Rädd för veterinärer + operarion

Frallan05

Trådstartare
Hej!
Min fralla på 1,5 år har en operationstid i jan för patellaluxation. Han är extremt rädd för veterinärer och har separationsångest. Vi kommer lämna in honom på kliniken kl 7.45 på morgonen och får hämta honom kl 3 igen. Jag är jätteorolig för hans skull då han kommer få sitta själv i en box och säkert höra andra oroliga/nervösa hundar. Han blir lättpåverkad av stress och jag känner bara att han kommer sitta där livrädd utan husse eller matte som trygghet. Oroar jag mig i onödan? Finns det något jag be veterinärerna göra för att han ska vara mindre orolig när han är där? Det är hans första operation så vi har ingen tidigare erfarenhet av det här.
 
En sak att minnas är att personalen är proffs. På en veterinärmottagning hanterar de alla möjliga hundar (och även andra, mindre tama, djur). Hela upplägget handlar om att hålla djuren så lugna som möjligt. Jag tror inte du behöver oroa dig

Vi har flera som arbetar inom djurvården på forumet som @Jeps och @Malibu_Stacy
 
Oroar jag mig i onödan? Finns det något jag be veterinärerna göra för att han ska vara mindre orolig när han är där? Det är hans första operation så vi har ingen tidigare erfarenhet av det här.
Ja, ni oroar er i onödan. Han kommer att hamna i bra händer och det kommer inte vara någon fara på taket. Dessutom kommer han ju vara sövd eller på uppvak (väldigt trött) minst halva tiden av dagen.
 
Jag lämnar inte in mina djur och definitivt inte om de har några av de problem du nämner. Jag är med tills djuret är såpass sövt att hen inte märker att jag lämnar och jag är med när hen vaknar igen. Jag har fått stå på mig, ibland rejält och ibland har jag bara kunnat säga att det är så jag önskar göra.
 
Jag lämnar inte in mina djur och definitivt inte om de har några av de problem du nämner. Jag är med tills djuret är såpass sövt att hen inte märker att jag lämnar och jag är med när hen vaknar igen. Jag har fått stå på mig, ibland rejält och ibland har jag bara kunnat säga att det är så jag önskar göra.

Jag förstår att man som djurägare vill det, men det är långt ifrån möjligt praktiskt alla gånger samt betydligt mindre säkert ur narkossynpunkt. Speciellt trubbnosar kräver speciell övervakning både innan men framförallt i uppvaket. Det är svårt att göra det bra och säkert på ett rum istället för på en operationsavdelning där endast personal är tillåten.
 
Jag förstår att man som djurägare vill det, men det är långt ifrån möjligt praktiskt alla gånger samt betydligt mindre säkert ur narkossynpunkt. Speciellt trubbnosar kräver speciell övervakning både innan men framförallt i uppvaket. Det är svårt att göra det bra och säkert på ett rum istället för på en operationsavdelning där endast personal är tillåten.
Vad är det som görs medan han väntar på att opereras? Enligt kliniken så skulle han bara sitta i en box och vänta i flera timmar och det lät ju inte så kul för honom. Skulle vara lugnande om man fick veta vad det är dom ska göra och att det faktiskt finns en anledning till att han ska sitta där så länge innan operationen.
 
Om all diagnostik är gjord kommer hunden få vänta tills det är dags för operation. I bästa fall kan operationen läggas tidigt så han inte behöver sitta så länge. Oroliga hundar brukar iaf vi försöka ha med oss så de har sällskap. Hjälper det inte kan de få ångestdämpande medicin.

Det är ur planeringssynvinkel vi vill ha in patienterna på morgonen. Det är liksom svårt att ge djurägare en exakt tid för operation och för att få ett bra flyt behöver patienterna vara på plats.
 
Vad är det som görs medan han väntar på att opereras? Enligt kliniken så skulle han bara sitta i en box och vänta i flera timmar och det lät ju inte så kul för honom. Skulle vara lugnande om man fick veta vad det är dom ska göra och att det faktiskt finns en anledning till att han ska sitta där så länge innan operationen.
Om det är ett djursjukhus som tar emot akuta patienter kan det innebära att andra patienter får vänta. Sjukaste går först, som i humanvården.
Oftast vill man ha in alla patienter på morgonen för att då kunna planera. Stressade först, de som har större operationer/beräknas ta längst tid först osv.
 
Vad är det som görs medan han väntar på att opereras? Enligt kliniken så skulle han bara sitta i en box och vänta i flera timmar och det lät ju inte så kul för honom. Skulle vara lugnande om man fick veta vad det är dom ska göra och att det faktiskt finns en anledning till att han ska sitta där så länge innan operationen.
Var tydlig med att han har separationsångest, min första hund hade det så när han var på stora djursjukhuset fick han sin bur inne hos administrationen. Där var det lugnt och han hade sällskap hela tiden. Efter sövningen så fick han vakna till på uppvaket nära personalen och när han fick klartecken där fick han gå tillbaka till administrationen och vila tills jag kom.
 
@Frallan05 du kan redogöra för/utrycka din upplevelse av hunden innan . Utöver det kommer kompetent personal bedöma och kunna hantera det . De är vana och ute efter djurens bästa i kombo med det nödvändiga. (Det blir tex en bättre sövning om djuret inte är uppe i varv innan)

inte sällan utifrån det, så faktiskt funkar många djur bättre i stressiga lägen med lugna professionella människor än med att matte /husse är inblandade och stressade i situationen .
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 055
Relationer Jag är livrädd för kärleksrelationer. Samtidigt längtar jag väldigt mycket efter närhet. Hur gör man? Hur vågar man släppa någon nära...
Svar
4
· Visningar
3 715
Senast: Cafer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 199
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 782
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp