Rädd för hund

LittleTail

Trådstartare
Kära Buke!

Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna hundmänniskor, och jag behöver verkligen få lite nya synvinklar på mitt problem, för alla runtomkring mig verkar inte hålla med mig överhuvudtaget. Hoppas ni har överseende med min ganska långa och förvirrade text.

I helgen blev jag biten av en hund som tillhör personer i min absoluta närhet. Två gånger. Jag förstår att jag nog förmodligen själv orsakade bettet den första gången. Jag har träffat hunden ett fåtal gånger tidigare. Det är en 1,5 årig blandras, jag vet att den har husky i sig men inte mycket mer. Själv tycker jag den liknar en korthårig collie - men den rasen ska tydligen inte finnas i vårat land så jag antar att resten bara är någon gatukorsning. Hunden är kastrerad och väldigt "hoppig och fjäskig" så fort den träffar nya människor (obs! min tolkning). De första gångerna jag träffade hunden så var ägarna väldigt noga med att den inte fick lämnas obevakad med mig för den hoppar upp på alla nya människor den träffar på ett ganska så vildsint sätt. Den gör ingenting utan vill mest komma upp och nosa i ansiktet, men det är obehagligt ändå och den har lyckats riva sönder fler än ett par strumpbyxor. Hunden har inte visat aggressivitet tidigare, enligt ägarna, men mig har den morrat åt och visat tänderna en gång när vi satt vid matbordet och jag tittade på den. Jag har från början tyckt att sättet den blir behandlad på är väldigt obehagligt och helst velat undvika att träffa ägarna pga det. (något som av privata skäl är ohållbart i längden) Hunden har väldigt mycket överskottsenergi och är instängd i en lägenhet hela dagarna, den får gå ut en liten kissrunda ibland på kvällen. När den gör något den inte ska så klappar ägarna till den med en toffel eller med handflatan. Jag har själv ingen erfarenhet av sådana här typer av hundar, har tidigare bara haft sällskapshundar storlek liten och behändig men som svensk har jag aldrig varit med om att någon behandlar sin hund på det här sättet.

I helgen tog ägarna med sig hunden till en för hunden ny plats. Förutom jag var där även ett par andra för hunden okända människor med i huset. För att klara bilresan upp så hade ägaren gett hunden lugnande och den var klart påverkad när den satt i bilen. När vi kom fram blev det rätt mycket "ståhej" och hunden verkade vara sitt vanliga stissiga jag igen, den fick ett ben och la sig och tuggade på benet i sin bädd och allt var frid och fröjd tills vi skulle gå upp och lägga oss. Jag skulle gå och borsta tänderna och hunden satt utanför toaletten och viftade lite på svansen när den såg mig, så jag sträckte fram handen och skulle klappa den på huvudet när den hugger mig i fingret första gången (tillräckligt hårt för att det ska gå hål på skinnet). Jag gjorde förmodligen något fel, men för någon som inte är helt insatt i hundsignaler så visade den överhuvudtaget inga signaler på att den ville bitas. Jag blir chockad såklart och går och tvättar fingret och när jag går ut från toaletten igen så ber jag min vän, som känner hunden väl, att hålla i hunden så jag kan gå förbi. Jag försöker ta en så lång omväg som möjligt runt hunden men den lyckas ändå kasta sig fram och bita mig i andra handen. Inte ens den här gången visar den något, utan gör det liksom i smyg - personen som håller i hunden märker inte ens något förrän jag visar upp min blödande hand. Den här gången är det ett riktigt hugg som träffar ganska så illa. Jag kände redan då att jag litar inte på hunden, och vill inte ha den i min närhet så jag kräver att ägarna håller den kopplad hela vistelsen eller instängd i trädgården (den klarar inte av att vara ensam i ett rum då den har sönder saker). Men jag känner att ingen riktigt tar min rädsla på så stort allvar. Det suckas lite och "jag måste bara visa vem som bestämmer" eller att jag är alldeles för mesig med hunden. De försöker även bortförklara beteendet med att hunden nog var påverkad av medicinen och den skulle aldrig göra så igen. Jag står på mig ändå, jag vill inte ha hunden nära mig och det är jag glad för, för lagom till vi skulle åka hem bet den en annan person (dock inte lika illa.) Den här gången var hunden instängd i garaget och personen gick in ovetande om att hunden var där och blir då biten. Inga morrningar eller någonting innan.

Mitt problem nu är att jag kommer behöva träffa den stackars hunden igen. Och jag vet inte hur jag ska bete mig. Jag litar inte på den alls, och vill absolut inte ha den i närheten. Helst hade jag sett att den hade blivit avlivad för det känns mest humant, men jag förstår ju också att ingen vill avliva sin familjemedlem. Jag har funderat på att kräva att ägarna ska sätta på munkorg så fort de är bland folk, men det känns så bakvänt på något vis och jag tycker samtidigt oerhört synd om hunden. Min skada är ganska allvarlig och kommer förmodligen att ge bestående men och jag känner att min rädsla har börjat komma fram även i andra sammanhang. Min granne har en stor snäll lurvig schäfer som gärna hoppar upp och vill "jucka" så fort den blir upphetsad. Tidigare har jag inte haft något problem med att bara knuffa ner den, men nu känner jag att jag blir orolig även när jag umgås med denna. Snälla Buke, hjälp mig bli av med min osäkerhet. Det jag skulle vilja ha är främst konkreta tips på hur jag ska bete mig mot hundar i min närhet, är det okej att visa min osäkerhet? Några tips på vad jag gjort för fel med hunden som bet, något jag ska undvika i framtiden? Jag gillar hundar och vill hemskt gärna kunna umgås med dem i fortsättningen utan att känna rädsla.
 
Skitenkelt - jag skulle inte träffa de här personerna om de hade hunden med sig.

Till andra, normala hundägare skulle jag förklara att jag blivit skrämd av en hund och därför ville ha hjälp om jag skulle umgås med den normala hundägarens hund.
 
"Fysjutton" är det enda jag kan tänka när jag läser vad du skriver... I vilket land bor du?

Det enda tokiga du gjorde med hunden som bet, av det som går att läsa här, är att du försökte klappa den på huvuudet. Även om en hund kommer fram och verkar glad är det mest lämpligt att bara sträcka fram handen lugnt så att hunden kan nosa, om ens det, att bara stå stilla så att hunden kan nosa på benen är ibland ännu bättre. Om en person försöker klappa på huvudet så kan vissa hundar bli rädda. De flesta drar sig undan då, men några reagerar med att bita, framförallt om de är inomhus och känner sig trängda.

Jag hade sedan totalvägrat att träffa hundägarna så länge hunden var med. Det låter ju inte som om de borde ha hund öht, men ska de ha kvar den bör de gå kurs för en bra instruktör och se till att hunden får utlopp för alla sina behov i vardagen, såväl fysiska som mentala. Först om hunden får det så kan den (förhoppningsvis) bli trevlig igen.

Om du i framtiden ser till att låta hundar hälsa på dig innan du hälsar på dem, låter dem söka kontakt, och bara ser till att träffa välaktiverade hundar med vettiga ägare så lär du inte få problem i framtiden oavsett om hundarna märker att du är rädd eller inte.
 
Vägra träffa hunden om den inte har munkorg. Se till så ägarna betalar alla utlägg du haft, samt även skadestånd för kvarstående men. Ge dem en bra bok om hur man uppfostrar o behandlar hundar i julklapp! Vilket språk skall den vara på? Absolut ingen bok av Cesar Milan!
 
Helst hade jag sett att den hade blivit avlivad för det känns mest humant, men jag förstår ju också att ingen vill avliva sin familjemedlem.

Normalt funtade människor slår inte sina familjemedlemmar heller. :rage:

Det kan säkert stämma att hundstackaren fortfarande var påverkad av vad den nu fått för medel i bilen, men det spelar ingen roll - man låter inte sin hund springa omkring och bita folk! Det är synd om hunden, det är synd om människorna som råkar ut för den, och ägarna är skitstövlar! Jag förstår att de antagligen är människor du bryr dig om på något sätt eftersom du känner att du måste träffa dem så jag ber om ursäkt om det här gör dig upprörd, men man gör bara inte så här! Som @Red_Chili skriver så är det inte en bra idé att klappa hundar ovanifrån, förmodligen har du ett visst sätt att föra dig runt hunden också eftersom du är rädd för den som kan trigga vissa hundar. Men det var oavsett inte ditt fel!
Du ska inte behöva träffa hundstackaren igen alls.

Vad gäller din grannes hund låter inte det bra heller. :(
Man ska inte behöva knuffa ner en hund som blir så stressad att den juckar på en! Vad är det för hundfolk du har i din omgivning?

Jag tycker du behöver hantera två problem här. Först och främst att du inte ska behöva umgås med hundar som inte är trygga och trevliga - det är inte dina hundar, de är inte ditt problem. Punkt. De ska inte besvära dig.
För det andra tror jag det skulle vara bra för dig att träffa vettiga hundägare med trevliga hundar, så du kan både få jobba på din rädsla och lära dig mer om hur hundar fungerar - ju mer du förstår av deras språk när de försöker "prata" med dig, desto tryggare kan du känna dig även runt okända hundar.
 
Normalt funtade människor slår inte sina familjemedlemmar heller. :rage:

Det kan säkert stämma att hundstackaren fortfarande var påverkad av vad den nu fått för medel i bilen, men det spelar ingen roll - man låter inte sin hund springa omkring och bita folk! Det är synd om hunden, det är synd om människorna som råkar ut för den, och ägarna är skitstövlar! Jag förstår att de antagligen är människor du bryr dig om på något sätt eftersom du känner att du måste träffa dem så jag ber om ursäkt om det här gör dig upprörd, men man gör bara inte så här! Som @Red_Chili skriver så är det inte en bra idé att klappa hundar ovanifrån, förmodligen har du ett visst sätt att föra dig runt hunden också eftersom du är rädd för den som kan trigga vissa hundar. Men det var oavsett inte ditt fel!
Du ska inte behöva träffa hundstackaren igen alls.

Vad gäller din grannes hund låter inte det bra heller. :(
Man ska inte behöva knuffa ner en hund som blir så stressad att den juckar på en! Vad är det för hundfolk du har i din omgivning?

Jag tycker du behöver hantera två problem här. Först och främst att du inte ska behöva umgås med hundar som inte är trygga och trevliga - det är inte dina hundar, de är inte ditt problem. Punkt. De ska inte besvära dig.
För det andra tror jag det skulle vara bra för dig att träffa vettiga hundägare med trevliga hundar, så du kan både få jobba på din rädsla och lära dig mer om hur hundar fungerar - ju mer du förstår av deras språk när de försöker "prata" med dig, desto tryggare kan du känna dig även runt okända hundar.
Du har fått bra råd. Förutom att inte klappa hundar du känner dig osäker på, skulle jag vilja lägga till att inte titta rakt på sådana hundar, och definitivt inte titta i ögonen. Ur mänsklig synpunkt är en klapp en försonande gest, en osäker eller kaxig hund kan se klappen som en utmaning eller en attack, särskilt en klapp ovanifrån på hundens huvud.

Sedan är det självklart att du ska slippa umgås med hunden i fråga efter det du varit med om. Det är bara att vägra och säga att du och hunden inte litar på varandra.
 
Tack för svaren allihopa! :love: Det var precis det här jag var ute efter och det känns skönt att veta att jag inte är helt ute och cyklar i mina reaktioner.

Det vore helt klart enklast om jag inte umgicks med hundens ägare överhuvudtaget, men tyvärr så är jag av olika anledningar mer eller mindre tvungen till det.Jag har hela tiden tyckt att det inte verkar som ett trevligt sätt att behandla sin hund på, men blivit lite dumförklarad. Jag kan absolut kräva att de stänger in hunden i ett annat rum när jag är med, men det jag undrar är vad som är bäst för hunden, att vara instängd eller ha munkorg? Jag lider verkligen med hunden även om jag helst inte vill behöva träffa den överhuvudtaget så tänker jag att jag kanske åtminstone kan utnyttja situationen till att sätta lite press på ägarna att ta tag i situationen.

@mandalaki - Det var en bra idé att prata med andra hundägare, i Sverige är det egentligen inga problem för där känner jag att jag litar på alla hundägare jag träffar. Här är det dock lite annorlunda.

@Red_Chili - Tack för konkreta tips! Jag ska absolut tänka på det i framtiden, att låta hunden komma fram och hälsa och inte tvärtom. Klappar på huvudet är det också slut med from nu, det gäller alltså alla hundar - även de man känner? Jag bor i södra europa så hundhållningen är lite annorlunda här än i Sverige. Milt sagt. Angående instuktör så borde de absolut träffa en sådan, men tyvärr saknas både pengar och tillgång till vettiga instruktörer.

@Voff Jag önskar att ägarna hade haft möjlighet att betala mina utlägg, tyvärr finns inte finansiella resurser för detta och om jag skulle kräva något så skulle det tyvärr drabba tredje part vilket jag till varje pris vill undvika. Angående en bok i hundträning så är det en jättebra idé, under rådande omständigheter så tror jag att ägarna faktiskt skulle vara villiga att läsa en, engelska fungerar alldeles utmärkt. Jag funderar även på att översätta och printa ut den här tråden och se om det har någon effekt. Cesar Milan är en populär figur här, men jag har förstått att han inte har särskilt mycket vettiga åsikter att tillföra i hundträningsfrågan.

@Monstermom Jag tar absolut inte illa upp, tvärtom. Jag tycker själv att de har hanterat hela situationen jättedåligt och känner mig otroligt besviken. Innan hunden bet mig var jag inte rädd för den, jag hade tillochmed erbjudit mig att ta med den ut på promenader eftersom ägarna inte har möjlighet att göra det själva. Jag tycker det är sorgligt med en hund som inte får komma ut och nosa på världen. Det är jättebra med alla tips hur jag ska umgås med hundarna, angående schäfern så har han varit mitt sällskap ganska länge nu och jag vill hemskt gärna fortsätta umgås med honom - min granne är en trevlig prick som säkert gärna tar emot tips på hur han får bort juckandet? Jag vet iallafall att han aldrig blivit slagen, däremot kan han absolut vara understimulerad - det vet jag ingenting om, kan det vara sådant som utlöser juckandet? Jag kan erbjuda mig att ta med honom ut på flera promenader om det skulle hjälpa också - det jag är orolig över är bara att min rädsla skapar problem tillsammans med schäfern, jag skulle jättegärna själv ta med mig den på kurs, men tja, utbudet av vettiga tränare här verkar vara litet. Jag önskar verkligen att jag hade vettiga hundägare runt omkring mig, men de verkar tyvärr inte vara så vanliga här. I Sverige har det alltid varit så att folk med problemhundar som jag känner är väldigt medvetna och tydliga med hur deras hundar reagerar och varför och hur jag ska bete mig kring deras hundar och det har alltid fungerat utan några som helst problem så länge jag följt ägarnas anvisningar. Jag har alltid känt att jag kan lita på ägaren, även om jag inte känner hunden. Jag har även oturen att det finns väldigt mycket gatuhundar där jag bor, så det är en annan anledning till att jag gärna vill lära mig hundspråket bättre.

@Liran Inte titta hunden i ögonen har jag fått höra flera gånger, så det ska jag absolut undvika i framtiden, samma med klappar på huvudet.
 
Oooiii, det ser inte ut att sluta lyckligt för den hunden om jag skall vara ärlig, ägarna är på väg käpprätt åt h-vete av det du skriver.
Vad som är bäst för hunden; munkorg eller sitta undanstoppad, beror lite på hunden.
Är den väldigt osäker/rädd i grunden så kan det vara skönare för den att få vara för sig själv, kanske med ett kompostgaller så att den ändå kan se och höra matte (om det ens finns kompostgaller, men någon form av grind i alla fall)?
Annars tycker jag inte att det är elakt att låta ha hunden munkorg under en begränsad tid, givetvis under förutsättning att den är bekväm och att hunden kan dricka med den och även hässja.
De som finns i nylon är ofta inte så bra att ha på en längre stund eftersom hunden inte kan öppna munnen ordentligt och det dessutom lätt blir fuktigt innanför.
Du har absolut "rätt" att kräva att hunden är under ordentlig kontroll (munkorg + koppel?) när du är med och du är inte fjompig!
En normalt funtad hund som hanteras av en normalt funtad ägare beter sig inte så och om den gör det så får man faktiskt ta ansvar som ägare.

När det gäller grannens juckande hund så beror det sannolikt på stress, kanske skapad av för lite aktivering.
Det är i vilket fall med största sannolikhet inte en dominanshandling vilket många dessvärre fortfarande tror.
Du kanske kan berätta för grannen att du blivit biten av en annan hund och därför numera känner dig lite osäker runt andra hundar? Jag inbillar mig att man som hundägare har lättare att acceptera om det egentligen är någon annans hund som är läskig...
Om hunden försöker jucka på dig och du helt enkelt vänder dig om så att du får ryggen mot den, vad händer då? En del hundar kommer av sig, andra fortsätter men du utmanar inte på något sätt hunden i det läget.

Förutom tipsen du fått om att inte titta på hunden och inte klappa ovanifrån så försök att slappna av - ANDAS! Ta några djupa andetag, var framför allt noga med att andas ut ordentligt - gäspa gärna - så lugnar du både dig och hunden.

Och se till din hand ordentligt, bitskador i händerna är tyvärr inte att leka med :down:.
 
Tror du menade att tagga @vallhund isf mig men det är ok. Jag håller med Vallhund i att CM inte är en bra lösning.
Gällande schäfern låter det som det kan vara en överslagshandling av glädjstress enkelt förklarat. Inte ok att han gör så.

Gällande den andra hunden håller jag med @Lona. Det låter som allt är på väg åt skogen. Hela synsättet och hanteringen är tokfel. Håll dig borta från hunden. Det lär bli värre. De får stänga in den i sovrummet eller nått när du är på besök.
 
Även jag skulle vägra träffa människorna som äger hunden om hunden är med och ägarna inte lyssnar.
För mig låter det som en signalkänslig och väldigt osäker hund och just människor som är osäkra på den triggar då igång osäkerheten än mer = kan lätt bli ett bett.
 
Stackars dig ... och stackars hund. Det ar kanske inte sa konstigt att en hund som ar van att bli slagen av en hand biter just handen som osakert kommer mot den. Du har redan fatt manga bra svar, sa jag gar vidare direkt.:D

Har ar nagra av mina favorit bocker.

Don't shoot the dog. By Karen Pryor
Excel-Erated Learning: Explaining in Plain English How Dogs Learn and How Best to Teach Them. By Pamela Dennison
The other end of the leash. By Pamela Dennison
On Talking Terms With Dogs. By Turid Rugaas

Den har har jag nagonstans, men kommer inte ihag om jag gillade den eller inte, sa den bor du nog lasa sjalv innan du foreslar for agarna.:p
Aggression in Dogs: Practical Management, Prevention & Behaviour Modification. Brenda Aloff
 
Don't Shoot the Dog som @hastflicka redan föreslagit var min första tanke också. :D
Det finns gott om bra böcker på engelska, men jag kommer inte på en motsvarighet till Bra relation... Någon annan kanske har koll? Jag tycker den boken förklarar väldigt bra för de som är "på andra sidan" av hundträning, alltså som ska dominera, hota och ha sig.

Vad gäller bra tränare i det land du befinner dig så är jag rätt säker på att de finns, även om de kanske inte har så stor plats. (Än, hoppas jag. :)) Tack vare sociala medier så har intresserade över hela världen kunnat hitta varandra och bilda nätverk, och i sådana miljöer som du beskriver ge varandra stöd att orka hänga i. Om du börjar leta på facebook, instagram, lokala forum, osv, på saker som "positive reinforcement training", "clicker dog training", "force free training", "snack leader", mm (andra kan säkert fylla i fler) kan du nästan säkert hitta någon. I bästa fall kanske det är en duktig tränare som du kan ta schäfern på kurs till - om du känner att du vill, orkar och vågar! - eller så är det i alla fall någon som har trevliga hundar och hanterar dem väl, som du kan få träffa och få tillbaka lite hund-trygghet i den miljö du är i.

Turid Rugaas bok som hastflicka också nämner handlar om hundars språk, så den är kanske mest relevant för dig själv? Om jag inte minns fel finns det en DVD till den också, som visar hundspråk "in action" så att säga. :)

Är du själv väldigt intresserad kan du också överväga att gå en onlinekurs som observatör. En sådan går till så att några deltar med sin hund och får läxor som de filmar och lägger upp filmerna för diskussion och tips. Observatörerna (som alltså har plats utan hund) får se alla filmer, ställa frågor kring träningen, målsättningarna, osv. Då får du en chans att se många olika hundar i aktiv träning, förstå upplägget för hur man får hunden att göra som man vill, varför man gör på vissa sätt men inte på andra, osv. Om det är intressant, så leta efter en kurs i stil med vardagslydnad, kontaktträning, relationsbyggnad, sådana lite mer grundläggande saker. Jag tror inte att en kurs för tex tävlingsagility kanske ger dig så mycket. ;)
Att vara med som observatör är billigare än att vara med med hund, men det är inte gratis. :)

(Och observera, jag menar inte att du måste engagera dig alls på den här nivån! Mina förslag är bara för att du verkar intresserad - och själv är jag ju superintresserad av ämnet hund så det är svårt att tänka sig något annat :D - och det kan vara ett sätt för dig att känna dig tryggare och i mer kontroll. Men gör inte mer än du faktiskt själv vill. :))

Vad gäller den bitande hunden så är det jättesvårt att säga vad den skulle må bäst av, munkorg eller att stängas undan. (Jag tycker det är stort av dig att tänka så mycket på vad som är bäst för den också, inte bara vad du själv vill!) Men med tanke på hur den hanterats hittills så tänker jag att munkorgsträning knappast kommer att bli en trevlig erfarenhet för den... Jag tror nog den skulle ha det bäst undanstängd. :(

Att inte klappa några hundar ovanifrån är en bra regel. Många hundar tål det alldeles utmärkt, så det är inte så att det är något man får räkna med att bli av med handen för! Men det är en sådan sak som är väldigt naturlig för människor och väldigt onaturlig för hundar, de måste alltså lära sig förstå att det inte är ett hot. Därför är det lika bra att försöka umgås på ett rättvisare sätt, som passar båda arterna. :)
 
Nu behöver ju sydeuropeisk hundhållning inte vara homogen - men om den i ditt land är likadan som den jag har erfarenhet av, den grekiska, då är den inte rolig. Fast du kanske bor i en större stad, eftersom du nämner gatuhundar låter det väl så, och jag har mest erfarenhet från mindre ställen. I större städer finns kanske mer medveten hundhållning än den jag ser.

Men det jag ser är: nio av tio hundar är understimulerade och kuvade. Hundarna ligger bundna utomhus dygnet runt, förutom kisspromenader, och när ägaren anser att de inte uppför sig så är det är hårda metoder som gäller. Jag är inte hundmänniska och kan inte hund men kombon understimulerad och våld ser jag som farlig oavsett vilken djurart det handlar om. För mig riskerar det skapa tidsinställda bomber. Någon gång måste det ut.

Jag interagerar inte med sådana hundar överhuvudtaget. (Jo, en, en väns hund. Jag inser dock efter den här tråden att jag ska hantera situationen annorlunda hädanefter än jag hittills gjort). När lösa hundar kommer farande omkring mig, oavsett om det är här hemma eller i andra länder (blev nafsad i Thailand en gång, det var så där kul), då försöker jag ignorera hunden, titta i fjärran och gå vidare. Oftast funkar det.

Att passera en sån här hund i ett trångt utrymme, som när du skulle på toaletten, det skulle jag aldrig våga. Ännu mindre skulle jag våga det hundens ägare tipsar dig om - "visa vem som bestämmer". Det låter livsfarligt. Dessutom är det ägarens ansvar att hunden inte går på dig. Jag skulle vägra låta den vara i närheten, inte klappa, inte låta den hoppa upp och fjanta och "hälsa" som du beskriver. Inte heller den juckande hunden skulle jag tillåta komma i närheten. Men det är ägarnas sak att hålla undan hundarna, inte din.
 
Nu behöver ju sydeuropeisk hundhållning inte vara homogen - men om den i ditt land är likadan som den jag har erfarenhet av, den grekiska, då är den inte rolig. Fast du kanske bor i en större stad, eftersom du nämner gatuhundar låter det väl så, och jag har mest erfarenhet från mindre ställen. I större städer finns kanske mer medveten hundhållning än den jag ser.

Men det jag ser är: nio av tio hundar är understimulerade och kuvade. Hundarna ligger bundna utomhus dygnet runt, förutom kisspromenader, och när ägaren anser att de inte uppför sig så är det är hårda metoder som gäller. Jag är inte hundmänniska och kan inte hund men kombon understimulerad och våld ser jag som farlig oavsett vilken djurart det handlar om. För mig riskerar det skapa tidsinställda bomber. Någon gång måste det ut.

Jag interagerar inte med sådana hundar överhuvudtaget. (Jo, en, en väns hund. Jag inser dock efter den här tråden att jag ska hantera situationen annorlunda hädanefter än jag hittills gjort). När lösa hundar kommer farande omkring mig, oavsett om det är här hemma eller i andra länder (blev nafsad i Thailand en gång, det var så där kul), då försöker jag ignorera hunden, titta i fjärran och gå vidare. Oftast funkar det.

Att passera en sån här hund i ett trångt utrymme, som när du skulle på toaletten, det skulle jag aldrig våga. Ännu mindre skulle jag våga det hundens ägare tipsar dig om - "visa vem som bestämmer". Det låter livsfarligt. Dessutom är det ägarens ansvar att hunden inte går på dig. Jag skulle vägra låta den vara i närheten, inte klappa, inte låta den hoppa upp och fjanta och "hälsa" som du beskriver. Inte heller den juckande hunden skulle jag tillåta komma i närheten. Men det är ägarnas sak att hålla undan hundarna, inte din.
Tycker du har gjort en bra analys och kommit fram till klokt tänk runt hund. Du är nog mer hundmänniska och kan mer än du ger dig cred för :up:

Just nonchalera är ett mycket bra tips!
 
Tycker du har gjort en bra analys och kommit fram till klokt tänk runt hund. Du är nog mer hundmänniska och kan mer än du ger dig cred för :up:

Just nonchalera är ett mycket bra tips!
Tack :) - men det är nog learning by doing. Erfarenheten har sagt mig att nästan så fort en hund upptäcker att man tittar på den, så startar man också en kommunikation. Man triggar något, antingen positivt eller negativt. Och har hunden då en ägare som inte har koll så går det inte alltid så bra. Därför har det funkat bäst för mig när jag inte tittat på hunden överhuvudtaget utan istället tittar bortom den.

Min grekiska väns hund ligger bunden vid sin koja och blir inte alltid snällt behandlad av sin ägare (jag har inte sett honom ta i själv, jag har fått det berättat för mig). Det är en respektingivande hund och jag måste passera kojan i en smal gång varje gång jag hänger tvätt. Jag har hälsat på hunden tillsammans med ägaren och den har inte gjort mig något när jag passerat ensam - men jag inser att jag gjort fel. Jag har inte vågat passera lika bestämt som jag gör med andra hundar, jag har stannat, pratat med den för att vara säker på att jag inte överraskat den, låtit den komma fram och nosa på min utsträckta hand. Den har fortfarande sett kuvad och osäker ut när den gjort det så jag inser i den här tråden att det inte varit en smart lösning. Nästa gång ska jag nog börja prata med den på längre avstånd för att vara säker på att den ser mig och sedan bara gå förbi.
 
Tack :) - men det är nog learning by doing. Erfarenheten har sagt mig att nästan så fort en hund upptäcker att man tittar på den, så startar man också en kommunikation. Man triggar något, antingen positivt eller negativt. Och har hunden då en ägare som inte har koll så går det inte alltid så bra. Därför har det funkat bäst för mig när jag inte tittat på hunden överhuvudtaget utan istället tittar bortom den.

Min grekiska väns hund ligger bunden vid sin koja och blir inte alltid snällt behandlad av sin ägare (jag har inte sett honom ta i själv, jag har fått det berättat för mig). Det är en respektingivande hund och jag måste passera kojan i en smal gång varje gång jag hänger tvätt. Jag har hälsat på hunden tillsammans med ägaren och den har inte gjort mig något när jag passerat ensam - men jag inser att jag gjort fel. Jag har inte vågat passera lika bestämt som jag gör med andra hundar, jag har stannat, pratat med den för att vara säker på att jag inte överraskat den, låtit den komma fram och nosa på min utsträckta hand. Den har fortfarande sett kuvad och osäker ut när den gjort det så jag inser i den här tråden att det inte varit en smart lösning. Nästa gång ska jag nog börja prata med den på längre avstånd för att vara säker på att den ser mig och sedan bara gå förbi.

Ratt tankt och om "din magkansla" sager att det skulle fungera bra kan man ocksa kasta en godis sa hunden maste ga bort fran en just nar man passerar. Vissa hundar skulle jag dock inte gora det med da det ocksa kan leda till att hunden kommer for att fa godisen nasta gang.
 
Ratt tankt och om "din magkansla" sager att det skulle fungera bra kan man ocksa kasta en godis sa hunden maste ga bort fran en just nar man passerar. Vissa hundar skulle jag dock inte gora det med da det ocksa kan leda till att hunden kommer for att fa godisen nasta gang.
Det var inte så jäkla dumt. Jag TROR att det skulle funka med den här hunden. Han verkar inte aggressiv och han känner igen mig, jag gillar bara inte hur han liksom sänker huvudet och stelnar lite, lite i kroppen när jag sträcker fram handen. Han verkar osäker och osäker hund + osäker människa känns inte bra. Men jag TROR inte att han skulle KRÄVA godis nästa gång jag kom med tvätten. Tack för tipset!
 
Det var inte så jäkla dumt. Jag TROR att det skulle funka med den här hunden. Han verkar inte aggressiv och han känner igen mig, jag gillar bara inte hur han liksom sänker huvudet och stelnar lite, lite i kroppen när jag sträcker fram handen. Han verkar osäker och osäker hund + osäker människa känns inte bra. Men jag TROR inte att han skulle KRÄVA godis nästa gång jag kom med tvätten. Tack för tipset!

Om du ska kasta godis, välj en specifik plats långt ifrån där du ska passera och försök kasta precis dit varje gång. På så vis får hunden en förväntan på platsen istället för på dig. Alltså "nu kommer Bläckfisken, då hittar jag godis här" istället för "nu kommer hon som har godis". Visa också godisen först (de första gångerna) och kasta "tjejkast" (hatar det ordet :cautious:) så ser det mindre hotfullt ut än om du kastar "uppifrån" (det ser ut som att du måttar ett slag).
 
Om du ska kasta godis, välj en specifik plats långt ifrån där du ska passera och försök kasta precis dit varje gång. På så vis får hunden en förväntan på platsen istället för på dig. Alltså "nu kommer Bläckfisken, då hittar jag godis här" istället för "nu kommer hon som har godis". Visa också godisen först (de första gångerna) och kasta "tjejkast" (hatar det ordet :cautious:) så ser det mindre hotfullt ut än om du kastar "uppifrån" (det ser ut som att du måttar ett slag).
Smart! Ni hundmänniskor är grymt smarta! Det är därför det är så kul att läsa här :)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 161
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 101
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 584
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 833
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp