Rädd för hund

Till TS, vad det galler hundkurser sa ar Fenzi Dog Sports pa Engelska och generellt mycket bra instruktorer (aven om vissa mer specifica amnen inte fungerar sa bra att gora on-line). De har en bra filosofi och en "bronze" plats kostat $65 for varje kurs.
 
Tack allihopa för ert engagemang, jag har inte haft tillgång till internet förrän nu så har därför inte kunnat skriva någonting.



@Lona - Ja, det är den uppfattningen som jag har fått också. Det är tråkigt att skriva men jag tror nästan att hunden skulle ha det bättre uppe i hundhimlen faktiskt. Angående schäfern så känns det logiskt, han gör det mest när han får komma in och hälsa på, jag har lärt honom att sitta och brukar mata honom med skinka, han brukar bli väldigt lycklig men det kanske är en dålig idé.:o Ska hursomhelst prova att vända ryggen till nästa gång och se om det hjälper.



@Voff @vallhund - Ber så hemskt mycket om ursäkt för ihopblandningen. Finns det något jag kan göra för att minska stressen? Jag är som sagt väldigt förtjust i hunden. Han "jobbar" med att vakta våran trädgård och det verkar som om han tar sitt jobb på största allvar.



@russinbulle - Så är det säkert, ägarna verkar ha lika lite koll som jag på varför han bits. Vilket känns oroväckande och tråkigt för hunden.



@hastflicka Tack så hemskt mycket för boktips! Don't shoot the dog hittade jag på Amazon och den är nu påväg hem till mig! Men tänker nog läsa den själv först innan jag ger den till ägarna då det verkar som en intressant bok.



@Monstermom Först och främst måste jag bara tacka för ditt otroligt pedagogiska och informativa svar. Att söka på sociala medier var en toppenidé och jag hittade faktiskt några Facebooksidor i landet jag bor i som jag ska kolla vidare på, eventuellt tillochmed en tränare som gör hembesök – vet inte hur seriös personen ifråga är men det stod iallafall att hon endast arbetade med ”för hunden positiva och glädjefyllda metoder”. Jag blev nästan lite sugen på att använda mig av henne själv faktiskt.

Onlinekurs lät ju också spännande, jag har faktiskt besökt Hundmässan I Stockholm ett år (jättekul!) och tyckte det var en spännande sport även som oinsatt. De där freestyletävlingarna gör alltid att jag börjar gråta för jag tycker det är så fint :o:p. Jag gillar hundar och vill gärna lära mig mer om dem, speciellt om det kan hjälpa mig att få en bättre relation med schäfern – vi har nog mycket mer att lära oss av varandra än att bara bli av med lite juckande.



@mandalaki – Ja alltså det är verkligen på pricken. Så mycket machotänk I umgänget med hundar har jag inte stött på tidigare. De flesta håller dessutom hund av en anledning, tillexempel vakta trädgården eller hönor eller liknande och de bor precis som du beskriver I hundgårdar eller på tomten. Vad bra om min tråd kan bidra till att andra också får lära sig nya saker om hundar, det där att läsa av en hund är ju verkligen inte det första man tänker på som ovan. Iallafall inte jag.



Förövrigt har jag redan lärt mig en massa nyttiga saker av den här tråden, och jag känner mig redan lite säkrare I mitt förhållande till ”normala” hundar. Det är också intressant som en kulturell jämförelse, om jag tänker på alla hundar jag mött I Sverige och hur otrolig skillnad det blir på en hund som aldrig blivit illa behandlad och på en som utsätts för mer brutala metoder. Ni får hemskt gärna fortsätta med trådkapningar för min del - det är bara roligt att läsa.

Jag har skrivit ut tråden också för att översätta och sedan visa för ägarna till hunden, jag hoppas att även de vill läsa och ta till sig vad ni skriver – för tillfället har jag dock bestämt mig för att umgänget med dem (och hunden) får vänta ett tag. Jag behöver lite tid på mig att samla tankar.
 
Att söka på sociala medier var en toppenidé och jag hittade faktiskt några Facebooksidor i landet jag bor i som jag ska kolla vidare på, eventuellt tillochmed en tränare som gör hembesök – vet inte hur seriös personen ifråga är men det stod iallafall att hon endast arbetade med ”för hunden positiva och glädjefyllda metoder”. Jag blev nästan lite sugen på att använda mig av henne själv faktiskt.

Vad kul! :up:

Om du går vidare med den tränaren och träffar henne kan du väl berätta här om det sen?

Och jag tror absolut att du och schäfern kan få mycket glädje av varandra om ni tar det lite lugnt och försiktigt. :)
 
@LittleTail , vad glad jag blir av dina inlägg :)! Ja, inte för att hundarna inte verkar ha det så kul därnere eller att du blev biten givetvis men över din inställning.
Många hade nog reagerat med "dessa lömska hundar, jag avskyr dem allihop", med en liten svordom här och där. Du har verkligen en trevlig inställning, som hundägare är det härligt att läsa :up: .

Angående hanteringen av hundar i Sydeuropa så är det ju ett helt annat "djurklimat" där. Jag tror att svenskar, generellt sett, är väldigt djurvänliga.
Man skall inte dra alla över en kam men se på ett visst Sydeuropeiskt land med deras brinnande(!) tjurar, att de kastar getter från kyrktorn och hur de avrättar ej fungerande jakthundar (hänger dem i ett träd) med mera - har man den djursynen så är det inte så konstigt att man hanterar sina hundar rätt hårt. Sorry för OT, det är en helt annan diskussion...

@Monstermom , du är min IDOL :love: :D . Alltid så ruskigt kloka och dessutom pedagogiska inlägg som lägger sig på precis rätt nivå :bow::bow::bow:
 
@vallhund - Jag läste igenom den tråden också, och den var lika givande som den här. Men som ny här på Hund måste jag ju säga att jag ställer mig helt frågande till erat påstådda rykte som elaka. Har sällan blivit så trevligt och kunnigt bemött på internet som i den här tråden.

@Monstermom - Tack för peppen och engagemanget! Tack vare er så har jag nu pratat med grannen (som blev nästan lika entusiastisk som jag) och bokat in en träff med hundtränaren på söndag. Hon verkar vara väldigt sympatisk och trodde att hon skulle kunna hjälpa mig både med osäkerhet och schäferträning. Det är helt nytt för mig och väldigt spännande så jag hoppas det går bra!

image_zps1yptjrg5.jpg


image_zpsr1vx14ym.jpg


Jag bjöd in Herr Schäfer på fika, och efteråt firade vi med en promenad i solen. Han är nämligen hemskt väluppfostrad att promenera med.

@Lona Tack så mycket för dina trevliga ord, det värmer verkligen! Jag tycker mycket om hundar och vill gärna lära mig mer om dem. Jag tycker det är tråkigt om folk skyller på hunden när det i själva verket är ägarens fel, och jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta att hunden som bet mig en dag ska få ett värdigt hundliv. Angående djurhållningen så är det verkligen tragiskt, jag älskar mitt land och människorna men ja, det finns himla många förbättringar att göra. I den bästa av världar så skulle alla hundar behandlas som i Sverige men tyvärr är det inte så. Nåja, vem vet, efter mina nya kunskaper från den här tråden och kurs i hundbeteende så kanske jag också vågar mig på att skaffa en egen liten vovve i framtiden
 
@vallhund - Jag läste igenom den tråden också, och den var lika givande som den här. Men som ny här på Hund måste jag ju säga att jag ställer mig helt frågande till erat påstådda rykte som elaka. Har sällan blivit så trevligt och kunnigt bemött på internet som i den här tråden.

@Monstermom - Tack för peppen och engagemanget! Tack vare er så har jag nu pratat med grannen (som blev nästan lika entusiastisk som jag) och bokat in en träff med hundtränaren på söndag. Hon verkar vara väldigt sympatisk och trodde att hon skulle kunna hjälpa mig både med osäkerhet och schäferträning. Det är helt nytt för mig och väldigt spännande så jag hoppas det går bra!

image_zps1yptjrg5.jpg


image_zpsr1vx14ym.jpg


Jag bjöd in Herr Schäfer på fika, och efteråt firade vi med en promenad i solen. Han är nämligen hemskt väluppfostrad att promenera med.

@Lona Tack så mycket för dina trevliga ord, det värmer verkligen! Jag tycker mycket om hundar och vill gärna lära mig mer om dem. Jag tycker det är tråkigt om folk skyller på hunden när det i själva verket är ägarens fel, och jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta att hunden som bet mig en dag ska få ett värdigt hundliv. Angående djurhållningen så är det verkligen tragiskt, jag älskar mitt land och människorna men ja, det finns himla många förbättringar att göra. I den bästa av världar så skulle alla hundar behandlas som i Sverige men tyvärr är det inte så. Nåja, vem vet, efter mina nya kunskaper från den här tråden och kurs i hundbeteende så kanske jag också vågar mig på att skaffa en egen liten vovve i framtiden

Som partisk schäferägare säger jag att det finns inget underbarare än en arbetsglad schäfer. Hoppas ni får skitkul ihop :)
Ett tips om hunden lätt går upp i stress (tänker på juckandet) är lugna övningar tex olika spår och sökövningar. Mentalt ger det hunden väldigt mycket och passar utmärkt att lägga in i början av ett träningspass för att få hunden att samla ihop sig och hitta fokus.
 
@vallhund - Jag läste igenom den tråden också, och den var lika givande som den här. Men som ny här på Hund måste jag ju säga att jag ställer mig helt frågande till erat påstådda rykte som elaka. Har sällan blivit så trevligt och kunnigt bemött på internet som i den här tråden.

@Monstermom - Tack för peppen och engagemanget! Tack vare er så har jag nu pratat med grannen (som blev nästan lika entusiastisk som jag) och bokat in en träff med hundtränaren på söndag. Hon verkar vara väldigt sympatisk och trodde att hon skulle kunna hjälpa mig både med osäkerhet och schäferträning. Det är helt nytt för mig och väldigt spännande så jag hoppas det går bra!

image_zps1yptjrg5.jpg


image_zpsr1vx14ym.jpg


Jag bjöd in Herr Schäfer på fika, och efteråt firade vi med en promenad i solen. Han är nämligen hemskt väluppfostrad att promenera med.

@Lona Tack så mycket för dina trevliga ord, det värmer verkligen! Jag tycker mycket om hundar och vill gärna lära mig mer om dem. Jag tycker det är tråkigt om folk skyller på hunden när det i själva verket är ägarens fel, och jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta att hunden som bet mig en dag ska få ett värdigt hundliv. Angående djurhållningen så är det verkligen tragiskt, jag älskar mitt land och människorna men ja, det finns himla många förbättringar att göra. I den bästa av världar så skulle alla hundar behandlas som i Sverige men tyvärr är det inte så. Nåja, vem vet, efter mina nya kunskaper från den här tråden och kurs i hundbeteende så kanske jag också vågar mig på att skaffa en egen liten vovve i framtiden

Vilken söting! :D

Och jättespännande med tränaren, hoppas verkligen det blir bra! Och vad kul att grannen också blev intresserad! Det verkar bli trevliga ringar på vattnet runt dig! :up:
 
Nåja, vem vet, efter mina nya kunskaper från den här tråden och kurs i hundbeteende så kanske jag också vågar mig på att skaffa en egen liten vovve i framtiden

Med tanke på hur gärna du vill lära dig mer och hur mycket du vill lyssna på och samarbeta med hundarna i din närhet så är jag övertygad(!) om att du kan bli en utmärkt hundägare den dag du vill och kan skaffa hund. Bara se till att skaffa rätt hund, läsa på om raser och välja uppfödare med omsorg (även sådant brukar buke vara bra att hjälpa till med ;) ) så kommer det bli hur bra som helst!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 722
Senast: BornAgain
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 187
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 125
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
622
Senast: Emmi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp