Rädd för min häst

Ron

Trådstartare
Har val 3år mkt hanterad hos förra ägarna. Buffig och gärna i famnen på en. Va när jag korrigerade att han va i mitt space som det tog hus i helvete. Försökt backa honom men han bara snurrar runt och försöker sparkas.
Skulle ta in från hagen gick jätte snällt med slakt grimskaft rätt som det väder han om stegrar och slår mot mig. Allt gick bra tills jag kände att jag inte orkar med en häst som klänger och nu är jag på hans svarta lista.

Tränare är inplanerad för att komma och hjälpa men nu ligger man här med en klump i magen och vill verkligen inte åka till stallet. Hästen måste ju tas hand om men vet hur jag ska klara av att gå från boxen till uppställningsplatserna utan att få adrenalin påslag.

Hur behåller man lugnet och får saker som måste göra gjorde? Önskar nu att det va en motorcykel man bara hade kunnat gömma i garaget…
 
Har val 3år mkt hanterad hos förra ägarna. Buffig och gärna i famnen på en. Va när jag korrigerade att han va i mitt space som det tog hus i helvete. Försökt backa honom men han bara snurrar runt och försöker sparkas.
Skulle ta in från hagen gick jätte snällt med slakt grimskaft rätt som det väder han om stegrar och slår mot mig. Allt gick bra tills jag kände att jag inte orkar med en häst som klänger och nu är jag på hans svarta lista.

Tränare är inplanerad för att komma och hjälpa men nu ligger man här med en klump i magen och vill verkligen inte åka till stallet. Hästen måste ju tas hand om men vet hur jag ska klara av att gå från boxen till uppställningsplatserna utan att få adrenalin påslag.

Hur behåller man lugnet och får saker som måste göra gjorde? Önskar nu att det va en motorcykel man bara hade kunnat gömma i garaget…
Du klarar det! Ta på hjälm och säkerhetsväst, låt hästen gå några steg och gör halt, andas och beröm. Var tydlig men gå inte i konflikt. Jättebra att du bokat in en tränare :)
 
Nu känner jag inte din häst, men generellt så gå inte in i en massa konflikter med honom. Om han bufflar- glid undan utom räckhåll så han inte har nåt att stångas med. Led inte med slakt grimskaft, använd kedja om du vill ha mer kontroll. Ha uppsikt över honom så du kan förekomma eventuella bus. Var tydlig med vad du vill, men begär lagom, typ att han inte springer över dig. Om han småskuttar kanske du kan låta honom hållas snarare än att starta konflikter som du inte reder ut. Han är ett "barn" och kan inte uppföra sig som en gammal åkarkamp än, utan behöver öva. Att se varje promenad från hagen som ett övningstillfälle, där du övar på att få honom följsam kanske kan hjälpa. Läs hans kroppsspråk och gör en halt innan han kommer på att stegra eller dra, aktivera honom.

Bra att du tar hjälp, man får inte vara för osäker när man håller på med unghästar 🙂.
 
Känner igen mig mycket i ditt inlägg! Detta hände med första hästen jag hade. En valack med enormt mkt attityd som gick rakt över en o var explosiv. Jag ville inte gå till stallet, var verkligen rädd för honom.

Jag fick hjälp av en stallkompis som kunde mycket NH osv, han visade hur jag skulle få hästen att backa från mig, att gå lugnt bakom mig och samarbeta med mig. Vi använde inget våld utan enbart konsekvent träning. Repgrimma och tungt arbetsrep till hjälp. Hjälpte mycket att flytta hästen till lösdrift med enbart grovfoder, då brallade han av sig mycket energi ute om dagarna o blev lugnare på kvällarna när jag skulle ta in honom. Övningen som hjälpte mest var att skaka grimskaftet / rista det mot honom när han kom för nära, så han backade undan. Repgrimma hjälper MYCKET, jag föredrar det framför kedjegrimskaft som verktyg, och ett långt sådant, så du kommer undan om han stegrar. Se till att du har hjälp till hands när du är hos honom, ha hjälm o säkerhetväst och försök arbeta på din egna andning och hållning. Även om du är rädd. Ett trick jag lärde mig var att räkna ner från tio när jag var hos hästen när jag kände min oro stiga. Då lugnar man hjärtrytmen.

Bra du tar hjälp!
 
Min häst var tre år när hon kom till mig och också en bufflig variant. Hon kunde också svara upp mot korrigeringar ibörjan, nu gör hon det inte längre (mot mig iaf).
Generellt så är det bra att tänka på säkerheten hela tiden. Tex att man går i en bra position när man leder hästen (jag vill gå ungefär i boghöjd för där anser jag att jag både har kontroll och är i en säker zon), att man håller grimskaftet med båda händerna osv. Försök att förebygga så att hästen inte får chans att göra saker som du inte vill, och välj dina strider.
Jag anser att man måste korrigera hästarna när det gäller vissa saker, det är en säkerhetsaspekt att de absolut inte får bete sig på vissa sätt. Men man kommer också långt genom att själv vara förberedd och att försöka ge hästen bra förutsättningar.

OM du känner du att du måste korrigera så se till att du har kontroll över situationen. Gör det tex inte när hästen är lös i boxen eller hagen och kan snurra runt utan endast om du har den i grimma och grimskaft med kontroll så att du inte plötsligt har rumpan mot dig. OM du ger dig på en korrigering behöver du vara säker på att du reder ut det. Annars är det bättre att avstå.

Buffligheten får man jobba på över tid. Jag har text lärt min häst att hon ska gå så att jag är ungefär i boghöjd och att hon behöver vara uppmärksam på mig. Om jag stannar så ska hon också stanna (så att jag fortfarande är i boghöjd, hon får inte gå förbi), om jag går långsamt ska hon gå långsamt, om jag går snabbt ska hon gå snabbt.
Jag har även lärt henne att hon ska ge mig lite mer utrymme om jag petar henne på halsen med fingret. Om jag tycker att hon går för nära mig så petar jag henne mjukt men bestämt med ett finger på halsen, få flyttar hon sig lite i sidled så att jag får mer space.

Sen försöker jag ständigt komma överens med henne om att man inte får klia sig mot mig när man har träns på sig, att man inte får stoppa mig eller mina kläder i munnen och andra "småsaker". Hon är bättre än när hon kom till mig för 3 år sedan men hon kommer nog alltid vara en rätt så närgången häst..
 
Känner igen mig mycket i ditt inlägg! Detta hände med första hästen jag hade. En valack med enormt mkt attityd som gick rakt över en o var explosiv. Jag ville inte gå till stallet, var verkligen rädd för honom.

Jag fick hjälp av en stallkompis som kunde mycket NH osv, han visade hur jag skulle få hästen att backa från mig, att gå lugnt bakom mig och samarbeta med mig. Vi använde inget våld utan enbart konsekvent träning. Repgrimma och tungt arbetsrep till hjälp. Hjälpte mycket att flytta hästen till lösdrift med enbart grovfoder, då brallade han av sig mycket energi ute om dagarna o blev lugnare på kvällarna när jag skulle ta in honom. Övningen som hjälpte mest var att skaka grimskaftet / rista det mot honom när han kom för nära, så han backade undan. Repgrimma hjälper MYCKET, jag föredrar det framför kedjegrimskaft som verktyg, och ett långt sådant, så du kommer undan om han stegrar. Se till att du har hjälp till hands när du är hos honom, ha hjälm o säkerhetväst och försök arbeta på din egna andning och hållning. Även om du är rädd. Ett trick jag lärde mig var att räkna ner från tio när jag var hos hästen när jag kände min oro stiga. Då lugnar man hjärtrytmen.

Bra du tar hjälp!
Jag vill inte gå in i en debatt om NH och repgrimma och kanske är det ett utmärkt verktyg i situationen utan bara påtala att repgrimma är ett skarpt verktyg med knutar på strategiska punkter avsedda att kännas ordentligt och många gånger gjorda av ett tunt rep också det avsett att kännas och känns definitivt inte behagligt när man skakar ett tungt rep. Bara så den som väljer att arbeta med repgrimma är medveten om att bara för att det är en grimma så är det inte det samma som ett milt och snällt verktyg.
 
Har val 3år mkt hanterad hos förra ägarna. Buffig och gärna i famnen på en. Va när jag korrigerade att han va i mitt space som det tog hus i helvete. Försökt backa honom men han bara snurrar runt och försöker sparkas.
Skulle ta in från hagen gick jätte snällt med slakt grimskaft rätt som det väder han om stegrar och slår mot mig. Allt gick bra tills jag kände att jag inte orkar med en häst som klänger och nu är jag på hans svarta lista.

Tränare är inplanerad för att komma och hjälpa men nu ligger man här med en klump i magen och vill verkligen inte åka till stallet. Hästen måste ju tas hand om men vet hur jag ska klara av att gå från boxen till uppställningsplatserna utan att få adrenalin påslag.

Hur behåller man lugnet och får saker som måste göra gjorde? Önskar nu att det va en motorcykel man bara hade kunnat gömma i garaget…
Usch vad jobbigt att inte vara bekväm med din häst och inte riktigt vilja åka till stallet, bra att du bokat en tränare Hur funkar det för andra med hästen, är det någon som kan hjälpa och vara med dig så du och hästen känner er tryggare?
 
Jag vill inte gå in i en debatt om NH och repgrimma och kanske är det ett utmärkt verktyg i situationen utan bara påtala att repgrimma är ett skarpt verktyg med knutar på strategiska punkter avsedda att kännas ordentligt och många gånger gjorda av ett tunt rep också det avsett att kännas och känns definitivt inte behagligt när man skakar ett tungt rep. Bara så den som väljer att arbeta med repgrimma är medveten om att bara för att det är en grimma så är det inte det samma som ett milt och snällt verktyg.
Självklart, o bra att förtydliga. Men jag har använt kedjegrimskaft också o att dra i det upplever jag mina hästar reagerar mycket starkt av obehag medan med repgrimma kan man ta mycket lätt och de lyssnar snabbt utan stora obehagsreaktioner. När jag skriver att jag skakade arbetsrepet så var det inte så att jag tog i av kung o fosterland, utan det räckte att jag gungade det lätt (så lite som behövdes) så lyssnade han. Tränar själv mest relationsbaserat o med godis men när jag var i situationen jag beskrev ovan behövdes något för att ens kunna ha kontroll över hästen o att ej bli skadad själv, o då var repgrimma mer användbart för att kunna ta ett lugnt tag i honom (absolut inga ryck). Ingen har sagt att repgrimma är milt eller "snällare" än en vanlig grimma, utan det jämfördes näste kedjegrimskaft, vilket heller inte är milt (enligt mig).
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 223
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 840
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Min polle är super go och jag kan lita på henne till hunda. Hon är bland de lugnare sorterna och super go och mysig att hantera...
Svar
15
· Visningar
2 261
Senast: Gooing
·
D
Träning Min häst kan vara väldigt jobbig ibland! Han och jag funkar bra ihop och vi har inga större kommunikationsproblem, han lyssnar och vi...
Svar
9
· Visningar
1 230
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp