går över när du börjar lära dig hur hästar fungerar och reagerar. När du kan förutsäga hästens handlingar och vet hur du ska hantera dem. Hästar är faktiskt något av de mest vänliga djur du kan hitta. Trots sin storlek. :bow:
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 550
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 429
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
425
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 954
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp