Rädd för min egen häst

P

PonnyProvecia

Jag delar en ung ponny med syster som är 13½år. Min första häst Provecia har skrämt mej. Han har skenat tre gånger,kasta av mej 3 gånger,stegrar,trippar,nervös,skriker.Kanske inte den bästa första hästen..När vi prov red så var han också väldigt "skrikig"..Han är ganska stor. 147 cm. jag är 12 år och 153 cm lång. Jag har haft honom i 4 månader och har inte ridit honom på 2 av dom. Bara ridskole häst. Jag tror jag aldrig vågar rida min häst mer.Provecia är en ung häst. snart fem år. Väldigt stark och envis.(Nordsvensk korsning)Vad ska jag göra? det känns som om det bara är min systers häst ! Hjälp mej!
 
Hej!
Vet du vad jag tycker, jag tycker att du inte skall rida den unga hästen som du är rädd för. Ridning skall vara roligt, man skall inte gå till stallet med en klump i magen.
Gör så här: fortsätt att rid ridskolehäst och säg som det är till din syster, att du är rädd. Om du gör ett uppehåll och får lite distans så kanske du vågar försöka igen, men om du fortsätter att rida Provecia så tror jag bara att din rädsla ökar, att hästen kommer att känna det på sig och att det till slut slutar med en olycka.

Så fortsätt och rid på de hästar du vågar, men strunta i dem som du är rädd för: ridning skall vara roligt, det är ju därför vi ägnar oss åt det.
 
Umgås mycket med hästen från marken.
Har du möjlighet så rid en nnan häst ett tag.
En häst som är lugn och inte gör något så du
får tillbaka förtoendet.Var också rädd för att
rida förut. en av ridskolans hästar hade slängt av mig så
jag fick minnesförlust. Och sen stack min foderhäst på ridbanan och rusa runt tre varv. Var stensäker på att vi skulle gå omkull fast det gjorde vi inte. Men efter att ha ridit en kompis islänning ett tag så fick jag tillbaka förtrendet igen. och nu e rädslan helt borta. Lycka till! Hoppas det löser sig! Kram
 
en fråga som egentligen inte har me d o göra men har du hästen i täby ?

kanske kan börja rida hästen för en tränare som kan hjälpa dej ?
 
Umgås med hästen tills du känner att du klarar av den från marken. Prova sen att sitta upp en stund på inhägnat område. Skritta bara i början, känns det bättre så ta med ex nån av dina föräldrar som stöd. Gör aldrig något som du inte är säker på att du klarar av. Jag tror att det är bra om du rider nån annan lugn och trygg häst ett tag så att du får upp självförtroendet igen.

Det kommer en dag när du känner att du vill börja testa dina gränser igen, men det kan ta tid.

Jag har själv precis börjat komma igång ordentligt igen efter att ha varit ridrädd. Men jag står fortfarande med lilltån i rädslan :) Men jag vet att det går att komma över.

Hoppas att det går bra för dig, skriv gärna och berätta hur det går.
 
http://www.levad.nu/rrr/index.htm
En mailinglista där du kan skriva av dig och få hjälp av ryttare som tidigare varit rädda eller fortfarande är rädda, men kommit över en del av sin rädsla.

Annars håller jag med de andra. Umgås så mycket du kan med hästen från marken. I början kanske bara i boxen/stallgången. Senare, när du känner att du börjar få förtroende för dig själv och hästen så kanske du även vågar gå ut en liten stund med hästen...
Du ska inte rida en häst du är rädd för! Om du kan fortsätta att bara rida ridskolehästar du är trygg med så tycker jag att du ska göra det! Prata med din syster så förstår hon säkert.

Varför köpte ni hästen? Det verkar ju som om ni såg ganska mycket av hans "hetsiga" temperament vid provridningen och så. En sådan häst behöver en erfaren och väldigt lugn och harmonisk ryttare. Är det bara du och din syster i familjen som rider och håller på med hästar?
 
Han verkade trevlig och min syster ville ha en ung ponny som skulle vara stor d som hon kunde träna och lära en massa saker (det går väl..Sådär...) Han gjorde inget där stack inte och så för att den banan var inhängnad. det är inte vår bana!
 
Du,var inte orolig..gör som nån svarat dig här,rid på nån annan häst tills du e säker!Han blir ju inte stående, för din syster rider ju?Åsså ett litet råd från mig, är att om du inte har nån paddock,prova rid i nån mindre hage..det får iallafall mig att känna mig säker d gånger jag är nervös!(har åxå en ny häst-fast en STOR bamse :D)
En annan grej är ju att dom känner om man blir stel å rädd,då brukar jag ta djupa andetag å sen andas ut sakta,på nått konstigt sätt har mina hästar lugnat ner sig då!(elr så tror jag bara det*fniss*)
Lycka till! :bump:
 
Du måste övervinna din rädsla!
Att din första häst var som den var hade nog att göra med att den hade dåligt självförtroende!
Se nu till att inte ni är osäkra nu så hästen verkligen förstår att ni är ledare.
Du behöver ju inte känna stress över att rida.
Du kan väl bara var med henne/honom i stallet först.
det kan du vara i flera månader innan du känner dig säker nog.
sedan kanske du ska gå på promenader då du går bredvid och din syster är med, så du får se hur den reagerar för olika saker... så småningom kommer du vilja rida...
om inte annat för att det är jobbigt att gå... *ler*
närå, men det kommer ska du se, ta det bara lungt!

Kram Kram/Jossan
 
Gör som Tuki säger!!!
Livet, och speciellt hästlivet, är för kort och osäkert för att slösas bort på hästar som man inte tycker om. Jag har själv råkat ut för det. Och efter sista gången så jag bestämt till mej själv, aldrig mer. Hamnar jag i en situation där jag inte fixar det längre så säljer jag hästen och skaffar mej en som jag tycker om. Sen spelar det ingen roll om jag är urgammal och en liten shettis är det endå jag vågar närma mej. Då skaffar jag mej en shettis!!
Det är tyvärr lätt för mej som vuxen att säga så, men snälla du försök i alla fall. Det är inte lätt när man är liten och rädd. Tur du har ridskolehästar som du gillar.
Men tänk också på att hästrädslan kan slå till när som helst, även hos vuxna och i dina ögon kanske duktiga orädda människor. Den människan kanske är lika rädd som du när det kniper.
Och LYCKA TILL.
Det finns en häst som passar dej också. Du ska bara hitta den.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 404
Senast: Sootie
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 164
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp